• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Bárðarbunga

Spindel

KS vulkanolog på Island
Jag noterar för övrigt att när jag tittar på den tydliga halvmånen på himlen just nu är den ovanligt röd. Detta brukar kunna uppstå när det är mycket svaveldioxid i luften. Är det ett resultat från vulkanutbrottet eller bara ett vältajmat sammanträffande?

Inte helt osannolikt att det beror på utbrottet, men jag vill inte dra några för stora växlar på min observation ;)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Det som är spännande med skalvet i närheten av Sveg idag är att det är så långt från kusten. Det är mycket ovanligt med så stora skalv långt från kusten i Sverige. De allra flesta skalv här beror som Spindel sa på landhöjningen (eller landsänkningen som det faktiskt rör sig om i Skåne). Isen var som tjockast längs Västerbottens kusten och där är nu också landhöjningen som störst med ca 1 cm i året.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Nu upprepar jag mest lite grejer från Jón Frimann.

Den förhöjda aktiviteten i och kring Bárðarbunga har pågått i en månad. Sedan dess har cirka 20 000 jordskalv registrerats. Detta kan tas i relation till ett "normalår" utan utbrott då island har cirka 12 000 jordskalv under hela året. 229 st av dessa jordskalv har haft en magnitud större än 3 och nästan alla dessa 3+ skalv har inträffat i själva Bárðarbunga.

Sprickutbrottet som just nu pågår förväntas pågå i flera månader framöver med varierande intensitet.

Kratern i Bárðarbunga sjunker för tillfället med cirka 50 cm per dygn. Hastigheten som den sjunker kan komma att öka kraftigt (eller upphöra) lite beroende på vad som händer härnäst.

Sprickutbrottet i Holuhraun håller just nu på att mattas av i de kratrar som har utbrott. Men som jag nämnde tidigare kommer det troligen att fortgå i månader framöver med en avmattning i befintliga kratrar/sprickor och öppnandet av nya.

Svaveldioxidhalterna har vid flertalet tillfällen varit de högst uppmätta någonsin på berörda delar av island.

Större jordskalv fortsätter att förekomma i och omkring Bárðarbunga.

Mätdata av harmoniska vibrationer pekar på att trycket just nu håller på att öka i vulkansystemet.

Det förväntas att en spricka kommer att öppna sig söder om vulkanen (hittills har den bara öppnat sig nordost om vulkanen). Exakt vad detta skulle innebära är svårt att sia om, söder om vulkanen är mitt under Vatnajökull och det är inte ens säkert att ett utbrott här skulle märkas annat än via stora smältfloder.


Allt jag hade för denna gång återkommer med mer info senare :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Något nytt kring utbrottet?

Ja ja man gör annat i några dagar så börjar folk tjata ;)

Men det finns inte så mycket nytt att berätta.

Sprickutbrottet i Holurahun fortsätter och beräknas fortsätta fram till minst December (beror givetvis lite på vad som händer i övrigt).

Kratern i Bárðarbunga fortsätter att sjunka med cirka 50 cm per dygn just nu. Jordskalven under kratern fortsätter med många större skalv mer eller mindre kontinuerligt.

Saxade precis denna bild från en av webkamerorna där man tydligt ser det fortgående utbrottet :)
Skärmavbild 2014-09-22 kl. 23.44.50.png


Enligt Ármann Höskuldsson, geolog vid Islands Universitet är det pågående utbrottet större än både Eyafjallajökull 2010 och Grimsvötn 2011 (Grimsvötn var större än Eyafjallajökull). Dock råder det ingen tvekan om att det är en viss skillnad i karaktär mellan de olika utbrotten.

Svaveldioxidhalterna i närområdet fortsätter att vara mycket höga och även förhöjda svaveldioxidhalter har uppmäts i Reykjavik.

