• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT: Lägenhet i Stockholm

Varför vill man bo i Stockholm överhuvudtaget? ;)

Skämt åsido, ska man bo så centralt så får man glömma bil som färdmedel. Sedan hade jag haft svårt att betala 10 000 för en hyrestvåa oavsett var den finns. En principsak. Ocker är vad det är.

Går plus ekonomiskt. Lättgooglat. Resten av Sverige går back eller eventuellt +/- 0. det är iofs inte unikt för Sverige, men att höra lantisar konstant dissa Sthlm för deras ex-flickvänner flytt hit (och sen drygat sig hemma på statshotellet på juldagen) är bara så tröttsamt.

Beror ju rätt många faktorer och exakt vad man menar. Vad är lantisar? Stockholm är uppbyggt av människor från andra ställen i Sverige. Kom med lite fakta istället för google. Låter som en korkad pundare.

Att det skulle vara bönderna som "byggde" Sverige är rent nonsens. Fram till slutet av 1800-talet (det agrara samhället, bondesamhället) hade Sverige en knappt nämnvärd tillväxt. Det är först vid industrialiseringens inträde som Sverige påvisar betydande BNP och tillväxt, detta skedde i städerna och erfordrade en urbanisering. Bondesamhället stod för en sketen hushållsbaserad byresmarknad och är således ingen hållbar argumentation.

För mig är grundstommen i ett land jordbruket.
att referera alla som böndersom bor utanför sthlm är en hållbar referens eller.

Jag är en småkorkad, naiv men framgångsrik småföretagare född, uppvuxen och verksam i den konungeliga hufvudstaden STOCKHOLM. Det räcker för mig. Vi är, har alltid varit, kommer alltid vara numero - fukken - uno i Sverige. Men jag är inte bara för fin för resten av landet generellt, jag är dessutom för fin att svara på tillmälen från lågpannor på internet - Worldwide.

Nej, jag tycker såklart inte jag är bättre för att jag är från stockholm. Jag skulle inte heller, till skillnad från vissa, klumpa ihop egenskaper, bra eller dåliga, med härkomst. Det känns unket och obildat.

Jo jag har märkt detta. Grattis du är småföretagare, måste vara något stort för dig eftersom du nämner detta. Du får vara född var du vill. Själv ska jag gifta mig med en afrikan om några månader så för mig kvittar det vart folk är födda.

Jag är en småkorkad, naiv men framgångsrik småföretagare född, uppvuxen och verksam i den konungeliga hufvudstaden STOCKHOLM. Det räcker för mig. Vi är, har alltid varit, kommer alltid vara numero - fukken - uno i Sverige. Men jag är inte bara för fin för resten av landet generellt, jag är dessutom för fin att svara på tillmälen från lågpannor på internet - Worldwide.

Nej, jag tycker såklart inte jag är bättre för att jag är från stockholm. Jag skulle inte heller, till skillnad från vissa, klumpa ihop egenskaper, bra eller dåliga, med härkomst. Det känns unket och obildat.

Den här afrikanen du skall gifta dig med, säger han att han skall gifta sig med en europe eller en svensk? Eller kommer han inte ens från ett eget land utan bara Afrika? Ärligt nyfiken.

Jag skrev att jag var småföretagare för att du sa att jag lät som en pundare. Det är typ min titel. Liksom att din titel är troll.

Den här afrikanen du skall gifta dig med...

För att återföra diskussionen lite närmare klockor, här kommer iaf en afrikaaner som jag (om jag skulle vara ogift) gärna skulle gifta mig med.
Charlize-Theron-Rolex-DEEP-SEA-.jpg

Är inte detta i grunden någon sorts köpesannons/WTB? Som nu blivit en bildtråd med boer som äter popcorn? DEN händelsekedjan... ;)

Det sagt, så kanske vi kan låta den här tråden sjunka undan. Den tar kanske lite väl mycket bandbredd från vad som är forumets topic...

