• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Spindel

KS vulkanolog på Island
Dags för lite uppdatering.

Utbrottet i Holuhraun har nu pågått i cirka 4,5 månader och verkar inte avta. Lavafältet är cirka 84 km^2 stort i dagsläget. På många platser där det ser ut att ha stelnat är det enbart en tunn skorpa och innehållet under håller en temperatur på cirka 1000 grader.

Kratern i detta utbrott är cirka 500 m lång, 10-20 m bred och är cirka 80 m hög.

Det skall nämnas att det som för 4,5 månader sedan var en sandöken nu är en relativt fast yta bestående av stelnad lava. Dessutom håller det på att bildas en ny sjö då lavafältet har skurit av en flod med smältvatten från vatnajökul.

Igår började även en svärm av jordbävningar under och i Tungafelljökul, en vulkan belägen några kilometer väster om Bárðarbunga, om detta innebär ett stundande utbrott är svårt att säga men det händer iaf lite saker :)

Aktiviteten med skalv i själva Bárðarbunga har ökat igen under de senaste dagarna efter att det varit lugnt de senaste 1,5 månaderna. Möjligheten att vulkanen smäller kvarstår med chansen för ett spektakulärt askmoln som följd (man kan nämna att den del av vatnajökul som ligger i kratern har växt med cirka 20 m i tjocklek hittils denna vinter) :)

Jag återkommer med mer info senare eller om något händer ;)

EDIT:// problemen med luftföroreningar, i huvudsak svaveldioxid, fortsätter i vindriktningen från Holuhraun utbrottet. Tidvis har de närmaste samhällena direkt hälsovådliga halter svaveldioxid i luften då de ligger nedvinds från utbrottet (7800 μg/m^3)

EDIT2:// isländska namn :p
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tillägg till föregående inlägg är att det pågående utbrottet i Holuhraun för tillfället ger ifrån sig lava med en volym på cirka 80 m^3/s.

Senaste estimatet på total avgiven volym lava var i storleksordningen 1,15-1,2 km^3 (1 150 000 000 000 -1 200 000 000 000 liter)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kort uppdatering då inte mycket nytt händer.

Holuhraun utbrottet har under senaste tiden mattats av lite men pågår fortfarande. Estimatet just nu är att cirka 1,4 km^3 lava har avgivits från denna serie kratrar.

I glaciären på Bárðarbunga har sänkor/kratrar upptäckts under de senaste veckorna. Dessa kratrar blir djupare för var dag som går och är täcken på geotermisk aktivitet som smälter glaciären underifrån i högre takt än tidigare. Detta i sin tur är en indikation om att magma börjar närma sig ytan.

Jag sitter och håller tummarna, chanserna för en vulkapokalyps på Island är fortfarande stora.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Igår, 29 januari, misstänks att ett mindre utbrott skedde i vulkanen. Inte tillräckligt kraftigt eller långvarigt (pågick i cirka 30 minuter) för att tränga igenomglaciären. Seismiska data pekar dock på att utbrott skett. Några timmar efter utbrottet steg vattennivån i den flod med smältvatten som kommer från glaciären samt att vattentemperaturen var högre än vad den borde vara om det enbart är vanligt smältvatten som uppstår pga friktion mellan glaciär och berg.

Dock skall nömnas att vattennivån inte steg det som kan förväntas motsvara ett utbrott, en förklaring till detta är att det kan finnas sänkor under isen som samlar upp smältvattent så det bildas subglaciala sjöar istället för att allt strömar ut under glaciären.
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Kvällens Rapport innehöll ett inslag från Island och den seismiska aktivitet som diskuteras i tråden. Tydligen ska även kvällens Vetenskapens värld ha handlat om Islands vulkaner men det får jag kolla imorgon kväll.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Kvällens Rapport innehöll ett inslag från Island och den seismiska aktivitet som diskuteras i tråden. Tydligen ska även kvällens Vetenskapens värld ha handlat om Islands vulkaner men det får jag kolla imorgon kväll.
Inte sett vare sig rapport eller vetenskapens värld (ännu).

Men jag kollade svt.se och en artikel har kommit upp http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/fortfarande-risk-for-stort-vulkanutbrott-pa-island

Intressant att artikeln har några faktafel både kring det nuvarande utbrottet och utbrottet i Laki 1783.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor

Spindel

KS vulkanolog på Island
För övrigt kan jag då passa på att rapportera att lavaflödet i Holuhraun har ökat en aning till 100 m^3/s efter en period då det minskat lite. Lavafältet i området närmast utbrottskrattarna där är cirka 40 m tjockt. Senaste estomatet är att cirka 1,43 km^3 lava har kommit upp ur detta utbrott.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
En Isländsk klocka har varit uppe innan här men jag tycker inte den här tråden kan fortsätta utan den här skönheten från samma företag. Tavlan är gjord av aska från Eyjafjallajökull.

Go%C3%B0.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Stulit en jordbävningskarta från isländska motsvarigheten av SMHI, som visar samtliga jordbävningar sedan 16 augusti i och omkring Bárðarbunga.

