• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Ha en go tOrisdag!

1000043096.jpg

Ny Oris divers sixty-five 60th anniversary!

1736926403709.png
Gillade min Topper edt väldigt mycket. Kan bli en 60th även om det är same same but different (gillade den orangea pluppen och det orangea på sekundvisaren och att den faktiskt inte hade datumfönster)
20161108-P1000410.jpg

20170218-P1010058.jpg

Senast ändrad:
IMG_6297.jpeg

Som andra tidigare nämnt så är siffrorna på urtavlan en stark smaksak.
Jag hade svårt för dem när jag började intressera mig av Oris men dem har växt på mig med tiden. Och i med denna modell som även använder det äldre typsnittet på urtavlan så tycker jag att det är grymt!

Helt klart en klocka jag kommer att hålla utkik efter framöver!

Är riktigt sugen på en Oris Rectangular då den är ganska ensam i sitt prissegment på en schysst art deco inspirerad klokke med ett rimligt pris. Någon som har erfarenhet eller en de vill sälja vidare? Verkar inte vara så vanliga som de flesta andra modellerna.

Bilagor

• IMG_9538.jpeg
    IMG_9538.jpeg
    67.2 KB · Visningar: 4
Bytte till med en BCPD 80th anniversery. Min andra Oris efter min gröna Aquis.
Det kanske är lite som att svära i kyrkan att kasta på en gummi på denna men jag gillar det.
Kommer jag att behålla den?
Oklart men den sitter fint på armen.
Förresten, ingen som har ett gummi, grönt eller svart till en Aquis 400cal 41,5 mm till salu?

Bilagor

• IMG_8418.jpeg
    IMG_8418.jpeg
    385 KB · Visningar: 2
Har en Aquis med Selita-urverk. Någon som vet vad intervallet för normal gångavvikelse är? Antar att man kan säga att det är dags för service om man ligger utanför.
Tacksam för svar

Har en Aquis med Selita-urverk. Någon som vet vad intervallet för normal gångavvikelse är? Antar att man kan säga att det är dags för service om man ligger utanför.
Tacksam för svar
Jag hittar ingen deklarerad noggrannhet från Oris. Rent generellt skulle jag inte säga att enbart avvikelse från en sådan deklaration är en stark indikator på servicebehov, åtminstone inte så länge avvikelsen är några sekunder. Om en klocka som historiskt gått plus eller minus några sekunder per dag plötsligt går, säg en minut sakta per dag, då kan det indikera behov av service. Men för att ta ett annat exempel, en Omega Master chronometer ska hålla sig mellan 0 och +5 sekunder per dag. Om den börjar gå ett par sekunder sakta per dag, så skulle jag inte göra service på den klockan, baserat endast på gångavvikelse.

Hur gammal är din klocka, eller när fick den en service senast?

Jag tänker att en klocka som börjar gå lite sämre efter sju eller tio år kan behöva service.

• Like
Reactions: Man
Jag hittar ingen deklarerad noggrannhet från Oris. Rent generellt skulle jag inte säga att enbart avvikelse från en sådan deklaration är en stark indikator på servicebehov, åtminstone inte så länge avvikelsen är några sekunder. Om en klocka som historiskt gått plus eller minus några sekunder per dag plötsligt går, säg en minut sakta per dag, då kan det indikera behov av service. Men för att ta ett annat exempel, en Omega Master chronometer ska hålla sig mellan 0 och +5 sekunder per dag. Om den börjar gå ett par sekunder sakta per dag, så skulle jag inte göra service på den klockan, baserat endast på gångavvikelse.

Hur gammal är din klocka, eller när fick den en service senast?

Jag tänker att en klocka som börjar gå lite sämre efter sju eller tio år kan behöva service.
Tack för svar! Jag har inte stenkoll på hur gången var när den var ny, men jag tror att den nu saktar sig ca 13 s per dag. Den är 6,5 år.

Korspostar lite.

Några har åkt ut och fler har tillkommit 😅
Första bilden är på mina olika Oris Aquis.
Andra bilden är resten av Orisarna.
Och tredje lite bandsallad.
Saknas på bilderna är tjejens Aquis date diamonds och Artelier date diamonds.

Många Orisar blir det😄

IMG_0345.png

Vilken modell är det här? 😍

Tillbaka
Topp