• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT: Flytt till Stockholm

Scipio

Patek
2-Faktor
En vän hyr i samma kvarter men 3 tusen billigare och 5kvm större. Ocker säger jag.
Nej, det är en deal med ett kreditinstitut för att få låna pengar till ett hus som människor jag känner ska bo i. De har blivit sjuka och och hamnat utanför vårt sociala skyddnät. Jag köper det till dem så jag ska inte bo där själv. Det är en hög hyra, det vet jag, men din vän, får han/hon det som jag ger? Skyddsdörr, tyst läge även dagtid mitt i Stockholm, telefon, wi-fi 100Mb, väl fungerande kakelugn, ljus med höga stora fönster åt två håll, fin ny säng, designmöbler, helt ny vvs, den speciella känslan som bara finns i sekelskifteshus med stuckatur, höga lister och högt i tak, kristallkrona, ny plasma-TV, ny stereo med mkt bra ljud, värme, el, apple-TV, kyl, frys, micro, hela persienner, dimmers och dyra lampor etc. Det är en hög hyra och en väldigt fin lägenhet. Lägenheten är väldigt trivsam och jag har lagt mycket pengar och känsla i den. Jag håller med dig i stort om att vi har en absurd bostadssituation i Stockholm och att det finns mycket övrigt att önska. Denna lägenhet passar kanske en eller två privatpersoner med fast anställning, företag som vill ha en långtidsuthyrning åt någon som arbetar åt dem, ambassadpersonal, kompetenspooler som hyr in experter från utlandet etc. När du skriver ocker blir jag ledsen för du vet inte mina drivkrafter och allt komplext som påverkar. Jag är inte en person som är girig. Helst vill jag hyra ut den till en musikstuderande för 3000 kr, men den möjligheten saknas. Fundera gärna en gång till innan du drar slutsatser som du lägger ut offentligt. Det skulle jag uppskatta.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nej, det är en deal med ett kreditinstitut för att få låna pengar till ett hus som människor jag känner ska bo i. De har blivit sjuka och och hamnat utanför vårt sociala skyddnät. Jag köper det till dem så jag ska inte bo där själv.
Förstår inte, hur blir hyran lägre för att du ska hjälpa någon annan?
Det är en hög hyra, det vet jag, men din vän, får han/hon det som jag ger? Skyddsdörr, tyst läge även dagtid mitt i Stockholm, telefon, wi-fi 100Mb, väl fungerande kakelugn, ljus med höga stora fönster åt två håll, fin ny säng, designmöbler, helt ny vvs, den speciella känslan som bara finns i sekelskifteshus med stuckatur, höga lister och högt i tak, kristallkrona, ny plasma-TV, ny stereo med mkt bra ljud, värme, el, apple-TV, kyl, frys, micro, hela persienner, dimmers och dyra lampor etc.
Ja, tom. nyrenoverat badrum och nyrenoverat kök i ett välplanerat platsbyggt paket med sovloft och garderobslösning.

Men hey, med Stockholms bostadsmarknad får du säkert den uthyrt. Jag tycker bara att det är sniket att posta det som en "deal" på KS.
 

tossefar

Cartier
Nog är det ocker allt. Jättetråkigt att dina bekanta har hamnat i en tråkig sits, men du kan inte begära att en helt främmande människa ska betala överpris för att finansiera någon annans hus.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Förstår inte, hur blir hyran lägre för att du ska hjälpa någon annan?

Ja, tom. nyrenoverat badrum och nyrenoverat kök i ett välplanerat platsbyggt paket med sovloft och garderobslösning.

Men hey, med Stockholms bostadsmarknad får du säkert den uthyrt. Jag tycker bara att det är sniket att posta det som en "deal" på KS.
Det tänkte jag inte ens på. Menar du att allt som säljs på KS som deals är rabatterat? Det är inte min uppfattning. Tvärtom så finns det gott om trådar där det bråkas om ständiga överpriser. I mitt fall är det mycket pengar men inget överpris.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Förstår inte, hur blir hyran lägre för att du ska hjälpa någon annan?

