• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

MaziK

Rolex
2-Faktor
Nähä vad är det då, Carlos Santana:)
Det där är en Oris Aquis Titan Chronograph, vet detta då jag har ägt en ;)

Följande är er Carlos Cost Cenote
Oris-Carlos-Coste-1-1.jpg
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Sådär, gick snabbare än jag trodde. Tejpen gjorde susen!

Måste säga att jag är rätt nöjd ändå (dont get me wrong, älskar den på brunt läder också!). En länk måste bort dock, bilden döljer ett mindre bilhandlarhäng. Men det vågar man sig väl inte på att göra själv? Ej skruvar i justeringslänkarna, man kan väl inte bara ta i och peta ut pinnarna, eller? Har ett verktyg som passar, men om jag trycker ut dem med verktyget så kan väl dessa pins lika gärna falla ur när man inte vill sedan?
WP_20180220_14_56_33_Pro (2).jpg
Oftast gör ju länk att det ser lite maffigare ut, men just på denna känns det lite damklocka :)bag: sorry) Rektangulära och fyrkantiga ur gör sig bäst på läder tycker jag. Men det är en snygg modell :)
 

Sebbson

Cartier
Skynda fynda. Klockia kör 15 procent på alla oris fram till 5:e mars. Använd denna 15oris
Tack! Nu fick jag tummen ur och beställde en Staghorn med metallänk vilken också blir min första "riktiga" klocka :D
Hade först tänkt att köpa en blå Aquis i standardutförande men så fick jag syn på Staghornen för ungefär en vecka sedan och då blev jag såld. Har förstått att vissa tycker att den är plottrig medan andra tycker att den är fantastisk. Jag tillhör den senare kategorin och hoppas det håller i sig ;)
 

Timer

Panerai
Oftast gör ju länk att det ser lite maffigare ut, men just på denna känns det lite damklocka :)bag: sorry) Rektangulära och fyrkantiga ur gör sig bäst på läder tycker jag. Men det är en snygg modell :)
Du behöver inte vara ledsen, jag tyckte spontant samma sak :)
Men nu när jag har länken på kan jag inte förmå mig att byta ut den mot läder, trots att jag varit på väg flera ggr.
Jag tror inte jag kommer övertyga dig, de flesta kommer nog tycka som du. Vad kan jag säga, länken växer när jag har den på mig. Och som sagt en helt annan stil än på läder.
Nästan alla stylade bilder på fyrkantiga klockor för män är på läder och i en kontext av JFK/Mad men-stil. Det är helt fine, jag kommer definitivt bära den så också. Men ibland känner jag mer för detta:
Cartier-Panthere-Keith-Richards-Pierce-Brosnan-00.jpg

Inte för alla dock, jag vet :)
 

Timer

Panerai
Du behöver inte vara ledsen, jag tyckte spontant samma sak :)
Men nu när jag har länken på kan jag inte förmå mig att byta ut den mot läder, trots att jag varit på väg flera ggr.
Jag tror inte jag kommer övertyga dig, de flesta kommer nog tycka som du. Vad kan jag säga, länken växer när jag har den på mig. Och som sagt en helt annan stil än på läder.
Nästan alla stylade bilder på fyrkantiga klockor för män är på läder och i en kontext av JFK/Mad men-stil. Det är helt fine, jag kommer definitivt bära den så också. Men ibland känner jag mer för detta:
Cartier-Panthere-Keith-Richards-Pierce-Brosnan-00.jpg

Inte för alla dock, jag vet :)
Som en sidnot kan jag konstatera att urverket (Oris 561 = ETA 2671) beter sig synnerligen väluppfostrat. +1.5s/dag mycket pålitligt och tämligen isokroniskt då den ibland får vila ett dygn, håller alltså samma gångtakt oavsett grad av uppvridning.

Denna lilla fyrkantare är således mycket mer pålitlig än min Aquis, som beter sig lite opålitligt, allt från - 5s till +15s, trots regulerad.

Detta har satt mig i ett svårt val. Aquisen är egentligen är den perfekta vardagsklockan för mig med småbarn och mycket vatten och stötar, men mitt exemplar tidsvarierar så mkt att jag faktiskt missat bussen nån gång.

