• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Et tips er å pröve 39,5 mm modellen för du kjöper. Jeg Trodde den skulle väre perfekt, men når jeg endelig fikk pröve den i butikk ble jeg mildt sagt elstremt besviken. Jämfört med min sub og smpc som er relativt store, men sitter veldig bra på mine 17cm håndledd kändes Oris som en liten tjej klokke. Den känns nesten som 36mm Orisen i storlek når den sitter på armen.
Testade 39,5 i dag och kan bara hålla med, den upplevs som en damklocka på handleden. Både klocka och länk gav ett väldigt nätt intryck och var inte alls på den robusta nivå en dykarklocka ska vara. Sjukt besviken. Däremot måste jag säga att den nya 43,5:an i titan seglade upp som en vinnare, riktigt bekväm och välbalanserad, perfekt plaskklocka.

IMG_20181019_230554.jpg
Ähh nu får Ni ge er... Jag har ett antal klockor i storlek 38_40 och Aquisen är definitivt inte mindre i upplevelsen än de specade 39.5. Den ser tex avgjort större ut än Sinn 556i som är en mm mindre. (och som dessutom ser ganska stor ut för sin storlek).Att proportionerna skull vara fel är ju bullshit också då höjden är 12,4 mätt med skjutmått o då är glaset lite högre så själva klockan är kanske 12.2 Finns ingen 300m automat som är direkt tunnare än så i rimligt jämfört pris. MEN Orisen har en speciell form som ger lite "puck" känsla och den blir lite mer tydlig i mindre storlek. Dock.... Jag har levt med den en tid och på armen ser den absolut inte fel proportionerlig ut. Det finns massor av Seiko klockor tex som upplevs betydligt "tjockare" på armen. Men visst...to each his own.
IMG_20181019_230618.jpg

Konstiga proportioner, precis som jag skrev.
Det syndes inte på bild ens men när jag och några vänner provade i butik var vi alla överens om att det bara kändes fel.
Den hade inte samma proportioner som sina storebröder och såg "skev" ut på något sätt.
Håller med rörande 39,5, var riktigt taggad på den men allt försvann när jag testade den. Vet inte riktigt varför men något kändes bara fel.

Vad är den större skillnaden mellan den "nya" och "äldre" Aquismodellen i storlek 43.5mm. Hittar ingen vettig info på nätet.

Proportionerna på Aquis 39.5 är jättekonstiga. Blev sjukt taggad men föll pladask IRL tyvärr.

Kan bara hålla med. Tänkte att 39,5mm skulle vara en perfekt storlek för mina strax under 17mm handleder, men irl såg klockan otroligt liten ut. Provade 43.5mm och den passade förvånandsvärt bra. Säljaren sa att många hade kommit inställda på att köpa 39,5mm, men lämnar med 43,5:an. Just den butiken hade knappt sålt någon 39,5:a. Med andra ord, prova innan köp.

Konstiga proportioner, precis som jag skrev.
Det syndes inte på bild ens men när jag och några vänner provade i butik var vi alla överens om att det bara kändes fel.
Den hade inte samma proportioner som sina storebröder och såg "skev" ut på något sätt.
Jag tror att grejen är själva designen. Proportionerna alltså de faktiska måtten är samma som tex en sub (13h/40d är tom något fetare än 12,5/39.5) ändå upplevs submariner som mycket större pga bredare/längre lug mått. Sedan ÄR faktiskt 39.5 en ganska liten dykare så kanske dumt att förvänta sig att den är stor :). Men jag vidhåller starkt att den inte ser mindre ut än sitt mått. Det gör den inte men den ser ut som en ganska liten dykare, vilket den är!

Hej!
Jag skulle gärna vilja införskaffa en Oris Aquis med svart urtavla av antingen den äldre eller nyare "sorten". Har själv testat ett par och har verkligen fastnat för robustheten, kvaliteten och utseendet med presision. Vad tycker ni att man ska betala för en Aquis Black med fullsett och metal länk? Ska man satsa på gummi istället? Har kikat runt lite på KS och bukten men avvaktar nog på det sist nämnda. Är det någon här som är i farten?

Mvh
Emil
Håller med förra kommentaren där ang. Köp länk och komplettera med gummi efteråt.
Har du provat IRL?
Jag provade svart tavla då jag var mest sugen på svart men sen provade jag den senaste deep blue och blev helsåld på den blåa.

Sen landade jag införsig i en ProPilot men nästa hoppas jag på en Aquis blueeeeee

Hej!
Har precis köpt en ny Aquis och undrar hur man bäst borstar upp de polerade delarna av länken? Lite material från Clas Ohlson kanske räcker? Alla förslag välkomnas!

Hej!
Har precis köpt en ny Aquis och undrar hur man bäst borstar upp de polerade delarna av länken? Lite material från Clas Ohlson kanske räcker? Alla förslag välkomnas!
Du ska köpa de här. Kolla på ebay. Glöm Clas i sjön och genvägar med scotch brite o annat.
https://www.google.se/search?q=garr...AUIEygC&biw=800&bih=1280#imgrc=kBrILgBA1euMnM:

Den grå är nog den rätta för dig skulle jag tro. Blå och definitivt röd är för grova. Beige är kanske för fin i sammanhanget.

Tillbaka
Topp