Mer info kommer allt eftersom utbrottet fortgår :)
 

Taxman

Rolex
2-Faktor
Haha! Sorry, förstår verkligen om du har annat att stå i med tanke på nytillskottet. Men du får nästan skylla dig själv när du har skämt bort oss med så fantastisk rapportering. ;)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Utbrottet i Holuhraun fortsätter, lavafältet är nu cirka 40 km^2.

Mängden skalv i sprickan har ökat under de senaste dagarna vilket tyder på att trycket ökar. Med andra ord rinner lava till.

Skalven under kratern fortsätter med 5+ skalv mer eller mindre regelbundet, kratern fortsätter att sjunka med cirka 50 cm per dygn.

:)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Utbrottet i Holuhraun fortsätter, lavafältet är nu över 47 km^2 stort vilket gör detta till det största utbrottet på island av denna typ på över 150 år. Utbrottet har nu pågått i en månad och ser inte ut att sluta i närtid. Just nu sker det huvudsakliga utbrottet i en 400-600 m lång spricka.

Kratern fortsätter att sjunka, så man väntar fortfarande på den stora smällen ;)

Senaste dagarna har det varit storm på island så visuella observationer har varit svårt. Dock kommer några bilder ut, bland annat denna som publicerades med titeln "vintern har kommit till Holuhraun":
image.jpg
 

joh.jonsson

Panerai
Vansinnigt bra bilder från drönaren! Såg rätt varmt ut dock :) så marken sjunker med 50cm per dygn. Det. Måste ha sjunkit en hel del metrar vid det här laget alltså!? När smäller skiten!?!?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Vansinnigt bra bilder från drönaren! Såg rätt varmt ut dock :) så marken sjunker med 50cm per dygn. Det. Måste ha sjunkit en hel del metrar vid det här laget alltså!? När smäller skiten!?!?
Hittills har kratern sjunkit drygt 30 m (har inte en exakt siffra just nu). Sedan allt började den 16 augusti. :)
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Finns goda möjligheter att det börjar hända lite nytt inom kort :)

I övrigt fortsätter utbrottet i Holuhraun och lavafältet är över 50 km^2, kratersjunkningen börjar närma sig 35 m
 

joh.jonsson

Panerai
Hur häftigt är inte det där egentligen!? Floder med kokande sten :hungry:

Lär vara ett skapligt område som är en stor sänka nu då? eller fylls det upp med lava vartefter?
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Hur häftigt är inte det där egentligen!? Floder med kokande sten :hungry:

Lär vara ett skapligt område som är en stor sänka nu då? eller fylls det upp med lava vartefter?
Det som sjunker är Bárðarbungas krater och den ligger under 800 m is ;) pågående utbrott får sin lava från Bárðarbunga men sker nån mil nordöst om kratern som sjunker :)

Lavafältet är i krokarna 50 km^2 stort just nu :)
 

joh.jonsson

Panerai
hehe tajmad lyftning av dig! tänkte på den här tråden idag på jobbet faktiskt, länge sen man hörde något. men då får vi vänta på smällen fortfarande då. vore spännande om det small samtidigt som solstormen kommer till jorden ( det va den artikeln som fick mig att tänkta på den här tråden :) )
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
OK dags för en liten uppdatering.

Utbrottet i Holuhraun fortsätter, det har bildats en lavasjö som är cirka 400x100 m stor, sprickan i jordskorpan i området fortsätter att vidgas vilket tyder på att utbrottet (som tidigare nämnts) bör fortsätta ett bra tag till. Senaste estimatet av lavafältet som jag läste angav en storlek på cirka 70 km^2 dock växer det mer på höjden nu än i utsträckning.

Hörde precis på radio (P1) att framförallt personer med astma har stora problem med de höga halterna av svaveldioxid i luften, problemen är givetvis värst när det blåser östligt så gaserna blåser in över reyjkjavik.

I själva Bárðarbunga har kraterns ihopsjunkande saktat in, hittills har kratern sjunkit 45-50 m. Dock fortsätter den seismiska aktiviteten under kratern med många stora skalv, utbrottsriskenn är fortfarande överhängande.
 
Topp