Spindel
KS vulkanolog på Island
http://www.jswatch.com/sif-nartSjyst! Har du mer info om klockan o märket? Svårt att se i luren.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
http://www.jswatch.com/sif-nartSjyst! Har du mer info om klockan o märket? Svårt att se i luren.
Det är en SIF från den isländska lilla tillverkaren JS Watch. Rätt cool. Jag har gjort nån tråd om dem nån gång. Sök och du skall finna.Sjyst! Har du mer info om klockan o märket? Svårt att se i luren.
De flesta skalv märker du inte om du inte är i området (som är praktiskt taget obebott), dock har det rapporterats att skalvet tidigare idag på 4,6 kändes på flera platser på nordöstra island.Hur är det att bo på Island nu? Föörmodligen en viss anspänning att vänta på en Vulkan...
Känner man jordbävningar 24/7 eller?
Ironin i att jag själv starkt kritiserat OT-inlägg på detta forum tidigare och nu håller en sådan här ultra OT tråd vid liv
Ska tillägga att under hela detta förlopp har det skakat under Katla. Dessa skakningar betyder troligen inget särskilt utan är mer ett svar till kompisen på aktiviteterna under och runt Bárðarbunga.
Skriker ett barn skriker alla![]()
"Katla har vanligtvis utbrott med 40 till 80 års mellanrum, medan den nuvarande perioden som vilande är den längsta i historisk tid.Det senaste större utbrottet ägde rum 1918 (Katla kan ha haft två mindre utbrott 1955 och 1999, vilka aldrig bröt glaciärens is)."
Wikipedia
Om inget hände 1999 kan det bli riktigt livat på Island![]()
I ärlighetens namn var påverkan från Eyafjallajökull 2010 inte alls särskilt stor, det den gjorde var att störa flygtrafiken vilket blev märkbart för många. Grimsvötn 2011 var ett större utbrott men då vinden låg åt andra hållet var det inte en djävel här som noterade det även om påverkan på världen i stort var större från det utbrottet (Grimsvötn var också klass 4 om jag inte mins fel men gav ifrån sig mer materia än Eyafjallajökull).Lite matnyttig info om Vulkanutbrotts styrka. VEI-skalan där 0 är svagast och åtta är högst. Superutbrott ligger på 8 men 7 kan också räknas som ett superutbrott.
Tambora år 1815 (kraftigaste utbrottet i modern tid) låg på en 7:a och spydde ut 200 kubikkilometer aska. Utbrottet från supervulkanen Toba i Indonesien hade för 74 000 år sedan ett superutbrott där 2800 kubikkilometer aska spottades ut och nästan bidrog till att den tiden Homo Sapiens höll på att dö ut.
Utbrottet på Island 2010 låg på 4:a och fick ut 0,25 kubikkilometer aska, och ändå gav det en så stor påverkan.
![]()
Jo det var flygtrafiken jag tänkte på, men ändå - så lite ger ändå konsekvenser. Men intressant och lite oroväckande att Campi Flegrei i italien börjat pyra. Sista utbrottet på den för 39 000 år sedan ska visst haft dubbelt så stor kraft än vad Tambora år 1815 hade vad jag läst mig till.I ärlighetens namn var påverkan från Eyafjallajökull 2010 inte alls särskilt stor, det den gjorde var att störa flygtrafiken vilket blev märkbart för många. Grimsvötn 2011 var ett större utbrott men då vinden låg åt andra hållet var det inte en djävel här som noterade det även om påverkan på världen i stort var större från det utbrottet (Grimsvötn var också klass 4 om jag inte mins fel men gav ifrån sig mer materia än Eyafjallajökull).