BadkarsPiraten
Guld
Fantastiskt vad en vulkan kan göra.
Enorma krafter som släpps fritt.
Enorma krafter som släpps fritt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Nytt stort skalv, magnitud 5, under Bárðarbunga för cirka tre timmar sedan
Du kan ju fördriva tiden i så fall med att kolla in den vulkanen. Har för mig att det pyser litegrann ur den också.Vi får väl se hur det blir.. Kanske blir en förlängd semester på Santorini...
Dödade inte den också en djävla massa människor när större delen av ön exploderade för typ 4000 år sedan?Du kan ju fördriva tiden i så fall med att kolla in den vulkanen. Har för mig att det pyser litegrann ur den också.
Temperatursänkning, risk för fluorväte som dödar människor i europa om vinden ligger fel, global temperatursänkning som kan vara nåt decennium, större delen av Island täcks av aska (beroende på vind).Jag har inte läst igenom tråden, men om den hypotetiskt skulle få ett utbrott av klass 6, hur skulle Sverige påverkas? Skulle det bli asknedfall, temperaturminskning, utebliven skörd? Effekterna kan ju vara många vid mer storskaliga utbrott.
Skrämmande. Särskilt med tanke på Islands närhet till Sverige.Temperatursänkning, risk för fluorväte som dödar människor i europa om vinden ligger fel, global temperatursänkning som kan vara nåt decennium, större delen av Island täcks av aska (beroende på vind).
Snabb uppdatering.
Sprickzonen från Bárðarbunga har gått in i Askja, alltså inte in i Askjas sprickzonen utan in i själva vulkanen. För Askja har status höjts till den tredje högsta nivån att risk för utbrott finns.
Smältvatten har flutit in sjön vid Grimsvötn (under Vattnajökull) som har fått nivån att stiga med 15 m.
Utöver sprickorna i Glaciären nordöst om Bárðarbunga har även kratrar i isen observerats. Vilket tyder på att sprickan i berggrunden ligger mycket grundare än vad man tidigare trott.
Nu finns en mycket risk att båda vulkanerna får utbrott inom kort
Den här videon är lite roligare än att kolla på Live camen från Island vilket jag gjort för mycket de senaste dagarna!
Må inte vara Island, men Europa och hyfsat färsk!
Video från överflyttning över det för tillfället ganska stillsamma utbrottet.
http://www.ruv.is/frett/video-of-the-holuhraun-eruption
Stod du där? Ballthmmm... stor precis där en månad innan..
Stod du där? Ballt