• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Hej på er,
Jag har i dagsläget en Oris Aquis 43,5 2016 blå/svart med både länk och gummi. Men har fått upp ögonen för en Upcycle 41,5 av nyare modell. Vad har ni att säga om de två? ska man ha en av varje eller får man nöja sig med en utav de..? Gillar det stilrena med den blå urtavlan men Upcycle urtavlan gör något med mig. Alltid roligt att höra tankar och åsikter :) Ha en fin dag

Klart du ska ha båda😄
Och en 39,5mm, 45,5mm, 49mm och en 36mm till frugan/flickvännen😅

Hej på er,
Jag har i dagsläget en Oris Aquis 43,5 2016 blå/svart med både länk och gummi. Men har fått upp ögonen för en Upcycle 41,5 av nyare modell. Vad har ni att säga om de två? ska man ha en av varje eller får man nöja sig med en utav de..? Gillar det stilrena med den blå urtavlan men Upcycle urtavlan gör något med mig. Alltid roligt att höra tankar och åsikter :) Ha en fin dag
Jag är inte speciellt förtjust i Upcycle-tavlan. Men tycker du om den, så varför inte? Finns väl en på köp och sälj för bra pris nu.

Chronoris Movember 😁👌
20241128_101759.jpg

Verkar vara rapporterat ganska mycket problem med 400 urverket? Jag upplever att man ser vart och varannan klocka som fått nytt urverk i sig på garanti. Har bara ägt SW200 varianterna av dessa orsaker...

Verkar vara rapporterat ganska mycket problem med 400 urverket? Jag upplever att man ser vart och varannan klocka som fått nytt urverk i sig på garanti. Har bara ägt SW200 varianterna av dessa orsaker...
Yes, har läst det på flera ställen. Det har ju släppts en uppdatering på verket med, där man säger sig ha löst problemet med en tyngre rotor tex. (den gamla var för lätt och fastnade). Vet dock inte om det finns andra problem också, har själv alltid haft Oris med Sellita och är nöjd så.

Hej tråden!

Det finns säkert svar lite varstans i trådarna men jag testar i mest relevanta Oristråden först! Har spontanköpt mig en Propilot i brons vilket jag aldrig hade tänkt mig att göra men den tvingade mig.

Jag tycker det blir snyggt med bronspatina efter hand men vill förmodligen fräscha upp den med jämna mellanrum. Vad är rekommenderad behandling/process för att få "nyglans" igen?

Hej tråden!

Det finns säkert svar lite varstans i trådarna men jag testar i mest relevanta Oristråden först! Har spontanköpt mig en Propilot i brons vilket jag aldrig hade tänkt mig att göra men den tvingade mig.

Jag tycker det blir snyggt med bronspatina efter hand men vill förmodligen fräscha upp den med jämna mellanrum. Vad är rekommenderad behandling/process för att få "nyglans" igen?

Jag använder kolsyrad läsk typ Coca Cola och citron, låter klockan ligga i 20 min sedan gnor jag lite med tandborsten och sköljer av.

Hej tråden!

Ketchup 👍

Hejsan,
Jag söker efter en Oris Aquis 43mm blå.
Är ny på forumet och hoppas på att hitta en till min man i present.
Han hänger här inne varje dag och har tidigare haft en Oris Aquis som han bytte mot en annan klocka med en medlem här i gruppen men sedan dess har han inte kunnat sluta tänka på klockan.
Är det möjligtvis någon som går i tankarna att sälja sin? 😊

Hej tråden!

Jag har testat citronsyra och citron, men det mest effektiva var detta. Då gick det snabbt och även djupare fläckar gav med sig efter ett tag. De kan annars vara svåra att få bort.
Screenshot_20241203_222108_Samsung Internet.jpg

Har ni sett nya dykarna? Verkar vara snikvariant med Selitta-verk. Snygg annars och bra size.

1000008170.png
Jag tycker den ser jättefin ut. En enkel, mindre retro-betonad variant av Divers 65 till något lägre pris och befriad från låtsas-patina. Trevligt att det ingår ett extra gummiband, men lite synd att de behållit nitarna på länken.

Jag tycker den ser jättefin ut. En enkel, mindre retro-betonad variant av Divers 65 till något lägre pris och befriad från låtsas-patina. Trevligt att det ingår ett extra gummiband, men lite synd att de behållit nitarna på länken.

Ser fin ut! Jag hittar inte tjocklek på hemsidan, smått irriterande. Viktig info enl mig.

Tillbaka
Topp