• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oristråden!

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Från 2017 och framåt så är det triwing i ena änden (bulten) i andra änden spårar skruven i godset på klockan och är helt blank i änden.
Så där behövs inget mothåll.
Men vad jag minns så är det en vanlig spårmejsel i mothållet på modellerna innan 2017?
Ja, det stämmer - min är från '16 och tar vanliga 2,5 mm spårmejslar i båda ändarna.
 

D..S..

Cartier
Bara om du ha någon form av skruvskalle i andra änden.
Misstänker att du har en äldre Oris så du måste ha ett mothåll.
I dom nyare 2017ish och framåt så finns det ett spår i motsvarande skruvskalle så du slipper slirningar.
Är det triwing i båda ändarna?
Ja det är en likadan skruv på bägge sidorna som ser ut som en Mercedessymbol. Minus ringen runt om ..

Suck
 

ToolDiver

KS Explorers Club
Cotton Candy, alltså vilken tavla 🥰🥰
465B3721-0D12-4523-A458-F6957E65F4A2.jpeg
A9D35BAD-980C-4813-A00D-B3E5A0A8EBE1.jpeg
8DDEBE3A-5B5B-4BF1-B3DE-1940561A6899.jpeg
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Ni som har chronoris. Vad är det för sorts klocka egentligen. Jag vet att den är racinginspirerad, men skulle ni säga att ni bär den som en dressare, fieldklocka eller i vilket sammanhang passar den? Tänker spontant att den passar att ha på jobbet (icke-formellt kontorsjobb)?

Vad är era tankar?
Beror lite på vilken tavla du har. Den grå-svarta med sektortavla känns lite mera sport/field men den Movember edition jag har passar även som "dress" i många sammanhang. Med originallänken så blir Chronorisen nästan "blingig" och känns verkligen inte som en field watch. Folk kör ju dykare till kostym i alla möjliga sammanhang så denna 39 mm klocka är rätt all round enl mig.
DSC_1085-1.jpg
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Funderar på att låta en guldsmed borsta länken och ovansidan av bandhornen på min Aquis 43 mm. Älskar verkligen länkens design och komfort - den är i princip perfekt - men har aldrig varit ett fan av polerade länkbitar. Jag lät göra samma borstning med en Hamilton och den blev mycket bättre och tooligare efteråt. Skulle det fungera även på en Aquis tror ni? 🤔

IMG_20221018_191333_edit_728639216556523.jpg
 

D..S..

Cartier
Funderar på att låta en guldsmed borsta länken och ovansidan av bandhornen på min Aquis 43 mm. Älskar verkligen länkens design och komfort - den är i princip perfekt - men har aldrig varit ett fan av polerade länkbitar. Jag lät göra samma borstning med en Hamilton och den blev mycket bättre och tooligare efteråt. Skulle det fungera även på en Aquis tror ni? 🤔

IMG_20221018_191333_edit_728639216556523.jpg
Min aquis är den borstade varianten. Jag är ju partisk men imho är den mycket bättre än den polerade.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Funderar på att låta en guldsmed borsta länken och ovansidan av bandhornen på min Aquis 43 mm. Älskar verkligen länkens design och komfort - den är i princip perfekt - men har aldrig varit ett fan av polerade länkbitar. Jag lät göra samma borstning med en Hamilton och den blev mycket bättre och tooligare efteråt. Skulle det fungera även på en Aquis tror ni? 🤔

IMG_20221018_191333_edit_728639216556523.jpg

Både och, jag föredrar borstat men blir ändå nice med polerade luggar mot ex ett gummi. Tycker aquis gör sig bra som den är, inte så ”toolig” look ändå så polerat passar. Plus inte som 80% av andra dykare då med 🤓
 

Hlink

Breitling
Funderar på att låta en guldsmed borsta länken och ovansidan av bandhornen på min Aquis 43 mm. Älskar verkligen länkens design och komfort - den är i princip perfekt - men har aldrig varit ett fan av polerade länkbitar. Jag lät göra samma borstning med en Hamilton och den blev mycket bättre och tooligare efteråt. Skulle det fungera även på en Aquis tror ni? 🤔

IMG_20221018_191333_edit_728639216556523.jpg
Hade en Aquis 41,5 med blå tavla som AD borstade länk och bandhorn på när jag köpte den. Tyckte resultatet blev lyckat och den fick ett lite tooligare utseende.
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Både och, jag föredrar borstat men blir ändå nice med polerade luggar mot ex ett gummi. Tycker aquis gör sig bra som den är, inte så ”toolig” look ändå så polerat passar. Plus inte som 80% av andra dykare då med 🤓
Ja, de polerade länkbitarna på Aquis är helt klart välgjorda. Mycket bättre än Longines HC tycker jag personligen. Inte överdrivet blingigt.


Hade en Aquis 41,5 med blå tavla som AD borstade länk och bandhorn på när jag köpte den. Tyckte resultatet blev lyckat och den fick ett lite tooligare utseende.
Kul att höra! Du har inte en bild att bjuda på?
 

Man

Rolex
Funderar på att låta en guldsmed borsta länken och ovansidan av bandhornen på min Aquis 43 mm. Älskar verkligen länkens design och komfort - den är i princip perfekt - men har aldrig varit ett fan av polerade länkbitar. Jag lät göra samma borstning med en Hamilton och den blev mycket bättre och tooligare efteråt. Skulle det fungera även på en Aquis tror ni? 🤔

IMG_20221018_191333_edit_728639216556523.jpg
Saknar den tjocka länken på 43:an efter att jag nytt ner mig till 39,5…😒 På tal om borstat så valde jag helborstad länk på den. 👍
 

Sennelier

Rolex
2-Faktor
Saknar den tjocka länken på 43:an efter att jag nytt ner mig till 39,5…😒 På tal om borstat så valde jag helborstad länk på den. 👍
Ja, jag funderar ibland på att uppgradera till den nya versionen av Aquis, men jag är nog för kär i den biffiga länken på denna modell för att det ska hända. Den ger klockan en unik känsla som mina andra klockor saknar. Den ser så brutal och toolig ut på något sätt.

Får nog bli en borstning trots allt!
 
  • Like
Reactions: Man

Man

Rolex
Ja, jag funderar ibland på att uppgradera till den nya versionen av Aquis, men jag är nog för kär i den biffiga länken på denna modell för att det ska hända. Den ger klockan en unik känsla som mina andra klockor saknar. Den ser så brutal och toolig ut på något sätt.

Får nog bli en borstning trots allt!
Ja den var verkligen kanon, den biffiga länken. Helborstad blir säkert bra. Var nöjd med det valet på min puttriga länk. Dock känns hela länken lite väl pluttig, så jag använder bara min Aquis på gummi numera. Lycka till!
 
Topp