Jag påstår att vi har en bostadsbubbla, det är också ett internationellt accepterat faktum.

http://www.reuters.com/article/2013/10/25/us-sweden-housing-analysis-idUSBRE99O0KG20131025

...öööhhh, inget i den artikeln som styrker det iallafall... snarare tvärtom?

"We have built around half of what other countries have over the last 20 years. That shows that we have a long-term problem," Sweden's Minister for Public Administration and Housing, Stefan Attefall told Reuters"

utbud och efterfrågan.... ...gissa om priserna här har stigit mer än på andra ställen?

...däremot citerar artikeln IMF som menar att Norge är övervärderat... ;)

Att det skulle vara bönderna som "byggde" Sverige är rent nonsens. Fram till slutet av 1800-talet (det agrara samhället, bondesamhället) hade Sverige en knappt nämnvärd tillväxt. Det är först vid industrialiseringens inträde som Sverige påvisar betydande BNP och tillväxt, detta skedde i städerna och erfordrade en urbanisering. Bondesamhället stod för en sketen hushållsbaserad byresmarknad och är således ingen hållbar argumentation.

Det var vi vackra Göteborgare som byggde detta land!

...öööhhh, inget i den artikeln som styrker det iallafall... snarare tvärtom?

"We have built around half of what other countries have over the last 20 years. That shows that we have a long-term problem," Sweden's Minister for Public Administration and Housing, Stefan Attefall told Reuters"

utbud och efterfrågan.... ...gissa om priserna här har stigit mer än på andra ställen?

...däremot citerar artikeln IMF som menar att Norge är övervärderat... ;)

Nädu!

citerar:

Household debt levels are among the highest in Europe, worrying the International Monetary Fund, the EU and Swedish authorities.
Sweden has been here before, in the early 1990s. Soaring house prices and credit growth triggered a property crash which pushed the economy into a long-lasting recession.
It was a pattern repeated in countries including Spain, Ireland and Denmark during the 2008-9 financial crisis.
The IMF now reckons property in Norway could be as much as 40 percent overvalued. German central bankers have warned about their property market and European Central Bank policymaker Ardo Hansson has warned of a Nordic real estate bubble.

Visst har vi byggt lite. Men det som har drivit upp priserna har varit enkla och rikliga krediter, inte bostadsbrist. Du kan vara hur trångbodd som helst men kan du inte köpa=låna till en bostad så går inte priserna upp. Bostadspriserna har för länge sedan tappat all kontakt med medianinkomsttagarnas löner i 08.

Här sammanfattas läget, jag citerar en kort bit
http://cornucopia.cornubot.se/2013/08/varfor-ar-jag-elak-mot-blt.html

För i slutändan kommer vi alla få betala för bostadsbubblan och det kommer inte bli trevligt för någon.

När kraschen kommer till Sverige kommer alla som är beroende av någon form av välfärd eller samhälltjänster att få betala - inte bara i form av massiva nedskärningar inom vård, skola, omsorg, utan också inom infrastruktur, rättsväsende, arbetslöshet mm. Dessutom kommer vi få betala via skattesedeln när framför allt bankerna ska räddas, och genom en kraschad valuta och massiva prisökningar på allt som är importerat. Kom också ihåg att vi importerar 50% av det vi äter, och svenskproducerad mat är beroende av import av konstgödsel och bränsle, så inte ens maten kommer ligga still i pris.
Värst drabbade kommer dock överbelånade BLT-familjer i 30 - 40-årsåldern att bli, som sitter med alldeles för stora lån på alldeles för stora och dyra bostäder. Allra sämst blir det för barnen i dessa familjer, som ju helt saknar ansvar och skuld för den situation deras föräldrar satt dem i. Men alla barn får förstås betala när klasstorlekarna kryper upp mot 40 barn eller man inför lärarlösa lektioner på lågstadiet etc, samt när de inte kommer få adekvat sjukvård i tid mm.

Liten undran.....vad tror ni händer när/om en amortering lagstadgas, på säg 1%, samt 20% i kontantinsats?!
Kommer det påverka prisutveckligen nämnvärt eller är det andra faktorer som styr mer?

