Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Misstänker av profilbilden att du är gammal norrlandsjägare, passande klocka tycker jag.Flashar stolt min första Oris!![]()
![]()
Stämmer, låg som 15 månaders KB 05/06, men det är ju gamla meriter nuMisstänker av profilbilden att du är gammal norrlandsjägare, passande klocka tycker jag.
Aquis Date, relativt lättburen och WR på 300mSåg att det fanns en tråd om Oris nya Carl Brashear, men tänkte jag skriver här istället! Är lite på en sådan, men även andra Oris ska tilläggas. Måste bara fråga er inbitna Oris-människor, vet man varför de gör en dykarklocka som endast har 10bar i WR?! Tycker det är märkligt... Har ni avhandlat det ämnet förut kanske? Jag vet att många inte utsätter sina dykare för mer än dusch på sin höjd, men jag hade faktiskt tänkt ha klockan även när jag dyker. Kan ni tipsa om någon annan Oris förutom Carl Brashear som ni tror skulle passa en Oris-nybörjare?![]()
Grymt fin! Har kikat lite på den också... Bra WR såklart också!Aquis Date, relativt lättburen och WR på 300mBjuder på en gammal bild på min.
![]()
Grymt fin! Har kikat lite på den också... Bra WR såklart också!Är det den modellen som man endast kan ha original Oris-gummi på om man vill byta? Om man nu skulle tröttna på länken...
Såg att det fanns en tråd om Oris nya Carl Brashear, men tänkte jag skriver här istället! Är lite på en sådan, men även andra Oris ska tilläggas. Måste bara fråga er inbitna Oris-människor, vet man varför de gör en dykarklocka som endast har 10bar i WR?! Tycker det är märkligt... Har ni avhandlat det ämnet förut kanske? Jag vet att många inte utsätter sina dykare för mer än dusch på sin höjd, men jag hade faktiskt tänkt ha klockan även när jag dyker. Kan ni tipsa om någon annan Oris förutom Carl Brashear som ni tror skulle passa en Oris-nybörjare?![]()
100m står inte för 100m djup, utan snarare att den duger till att snorkla mer men alltså inte för att dyka ner på 10m djup. Detta är förmodligen anledningen till att endast klockor med 200m eller mer WR klassas som dykare enligt ISO.När man gjorde Oris diver sixty-five, som det finns flera trådar om, så var anledningen att 100m var det som gällde när originalet gjordes på 60-talet. Vi kan ju anta att de resonerat på samma sätt här.
Dyker du djupare än 100m?
Om inte kommer den gå bra att använda. Även detta är diskuterat i trådar om sixty five.
Peace!
Länken är riktigt bra bara så du vet, tveksamt om du kommer tröttna på denGrymt fin! Har kikat lite på den också... Bra WR såklart också!Är det den modellen som man endast kan ha original Oris-gummi på om man vill byta? Om man nu skulle tröttna på länken...
100m står inte för 100m djup, utan snarare att den duger till att snorkla mer men alltså inte för att dyka ner på 10m djup. Detta är förmodligen anledningen till att endast klockor med 200m eller mer WR klassas som dykare enligt ISO.
Skummade lite väl fort genom texten när jag kollade upp det, ursäktar min felskrivningJag citerar Hodinkee
"Hi all, just a quick note on water resistance. The international standard/ISO for use of the term "diver's watch" is ISO 6425, which specifies that a watch with a 100m rating is the minimum. That's 10 atmospheres or 330 feet; static testing is actually to 125% the rating, which means a watch with a 100m rating has been static tested to 125 meters, or about 410 feet. Recreational diving for beginning divers is to around 18 meters/60 feet, and the maximum recommended depth in most cases for recreational divers is 30 meters. Actually diving to 100 meters requires advanced technical training and equipment so for most of us, even those who actually dive recreationally fairly often, a 100 meter rating is more than adequate. Incidentally the once widely repeated misconception that moving the watch underwater can expose it to transient pressure spikes in excess of rated water resistance has been widely debunked as well."
http://www.iso.org/iso/iso_catalogue/catalogue_tc/catalogue_detail.htm?csnumber=12774
Riktigt snygg den också. Börjar bli mer sugen på Aquis nu, eller en Pro Diver!Du har ju också Oris ProDiver Date. Japp, bara Oris-gummi (om det inte finns något after market). Jag hade gummi på min Aquis hela förra sommaren, var väldigt imponerad av det. Det enda negativa är att spännet bygger lite på höjden jämfört med länk-spännet.
