• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Jag tycker att min SKX007 är i det största laget och av bilderna på Oris Aquis 43.5 mm som jag sett här så verkar de för stora.
Vanlige 43 og 43,5 mm Aquisen er ganske mye större enn en Skx ja. Kan se om jeg finner et bilde fra jeg hadde båda så du kan jämföra. Orisen bärs dock nästan bättre en skxen, men tavlan och bezelringen er ganske store så den ser veldig stor og rund ut.

Nytt orange gummi för dagen. Perfekt komplement till det svarta gummit och länken så nu är man helgarderad. Hmm, det fina ju ett gult också... :D
PSX_20181001_184230.jpg
Detdär gummibandet är så jäkla läckert!
1E1D885F-8EBB-4A96-9DF6-8241645D67FE.jpeg

Jag tycker att min SKX007 är i det största laget och av bilderna på Oris Aquis 43.5 mm som jag sett här så verkar de för stora.

Vanlige 43 og 43,5 mm Aquisen er ganske mye större enn en Skx ja. Kan se om jeg finner et bilde fra jeg hadde båda så du kan jämföra. Orisen bärs dock nästan bättre en skxen, men tavlan och bezelringen er ganske store så den ser veldig stor og rund ut.
Skx009 förvisso men ger väl en någorlunda bild ändå :)
5DED0E32-B575-48BD-92CC-F644183CBE0E.jpeg

Provat en gång och den känns ganske nära 36mm Orisen. Pratade med en AD idag och dom sa at dom inte äns tar inn den för at den er for liten och det er ingen som köper den.
Mmm eller så beror det på att 40an slutade tillverkas för ett par år sedan. 39.5 kom i år och den är definitivt vettig storlek på. Jag upplever den bara något mindre än min Omega smp som var 41.5 om jag minns rätt. Dock är den såklart betydligt mindre än 43,5 an vilket alger sig självt. Men jag tycker 39.5 är perfekt så länge man inte har riktigt kraftiga handleder.

Mmm eller så beror det på att 40an slutade tillverkas för ett par år sedan. 39.5 kom i år och den är definitivt vettig storlek på. Jag upplever den bara något mindre än min Omega smp som var 41.5 om jag minns rätt. Dock är den såklart betydligt mindre än 43,5 an vilket alger sig självt. Men jag tycker 39.5 är perfekt så länge man inte har riktigt kraftiga handleder.
Den på 40mm slutade dom jo tillverka för at den inte var populär og sålde inte bra nok. Dom har sagt det i två olika butiker at den inte säljs för at den er för liten så dom beställer inte äns inn den til butiken så det er tydligen inte så många som känner så.
Jag hadde också tänkt köpa den nya 39,5mm för at den vanliga er lite för stor för mig, men den kändes mer eller mindre exakt som 36mm modellen och jämfört med min sub var den veldig mye mindre så tycker tyvärr dom hat bommat totalt med den nya.

Den på 40mm slutade dom jo tillverka för at den inte var populär og sålde inte bra nok. Dom har sagt det i två olika butiker at den inte säljs för at den er för liten så dom beställer inte äns inn den til butiken så det er tydligen inte så många som känner så.
Jag hadde också tänkt köpa den nya 39,5mm för at den vanliga er lite för stor för mig, men den kändes mer eller mindre exakt som 36mm modellen och jämfört med min sub var den veldig mye mindre så tycker tyvärr dom hat bommat totalt med den nya.
Vad butikerna säger är kanske inte samma som tillverkaren tänker. Att trenden sakta går mot mindre klockor är rätt tydligt och jag tror ju knappast man tog upp 39.5 igen för att 40 sålde dåligt . Det gjorde den kanske men sannolikt gör man ju nu bedömningen att 39.5 kommer att sälja annars skulle man ju knappast ta upp den igen. Med det sagt så är det ju självklart inte rätt för alla. Dom flesta köper ju fortfarande stort och den stora sitter ju ovanligt bra även på smalare armar så den funkar på de flesta trots sin storlek.

Hej!
Jag skulle gärna vilja införskaffa en Oris Aquis med svart urtavla av antingen den äldre eller nyare "sorten". Har själv testat ett par och har verkligen fastnat för robustheten, kvaliteten och utseendet med presision. Vad tycker ni att man ska betala för en Aquis Black med fullsett och metal länk? Ska man satsa på gummi istället? Har kikat runt lite på KS och bukten men avvaktar nog på det sist nämnda. Är det någon här som är i farten?

