• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Daniel1978

Panerai
2-Faktor
IMG_2047.JPG
IMG_2048.JPG
Tänkte röra om i grytan lite och funderar starkt på att avyttra 3-4 klockor. Är det någon som har koll på vad man kan få för denna pjäs?
Fin. Ref på den?
 

Timer

Panerai
Testar olika band på min Oris-tank. Brunt läder, grått läder, eller rentav länk? WP_20180220_09_22_17_Pro (2).jpg WP_20180124_14_30_38_Pro.jpg DSC_0347.JPG

Jag är grymt sugen på att sätta på länken idag, måste vänja mig vid att den smalnar av ordentligt bara, 12mm vid fjärilslåset.
 

Timer

Panerai
Personligen tycker jag att det ser lite klumpigt ut med länken. Av dom du har tycker jag att det bruna lädret ser bäst ut, men personligen hade jag kanske kört ett mörkbrunt ödleband!
Tack för värdefull synpunkt, även om du gör det svårare för mig :)

Det gråa lädret tänkte jag ändå spara som ett sommararmband, håller med dig om att brunt är bättre allmänt. Skulle kunna tänka mig en ödla jag också, men kör det enkla släta tills vidare.

I o m att länken är såpass smal tycker jag inte den känns klumpig, den kom på länk och jag testade då. Tyvärr fixar jag endast att byta läderband själv, länken har lösa ändlänkar och är ju inte böjbar, jag vågar inte hålla på mer själv med risk för att repa. Därav att jag vill vara mer bestämd på min sak innan jag går till urmakaren och betalar för att de ska byta till länken. Ska våndas ett tag till...
 

Psykel

Patek
Tack för värdefull synpunkt, även om du gör det svårare för mig :)

Det gråa lädret tänkte jag ändå spara som ett sommararmband, håller med dig om att brunt är bättre allmänt. Skulle kunna tänka mig en ödla jag också, men kör det enkla släta tills vidare.

I o m att länken är såpass smal tycker jag inte den känns klumpig, den kom på länk och jag testade då. Tyvärr fixar jag endast att byta läderband själv, länken har lösa ändlänkar och är ju inte böjbar, jag vågar inte hålla på mer själv med risk för att repa. Därav att jag vill vara mer bestämd på min sak innan jag går till urmakaren och betalar för att de ska byta till länken. Ska våndas ett tag till...
Det såg absolut bra ut med det gråa bandet också. Länken känns säkert smidig, men jag personligen tycker att den ger ett klumpigt intryck. Oyster/Presidentlänk ger ju ett lite biffigt utseende. Hade nog funkat bättre på nåt jubileeliknande. Eller mesh kanske? Typ såhär (lånad bild):
jlc_image.2870908.jpg
 

Timer

Panerai
Det såg absolut bra ut med det gråa bandet också. Länken känns säkert smidig, men jag personligen tycker att den ger ett klumpigt intryck. Oyster/Presidentlänk ger ju ett lite biffigt utseende. Hade nog funkat bättre på nåt jubileeliknande. Eller mesh kanske? Typ såhär (lånad bild):
jlc_image.2870908.jpg
Mesh tror jag absolut kan funka, bra inspel. (han på bilden ovan har en för stor Reverso dock, luggarna svävar fritt i luften :)

Jag hittade en bild på min egen arm med länk, dock är plasten kvar, var precis när jag fått hem den innan jag bytte till läder IMG_20180103_142112.jpg . Förstår vad du menar med biffig Oyster/President, dock bygger denna länk inte lika mkt på höjden, de har gjort den tunnare.
 

Psykel

Patek
Mesh tror jag absolut kan funka, bra inspel. (han på bilden ovan har en för stor Reverso dock, luggarna svävar fritt i luften :)

Jag hittade en bild på min egen arm med länk, dock är plasten kvar, var precis när jag fått hem den innan jag bytte till läder IMG_20180103_142112.jpg . Förstår vad du menar med biffig Oyster/President, dock bygger denna länk inte lika mkt på höjden, de har gjort den tunnare.
Mjo, ser inte SÅ farligt ut på länken. Jag hade dock i första hand kört på läder!
 

Psykel

Patek
Hann inte till urmakaren idag, så saved by the bell! Ska sova på saken. Lovar wrist shot om länken åker på.

Tips för eget hemmabyte till länk mottages tacksamt f ö, har enklare klockverktyg men otränat handlag.
Tejpa baksidan för att undvika repor! Generellt sett så funkar ett basic bandverktyg, men skaffa ett Bergeron om du vill köra själv. Brukar komma upp på K&S ibland.
 

Timer

Panerai
Tejpa baksidan för att undvika repor! Generellt sett så funkar ett basic bandverktyg, men skaffa ett Bergeron om du vill köra själv. Brukar komma upp på K&S ibland.
Sådär, gick snabbare än jag trodde. Tejpen gjorde susen!

Måste säga att jag är rätt nöjd ändå (dont get me wrong, älskar den på brunt läder också!). En länk måste bort dock, bilden döljer ett mindre bilhandlarhäng. Men det vågar man sig väl inte på att göra själv? Ej skruvar i justeringslänkarna, man kan väl inte bara ta i och peta ut pinnarna, eller? Har ett verktyg som passar, men om jag trycker ut dem med verktyget så kan väl dessa pins lika gärna falla ur när man inte vill sedan?
WP_20180220_14_56_33_Pro (2).jpg
 
Senast ändrad:

Psykel

Patek
Sådär, gick snabbare än jag trodde. Tejpen gjorde susen!

Måste säga att jag är rätt nöjd ändå (dont get me wrong, älskar den på brunt läder också!). En länk måste bort dock, bilden döljer ett mindre bilhandlarhäng. Men det vågar man sig väl inte på att göra själv? Ej skruvar i justeringslänkarna, man kan väl inte bara ta i och peta ut pinnarna, eller? Har ett verktyg som passar, men om jag trycker ut dem med verktyget så kan väl dessa pins lika gärna falla ur när man inte vill sedan?
WP_20180220_14_56_33_Pro (2).jpg
Nu när jag ser den på handleden så ser det ju klart bättre ut!
Nejdå, kör på med länkförkortarverktyget! Det finns ingen risk att friktionspinnarna ramlar ur av sig själva.
 

Timer

Panerai
Nu när jag ser den på handleden så ser det ju klart bättre ut!
Nejdå, kör på med länkförkortarverktyget! Det finns ingen risk att friktionspinnarna ramlar ur av sig själva.
Tack för tipset, det känns dock som att jag måste googla några DIY-videos i ämnet.

Ang stil på band så blir det ju två olika stilar. Brunt läder är ju mer sofistikerat, klassisk gentleman. På länk blir den mer flamboyant (dock inte fullt ut knarklangare, då hade den förstås behövt vara helt i guld :). Låt oss bara säga att jag hade en bra vecka på jobbet förra veckan :)

EDIT: Fixade att ta bort en länk själv. Tack för puffen!
 
Senast ändrad:

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Lite sugen på en fet Orisdykare men helt utan kunskap så Oriskännare mellan tummen och pekfingret vad ger man för en fullset Carlos Coste LE från 2011 oservad?
 
Senast ändrad:
Topp