• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Med tanke på mitt snabba beslut att införskaffa vinterkängor, blev mitt val ett par Chelseaboots från Rizzo. Dessa boots användes under två timmar på lördagkvällen. Det tråkiga i det hela är att innersulan i skorna lossnat (hur då?!) vilket gör att jag har en stor del av foten rakt på "trät" eller hur man skall förklara det hela. Jag fick intrycket av personalen på Rizzo att deras skor håller hög kvalité, men jag tvivlar något på det..

Min första tanke var att jag skulle köpa ett par Loake Bayswater, men det var inte superviktigt med ett par Loake's. Såhär i efterhand kanske jag skulle krigat lite mer efter ett par Loakeskor istället.

Med tanke på mitt snabba beslut att införskaffa vinterkängor, blev mitt val ett par Chelseaboots från Rizzo. Dessa boots användes under två timmar på lördagkvällen. Det tråkiga i det hela är att innersulan i skorna lossnat (hur då?!) vilket gör att jag har en stor del av foten rakt på "trät" eller hur man skall förklara det hela. Jag fick intrycket av personalen på Rizzo att deras skor håller hög kvalité, men jag tvivlar något på det..

Min första tanke var att jag skulle köpa ett par Loake Bayswater, men det var inte superviktigt med ett par Loake's. Såhär i efterhand kanske jag skulle krigat lite mer efter ett par Loakeskor istället.

Har köpt en del skor över åren på Rizzo. Tyvärr. Har liknande erfarenheter som du. Sulor som lossnar eller slits på en dag.. Tveksam kvalitet. Kommer inte köpa fler skor där.

Hur upplever du storleken på Bexleys skoblock? True to size?

Min uppfattning av dem är att de var lite små...mellan 1/2 och 1/4 stl för små så jag bytte till Herrstils block som var enligt mig klart bättre i det avseendet. Nu har de bytt leverantör vilket gjort att även dem är mindre tyvärr men i övrigt väldigt bra block för pengarna.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Min uppfattning av dem är att de var lite små...mellan 1/2 och 1/4 stl för små så jag bytte till Herrstils block som var enligt mig klart bättre i det avseendet. Nu har de bytt leverantör vilket gjort att även dem är mindre tyvärr men i övrigt väldigt bra block för pengarna.

Är sebbes nya skoblock mindre i storlekarna??

Har köpt en del skor över åren på Rizzo. Tyvärr. Har liknande erfarenheter som du. Sulor som lossnar eller slits på en dag.. Tveksam kvalitet. Kommer inte köpa fler skor där.

Gick dit efter jobbet för att lämna tillbaka dem, och få pengarna tillbaka. Mer förvirrad personal får man leta efter. Inga pengar tillbaka, ej heller några andra skor med mig hem. Pengar tillbaka är något som, enligt Rizzo, inte förekommer så ofta, om ens alls (mycket märkligt..)

Tjejen i kassan hänvisar till att om det finns en möjlighet att reparera skorna, så skall detta göras, varpå jag frågar om hon tror jag vill ha samma skor igen. Hon hänvisar då till hennes chef, som givetvis inte var på plats. Jag kände att jag inte kunde komma så långt, så jag fyllde i en reklamation med namn och mitt telefonnummer. Jag hoppas innerligen jag slipper Rizzo's egna skor.

Passar på att slänga in en bild på mina senast inköpta loafers som levererades i dag. Skorna är ett par Loake 1880 Fenchurch. Jag betalade drygt halva priset för dem dvs strax över 100 pund vilket jag tycker får räknas som ett fynd.
12177712804_2aa727d090_c.jpg

Om jag var du skulle jag kriga mig till pengarna tillbaka eller ett tillgodokvitto i sämsta fall. Skillnaden från Rizzo upp till Loakes olika serier är inte så stor och den mellanskillnaden är en bra investering. Även om 1880-serien från Loake är deras dyraste så är det ett bra köp i längden om du sköter dem väl och kanske inte använder dem varje dag.

Jag hoppas du går tillbaka med skorna och får pengarna tillbaka. Skillnaden från Rizzo upp till Loakes olika serier är inte så stor och den mellanskillnaden är en bra investering. Även om 1880-serien från Loake är deras dyraste så är det ett bra köp i längden om du sköter dem väl och kanske inte använder dem varje dag.

Min första tanke var Loakes, helt klart! Däremot ringde jag till tre olika Rizzobutiker, HS Sko-nyckelservice, Åhléns City, NK samt Jerns. Inte en enda hade Bayswater inne.

Skorna står på plats hos Rizzo f.o.m idag, då de valde att invänta information från butikschefen. Hen ringer mig imorgon, och jag ska be om att få mina pengar tillbaka.

Min första tanke var Loakes, helt klart! Däremot ringde jag till tre olika Rizzobutiker, HS Sko-nyckelservice, Åhléns City, NK samt Jerns. Inte en enda hade Bayswater inne.

