Spindel
KS vulkanolog på Island
Oj, jag var tvungen att kolla upp det då jag inte övervakat de isländska vulkanerna särskilt regelbundet den senaste tiden.@Spindel har du någon mer info om jordbävningarna vid Katla de senaste dagarna?
Det förefaller som att något händer under Myrdalsjökull i samma område där Katla ligger. Under de senaste 48 timmarna har det registrerats cirka 260 skalv några kilometer ned i berget var av de två starkaste mätte 3,1 resp 3,2. Av den info jag kommer över startade denna förhöjda aktivitet i början av augusti med blandannat ett 4,5 och ett 4,6 skalv. Sedan har aktiviteten varierat upp och ned fram till nu då den tilltagit något. Mönstret är det samma som innan Bárðarbungas utbrott började.
Igår upptäcktes även smältfloder från Myrdalsjökull där smältvattnet påvisar förhöjd elektrisk konduktivitet, vilket är ett tecken på vulkanisk aktivitet (mineraler löser sig i vattnet så ledningsförmågan blir bättre).
Det verkar onekligen som att jag måste börja följa Katla lite närmare nu för att se om detta leder till något utbrott eller om det bara är en period med förhöjd seismisk aktivitet. Men tar det fart i Katla blir det en ny tråd dedikerad till Katla så vi kan lämna denna tråd i huvudsak till att följa och diskutera Bárðarbungas aktivitet.