• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Jag har denna, Artix pointer moon rose gold. Just där på annat armband men har orginalstålet också.

20210617_214222.jpg
Så hur känns den? Bra tyngd? Har eventuellt denna på G ;)
76B7602D-E9FE-490F-8A3D-213E71169CDD.jpeg
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag har drygt 18,5 och kan förstå att du är lite orolig.
I och med att man bara kortar ena änden så kan det bli "lite mycket" över på andra sidan.
Nu går det ju att justera en hel del så att claspen blir centrerad, och hur den sitter är väldigt personligt beroende på hur handleden är utformad.
Det blir väl en klassiker, testa en med gummi i butik, det spelar ju ingen roll vilken av 43,5 Aquis du testar.
Sitter den bra oklippt, vilket jag tror den gör ändå, så blir det inga problem.
Tack! Jag ser nu att det hade blivit några tokiga autorättningar i texten men den verkar ändå ha gått att läsa. 😅 Det lutar nog åt att svänga förbi någon AD för att klämma lite. Jag har sett att det finns ett flertal ADs i Stockholm men hur ser utbudet ut? Finns det någon som är mer inriktad på Oris än någon annan?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Så hur känns den? Bra tyngd? Har eventuellt denna på G ;)
76B7602D-E9FE-490F-8A3D-213E71169CDD.jpeg

Jo då, med stållänk så ger den bra närvaro.
Tänk på att 42mm på en klocka utan direkt bezel kan upplevas rätt stor på små handleder.
Nu är iofs tavlan svart vilket gör att den verkar lite mindre.
Men får du den för en bit under 10' så är den klart intressant och en riktigt elegant klocka👍🏻🙂
 

jcwatches

Panerai
Professional Dealer
2-Faktor
Jo då, med stållänk så ger den bra närvaro.
Tänk på att 42mm på en klocka utan direkt bezel kan upplevas rätt stor på små handleder.
Nu är iofs tavlan svart vilket gör att den verkar lite mindre.
Men får du den för en bit under 10' så är den klart intressant och en riktigt elegant klocka👍🏻🙂
Ja jag har runt 18,5 så lite kluven men tror den kan sitta bra :) gillar utseendet och närvaron klockan har me ;)
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Tack! Jag ser nu att det hade blivit några tokiga autorättningar i texten men den verkar ändå ha gått att läsa. 😅 Det lutar nog åt att svänga förbi någon AD för att klämma lite. Jag har sett att det finns ett flertal ADs i Stockholm men hur ser utbudet ut? Finns det någon som är mer inriktad på Oris än någon annan?

Det är jag lite kass, det var ett tag sedan jag var inne och kollade Oris i Stockholm.
Men både Fredmans och Klockmäster har väl ett gediget utbud.
 
  • Like
Reactions: HSK

Vigge_S

Omega
Hej!
Jag har länge hört det viskas om Oris men inte satt mig in i märket föräns nu. Det jag är ute efter är en "everyday watch" inte någon dykare utan mer åt det dressade hållet. Helst skulle jag vilja köpa nått för under 10K och den kan absolut vara begagnad. Några förslag på modeller att spana in eller andra kloka råd? :)
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Oj, det finns väldigt mycket att välja på.
Har du något mer att gå på?
Storlek, design, olika färgval osv.
Nedan kommer ett axplock och det finns massor mer att välja på.
Dessutom finns varje modell i en uppsjö av varianter.
De flesta går att få i 10 000:- trakten begagnat, men räkna inte att det går att få tag i någon en bra bit under det.
Om man nu inte går på vintage ur.

Det finns ju Big Crown i massor av varianter:

1634044486117.png



Likadant med Pro Pilot:

1634044546792.png



Artelier har en hel hög olika komplikationer och inhouse-verk:

1634044626921.png



Den här har jag, ibland flera, och är väldigt nöjd:

1634044714014.png



BC3:an är lite tooligare:

1634044787159.png
 

Vigge_S

Omega
@JonasGbg tack för de bilderna! Jag planerat att köpa en dykare av ett annat varumärke om något år så de är inte med i leken nu. Inte heller chronis då jag har en breitlning top time sedan tidiagare. Med det sagt så skulle jag säga att något i stil med Artelier serien eller kanske Pro Pilot kan vara något. Jag ser framför mig att det är en ljus tavla, gärna länkat som blir mer en bruksklocka /vardagsklocka.

Om man köper nått sånt för 10K är det nytt eller begagnat då? Brukar de hålla värdet eller tappar de mycket?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
@JonasGbg tack för de bilderna! Jag planerat att köpa en dykare av ett annat varumärke om något år så de är inte med i leken nu. Inte heller chronis då jag har en breitlning top time sedan tidiagare. Med det sagt så skulle jag säga att något i stil med Artelier serien eller kanske Pro Pilot kan vara något. Jag ser framför mig att det är en ljus tavla, gärna länkat som blir mer en bruksklocka /vardagsklocka.

Om man köper nått sånt för 10K är det nytt eller begagnat då? Brukar de hålla värdet eller tappar de mycket?

Efter första värdetappet så hållet dom värdet väldigt bra.
Det går inga Oris för 7-8 om det inte är en väldigt udda modell eller vintage.
Så lägger du 10-12 behöver du inte oroa dig mer än att det kan bli en tusenlapp upp eller ner.

Ska fundera lite vad som kan passa dig.
 

Vigge_S

Omega
Efter första värdetappet så hållet dom värdet väldigt bra.
Det går inga Oris för 7-8 om det inte är en väldigt udda modell eller vintage.
Så lägger du 10-12 behöver du inte oroa dig mer än att det kan bli en tusenlapp upp eller ner.

Ska fundera lite vad som kan passa dig.
Intressant med att de håller värdet så bra efter första tappet! Då känns det ju klart värt att lägga 10 eller starx norr om det.

Bra förslag. Vad heter de tre på vänstersidan?
 

JonasGbg

Panerai
2-Faktor
Har du någon rekommendation på ADs eller andra ställen att hitta begagnade Oris?

Jag har köpt från Certified Watch Store NY, Watchbox Govberg Jewelers via Ebay och direkt.
Chrono24, Blocket, Tradera, Catawiki och givetvis här på KS.
Så det är väl egentligen bara att börja leta, hitta det man vill ha, och sedan försöka ta reda på hur seriös säljaren är.
 
Topp