![]()
Länken är riktigt bra bara så du vet, tveksamt om du kommer tröttna på den![]()
När man gjorde Oris diver sixty-five, som det finns flera trådar om, så var anledningen att 100m var det som gällde när originalet gjordes på 60-talet. Vi kan ju anta att de resonerat på samma sätt här.
Dyker du djupare än 100m?
Om inte kommer den gå bra att använda. Även detta är diskuterat i trådar om sixty five.
Peace!
Fast det är ju en utbredd missuppfattning att WR 100m innebär ok att duscha med men inte mer... Nu säger ju iofs Oris själva att 100m är ok för snorkling. Men Hoodinkee säger att 100m är ok för dykning... http://www.oris.ch/en/news/2015/798Nej, jag tänker inte dyka längre än 100 meter, men bra mer än 10 meter. Och precis som @MaziK och @Bikinigubben säger så är det inte så enkelt som man kan tro med WR. Tack för att ni förtydligade begreppen!![]()
Ja, det är mycket möjligt att det är så. Tråkigt bara att ta risken att klockan pajjar om man nu skulle dyka med den... En Luminox jag hade som skulle klara 200m knäcktes av ett dyk på 15 meter en gång. Men det var ju visserligen Luminox också!Fast det är ju en utbredd missuppfattning att WR 100m innebär ok att duscha med men inte mer... Nu säger ju iofs Oris själva att 100m är ok för snorkling. Men Hoodinkee säger att 100m är ok för dykning... http://www.oris.ch/en/news/2015/798
Vi hade ju en tråd som behandlade detta för ett tag sedan där det klargjordes att trycket knappt ökar av rörelser i vattnet varför 10 bar visst räcker för 100m även vid rörelse. Kommer inte ihåg vilken tråd det var dock...
En helt annan fråga, jag dyker inte själv, använder man fortfarande klocka när man dyker? Använder man inte datorer? Eller är klockan en backup om datorn pajjar?
Ja det är klart, det är ju inte så att det saknas ett utbud av 300m + klockor! Förövrigt låter det ju mycket tuffare att dyka med klocka än med dykdator! Och ja, det är ju sjukt trist att sabba klockan. Lite onödigt.Ja, det är mycket möjligt att det är så. Tråkigt bara att ta risken att klockan pajjar om man nu skulle dyka med den... En Luminox jag hade som skulle klara 200m knäcktes av ett dyk på 15 meter en gång. Men det var ju visserligen Luminox också!
Men det är som du säger, på de vanligaste djupen man sportdyker är ju inte trycket nämnvärt mycket. Klockan bör iaf klara av det! Jag brukar köra med dykdator och ibland i kombination med en vanlig för gardera sig. Sen om man kör lite "enklare" dyk brukar jag bara köra med vanlig klocka bara för ha koll på dyktiden. Sen är det väl delvis för att jag gillar känslan av att använda klockan till det den är gjord för![]()
Se annonstext http://www.tradera.com/item/302068/253593188/vintage-oris-toppskick-#view-item-mainHalloj!
Nån som har lite vetskap om denna?
Fick den på köpet i ett byte.
En liten rackare, ca 35mm, verket dras upp.
Erkänner min bristande kunskap när det gäller Oris
![]()
![]()
![]()
Aha. Där har vi ju en likadan
Se min från föregående sida. Jag gillar egentligen inte så små, måste dock erkänna att den är rätt fräck. Om tavlan är målad eller ej kan jag inte uttala mig om. Verket vrids upp och tickar på fint och håller tiden bra. Ålder kan jag ej uttala mig om, det får nån mer kunnig ge sig på. Ser gammal ut, nån sa från 70-talet.. Vad vet jag?Hur är de äldre Oris-klockorna kvalitetsmässigt? Ser att många säljs på tradera från 70-talet med ST96 urverk och nymålade tavlor?