• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

grand.in

Omega
2-Faktor
Var och provade en Oris 65, riktigt snygg.

Vet någon om länken är fejknitad (såsom Tudor 58 är) och om dykaringen är gjord i typ keramik (kändes plastig)?
Tror också att det är riktiga nitar. Kan dock inte svära på det, trots att jag har klockan på armen i detta nu. :)

Vad gäller dykringen, eller snarare inlägget, så är jag relativt säker på att det är aluminium. Jag har hur som helst lyckats nöta bort färgen på både en tidigare i 42 mm och den nuvarande i 36 mm.

Väldigt bra klocka, du kommer säkert att bli nöjd!
 

lofgreno

Audemars
Antagligen inte så billigt🙂
Men vad är det...?
Det jag hoppas på att verket kommer till ett bredare modellprogram till skillnad från 111, 112 och 113.
Fina verk men jag är inte så förtjust i designen på klockorna.
Näe inte så jätteförtjust i dom heller om sanningen ska fram. Och Skeleton modellen var ju alldeles för stor, biffig och dyr.
Men men, vi får se imorrn helt enkelt. :)
 

LennyK

Panerai
Det här börjar ju låta riktigt spännande! 5 dagars kraftreserv och 10 års garanti. Känns som att de snickrat ihop något ganska stabilt :)

Skärmbild 2020-10-14 162059.jpg
Ja det ska bli jäkligt roligt att få se!
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
https://oris.ch/en/movement/72/CALIBRE 400 - Intressant läsning! Står dock inget om i vilka modeller verket kommer användas, men låter ju helt klart som ett genomarbetat urverk. Intressant att rotorn inte går på kullager utan istället ett smort glidlager. Om det nu är bättre, så undrar man varför ingen gjort det tidigare..
Skärmbild 2020-10-15 140853.jpg
Det gjorde väl alla innan Eterna visade att det var bättre med kullager?
Antar att de utvecklat ett väldigt bra glidlager om det ska vara lika lättsnurrat och ha bra serviceintervaller.
 

lofgreno

Audemars
https://oris.ch/en/movement/72/CALIBRE 400 - Intressant läsning! Står dock inget om i vilka modeller verket kommer användas, men låter ju helt klart som ett genomarbetat urverk. Intressant att rotorn inte går på kullager utan istället ett smort glidlager. Om det nu är bättre, så undrar man varför ingen gjort det tidigare..
Skärmbild 2020-10-15 140853.jpg
Ja blir intressant:
1. Vilka modeller ska få detta urverk
2. Vad kommer det kosta. (Misstänker bra mkt dyrare än Selitta eller ETA verk som dom har nu oftast)
 

Ahlgren_K

Omega
Det gjorde väl alla innan Eterna visade att det var bättre med kullager?
Antar att de utvecklat ett väldigt bra glidlager om det ska vara lika lättsnurrat och ha bra serviceintervaller.
Så kan vara fallet, är inte tillräckligt påläst :) I så fall är kanske snarare frågan varför inte fler använder glidlager? Men kanske som du säger att det är en äldre teknik, men som man nu har förbättrat tack vare bättre material osv. Tyckte det var en intressant aspekt hur som helst.
 

Ahlgren_K

Omega
Ja blir intressant:
1. Vilka modeller ska få detta urverk
2. Vad kommer det kosta. (Misstänker bra mkt dyrare än Selitta eller ETA verk som dom har nu oftast)
Läste artikeln på Hodinkee, och där skriver de att Oris själva säger att de kommer fortsätta använda sig av extern urverkstillverkning för att kunna tillgodose marknaden med billigare instegsmodeller. Med andra ord; modeller med Calibre 400 kommer att ligga avsevärt högre i pris än modeller med t.ex Sellita-verk.
 

lofgreno

Audemars
Läste artikeln på Hodinkee, och där skriver de att Oris själva säger att de kommer fortsätta använda sig av extern urverkstillverkning för att kunna tillgodose marknaden med billigare instegsmodeller. Med andra ord; modeller med Calibre 400 kommer att ligga avsevärt högre i pris än modeller med t.ex Sellita-verk.
Ja. Så lär det bli va.
x.png