Kom igen nu!...någon som vill sälja?
Utan mäklarprovision och stylingkostnader?....hör av er!

Jag hänger på!!

Letar efter minst 200 m^2, gärna närmare 250 till 300 m^2.

Skall ligga öster om men inte för nära E18 i Danderyd (dvs "på" Djursholm) (okay, kan tänka mig Stocksund också) (Okay, möjligtvis SÖDRASTE Täby också, men då skall det f-n i mig ta som mest 3 minuter att gå till "klubben" (DGK). Täby... suck... Mina barn kommer att bli mobbade av mina kompisars barn, men vad skall man göra när det är bostadsbubbla? WTF som Archie säger.)

Jag struntar i princip i arkitektonisk stil, man kan inte få allt här i världen, men huset skall vara ordentligt byggt och inget mögel eller skit. Plats för minst 4 bilar (gärna med tak) samt en ordentlig gräsmatta är krav.

Kan tänka mig att lägga 5 kanske 6 miljoner som mest - det borde inte kosta mer.

Hör av dig via PM!

Hemnet är bara för loosers, blocket är bara för snoozers.

Kom igen nu!...någon som vill sälja? Utan mäklarprovision och stylingkostnader?....hör av er!

...fortsätt läs marxistiska malthusianer om du vill, och hyr din bostad, men så här ser andra på det:

http://ekonomistas.se/2013/10/07/bo...la-och-i-forhallande-till-disponibel-inkomst/

Lars E.O. Svensson "Att bostadspriserna är förenliga med fundamenta innebär att det sannolikt krävs att fundamenta ska försämras betydligt för att bostadspriserna skall falla"

Lasse har ungefär lika mycket kontakt med verkligheten som bostadspriserna. Han är en utspårad teoretisk akademiker som Riksbanken klarar sig mycket bra utan. Var tror du bostadspriserna hade varit idag om han fått igenom sin lågräntepolitik i RB? I kombination med noll insats och noll amortering som vi hade tidigare?

http://cornucopia.cornubot.se/2013/09/lars-e-o-svensson-ar-direkt-oarlig.html

Varför tror du tottar som han håller sig till akademin och inte driver en investeringsfond? Det är för att de har fel, fel och sedan fel igen.

Liten undran.....vad tror ni händer när/om en amortering lagstadgas, på säg 1%, samt 20% i kontantinsats?!
Kommer det påverka prisutveckligen nämnvärt eller är det andra faktorer som styr mer?

Ja, det skulle påverka jättemycket. De nyutexaminerade som i stor utsträckning driver på botten i bostadspyramiden har redan idag problem att blankolåna (& mammapappalåna) till insatsen.

Att amortera 2 millar på 30 år kostar 8000 kr i månaden, i bara amort..

MEN det Regeringen har föreslagit är INTE det du nämner, utan de vill få igenom samma saker, implicit, genom att:

Regimen Borg/Reinfeldt kommer nu lagstifta och förbjuda denna del i bolåneavtalen, så banken kan inte längre kräva in bostäder i pant eller forcera fram amortering om bostaden faller i pris. Det enda som kan leda till att banken får kräva in panten (=bostaden) är om man inte betalar sin ränta.

http://cornucopia.cornubot.se/2013/10/regeringen-medger-bostadsbubbla-och.html

Detta kommer i sin tur få en stor mängd följdeffekter.
* banker får svårare/dyrare att låna upp pengar själva
* bankerna kommer inte kunna låna ut till nuvarande låga ränta
* bankerna kommer kräva amort
* bankerna kommer att låna ut restriktivare

Så mitt tips till dig Salmonia, är att om du vill köpa i Stockholm nu, tillsammans med flickvän (ogift?) som du nämnt tidigare, försök då köpa något så billigt att hon har råd att köpa det själv och låt henne göra det och låt henne ta hela risken. Visst, du kan ju hjälpa till med månadskostnaderna, men låt henne stå på alla papper. Det var väl ändå hennes idé att flytta till Stockholm ?!?!? :) Fult men effektivt. Lycka till!

Tillbaka
Topp