Mvh
Emil

Hej!
Jag skulle gärna vilja införskaffa en Oris Aquis med svart urtavla av antingen den äldre eller nyare "sorten". Har själv testat ett par och har verkligen fastnat för robustheten, kvaliteten och utseendet med presision. Vad tycker ni att man ska betala för en Aquis Black med fullsett och metal länk? Ska man satsa på gummi istället? Har kikat runt lite på KS och bukten men avvaktar nog på det sist nämnda. Är det någon här som är i farten?

Mvh
Emil

Vill du ha både länk och gummi är det nog bättre att efterkomplettera med gummi snarare än länk, brukar bli dyrare. Men gummit (eller rättare sagt låset) är inte billigt så kan du få en med båda så är det väl det bästa :)
Skickade dig ett PM då jag har en till salu.

Funderar på att släppa iväg min Oris Aquis.
Kommer med tre ombyten vilket aldrig är fel. Länk, svart och orange originalgummi.
Säljes enbart tillsammans.
Om någon är sugen så släng iväg ett pm :)
PSX_20181007_193140.jpg

Du som varit så nöjd här i tråden..! Annat i sikte?
Är fortfarande lika nöjd :). En fantastisk klocka, ja nog det mest gedigna jag haft och en mycket prisvärd sådan. Är dock rastlös och suget efter nytt kommer alltid som ett brev på posten, tyvärr. Den eviga jakten och suget efter annat :). Lär förmodligen ångra mig som vanligt men då får det väl bli en runda till :D.

Är fortfarande lika nöjd :). En fantastisk klocka, ja nog det mest gedigna jag haft och en mycket prisvärd sådan. Är dock rastlös och suget efter nytt kommer alltid som ett brev på posten, tyvärr. Den eviga jakten och suget efter annat :). Lär förmodligen ångra mig som vanligt men då får det väl bli en runda till :D.
Håller med, grym klocka!
Ja tur är väl det, det är aldrig försent att ångra sig ;)

Måste bara säga att Oris i stort är så sjukt prisvärda. En XXL Cronograf blev min första ”riktiga” klocka 2001. Alltid fungerat och hållit mig sällskap över större delen av världen. Det är sjukt vad nöjd jag alltid varit. Fått många kommentarer och frågor. Många jag träffat har gillat den, och återkommit vid senare tillfällen och sagt att de Googlat på märket, att de inte kände till Oris sedan tidigare och att de gör härliga ur för de/oss som inte bara går in och tar det dyraste på hyllan.
Nu är XXL på service och grymt saknad.
Trevlig helg

Tja.... den (39.5) är sjukt bra! Storlek och proportioner är i mitt tycke helt perfekta när den sitter på armen. (typ 17cm handled).
Sedan är ju finish och qc helt fantastiskt bra också. Även jämfört Omega o Tudor som jag haft ett par nyligen.

Tja.... den (39.5) är sjukt bra! Storlek och proportioner är i mitt tycke helt perfekta när den sitter på armen. (typ 17cm handled).
Sedan är ju finish och qc helt fantastiskt bra också. Även jämfört Omega o Tudor som jag haft ett par nyligen.

Et tips er å pröve 39,5 mm modellen för du kjöper. Jeg Trodde den skulle väre perfekt, men når jeg endelig fikk pröve den i butikk ble jeg mildt sagt elstremt besviken. Jämfört med min sub og smpc som er relativt store, men sitter veldig bra på mine 17cm håndledd kändes Oris som en liten tjej klokke. Den känns nesten som 36mm Orisen i storlek når den sitter på armen.

Et tips er å pröve 39,5 mm modellen för du kjöper. Jeg Trodde den skulle väre perfekt, men når jeg endelig fikk pröve den i butikk ble jeg mildt sagt elstremt besviken. Jämfört med min sub og smpc som er relativt store, men sitter veldig bra på mine 17cm håndledd kändes Oris som en liten tjej klokke. Den känns nesten som 36mm Orisen i storlek når den sitter på armen.
Tack för tipset, då gör jag det innan ifall det lutar sig mot ett köp :)

Det enda jag funderar på ibland som en nackdel är att den blir ganska "blingig" med blank bezel och blank tavla.(Svarta sunburst). Detta tillsammans med mindre bra AR ger en väldigt blank effekt Å andra sidan är den väldigt vacker i olika ljus o det händer alltid något i kombination tavla, index glas och bezel. Så jag gillar den skarpt men man kan ha det i åtanke Finns ju en svart borstad med borstad bezel o matt tavla också men tror ändå att denna är det bättre valet för en lite dressad dykare.

Tillbaka
Topp