Men tycker det är bra att dom kör både och. :)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Så kan vara fallet, är inte tillräckligt påläst :) I så fall är kanske snarare frågan varför inte fler använder glidlager? Men kanske som du säger att det är en äldre teknik, men som man nu har förbättrat tack vare bättre material osv. Tyckte det var en intressant aspekt hur som helst.
Alla kugghjul i ett urverk sitter i glidlager av juveler (17 jewels etc). Låg friktion och lång livslängd. Det är ju betydligt mindre påfrestningar på dessa än en tyngd med snedvikt, så ställer ju helt andra krav.
I jetmotorer används oxå glidlager flitigt, men då pumpar man in olja oavbrutet som lägger sig som en film mellan materialen.

Nya oljor håller längre än de gjorde förr och vi har hårdare material, men riktigt vågat av Oris detta.
Hoppas verkligen att det kommer hålla bra, för utveckling som detta är ju skitroligt.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
https://oris.ch/en/movement/72/CALIBRE 400 - Intressant läsning! Står dock inget om i vilka modeller verket kommer användas, men låter ju helt klart som ett genomarbetat urverk. Intressant att rotorn inte går på kullager utan istället ett smort glidlager. Om det nu är bättre, så undrar man varför ingen gjort det tidigare..
Skärmbild 2020-10-15 140853.jpg

Efter att ha läst på lite mer om Calibre 400 på nätet så tror jag Oris har något riktigt bra på gång.
Problemet med mig, är att i mitt huvud så har jag redan köpt en oavsett vilken modell verket kommer sitta i och pris😅

Någon som vill köpa en i princip ny Carysfort Reef med både stål- och gummiarmband? 😄
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor

Oris råkar i sitt youtubeklipp länka till en produkt som inte är aktiverad på sidan ännu :) Ser ju ut som att en aquis date blir första modellen att få nya urverket

Jag läste några spekulationer om det, och tittar man på kronan på den här bilden så är det ju en Aquis krona.

Oris-new-In-House-Movement-Calibre-400-swisswatches.jpg
 

Timer

Panerai

Oris råkar i sitt youtubeklipp länka till en produkt som inte är aktiverad på sidan ännu :) Ser ju ut som att en aquis date blir första modellen att få nya urverket
Ni som är vassa på Oris-referenser, går det att utläsa vilken storlek på Aquis som det här läckta nya referensnumret visar på?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Ni som är vassa på Oris-referenser, går det att utläsa vilken storlek på Aquis som det här läckta nya referensnumret visar på?

Hmm, det här är lite lurigt.
Om vi tar en vanlig Oris Aquis date med blå boett som ligger närmast referensnumret så gör det oss lite klokare:

43,5mm
oris-aquis-date/01-733-7730-4135-07-8-24-05peb

41,5mm
oris-aquis-date/01-733-7766-4135-07-8-22-05peb

39,5mm
oris-aquis-date/01-733-7732-4135-07-8-21-05peb

36,5mm
oris-aquis-date/01-733-7731-4135-07-8-18-05p

De sista siffrorna är jag ganska säker på handlar om material och luggbredd (yttermåtten 24, 22, 21 och 18mm) på armbandet.


"4135" vill jag ha till färgkombination på boett och visare.
7730, 7731, 7732 och 7766 är lurigare men följer storleken och känns som ett löpnummer när storleken släpptes men här är jag högst osäker, då 7763 står i länken med 400 verket.

Om jag spekulerar vidare så är det en Aquis Date 43,5mm, blå med stålarmband som kommer släppas med calibre 400 verket.
Men jag tror det är något mer....
 

