• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Patrik J

Rolex
Var för många år sedan i världens enda (?) drive in-vulkan, La Soufriere i St Lucia. Blev påmind om det tack vare den här tråden. Måste kolla om jag har kvar några bilder på det.:snaphappy:
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Inte mycket att säga just nu, småskalven fortsätter konstant, i morse var det ett 5,4 skalv under vulkanen. I övrigt blåser det storm på island just nu så jag tror ingen har jättemycket koll på om något utbrott händer.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Här är man ute och flänger i några timmar och missar att det pågår ett nytt utbrott i sprickzonen nordöst om vulkanen utanför glaciären.

Har inte fått tag på så mycket info annat än att det tydligen är ett större utbrott än förra gången. Har tyvärr inga bilder (ännu, EDIT:// hittade enbild ock lagt till den). Det blåser även storm på island just nu med vindar som når orkanstyrka vilket gör det svårt att exakt uppskatta utbrottets storlek.

Lavan täcker tydligen en yta på 3-5 kvadratkilometer och det verkar inte vara några tecken på att utbrottet har avstannat. Det sägs att lava fontänerna är 50-60 m höga (inget mot Lakis 1400 m höga fontäner i slutet på 1700-talet ;) ). Sprickan som öppnats sig är enligt uppgift 2 km lång.

Utöver detta har det varit ytterligare ett 5,1 skalv under själva kratern.

EDIT:// Bild på utbrottet stulet från nyhetsbyrån RUV
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag läste precis att man uppskattar lavaflödet från utbrottet till cirka 250 m^3 per sekund och utsläppen av svaveldioxid till cirka 1 ton per m^3 lava som kommer upp vilket då skulle ge 250 ton svaveldioxid per sekund.

Kommer kanske bli lite sura regn i vindriktningen ;)

EDIT:// Tog en skärmdump av webkameran, nu när det börjar mörkna ser man iaf lite av det som flutit ut :)

Skärmavbild 2014-08-31 kl. 22.17.03.png
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Kommer få utbrott nu i veckan!
Jag flyger till Tallin imorgon och kan ge mig f-n på att under tiden jag är där börjar den spotta och flygen ställs in. Haha
Tack för en bra tråd. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Under dagen har sprickutbrottet både avtagit och ökat igen, utbrottet uppges vara cirka 5 ggr större än det i Fimmvörðuhálsi 2010 (det utbrott som föregick Eyafjallajökulls flygstoppande utbrott) vid 12-tiden idag (lokal tid) uppgavs detta utbrott ha passerat mängden utsläppt material från Fimmvörðuhálsi.

Just nu finns inget som tyder på att detta utbrott upphör inom kort och risk att sprickan öppnar sig under glaciären i närheten är överhängande.

Under dagen har flera stora skalv uppmätts under Bárðarbungas krater (4,9; 5,0 och 5,3) och kratern sjunker för tillfället. Det bedöms fortfarande att utbrottsrisken här är överhängande (och om kratern kollapsar inåt kan det bli spektakulärt).

Skalven i området fortsätter, men nu är ju inte det lika spännande (förutom de under Bárðarbunga) då utbrott redan pågår ;)

Fortsättning följer :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En en kilometer stor krater har upptäckts i isen i Dyngjujökull (den delen av Vattnajökull nordöst om själva vulkanen) vilket är ett tecken på att något sker under isen som inte lyckats ta sig igenom ännu. Detta är rakt över sprickzonen så hoppet om en askapocalyps är inte helt över ännu :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
En spricka har öppnats söder om det nuvarande utbrottet (inget utbrott i den, ännu) vilket är närmare glaciären. Utbrottsrisken i denna är överhängande, den går in under glaciären.

Harmoniska skakningar tyder på att stora möngder smältvatten är i rörelse vid Bárðarbunga, under glaciären.

För tillfället flödar mer lava in i sprickzonen än ut ur den, vilket innebär att trycket ökar.

Jag ska nog snart in till BB så jag kanske missar någon viktig händelse så det får ni ha överseende med :)

Men jag skall försöka smyga in en och annan rapport ;)
 
En spricka har öppnats söder om det nuvarande utbrottet (inget utbrott i den, ännu) vilket är närmare glaciären. Utbrottsrisken i denna är överhängande, den går in under glaciären.

Harmoniska skakningar tyder på att stora möngder smältvatten är i rörelse vid Bárðarbunga, under glaciären.

För tillfället flödar mer lava in i sprickzonen än ut ur den, vilket innebär att trycket ökar.

Jag ska nog snart in till BB så jag kanske missar någon viktig händelse så det får ni ha överseende med :)

Men jag skall försöka smyga in en och annan rapport ;)


Du är ursäktad från rapporteringen om du åker, det kanske finns viktigare saker som är på väg ut än lite lava ;)
 
Topp