Fyrkantaren är superpålitlig i tidsmätning men tål bara 3bar och har ingen keramisk ring som skyddar mot stötar. Jag har löst det genom att växla klockorna i 12timmars pass - fyrkanten på dagtid och Aquisen kväll och natt (där även den starka lumen utnyttjas dagligen när den yngste vaknar mitt i natten).
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Du behöver inte vara ledsen, jag tyckte spontant samma sak :)
Men nu när jag har länken på kan jag inte förmå mig att byta ut den mot läder, trots att jag varit på väg flera ggr.
Jag tror inte jag kommer övertyga dig, de flesta kommer nog tycka som du. Vad kan jag säga, länken växer när jag har den på mig. Och som sagt en helt annan stil än på läder.
Nästan alla stylade bilder på fyrkantiga klockor för män är på läder och i en kontext av JFK/Mad men-stil. Det är helt fine, jag kommer definitivt bära den så också. Men ibland känner jag mer för detta:
Cartier-Panthere-Keith-Richards-Pierce-Brosnan-00.jpg

Inte för alla dock, jag vet :)
Det är ju cool att du är nöjd med länken, det är ju det som räknas :) Jag tycker det är extra kul med ur som passar både på länk och läder, inte alla som gör det. Då tänker jag främst på att många klockor som görs med länk får en ful glipa mellan bandstiftet och boetten när man byter till läder. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i påståendet, men jag fick någon gång för lääänge sedan höra att det är betydligt svårare att göra en fyrkantig eller rektangulär klocka (där glaset har skarpa hörn) med högre vattentäthet (10atm<). Det kanske är därför som det är mindre vanligt med rektangulära sportklockor?
 

Timer

Panerai
Det är ju cool att du är nöjd med länken, det är ju det som räknas :) Jag tycker det är extra kul med ur som passar både på länk och läder, inte alla som gör det. Då tänker jag främst på att många klockor som görs med länk får en ful glipa mellan bandstiftet och boetten när man byter till läder. Jag vet inte hur mycket sanning det ligger i påståendet, men jag fick någon gång för lääänge sedan höra att det är betydligt svårare att göra en fyrkantig eller rektangulär klocka (där glaset har skarpa hörn) med högre vattentäthet (10atm<). Det kanske är därför som det är mindre vanligt med rektangulära sportklockor?
Absolut, att en klocka funkar med både länk och band ökar ju användarvärdet förstås, inte minst om det innebär ett tydligt stilbyte.

Spännande det där med fyrkantiga case och vattentäthet, hade aldrig hört! Men måste finnas några undantag ändå tänker jag, dock kan jag inte komma på någon på rak arm.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Du behöver inte vara ledsen, jag tyckte spontant samma sak :)
Men nu när jag har länken på kan jag inte förmå mig att byta ut den mot läder, trots att jag varit på väg flera ggr.
Jag tror inte jag kommer övertyga dig, de flesta kommer nog tycka som du. Vad kan jag säga, länken växer när jag har den på mig. Och som sagt en helt annan stil än på läder.
Nästan alla stylade bilder på fyrkantiga klockor för män är på läder och i en kontext av JFK/Mad men-stil. Det är helt fine, jag kommer definitivt bära den så också. Men ibland känner jag mer för detta:
Cartier-Panthere-Keith-Richards-Pierce-Brosnan-00.jpg

Inte för alla dock, jag vet :)
https://klocksnack.se/threads/vintage-cartier-tråden.81701/#post-2050422 :)
 

Sebbson

Cartier
Nån som testat eller ens sett aquis 39.5mm i butik?
Jag såg den i Göteborg, minns inte om det var Klockmaster Hansson på Frölunda torg eller Magnusson Ur som hade den dock. Den såg mer ut som ett damur på min handled som är 18cm i omkrets. Själva modellen i sig är ju inte feminin så på en lite smalare handled lär den sitta som ett smäck :)
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Jag såg den i Göteborg, minns inte om det var Klockmaster Hansson på Frölunda torg eller Magnusson Ur som hade den dock. Den såg mer ut som ett damur på min handled som är 18cm i omkrets. Själva modellen i sig är ju inte feminin så på en lite smalare handled lär den sitta som ett smäck :)
Jag var inne på Klockmaster på Frölunda och han med snäva frissan visste knappt vad jag pratade om så det var nog på Magnussons. Fan var utanför idag men hann inte gå in. Vill testa den. De har Movemberklockan inne dock, den var i fönstret. Den är bra i den stl. Tycker 42mm är lite off i proportionerna
 
Grymt! Nykär gissar jag men vad tycker du om den?
Jag är egentligen ingen "dykarkille" men tycker att storleken gör den klart mer användbar. Länken är riktigt skön men det som framför allt gör klockan fantastisk är tavlan. Djupet och färgskiftningarna i den blå färgen är något alldeles extra i den här prisklassen tycker jag. Tyvärr svårt att fånga på bild men jag kan komma på mig själv med att bara sitta och titta på tavlan i olika vinklar...
 
Topp