Ahlgren_K

Omega
Hmm, det här är lite lurigt.
Om vi tar en vanlig Oris Aquis date med blå boett som ligger närmast referensnumret så gör det oss lite klokare:

43,5mm
oris-aquis-date/01-733-7730-4135-07-8-24-05peb

41,5mm
oris-aquis-date/01-733-7766-4135-07-8-22-05peb

39,5mm
oris-aquis-date/01-733-7732-4135-07-8-21-05peb

36,5mm
oris-aquis-date/01-733-7731-4135-07-8-18-05p

De sista siffrorna är jag ganska säker på handlar om material och luggbredd (yttermåtten 24, 22, 21 och 18mm) på armbandet.


"4135" vill jag ha till färgkombination på boett och visare.
7730, 7731, 7732 och 7766 är lurigare men följer storleken och känns som ett löpnummer när storleken släpptes men här är jag högst osäker, då 7763 står i länken med 400 verket.

Om jag spekulerar vidare så är det en Aquis Date 43,5mm, blå med stålarmband som kommer släppas med calibre 400 verket.
Men jag tror det är något mer....
Gillar analysen! :)

Hoppas och tror att man kommer komma ut med något lite mer spektakulärt än "bara" en Aquis med nytt urverk. Tror det är svårt att få konsumenten att betala avsevärt mycket mer för en Aquis cal 400, än vad man behöver göra för en standard Aquis. Hoppas i så fall på att man också lyfter modellen på något annat sätt mer än att sätta i ett nytt urverk.
 

Leiflicious

Cartier
Googlar man på "aquis date calibre 400" får man upp lite cachade sidor som verkar ha tagit bort den. Bl.a. "aquis date calibre 400: erstes oris modell mit neuem oris manufakturwerk calibre 400 von hans hörl29. oktober". Kanske avtäckning om ett par veckor alltså? Ser ut att vara nån spamsida som har den här strängen i sig, men den är ju säkert genererad av någon crawler som hittat det där det inte skulle varit publicerat egentligen.
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Gillar analysen! :)

Hoppas och tror att man kommer komma ut med något lite mer spektakulärt än "bara" en Aquis med nytt urverk. Tror det är svårt att få konsumenten att betala avsevärt mycket mer för en Aquis cal 400, än vad man behöver göra för en standard Aquis. Hoppas i så fall på att man också lyfter modellen på något annat sätt mer än att sätta i ett nytt urverk.
Det var två saker som fick mig att länge tveka på Aquis, urverk var en (bandhornen en annan).
Kanske kan de ta en något lägre marginal, höja priset endast lite, och sedan hoppas att ökad försäljning tar ut förlusten.
Oris är lite för okända i stugorna för att kunna ta ordentligt betalt ännu skulle jag tro.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Googlar man på "aquis date calibre 400" får man upp lite cachade sidor som verkar ha tagit bort den. Bl.a. "aquis date calibre 400: erstes oris modell mit neuem oris manufakturwerk calibre 400 von hans hörl29. oktober". Kanske avtäckning om ett par veckor alltså? Ser ut att vara nån spamsida som har den här strängen i sig, men den är ju säkert genererad av någon crawler som hittat det där det inte skulle varit publicerat egentligen.

Just 29 oktober har jag sett på flera ställen så det kan nog stämma.
 

MickeJ87

Breitling
Jag är auktoriserad återförsäljare till Oris (Stjärnurmakarna Torp Köpcentrum). Jag kan inte bekräfta eller dementera spekulationer innan Oris går ut med nyheten, men det är några bra spekulationer i tråden!
Om någon skulle vara intresserad och bor i närheten av Uddevalla, alternativt vill köpa på distans så kommer jag att ha 2st ex av den nya klockan i butiken när den släpps. Vad det nu är för någon..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja blir intressant:
1. Vilka modeller ska få detta urverk
2. Vad kommer det kosta. (Misstänker bra mkt dyrare än Selitta eller ETA verk som dom har nu oftast)
Ni kommer inte bli besvikna!
10 års garanti och förväntat service-intervall, 5 dagar PWR och +5/-3 spd. För priset de kommer ta kommer det vara ett kap.
Jag läste några spekulationer om det, och tittar man på kronan på den här bilden så är det ju en Aquis krona.

Oris-new-In-House-Movement-Calibre-400-swisswatches.jpg
Host host
 
Topp