• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Nytt stort skalv, magnitud 5, under Bárðarbunga för cirka tre timmar sedan :)

snart smäller det! :)

suvvr6.gif
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
En klass 6 vulkan??! Läste det nu i dit första inlägg. Då blir explosionen allt annat än nådig.. :wideyed:
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag har inte läst igenom tråden, men om den hypotetiskt skulle få ett utbrott av klass 6, hur skulle Sverige påverkas? Skulle det bli asknedfall, temperaturminskning, utebliven skörd? Effekterna kan ju vara många vid mer storskaliga utbrott.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag har inte läst igenom tråden, men om den hypotetiskt skulle få ett utbrott av klass 6, hur skulle Sverige påverkas? Skulle det bli asknedfall, temperaturminskning, utebliven skörd? Effekterna kan ju vara många vid mer storskaliga utbrott.
Temperatursänkning, risk för fluorväte som dödar människor i europa om vinden ligger fel, global temperatursänkning som kan vara nåt decennium, större delen av Island täcks av aska (beroende på vind).
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Snabb uppdatering.

Sprickzonen från Bárðarbunga har gått in i Askja, alltså inte in i Askjas sprickzonen utan in i själva vulkanen. För Askja har status höjts till den tredje högsta nivån att risk för utbrott finns.

Smältvatten har flutit in sjön vid Grimsvötn (under Vattnajökull) som har fått nivån att stiga med 15 m.

Utöver sprickorna i Glaciären nordöst om Bárðarbunga har även kratrar i isen observerats. Vilket tyder på att sprickan i berggrunden ligger mycket grundare än vad man tidigare trott.


Nu finns en mycket risk att båda vulkanerna får utbrott inom kort
 

JaTack

Rolex
2-Faktor
Snabb uppdatering.

Sprickzonen från Bárðarbunga har gått in i Askja, alltså inte in i Askjas sprickzonen utan in i själva vulkanen. För Askja har status höjts till den tredje högsta nivån att risk för utbrott finns.

Smältvatten har flutit in sjön vid Grimsvötn (under Vattnajökull) som har fått nivån att stiga med 15 m.

Utöver sprickorna i Glaciären nordöst om Bárðarbunga har även kratrar i isen observerats. Vilket tyder på att sprickan i berggrunden ligger mycket grundare än vad man tidigare trott.


Nu finns en mycket risk att båda vulkanerna får utbrott inom kort

Äntligen händer det lite, nästan så att man borde ta sig en semester till Island nu :D
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Utbrott pågår!

Än så länge rör det sig om ett litet utbrott men det rör sig om utbrott utmed en 1 km lång sträcka i sprickzonen utanför glaciären.

Utbrottet upptäcktes 01:02 svensk tid.

Detta är en bild jag stulit på nätet från en av webkamerorna som sitter på plats.
image.jpg


EDIT:// en annan bild
image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För mindre än en timme sedan inträffade även ett jordskalv med magnitud 3,8 bara 800 m under Bárðarbungas krater, med andra ord ett stort skalv ganska nära marken.
 

barnefko

Omega
Nu får ni hjälpa mig:
Ska flyga till Barcelona nästa vecka och stanna där i 14 dagar.
-> hur kan man försäkra sig för evtl. Inställd flyg, oplanerad längre uppehåll i Barca pga askmoln?
-> hur förbereda? Boka tågresan redan nu och avboka kort innan jag flyger tillbaka? Kan tänka mig om det verkligen blir askmoln kommer samtliga tåg/buss resor vara slutsålda på ngr. Minuter....

Vad tycker ni?
 

F-L-P

Panerai

Jo... lite små puffar bara då.

Kan annars rekommendera stromboli om man gillar vulkaner. Lät som åskknallar var 20e minut, visade sig vara små vulkan utbrott som sågs i skymningen. Är så varje dag året runt med undantag för stora utbrott.

Vulkaner är häftiga men sjukt obehagliga.
 
Topp