• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Hej Oristråden! Råder det konsensus bland Orisentusiaster att man gärna sett 15 eller 20 ATM på Diver Sixty-Five? 10 ATM får mig att tveka lite när det ändå är en dykare. Har inte klämt på någon än men ser otroligt fin ut på bilder asså. Framförallt 36mm med bronze bezel!
Jag har den 36:an, riktigt fin och framörallt trogen vintage re-issue! :)

Håller inte med om att 10atm/100m är i minsta laget för en dykare. Beror ju klart på vad för dykare du är, ska du hålla på med ”saturation diving” så kanske det inte är rätt klocka, men för vanligt folk, som kanske pysslar lite med Scuba eller snorkling, eller som i 95% av fallen, desk diving, så räcker ju 100m gott o väl. 😉

903DEAD4-A9F0-4C7B-A61C-6A3786744E88.jpeg
 

Ahlgren_K

Omega
Ok, jag gillar 400-verket, 38mm och retroflirten, framför allt ORIS-typsnittet.
Annars tycker jag nog att det var bland det mest beigea jag sett från ORIS på länge.
Jag är ju väldigt svag för vintage, så jag tycker den är helrätt! Men det är ju bara min subjektiva åsikt ;)

Men skulle som sagt vara kul att se den på riktigt.. När Tudor släppte sin BB58 925 i silver med taupe-färgad tavla och bezel tyckte jag den såg rätt grå, beige och trist ut. Var dock inne och kikade på en i butik för några veckor sedan, och den var såå mycket bättre irl än vad den är på bild. Kan tänka mig att det är lite samma med denna. Får väl se om det dyker upp fler recensioner snart som kommenterar just färgen.
 

Ehrnholm

Rolex
2-Faktor
Jag har den 36:an, riktigt fin och framörallt trogen vintage re-issue! :)

Håller inte med om att 10atm/100m är i minsta laget för en dykare. Beror ju klart på vad för dykare du är, ska du hålla på med ”saturation diving” så kanske det inte är rätt klocka, men för vanligt folk, som kanske pysslar lite med Scuba eller snorkling, eller som i 95% av fallen, desk diving, så räcker ju 100m gott o väl. 😉

903DEAD4-A9F0-4C7B-A61C-6A3786744E88.jpeg
Så sjukt bra asså! Perfekt storlek för den designen 👌🏼

Ja absolut, hör dig 👍🏼 Jag hade klarat mig med 10ATM alla dagar i veckan men när klockan utrustas med vridring så utökas (enligt mig) helt enkelt kravspecen. Vridringen blir en utsmyckning istället för det den är tänkt att vara och då tappar man mig.
 

Johlin

Omega
2-Faktor
Hej, sjukt sugen på en Oris Diving Grön, någon i tråden som har en ? Hur är klockorna ?

oris.jpg
Har ingen grön, men en blå Aquis 43,5 mm. Måste säga att den är väldigt bekväm, både på länk och gummi. Jag har inte haft några problem med den, utan den gör sitt jobb. Det jag var mest osäker på var storleken, men den har korta/böjda luggar och bärs åt det mindre hållet.
Kan ju även vara värt att fundera på versionen med nya urverket, dock osäker på om den finns i grönt.
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Har ingen grön, men en blå Aquis 43,5 mm. Måste säga att den är väldigt bekväm, både på länk och gummi. Jag har inte haft några problem med den, utan den gör sitt jobb. Det jag var mest osäker på var storleken, men den har korta/böjda luggar och bärs åt det mindre hållet.
Kan ju även vara värt att fundera på versionen med nya urverket, dock osäker på om den finns i grönt.

Jo, 400-verket finns i den gröna 41,5mm också :)
 

JohnMonchard

Panerai
2-Faktor
Nu känner ni klart till denna, men om ngn mot förmodan inte gör det så är detta en bra app för oss klockknarkare… eeeh, klockintresserade menar jag.


Finns säkert för android också, men jag är en smutsig apple fanboi. 😉
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Hej, sjukt sugen på en Oris Diving Grön, någon i tråden som har en ? Hur är klockorna ?

oris.jpg
Jag har haft åtminstone fram till relativt nyligen.
Gillade min 39,5mm väldigt mycket egentligen men som vanligt vill man prova nytt så något behövde offras. Tyckte klockan var välgjord och bra ”bang for the buck”. Den gröna tavlan är fantastisk i solen. Kul med den integrerade länken men andra bandalternativ blir förstås kraftigt begränsade. Klockan bärs mycket mindre än angiven storlek, förmodligen typ 2-2,5mm. Kommer inte ihåg exakt gångavvikelse men absolut inget jag tänkte på så det är väl positivt antar jag. En liten bild också på skönheten (jag har 18cm handled).
33523D51-010A-43CB-8166-DFC69BC9E5C6.jpeg
 

robbanbobban

Breitling
Välkommen till Oristråden :)
Jag tror nästan alla här har ägt en Aquis någon gång i sitt liv, så du får vara lite mer specifik.
Aquis finns och har funnits i ett otal antal färger, storlekar, LE-modeller osv.
Tack! Gillar färgen!
Jag har haft åtminstone fram till relativt nyligen.
Gillade min 39,5mm väldigt mycket egentligen men som vanligt vill man prova nytt så något behövde offras. Tyckte klockan var välgjord och bra ”bang for the buck”. Den gröna tavlan är fantastisk i solen. Kul med den integrerade länken men andra bandalternativ blir förstås kraftigt begränsade. Klockan bärs mycket mindre än angiven storlek, förmodligen typ 2-2,5mm. Kommer inte ihåg exakt gångavvikelse men absolut inget jag tänkte på så det är väl positivt antar jag. En liten bild också på skönheten (jag har 18cm handled).
33523D51-010A-43CB-8166-DFC69BC9E5C6.jpeg
Riktigt läcker! Var du nöjd över den ?
 

rambo_amadeus

Vacheron
2-Faktor
Ja, jag håller med. Den kittlade mer än den här. Men visst ok, men lite saftigt pris. Som konstaterat den kommer att sälja ändå🙂
Vet inte.. mottagnadet på IG och dylikt var svalt. Finns frtf tillgänglig för köp om någon är sugen. Blir alldeles för dyrt om man ska importera till Sverige. Med tull och moms landar man på c.a 42kSEK.. det är c.a 2ggr mer än vad den är i mina ögon "värd". Upp till 30kSEK hade varit fine, över 40kSEK är vi uppe i BB58 territorium + en weekend på spahotell.
Upplever även tavlan som platt och obalanserad. Kan inte sätta fingret på vad det är som gör det. Förmodligen storleken på index samt att de är printade.
 
Senast ändrad:
Topp