Ja, tom. nyrenoverat badrum och nyrenoverat kök i ett välplanerat platsbyggt paket med sovloft och garderobslösning.

Men hey, med Stockholms bostadsmarknad får du säkert den uthyrt. Jag tycker bara att det är sniket att posta det som en "deal" på KS.
Nog är det ocker allt. Jättetråkigt att dina bekanta har hamnat i en tråkig sits, men du kan inte begära att en helt främmande människa ska betala överpris för att finansiera någon annans hus.

Är ju väldigt nyfiken på priset, som jag inte kan se. Vet bekanta som hyrt ut 30-35 centrala kvm i Sthlm för 15+ papp i 6-12 månader utan problem och med lång kölista. är detta priset högre?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är ju väldigt nyfiken på priset, som jag inte kan se. Vet bekanta som hyrt ut 30-35 centrala kvm i Sthlm för 15+ papp i 6-12 månader utan problem och med lång kölista. är detta priset högre?
Här är lägenheten de pratar om: https://www.blocket.se/stockholm/Fin_moblerad_1_a_sekelskifteslgh_uthyres_68768376.htm?ca=11&w=1

Edit: Jag tycker inte det är ocker, jag har själv betalat liknande för några år sedan under några månaders tid när jag var mellan två bostadsrätter.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
"Men hey, med Stockholms bostadsmarknad får du säkert den uthyrt. Jag tycker bara att det är sniket att posta det som en "deal" på KS."

12k/20kvm= 600kr/ kvm och månad är i det högre spannet för andrahandsuthyrningar dock. Spec. när den är belamrad med saker. Men ja, med dagens bostadsmarknad blir den säkert uthyrd som sagt.

Är ju väldigt nyfiken på priset, som jag inte kan se. Vet bekanta som hyrt ut 30-35 centrala kvm i Sthlm för 15+ papp i 6-12 månader utan problem och med lång kölista. är detta priset högre?
15-25% högre beroende på exakta kvm och hyra som din vän hyr ut för.

http://www.dn.se/sthlm/sa-raknar-du-ut-andrahandshyran/
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Shit 12k för 20kvm? Plötsligt känner jag mig inte lika girig längre som hyr ut mina 76kvm för 23k :)
Skulle gissa att ni begär samma intäkt i relation till utgift relation till kostnad för era boenden. Mindre lägenheter i stan kostar mer per kvadrat att bo på. Jag tror inte någon av er har svårt att hitta hyresgäster vilket visar att det är rätt pris sett till marknaden.
Inte alls girigt i min mening.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Formeln för andrahandsuthyrning som togs fram vid lagändringen som @Erik1 ovan länkar till är enligt följande om man inte orkar läsa sig till det:
(Bostadens marknadsvärde * skälig avkastningsränta)/12 + Driftkostnader = "Max nivån av marknadsliknande hyran"

Skälig avkastningsränta ligger på 4%
 

Erik1

Patek
2-Faktor
http://wahlinfastigheter.se/lediga-objekt/lagenhet/
Tips till alla som vill ha ett förstahandskontrakt, Wåhlins släpper lägenheter vardagar kl 13~ efter lottning så länge man uppfyller alla krav. Ofta lite högre hyra men lägenheter i bra skick.

Tips är att hugga på innerstadslägenheter trots att de i regel är korttidskontrakt. En bekant fick förstahandskontrakt på sin när tiden gick ut med förklaringen att de har en prövotid för att se att man sköter sig.

Har också hört om bostadsbolag som bara hyr ut till företag, kan alltså vara värt att starta ett bolag och skapa lite omsättning för att få ett kontrakt. Vet inte mer eller nystat mer i detta då jag gav upp letandet och köpte istället.
 

RBJSWE

Cartier
Från hyresnämndens hemsida:
Hur mycket får man lägga på när man hyr ut en lägenhet möblerad?
Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.

Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Från hyresnämndens hemsida:
Hur mycket får man lägga på när man hyr ut en lägenhet möblerad?
Den som hyr ut sin lägenhet helt eller delvis möblerad har rätt att göra ett påslag på hyran, men det finns ingen uttrycklig lagregel som anger hur mycket man får lägga på.

