• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

NKS

Omega
2-Faktor
Blev en liten nytändning med Aquisen, den har mest vilat den senaste tiden men den är för bra för att ligga i lådan 🙂.

1000002876.jpg
Jag har också 43,5 fast med borstade bandhorn och länk. För närvarande på svart gummi. Har du möjligtvis någon arkivbild på kombon med orange gummi?
IMG_1878.jpeg
 

Nilas

Patek
2-Faktor
Gaaah, måste ha ett gummi!

Är det att häda att köpa eftermarknadsgrejer? Finns ens det?

Ja och ja.

Gummibanden till Aquis är bland de bästa på marknaden, så mitt råd är att köpa OEM även om det svider i plånboken. Du kommer inte att ångra dig. Toppklass helt enkelt.

Billigare än i Sverige och snabb leverans, har beställt från båda hållen 👍.


 

Doh93

Breitling
43,5? Riktigt najs, oavsett!
Verkar vara en del ''negativt'' kring 43,5 storleken. Är det för att den uppfattas som stor? Jag har väl något större handleder (18,5-19 cm) och tycker att 43,5 är bra i storleken då mindre runt ca 40 mm uppfattas som relativt små. Är mest nyfiken på om det är något mer än själva storleken som gör att de mindre är mer attraktiva? :)
 
  • Like
Reactions: Man

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Verkar vara en del ''negativt'' kring 43,5 storleken. Är det för att den uppfattas som stor? Jag har väl något större handleder (18,5-19 cm) och tycker att 43,5 är bra i storleken då mindre runt ca 40 mm uppfattas som relativt små. Är mest nyfiken på om det är något mer än själva storleken som gör att de mindre är mer attraktiva? :)
Gummit till 43,5 mm har snabbjustering i viklåset, något de mindre modellerna saknar. Klar fördel 43,5 mm om du ska ha gummi således. Kan inte komma på något som skulle vara negativt med den större modellen, tvärtom tycker jag proportionerna är nästintill perfekta på den. Du som har rejäla handleder kommer bära upp den snyggt. Köp!
 

Doh93

Breitling
Gummit till 43,5 mm har snabbjustering i viklåset, något de mindre modellerna saknar. Klar fördel 43,5 mm om du ska ha gummi således. Kan inte komma på något som skulle vara negativt med den större modellen, tvärtom tycker jag proportionerna är nästintill perfekta på den. Du som har rejäla handleder kommer bära upp den snyggt. Köp!
Tack för ditt svar. För förtydligande har jag redan en 43,5 hemma i watchwindern med både länk och gummi. så har koll på detta ;) Jag har bara läst på forumet att det pratats lite i negativa banor gällande storleken så var nyfiken på varför. Jag älskar min 43,5 och använder den så ofta jag kan! :D
 

NKS

Omega
2-Faktor
Tack för ditt svar. För förtydligande har jag redan en 43,5 hemma i watchwindern med både länk och gummi. så har koll på detta ;) Jag har bara läst på forumet att det pratats lite i negativa banor gällande storleken så var nyfiken på varför. Jag älskar min 43,5 och använder den så ofta jag kan! :D
Jag har också noterat att 43,5 fallit i skuggan av de mindre storlekarna. 41,5 hade inte lanserats då jag köpte min och har ännu inte provat den. Möjligtvis bärs och upplevs 41,5 som den gyllene medelvägen för herr. Finns dock inga planer på att ersätta 43,5 då den bärs bra, i synnerhet med kortärmat och på gummi. Oris gör det bra som erbjuder många olika storlekar på Aquis.
 

manekin

Omega
Tjena!
Med risk för en galet dum fråga:
Planerar att köpa ett Aquis gummi (43.5mm) och undrar om spännet från länken går att använda till gummit.

Vänligen,
Manekin
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tjena!
Med risk för en galet dum fråga:
Planerar att köpa ett Aquis gummi (43.5mm) och undrar om spännet från länken går att använda till gummit.

Vänligen,
Manekin

Det går det inte dessvärre är jag typ 💯 på, ändå haft en aquis på länk och gummi. Spännena är helt olika.

🙈

Edit: spännet är tyvärr nytt också svindyrt iaf om du köper i svensk butik. Tyckte personligen bättre om på de äldre oris där det var samma typ och gummi man kortade på båda sidor istället för som nu korta en del och andra viks under.
 
Senast ändrad:

Johlin

Omega
2-Faktor
Nej, det går inte. Se bifogad bild, spännet till länken har ingen möjlighet att fästa i gummit.

Edit: hittar inte knappen för att bifoga bild....
 

hållundan

Breitling
Verkar vara en del ''negativt'' kring 43,5 storleken. Är det för att den uppfattas som stor? Jag har väl något större handleder (18,5-19 cm) och tycker att 43,5 är bra i storleken då mindre runt ca 40 mm uppfattas som relativt små. Är mest nyfiken på om det är något mer än själva storleken som gör att de mindre är mer attraktiva? :)
Jag testade en 43,5a för många år sedan och blev helt såld. Sen kom en massa annat emellan och så kom även 41,5. Och då blev jag ännu mer såld på den. Tycker det är en bra mellantingssize. Sådär typiskt Swedish lagom.
 

hållundan

Breitling
Ja och ja.

Gummibanden till Aquis är bland de bästa på marknaden, så mitt råd är att köpa OEM även om det svider i plånboken. Du kommer inte att ångra dig. Toppklass helt enkelt.
Det får bli så. Kan inte motivera mig själv att dra nåt Kinaband för 300 spänn på, så får svida lite. 😁 Men då lär det ju dock bli ett OEM-svart. Nån gång.
 

D..S..

Panerai
Upptäckte idag att min aquis som jag inte använt på ett tag beter sig konstigt. Jag skruvade loss kronan och skulle skruva upp klockan manuellt. I det lägger så följde liksom rotorn med och började snurra snabbt, som att den fastnat i kronan?

Någon som vet?
 

D..S..

Panerai
Upptäckte idag att min aquis som jag inte använt på ett tag beter sig konstigt. Jag skruvade loss kronan och skulle skruva upp klockan manuellt. I det lägger så följde liksom rotorn med och började snurra snabbt, som att den fastnat i kronan?

Någon som vet?
Kan meddela att det är ett av de vanligaste felen med selitta sw-200. Åtgärdas billigt genom smörjning av kugghjul. 600 :-
 
Topp