• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Jag har en Oris aquis 43.5mm.
Är det någon skillnad i bandstorlek på de olika modellerna? Jag funderar på om man kanske skulle skaffa ett gummi? Och vart gör man det bäst isf?
Ja det är olika bandbredd, dom skriver 24mm och 22mm så det är väl den bredaste delen dom menar.

Det enklaste för dig är väl att beställa hem från soffan via deras hemsida: https://www.oris.ch/en-SE/strapfinder?filters=all,15

Annars går det alltid gå in hos valfri AD och beställa om du är osäker 😊
 

Man

Rolex
Dagens Aquis.. Ha en fin dag KS!
FE05A8F0-ECEA-42D1-8422-08AAB5D7894B.jpeg
 

Selamb

Omega
Har prövat denna i omgångar. Gillar verkligen tavlan och modellen, för att inte prata om verket. Känner dock lite oro för storleken, främst tjockleken.
Någon där ute som har modellen och som kan säga hur den känns efter en tids användning?

934AAB8D-0FB1-449F-A5E1-118D9E4F691E.jpeg
 
Senast ändrad:

Man

Rolex
Har prövat denna i omgångar. Gillar verkligen tavlan och modellen, för att inte prata om verket. Känner dock lite oro för storleken, främst tjockleken.
Någon där ute som har modellen och som kan säga hur den känns efter en tids användning?

934AAB8D-0FB1-449F-A5E1-118D9E4F691E.jpeg
Aha, du tänker att den är för tjock? Jag skulle säga att storlek, både diameter och tjocklek, är en vanesak. Är din 43,5mm? Jag har haft den äldre modellen som var 43mm i dia. Ser kanonfin ut och jag skulle tro du vänjer dig. Och allt är dessutom relativt. Jag anv numera en Omega Planet Ocean (43,5) som är 16,6mm tjock. 😊
Ge den lite tid, skulle jag säga. Snygg tavla förresten. Sunburst?
 

Selamb

Omega
Aha, du tänker att den är för tjock? Jag skulle säga att storlek, både diameter och tjocklek, är en vanesak. Är din 43,5mm? Jag har haft den äldre modellen som var 43mm i dia. Ser kanonfin ut och jag skulle tro du vänjer dig. Och allt är dessutom relativt. Jag anv numera en Omega Planet Ocean (43,5) som är 16,6mm tjock. 😊
Ge den lite tid, skulle jag säga. Snygg tavla förresten. Sunburst?

Ja, sunburst. Väldigt snygg tavla, levande. Denna som jag har testat är 41,5. Lug till lug 48. Detta funkar absolut, men det är mest tjockleken jag är lite tveksam till, 13,5. Men visst, det är nog en vanesak som sagt. Har dennas idag, något tunnare.

F5837C14-3081-432B-9765-81A9CD8430B4.jpeg
 

dodds

Omega
2-Faktor
Många fina Oris i tråden men min Aquis är för andra gången inne på service. Efter första servicen (verket byttes) betedde sig kronan märkligt och man behövde trycka in kronan för den skulle släppa. Första servicen var den iväg 10 veckor så var inte så peppad på att bli av med den igen. Nu är den dock iväg så den åtminstone är 100% vattentät inför sommaren.

Så ja, negativt att jag är utan min Aquis. För att sluta positivt har jag beställt en gummirem så den blir pimpad och fin när den är hemma igen 😇

20230309_124953.jpg

(Gammal bild för lite mer positiv känsla)
 

levman

Cartier
Hej,

Lite sugen på en Oris Aquis 41,5 mm. Är det bara nya cal 400 där man matchar ringen lite mer med tavlan än den med gamla urverket?

Intresserad av den gröna eller blå / svarta. Clean ocean är jag även lite sugen på.
 

JonathanR

Panerai
2-Faktor
Hej,

Lite sugen på en Oris Aquis 41,5 mm. Är det bara nya cal 400 där man matchar ringen lite mer med tavlan än den med gamla urverket?

Intresserad av den gröna eller blå / svarta. Clean ocean är jag även lite sugen på.
Vad gäller gröna och blåa tycker jag skillnaden absolut är störst på den blåa. Där är cal 400 mycket ljusare i färgen samt att vridringen matchar, medans sellita varianten är mörkare och har svart vridring. Den gröna tycker jag är rätt lik i färgen däremot.
 

levman

Cartier
Vad gäller gröna och blåa tycker jag skillnaden absolut är störst på den blåa. Där är cal 400 mycket ljusare i färgen samt att vridringen matchar, medans sellita varianten är mörkare och har svart vridring. Den gröna tycker jag är rätt lik i färgen däremot.
Tack för svar. Hur är länken? Smalnar den från 22 till 16mm till claspen?
 

Nicketon

Omega
Hej. Någon som kan tipsa om var man kan köpa en triwing mejsel för att kunna byta armband på aquis 41? Har både gummi och länk och vill kunna byta själv.
 
Topp