Hyresnämnden har ofta godtagit ett hyrespåslag på cirka 10-15 procent för en fullt möblerad lägenhet, men det är viktigt att komma ihåg att nämnden bedömer detta från fall till fall. Det är alltså fullt möjligt att utfallet blir ett annat i det enskilda ärendet.
Gäller det enbart hyresrätter, eller såväl bostads- som hyresrätter?
 

RBJSWE

Cartier
Gäller det enbart hyresrätter, eller såväl bostads- som hyresrätter?

Det är olika lagstiftningar som styr uthyrning av bostadsrätt och hyresrätt. Det är riktigt att man kan komma överens om vilken hyra som helst, men hyresgästen har möjlighet att gå till Hyresnämnden för att pröva hyrans skälighet (till skillnad från hyresrätter kan man dock inte få tillbaka betald hyra retroaktivt utan det är från det datum ärendet kommer in till HN). Då kostnader som man lägger på hyran ska vara FAKTISKA kostnader är nog 10-15% ett bra riktvärde. Men klart, har man bara dansk design så...

http://www.regeringen.se/contentass...2291/en-ny-lag-om-privatuthyrning-av-bostader
 

kabro

Cartier
Någon har koll på hur boende är i Nacka Strand?
Min uppfattning är att det inte är överdrivet utvecklat än, ganska lugnt och tyvärr saknas av mataffär i närheten?
Annars ett lugnt och fint läge, blir nog härlig skärgårdskänsla på sommaren.
 

Case

Panerai
Någon har koll på hur boende är i Nacka Strand?
Min uppfattning är att det inte är överdrivet utvecklat än, ganska lugnt och tyvärr saknas av mataffär i närheten?
Annars ett lugnt och fint läge, blir nog härlig skärgårdskänsla på sommaren.
Nacka Strand är helt ok. Lite väl homogent med vit medelklass kanske. Men det är ju en smakfråga.

Gångavstånd till ICA Maxi och Nacka forum, 15min typ. Dock ingen butik precis i kvarteret. Rätt nära till Nyckelviken, som är fantastiskt.

Men som överallt i Nacka är det tunnt med bättre restauranger, barer och fik. För det får man åka in till stan.
 

LS

Panerai
2-Faktor
Återupplivar den här tråden med lite breaking news - @LS planerar att flytta till huvudstaden i vinter :nailbiting:

Jag är några år innan 30, singel och kommer antagligen jobba innanför tullarna. Budget ca 4,5 mkr. Tittar på tvåor i vasastan och på östermalm. Även Kungsholms strand och Norrmälar strand är lite intressant. Är det rätt tänkt givet mina förutsättningar? Om någon har några tips tas det tacksamt emot. :)
 

Oew

Rolex
Återupplivar den här tråden med lite breaking news - @LS planerar att flytta till huvudstaden i vinter :nailbiting:

Jag är några år innan 30, singel och kommer antagligen jobba innanför tullarna. Budget ca 4,5 mkr. Tittar på tvåor i vasastan och på östermalm. Även Kungsholms strand och Norrmälar strand är lite intressant. Är det rätt tänkt givet mina förutsättningar? Om någon har några tips tas det tacksamt emot. :)
Blir en liten tvåa för de pengarna, 35-40kvm men jag tycker det är värt att bo lite mindre men centralt. Vasastan är väl lite mer ungdomligt än Östermalm, och finns många trevliga områden runt Odenplan samt birkastan.
 
  • Like
Reactions: LS

LS

Panerai
2-Faktor
Blir en liten tvåa för de pengarna, 35-40kvm men jag tycker det är värt att bo lite mindre men centralt. Vasastan är väl lite mer ungdomligt än Östermalm, och finns många trevliga områden runt Odenplan samt birkastan.
Då är jag inte helt fel ute alltså, tack! :) 35-40 kvm känns helt ok när man bor själv, även om jag bor lite större nu.

