• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Finns det någon i Sverige som gör armband till Aquis?
Är det någon som har en komplett länk som passar till en Aquis Source of life?

Finns det någon i Sverige som gör armband till Aquis?
Är det någon som har en komplett länk som passar till en Aquis Source of life?
Two stitch straps har blivit riktigt bra med åren. Läderband då förstås, jag ser att du nämner länk i samma post, det borde du köpa original för de är inte så dyra online. Men om du är sugen på något unikt kan nog TSS vara ett bra alternativ.

Oris Movember Edition 👍
20241111_103216.jpg

En del schyssta deals på utvalda modeller hos Klockmaster om nån är på jakt, bla Divers 65 och Propilot X Kermit.
De hade ProPilot Big Crown Bronze för smått fantastiska 17900:-.
Fem stycken i lager och fanns i flertalet butiker.

Köpsuget var enormt, men jag tänkte hålla mig tills imorrn då jag ändå har vägarna förbi Fältöversten.
Det är i en av de snyggaste klockorna jag sett, oavsett kategori, men har aldrig haft den på handleden.

Så sent som igår kväll så jag fortfarande erbjudandet, men nu är det borta. Kanske lika bra, för jag hade egentligen inte råd just nu.

De hade ProPilot Big Crown Bronze för smått fantastiska 17900:-.
Fem stycken i lager och fanns i flertalet butiker.

Köpsuget var enormt, men jag tänkte hålla mig tills imorrn då jag ändå har vägarna förbi Fältöversten.
Det är i en av de snyggaste klockorna jag sett, oavsett kategori, men har aldrig haft den på handleden.

Så sent som igår kväll så jag fortfarande erbjudandet, men nu är det borta. Kanske lika bra, för jag hade egentligen inte råd just nu.
Var förbi butiken i Fältöversten idag. Och klockan var tydligen reserverad av någon från Huddinge, med ytterligare två på kö.

Expediten själv tyckte inte man borde kunna reservera reavaror, men det hade någon kollega gjort.

Någon lycklig Huddingebo här i forumet?

Var förbi butiken i Fältöversten idag. Och klockan var tydligen reserverad av någon från Huddinge, med ytterligare två på kö.

Expediten själv tyckte inte man borde kunna reservera reavaror, men det hade någon kollega gjort.

Någon lycklig Huddingebo här i forumet?
Mycket märkligt hanterat av KM, det borde ju absolut vara först till kvarn som gäller och inte några reservationer per telefon etc.

Hej! Tror att detta inlägg passar in här. Förhoppningsvis har jag inte gjort bort mig men vill kasta ut frågan till er som har bättre koll. Såg en vintage Oris Rectangular från 1999 (ref. 56174744581). Blev kär och har beställt.

Innan köp searchade jag runt på nätet, ringde runt och stämde av lite kring modellen men fick inte jättemycket info tbh. Klockan är i OK/bra skick trots ålder och kommer med både box och papper.

Nu till min fråga; har jag gjort bort mig totalt eller är detta en fin modell och ett bra köp för ≈6’?
IMG_2923.jpeg

Hej! Tror att detta inlägg passar in här. Förhoppningsvis har jag inte gjort bort mig men vill kasta ut frågan till er som har bättre koll. Såg en vintage Oris Rectangular från 1999 (ref. 56174744581). Blev kär och har beställt.

Innan köp searchade jag runt på nätet, ringde runt och stämde av lite kring modellen men fick inte jättemycket info tbh. Klockan är i OK/bra skick trots ålder och kommer med både box och papper.

Nu till min fråga; har jag gjort bort mig totalt eller är detta en fin modell och ett bra köp för ≈6’?
IMG_2923.jpeg
Jag tycker att klockan ser fin ut. 6000 kronor är ju "inga pengar" i sammanhanget fina klockor. Jag vet inget om denna specifika modell, men om du vill ha en Oris tank ser den ut att vara ett fynd.

Hej alla.
Behöver råd: har en Oris TT1 DIVERS TITANIUM (ISO 2281) - där kronan inte går att skruva in längre. Anar att gängorna är slut. Vad göra?
Är det ens värt att fixa? Om ja - vem gör det?
T

IMG_2923.jpeg

Jag skulle säga att det varken var billigt eller dyrt :)
Du gjorde inget klipp men du betalade inte heller något överpris.
De kan gå billigare men det är rätt sällan man får med box och papper på vintage Oris.

Hej alla.
Behöver råd: har en Oris TT1 DIVERS TITANIUM (ISO 2281) - där kronan inte går att skruva in längre. Anar att gängorna är slut. Vad göra?
Är det ens värt att fixa? Om ja - vem gör det?
T

Klart värt att fixa.
Gå till valfri urmakare, det är ju ett ganska standard urverk i den där och bör inte bli så dyrt.
Men be om kostnadsförslag.

Måste dela med mig av en story (eller två) som handlar om hur sköna märket Oris är.

Var i London och passerade en liten Orisbutik nära Bond Street påväg från hotellet till flygplatsen. Nya Elizabeth line london från 2022 är för övrigt ett smidigt alternativ till Heathrow, rekommenderas.

Önskade köpa en blå Oris-tröja jag kollat in. De hade inte min storlek. Denna:

Men för att inte göra mig besviken fick jag en grå med nallen på. Helt gratis. Visserligen inte lika snyggt att gå runt med en nalle på bröstet som en Oris logga.

Gillar service tänket, inga besviken kund här.

En annan story är från årets WaW i Genève. Hade ingen boking på Oris. De kollade lite på datorn. Fixade in mig med ett välkommen självklart skall du få kolla på våra klockor. Fick en snygg keps och ett supertrevligt bemötande. Andra märken var inte så avslappnade om vi säger så…

Senast ändrad:
Hej!
Jag har en Oris Aquis Clipperton från 2021 som nyligen slutade fungera; den startar inte efter att jag dragit upp den. Det är en trevlig klocka och jag gillar den, men nu står jag inför ett dilemma. Garantin har gått ut, så jag betalade 1 000 kr för felsökning. Nu har jag fått besked om att en eventuell reparation kan kosta upp till 8 000 kr.

Vad tycker ni? Är det värt att laga den, eller finns det andra alternativ jag borde överväga? Finns det någon här som har erfarenhet av liknande problem med denna modell eller andra Oris-klockor?

Hej!
Jag har en Oris Aquis Clipperton från 2021 som nyligen slutade fungera; den startar inte efter att jag dragit upp den. Det är en trevlig klocka och jag gillar den, men nu står jag inför ett dilemma. Garantin har gått ut, så jag betalade 1 000 kr för felsökning. Nu har jag fått besked om att en eventuell reparation kan kosta upp till 8 000 kr.

Vad tycker ni? Är det värt att laga den, eller finns det andra alternativ jag borde överväga? Finns det någon här som har erfarenhet av liknande problem med denna modell eller andra Oris-klockor?
Hej,
Testa Urbrev. Tycker 8k låter lite mastigt. Sitter väl ett Selita SW200-1 i Orisen och det brukar ju inte vara så dyrt att serva.

Hej på er,
Jag har i dagsläget en Oris Aquis 43,5 2016 blå/svart med både länk och gummi. Men har fått upp ögonen för en Upcycle 41,5 av nyare modell. Vad har ni att säga om de två? ska man ha en av varje eller får man nöja sig med en utav de..? Gillar det stilrena med den blå urtavlan men Upcycle urtavlan gör något med mig. Alltid roligt att höra tankar och åsikter :) Ha en fin dag

Tillbaka
Topp