Ju rödare pluppen är desto nyare är jordbävningen. Som man ser är det område med mest rött mitt i Bárðarbunga. Tarmen som slingrar sig åt norost är den spricka som vidgade sig och till slut nådde upp över mark i Holuhraun.

image.jpg
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Utbrottet i Holuhraun har nu upphört. Både jag, isländska myndigheter och geologer väntar spänt på vad som kommer hända nu. Området är fortfarande stängt för allmänheten både på grund av ovissheten samt att svaveldioxidnivåerna fortfarande är mycket höga.

Blir det fler utbrott i den sprickzon som tog sig upp över marken i Houhraun utanför eller under glaciären?

Vaknar Bárðarbunga till liv och startar en en vulkapokalyps?

Eller blir detta ett antiklimax och allt slutar nu med att detta vulkansystem somnar in i några hundra år?

Jordbävningsaktiviteten framförallt i Bárðarbunga har pågått hela tiden, sedan mitt senaste inlägg här, men på en mycket lägre nivå än tidigare. Det har även förekommit en del skalv i sprickzonen under veckan vilket tyder på att det fortfarande rör sig nere i marken.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Utbrottet i Holuhraun upphörde för cirka 3 veckor sedan (som tidigare rapporterats) och det händer inte mycket där just nu.

Dock fortsätter Bárðarbungas krater att sjunka ihop och sjunker för tillfället med cirka 2 cm/dygn (inte som när det var som mest aktivitet då den sjönk med 60 cm/dygn). Sedan utbrottet startade i augusti har kratern sjunkit med cirka 60 m.

På grund av att kratern har sjunkit så pass mycket har glaciären (en del av Vatnajökull) börjat röra på sig och glaciären i kratern ökar just nu i tjocklek med cirka 3-4 cm/dygn på grund av att den flyter ned i kratern.

Så just nu händer det saker som är lite spännande att följa (för oss nördar) dock i ett lite utdraget tempo och utan spektakulära scener av enorma askmoln eller eld från jordens inre.

Det sker fortfarande jordskalv kontinuerligt i och omkring vulkanen, men inte i samma omfattning som tidigare och dessutom är de flesta av jordskalven just nu av lägre magnitud.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Tyvärr inte så mycket som händer :(

Senaste rapporten är att kratern slutade sjunka run den 10 april, det pågår fortfarande skalv under och omkring vulkanen men annars är det lugnt för tillfället. Aktiviteten kan komma att öka igen men för tillfället verkar det som vulkanen bara slutade med en djup suck :(
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Tyvärr inte så mycket som händer :(

Senaste rapporten är att kratern slutade sjunka run den 10 april, det pågår fortfarande skalv under och omkring vulkanen men annars är det lugnt för tillfället. Aktiviteten kan komma att öka igen men för tillfället verkar det som vulkanen bara slutade med en djup suck :(

Du får rätta mig om jag har fel men det känns som att det var lite oväntat att det bara lugnade ner sig igen utan någon direkt action. Eller?

Lite antiklimax måste man väl ändå säga?
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Spindel är det dags att starta en ny tråd för Calbuco eller är du främst intresserad av isländska vulkaner? Vore intressant med lite mer bevakning än den som finns i media.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
För att väcka en gammal tråd till liv.

Sedan utbrottet slutade med en puff i Holuhraun i mars förra året har aktiviteten fortsatt med mindre skalv i Bárðarbungas vulkansystem. Nu har den börjat öka så smått och kratern under glaciären sjunker fortfarande. Utöver detta pågår en del seismisk aktivitet under/kring den reva/krater som öppnade sig i Holuhraun.

Finns goda förutsättningar för att nåt kommer hända igen inom överskådlig tid. Det ligger fortfarande cirka 600 m i huvudkratern (cirka 200 m smälte bort vid senaste utbrottet). Så alla förutsättningar finns för att fortfarande skapa ett samhällsförlamande askhelvete. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vänta lite nu. Har jag förstått rätt så sitter du och hoppas på ett "samhällsförlamande askhelvete"???
Jupp, är road av folk som är upprörda över att t ex Eyafjallajökul sabbade deras weekend i New York eller London. Så länge skiten inte blåser mot Rejkavik där det orsakar direkta hälsoproblem ser jag egentligen ingen större förlust av att flygtrafiken stannar i några veckor. Skapar egentligen inga verkliga problem utan mest i-landsproblem.

Givetvis är jag inte lika road om ett utbrott skulle vara i Lakis kaliber då 25 % av Islands befolkning dog, människor ända ned till brittiska öarna dog som direkt följd av vulkaniska gaser samt att många svalt ihjäl över hela Europa i flera år till följd av missväxt som berodde på extremt kalla somrar direkt kopplade till mängdena aska och svavel Laki vräkte ur sig under utbrottet. Lavafontänerna från Laki skulle tydligen varit upp till 1200-1400 m höga.
 
Senast ändrad:
Topp