Något liknande den här i storlek, stil och läge tänker jag mig.
https://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-vasastan-stockholms-kommun-tulegatan-21,-3tr-12396857
 

Oew

Rolex

Falken

Panerai
Har rätt dålig koll på Södermalm men börjat kika där nu mer och mer. Upplever det som en stad i staden vilket är trevligt. Någon som kan ge lite input om bra samt dåliga områden där? I dagsläget är det en av intresse vid helgalunden...

Även intresserad av en Södermalm vs Kungsholmen jämförelse om någon ligger inne med lite snabba punkter :)
 

Zingo

Rolex
Har rätt dålig koll på Södermalm men börjat kika där nu mer och mer. Upplever det som en stad i staden vilket är trevligt. Någon som kan ge lite input om bra samt dåliga områden där? I dagsläget är det en av intresse vid helgalunden...

Även intresserad av en Södermalm vs Kungsholmen jämförelse om någon ligger inne med lite snabba punkter :)
Knivsöder? :nailbiting:



;)
 

Edin

Panerai
Har rätt dålig koll på Södermalm men börjat kika där nu mer och mer. Upplever det som en stad i staden vilket är trevligt. Någon som kan ge lite input om bra samt dåliga områden där? I dagsläget är det en av intresse vid helgalunden...

Även intresserad av en Södermalm vs Kungsholmen jämförelse om någon ligger inne med lite snabba punkter :)

Söder är alltid söder på gott och ont. Mycket bra finns på "ön" men själv känner jag mig ofta som något från Östermalm som kommit fel. Inget fel på det men pallar inte med alla diskussioner om hemma odlade tomater i gamla mjölkpaket, snack om månadens hetaste IPA, alla jävla näsringar och hur dålig man är mot miljön som kör bil..

Dock finns två av stans bästa områden på söder i min bok men prislappen är därefter. Mossebacke och vidare bort till Fjällgatan/Stigbergsgatan samt Bastugatan.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Har rätt dålig koll på Södermalm men börjat kika där nu mer och mer. Upplever det som en stad i staden vilket är trevligt. Någon som kan ge lite input om bra samt dåliga områden där? I dagsläget är det en av intresse vid helgalunden...

Även intresserad av en Södermalm vs Kungsholmen jämförelse om någon ligger inne med lite snabba punkter :)
Är uppvuxen på Bondegatan och flyttade sen till eget på Rutger Fuchsgatan. Föräldrarna invandrade från Dalarna så de får betecknas som original hipsters med kånken och bockstyre redan på 80-talet. Jag trivdes på söder men flyttade för ett par år sedan till Vasastan som jag tycker mycket bättre om. Jag fick aldrig något perspektiv på Södermalm när jag bodde där men det har jag fått nu. En stockholmsk stadsdel på dekis skulle jag säga. Numera bor det mycket drygt reklamfolk där samt alla skådespelare men det är även stadsdelen där dräggen fortfarande hänger. Här i Vasastan är det lugnt och skönt men så fort man ska hälsa på päronen ser man någon pundare som cyklar runt på Götgatan och skriker.

Ett annat problem jag själv hade med söder var att man blev lite väl låst. Kanske var det för att jag bodde, jobbade och hade syskon och föräldrar där de sista åren, men jag tog mig sällan förbi Slussen. Bor du i Vasastan/Norrmalm/Östermalm känns det liksom som att du alltid är I stan. Södermalm känns snarare som en förstad till staden än en stad i staden. När jag var liten sa vi att vi skulle åka "in" till stan när vi åkte till City. Det fortsatte stämma även när jag växte upp.

Apropå Helgalunden drabbades en god vän till mig för några år sen av ett stöldförsök på hans mc som stod parkerad på Tjurbergsgatan. Det slutade med att pundaren som försökte sno hojen blev jagad av polisen i bil över Skanstullsbron, kraschade och mosade en stackars cyklist som blev förlamad för livet.

Hjärtat säger fortfarande Södermalm men det dröjer nog några år innan jag funderar på en återkomst. "Sofo" är dock det som gäller, bor du längre bort än typ Helgalunden eller maximalt borta vid SöS känns det nästan lika off som västra Kungsholmen. Hemska tanke.
 
Topp