• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Oristråden!

Extra passande att bära min Movember edition denna månad. :) Bytte tillbaka till originallädret men gillar den mer på det bruna mockat jag körde på innan..

7873D50A-4A9F-4989-A1FD-2A9FF87AD647.jpeg
B84D5E16-7452-489B-8A28-7B184020DBAE.jpeg

Hej.
Funderar på en Oris Sixty-five med Oris733 / SW200 verk. Jag undrar om ni som har nyare ur med detta verk kan svara på hur väl de är kalibrerade. Är bortskämd med min Oris XXL och min Hamilton Khaki Automatic med ETA2824 som går så löjligt exakt.
Tack på förhand och trevlig afton.

99CE5652-128E-4408-B4F4-A92544EBD59F.png

Hej.
Funderar på en Oris Sixty-five med Oris733 / SW200 verk. Jag undrar om ni som har nyare ur med detta verk kan svara på hur väl de är kalibrerade. Är bortskämd med min Oris XXL och min Hamilton Khaki Automatic med ETA2824 som går så löjligt exakt.
Tack på förhand och trevlig afton.

99CE5652-128E-4408-B4F4-A92544EBD59F.png
Min plussar 2.5/dag

Hej.
Tack för svaret.
2,5 s/d är onekligen bra.
Intressant att veta om någon fått ngt dåligt kalibrerat ex med. Har ingen sning om vad man skall acceptera på dessa som inte är cosc’ade.

Hej.
Tack för svaret.
2,5 s/d är onekligen bra.
Intressant att veta om någon fått ngt dåligt kalibrerat ex med. Har ingen sning om vad man skall acceptera på dessa som inte är cosc’ade.

Har haft 4 olika Oris og det er veldig olika hvor bra kalibrerade dom har varit.

En tappade 5-6 sek, två gikk rundt 7-8 sek for fort og den sista 12-15 sek for fort.

De skal vel gå mellan -10 og +15 og det der de fleste ligger. Noen bedre en andre.

Är det någon som har testat den nya 39,5mm Aquisen? har bara testat 43,5mm varianten och gillade den men den kändes för stor och klumpig..

Jag håller på och säljer min Aquis small second date. Blå urtavla. Den är sex månader gammal och är i väldigt bra skick förutom en ding på översta länken i armbandet.

Jag undrar vad ni tycker är ett rimligt pris för den. Jag har lagt ut den för 16k på blocket men tänkte annonsera här också när jag tagit fler bilder.

Vill lägga mig på en rimlig nivå.

Allt gott
C

Senast ändrad:
Instämmer, bärs mindre än måtten antyder. Men bäst är nog att själv prova båda storlekarna.
Jag har haft en som jag sålt o tycker det är helt fel. Jag har flera klockor runt 38, 39 o Aquis är absolut inte liten för sitt mått. Jag tror dock att folk får för sig att den skall vara som 43,5 an fast liiite mindre. DET är den såklart inte för 4mm är mycket o skillnaden så klart stor. Men den är tvärtom riktigt bra i formatet.

Jag har haft en som jag sålt o tycker det är helt fel. Jag har flera klockor runt 38, 39 o Aquis är absolut inte liten för sitt mått. Jag tror dock att folk får för sig att den skall vara som 43,5 an fast liiite mindre. DET är den såklart inte för 4mm är mycket o skillnaden så klart stor. Men den är tvärtom riktigt bra i formatet.

Då får vi helt enkelt vara oense i den frågan:). Har själv ingen klocka över 41mm och trodde att 39,5mm skulle sitta som ett smäck, men när jag väl provade så kändes den otroligt liten medan 43,5mm som jag i förväg trodde skulle vara gigantisk kändes alldeles perfekt i måtten. Men som jag tidigare skrev, bäst att prova och avgöra själv. Min upplevelse var att den bärs mindre än några av mina andra klockor som är 38-39mm, därmed inte sagt att den inte är bra i sitt format.

Var inne på Engströms i fredags och klämde på en Aquis för andra gången i mitt liv..
Jag tycker den ser grymt fin ut och 39.5mm bärs väldigt bra.. Men precis som vid förra gången jag klämde på en så tyckte jag att dykarringen kändes som den saknade all form av gediget hantverk. Tyckte det glappade i alla leder.
Ska det vara så eller har jag haft en otrolig otur som hittat två måndagsexemplar?

Då får vi helt enkelt vara oense i den frågan:). Har själv ingen klocka över 41mm och trodde att 39,5mm skulle sitta som ett smäck, men när jag väl provade så kändes den otroligt liten medan 43,5mm som jag i förväg trodde skulle vara gigantisk kändes alldeles perfekt i måtten. Men som jag tidigare skrev, bäst att prova och avgöra själv. Min upplevelse var att den bärs mindre än några av mina andra klockor som är 38-39mm, därmed inte sagt att den inte är bra i sitt format.
Ja du har såklart rätt i att det inte finns några "rätt eller fel" här. Jag har bara fått för mig lite att det råkat bli en sådan "forum sanning" att den bärs ovanligt liten för sina mått. Men visst är det upp till var o en. Bäst dock att inte gå in i det med förutfattade meningar. Jag hade nyss en Omega Seamaster av Bond typen fast svart och den kändes i mitt tycke som lite större men ingen enorm skillnad. Vad gäller vridringen så tyckte jag att min kändes medelbra. Inte så som beskrevs ovan men inte heller superdistinkt. Kan nog vara en justeringssak.

Var inne på Engströms i fredags och klämde på en Aquis för andra gången i mitt liv..
Jag tycker den ser grymt fin ut och 39.5mm bärs väldigt bra.. Men precis som vid förra gången jag klämde på en så tyckte jag att dykarringen kändes som den saknade all form av gediget hantverk. Tyckte det glappade i alla leder.
Ska det vara så eller har jag haft en otrolig otur som hittat två måndagsexemplar?
Håller med om vridringen. Haft 3 olika färger av den äldre modellen och tyckte vridringen var det som drog ner intrycket väldigt mycket då alla var väldigt glappa åt alla leder. Vet inte om den nya är bättre men den gamla var under all kritik.

Tycker vridringens känsla är den svagaste punkten på Aquisen. Allt annat håller betydligt högre klass.

Hej! Är sugen på en ny 39,5mm Aquis. Har en drös frågor!
Den storleken är ny alltså?
Om man köper en sån antar jag att man är tvungen att vänja sig vid den nyare tunna länken? Och de runda (ej spetsiga) visarna?
Är den lika tjock, eller tunnare än den gamla 43mm Aquisen?
Och viktmässigt jämfört med den tidigare? Mycket lättare pga den tunnare länken (som jag antar att den har)?
Min smak är som sån att den gärna får vara tjock, rel. tung, ha tjock länk, men 39,5mm låter väldigt tilltalande jämfört med 43mm.
Tacksam för svar från er som vet!
Tack på förhand.
EDIT: Tillägg: Jag har en 43mm Aquis från 2014, så den äldre större känner jag väl till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp