• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Jag provade några olika modeller och hade höga förväntningar. Känslan i skorna när jag höll i dem var super. Dock var det ingen av dem som satt bra på min fot. :grumpy: C&J däremot :D handlar ju väldigt mkt om vad man har för fötter.

Sant! Vissa CJ-läster är som gjorda för mina fötter.

Närapå att jag hade kunnat snickra ihop de där svaren själv..;) Jo, jag gillat det jag set och läst om EG. Men jag har aldrig träffat någon nekat som verkligen ägt några. Skulle vara kul att få höra hur de upplev efter ett år eller två.

Om man jämför EG med JL(John Lobb), vad tror ni då?

Rent allmänt kommer jag hålla fast vid att CJ Handgrade är den mest prisvärda linjen man kan finna. Håller ni med?

Och till sist en fråga om Church's flex soul. Vad säger experterna om den sulan? Jag köpte ett par skor förra sommaren från Church's med den Flex soul. Kan inte påstå att jag tycker den är mer flexibel eller bekvämare. Men däremot verkar den ha en extremt bra slittålighet. Tyvärr passar intre lästen alternativt är det något konstigt med lädret. De är riktigt sköna men lädret blir buckligt på insidan(alltså utsidan av skon men insidan..:rolleyes:. Hur beskriver man det? Utsidan som är mot den andra skon..:cool:. Man kan ju tro att det är fredag och man är lite småberusad..:D) under ankeln. Tråkigt.

Min uppfattning är att Edward Green och Gaziano&Girling håller en högre nivå än John Lobb. Det är fortfarande alla väldigt bra skor snäppet över CJ Handgrade men för pengarna tycker jag man får mer hos de förstnämnda än Lobb. Största skillnaden mellan tillverkarna i +7000krs klassen är selektiviteten och kvalitén i sula och ovanläder.

Konstruktionen är bokstavligen den samma med samma goodyearmaskiner.

Överlägset mest prisvärt på marknaden i min mening är ungerska Lazlo Vass som gör även randsömmen för hand vilket möjliggör för ett närmast oändligt antal omsulningar. Alla seriösa Bespoketillverkare använder sig av handrandsöm.

Angående Churchs Flex sole är jag tyvärr inte övertygad. För min del är det mest ett sätt för företaget att sminka en billigare konstruktion.
Deras premiumlinje håller fortfarande oerhört fin kvalitet MEN det finns mycket mer skräp i form av underlinjer idag.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Vad trevlig med en skotråd också i klockforumet. Då är ju mina intressen kombinerade på ett bra sätt :)
lägger upp en bild på hur glada mina puppor var i helgen när det var dags för putsning :)
CJ och Alden är de märken som har min gunst, just nu.....
Bv3oXPB.jpg

Jag har 42 vanligtvis. Skulle då Mayfair F 8 passa bra?

Man vet aldrig egentligen förrän man provat ut olika läster. En del vill att skor ska vara snygga och bryr sig mindre om passformen. Det är dock bättre, tycker jag, att bry sig om passformen också. Det säger jag av erfarenhet. Har sålt av mina Loake samt mitt enda par Meermin just för att de inte satt perfekt.

F är normallbredd. Pediwear.com har en bra storleksguide. Om du dessutom är sugen på just Loake skulle jag köpt de från Pediwear. Du får polish och en slips på köpet.

Du bor väl i Stockholms området om jag minns rätt? Vet att Jupiter har Loake, dessutom finns C&J och SkoAB inte så långt därifrån om du vill testa läster från andra tillverkare.

Rekommenderar Carmina starkt! Inte världens bästa finish, men den arbetar du lätt upp själv. Det är yoga!

Man vet aldrig egentligen förrän man provat ut olika läster. En del vill att skor ska vara snygga och bryr sig mindre om passformen. Det är dock bättre, tycker jag, att bry sig om passformen också. Det säger jag av erfarenhet. Har sålt av mina Loake samt mitt enda par Meermin just för att de inte satt perfekt.

F är normallbredd. Pediwear.com har en bra storleksguide. Om du dessutom är sugen på just Loake skulle jag köpt de från Pediwear. Du får polish och en slips på köpet.

Du bor väl i Stockholms området om jag minns rätt? Vet att Jupiter har Loake, dessutom finns C&J och SkoAB inte så långt därifrån om du vill testa läster från andra tillverkare.

Rekommenderar Carmina starkt! Inte världens bästa finish, men den arbetar du lätt upp själv. Det är yoga!

Thanks mate! :)

Jag är konsekvent när det gäller storlekar, men andra kanske inte är lika noggranna med passformen. Det är dessutom en smaksak hur du vill att skon ska sitta. Exempelvis, fotbollsskor har jag alltid velat ska sitta extremt tight.

Här kommer exempel på mina skostorlekar:
Converse 41,5
Nike 42
Carmina uk 7-8
C&J uk 7,5 (341 lästen)
Tretorn 41
Dr Martens 42
Meermin uk 7 (Hiro lästen)

Det brukar alltså stå mellan 41-42, men det kan skilja rätt mycket centimetermässigt bland olika tillverkare.

Har aldrig gillat Loake:s skor när jag väl börjat använda de. Skavsår och allmänt hårda. En notis är att jag hade oömma fötter på den tiden, nu däremot... Har fått pedikyr så mina 14 års fotbollsspelande fötter ser mänskliga ut igen.

I veckan fick jag hem mina Trickers Chukka Navy Cordovan. Beställde från eBay, där Trickers säljer subs under namnet "Retricker1829". Ett tips är att ha koll på denna säljare då man kan få skor billigare om man accepterar en och annan skråma (som man ändå kommer att få). Mina skor hade en som efter lite skokräm knappt syns.
vgT7L6w.jpg

I dag är första gången jag ska använda skorna. Är mycket nöjd med utseende och passform:)
zHEwh5W.jpg

Tillbaka
Topp