• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Tänkte på en annan grej, har ju inget med Oris att göra, men drar den här ändå. Jag har ju inte 18 olika klockor och har valt min nuvarande Aquis som huvudsaklig klocka. Använder den således varje dag, tänker inte direkt på att ta av mig den när det vankas jobb, tvätta altan, bära utemöbler, röja sly osv. Således en beater. Är det idiotiskt att använda grejerna och "riska" att blir märken och tydliga tecken på slitage?

Jag vågar tro och lova att den inte kommer att säljas vidare eller att jag bryr mig nämnvärt om nåt andrahandsvärde, trots att den ändå klockade (höhö) på 35+.

Ska jag ha fler goa klockor (inte otänkbart att man drar till med nåt dressat eller för den delen en classic Seamaster), så kommer jag behålla denna.

Hur resonerar ni? Orimlig kontorsdykaraura och vågar inte ens ha claspen (säger man så?) mot skrivbordet när man knappar tangentbord, eller all in, använd grejerna som de är byggda för?

Kör! Bara använda den så mycket som det går. Den är ju byggd för att vara under vatten så slit den med hälsan.
 
ChronOris och iskaffe 😎
IMG_20240519_075059_347.jpg
 
Jag använder allt jag köper oavsett prisklass. Jag lägger inte mina pengar på skådebröd. Med det sagt så när jag gör de grövsta grejerna har jag inte de finklädes klockor men inte på grund av pris utan för att andra klockor passar bättre till de kläder och händelser.
Bra inställning. Kommer köra vidare med densamma!
 
Tänkte på en annan grej, har ju inget med Oris att göra, men drar den här ändå. Jag har ju inte 18 olika klockor och har valt min nuvarande Aquis som huvudsaklig klocka. Använder den således varje dag, tänker inte direkt på att ta av mig den när det vankas jobb, tvätta altan, bära utemöbler, röja sly osv. Således en beater. Är det idiotiskt att använda grejerna och "riska" att blir märken och tydliga tecken på slitage?

Jag vågar tro och lova att den inte kommer att säljas vidare eller att jag bryr mig nämnvärt om nåt andrahandsvärde, trots att den ändå klockade (höhö) på 35+.

Ska jag ha fler goa klockor (inte otänkbart att man drar till med nåt dressat eller för den delen en classic Seamaster), så kommer jag behålla denna.

Hur resonerar ni? Orimlig kontorsdykaraura och vågar inte ens ha claspen (säger man så?) mot skrivbordet när man knappar tangentbord, eller all in, använd grejerna som de är byggda för?
Jag är i Team Använd!
1000031316.jpg
 
Hej oristråden!

Innan jag hittade till KS fick jag uppgiften att rådge farsan. Han var trött på grejer i segmentet <5k som höll ihop bara ett par år. Daily Beater för honom är bokstavligt. Det blev denna 65a köpt av en trevlig kille i Lund ~2018. Ditt namn minns jag inte, men tack! Sex år senare så har farsan burit den varje dag, dygnet runt. Ja, bortsett från när jag rycker den för en kväll.

oris1.jpg
 
Hej oristråden!

Innan jag hittade till KS fick jag uppgiften att rådge farsan. Han var trött på grejer i segmentet <5k som höll ihop bara ett par år. Daily Beater för honom är bokstavligt. Det blev denna 65a köpt av en trevlig kille i Lund ~2018. Ditt namn minns jag inte, men tack! Sex år senare så har farsan burit den varje dag, dygnet runt. Ja, bortsett från när jag rycker den för en kväll.

oris1.jpg
Vilken skönhet! Förstår att den används dagligen :)
 
Hej oristråden!

Innan jag hittade till KS fick jag uppgiften att rådge farsan. Han var trött på grejer i segmentet <5k som höll ihop bara ett par år. Daily Beater för honom är bokstavligt. Det blev denna 65a köpt av en trevlig kille i Lund ~2018. Ditt namn minns jag inte, men tack! Sex år senare så har farsan burit den varje dag, dygnet runt. Ja, bortsett från när jag rycker den för en kväll.

oris1.jpg
Riktigt, riktigt najs. Sånt gillar vi!
 
Nu har jag inte kommit så långt i inkörningen av min Aquis Calibre, men funderar ändå på att klicka hem ett gummiband till den.

Ser en massa olika priser som inte gör mig klokare. Vad borde det kosta? Var köper man såna grejer bäst?
 
Lufta fler! 😁

Hamnade i en diskussion idag kring hur "kända" Oris är. Hade inte jättemycket fakta att komma med, utan killgissade lite lagom.

Någon som har siffror på hur mycket de producerar varje år, och hur de siffrorna står sig mot de andra? Man vill ju att det ska vara åtminstone halvexklusivt och lagom litet. Men har verkligen noll koll?
 
Lufta fler! 😁

Hamnade i en diskussion idag kring hur "kända" Oris är. Hade inte jättemycket fakta att komma med, utan killgissade lite lagom.

Någon som har siffror på hur mycket de producerar varje år, och hur de siffrorna står sig mot de andra? Man vill ju att det ska vara åtminstone halvexklusivt och lagom litet. Men har verkligen noll koll?
Jag var inne hos Fredmans i Stockholm idag. Han som jobbade där inne reagerade på min Momotaro och sa hur fin den var och att han ägt samma men sålde den till en kund. Tydligen så har Oris någon Dansk distributör i Sverige som bara pumpar ut klockor vilket gör att andrahandsvärdet på de blir lidande. Man ska hålla i de och vänta några år då kommer värdet stiga.
Är iaf. glad över att ha min momotaro ed. I full set med orginalbandet nästan orört. 😊
 
Märkligt vad det här intresset gör med en. Stod på sönernas skolavslutning idag när blicken fastnade på en annan pappas handled där det satt en jäkligt fin klocka med kupat glas. Måste vara plast så välvt som det är, tänkte jag. Tappade helt fokus på avslutningen och spanade så diskret jag kunde på vad det va han bar. Efter ett tag såg jag att det var en Oris och jag kom då på att jag sett den modellen förr och att den heter Oris 65 divers. Så nu ligger jag här hemma på kökssoffan och läser om den modellen, från märket min första klocka i prisklassen 10k+ kom ifrån. Har haft många klockor liggandes i malpåsen rent tankemässigt men sen jag köpte min Rolex Batman har inget annat fått någon handledstid, så varför skulle det bli annorlunda med en 65:a? Vi får väl se vad det landar i, men fin klocka rent estetiskt iaf.

Bifogar en bild från förr på min enda Oris, porten in till de lite finare och dyrare klockornas värld.
IMG_1674.jpeg
 
Saknad men ej glömd

Topper edt
För er som inte känner till den

Modellen var ett samarbete mellan Topper och Oris. Topper är/var en auktoriserad återförsäljare i California.
100 klockor tillverkades och såldes bara av Topper.
Det som särskiljde Topper-versionen mot dåvarande 65or var


  • Ingen datumvisning
  • Orange plupp på vridningen
  • Vridningen hade ingen pvd-behandling
  • Orange spets på sekundvisaren





20161108-P1000427.jpg


20161108-P1000403.jpg
 
Senast ändrad:
Tillbaka
Topp