Skorna står på plats hos Rizzo f.o.m idag, då de valde att invänta information från butikschefen. Hen ringer mig imorgon, och jag ska be om att få mina pengar tillbaka.

Tror konsumentköplagen säger att om skon är felaktig har säljaren valet att antingen reparera eller ge pengar tillbaka. Om de skulle reparera två gånger men att felet kvarstår kan du tacka nej till vidare lagningsförsök. Man kan dock hoppas att en vänlig men bestämd kund kan komma därifrån med pengarna snabbare än så. Bayswater är gjord på deras 026-läst i G-vidd så skon är rätt så vid men du kanske har provat den. Om du redan provat skulle jag leta runt på nätet, flera brittiska sidor säljer Loake billigare än i svenska butiker.

Ledsen för drygheten, men Rizzo är skräp, gå tillbaka och gör gällande. Köp Bayswater, har ett par själv och kan starkt rekommendera dem.

Passar på att slänga in en bild på mina senast inköpta loafers som levererades i dag. Skorna är ett par Loake 1880 Fenchurch. Jag betalade drygt halva priset för dem dvs strax över 100 pund vilket jag tycker får räknas som ett fynd.

Snyggt! Varifrån?

Tror konsumentköplagen säger att om skon är felaktig har säljaren valet att antingen reparera eller ge pengar tillbaka. Om de skulle reparera två gånger men att felet kvarstår kan du tacka nej till vidare lagningsförsök. Man kan dock hoppas att en vänlig men bestämd kund kan komma därifrån med pengarna snabbare än så. Bayswater är gjord på deras 026-läst i G-vidd så skon är rätt så vid men du kanske har provat den. Om du redan provat skulle jag leta runt på nätet, flera brittiska sidor säljer Loake billigare än i svenska butiker.

Jag fick pengarna tillbaka, superskönt. Ringde NK Herrskor, bad de lägga undan ett par Bayswater. I ilfart tog jag mig dit och provade, vilket blev ett köp direkt. Slutet gott, allting gott. Hehe :)

Ursäkta kornigheten i bilden, tagen med yuppienalle.

52e7edefbdbcb.jpg

Jag fick pengarna tillbaka, superskönt. Ringde NK Herrskor, bad de lägga undan ett par Bayswater. I ilfart tog jag mig dit och provade, vilket blev ett köp direkt. Slutet gott, allting gott. Hehe :)

Ursäkta kornigheten i bilden, tagen med yuppienalle.

52e7edefbdbcb.jpg

Vad bra att det löste sig! Snygga de är! Är roligare att ta hand om finare skor ockå. Har själv alltid varit kass på skötseln men sedan jag började köpa bättre skor har jag skoblock i när de vilar och putsar titt som tätt.

Lust att hjälpa en nybörjare när det gäller skovård?

Har dessa softa timberland earthkeepers chelsea, och börjar få gå-veck. Hur vårda/få bort dessa?

HD_0000063814_111664_09.jpg

Snoozarn, mycket beror på hur du använder dom. Mina redwingkängor använder jag när snö och slask, då räcker vaxfett. Dock blir ju inte finishen så schyst, men det är fruktansvärt praktiskt. Ska du använda dom i lite allt möjligt skulle jag se till att torska av dom med blöt trasa och sedan arbeta in svart skoputs. Riktigt skoputs, inget skit i tub med svamp. Har du fått saltränder så skulle jag schamponera med skoschampo som du arbetar in med svamp eller tandborsten och sen köra ett gediget laget skoputs som du arbetar in noggrant.

För övrigt, ska du ALLTID använda helfots-skoblock i cederträ. Då åldras skorna långsammare, ser fräscha ut längre och luktar godare då cederträ drar till sig fukt och luktar magiskt.

Till alla som är "rädda" om sina skor eller vill få en patina,

I höstas köpte jag ett par Carmina longwings med Dainite sula. Jag har vårdat de väl, samtidigt som jag använt, bland annat, de nu under vintern. Utan att ha brytt mig var jag tagit mina steg. Resultatet? Skinnet lever, inga problem alls. Det enda som kommit fram är en fin patina.

Skor är till för att användas.

Har alltid lämnat in mina skor på Bäckmans när jag vill ha en spar-/slitsula men senaste 2 par skorna + mina kollegors har släppt inom 2-3 veckor.

Är det någon som har tips på en skomakare som kan få sulorna att sitta?

Vad är det för skor ni använder?

Mina två par är ett par Loake 1880 och ett par Carmina. Carmina paret lämnade jag in igen och bad de korrigera och nu håller dom men loaken orkar jag inte gå tillbaka med. Kollegorna har haft Loake samt AE.

Lämnade även in ett par Loake 1880 chelsea hos mrminit på drottninggatan som också lossnade men de satt inte ens fast från början utan det var en glugg vid tåpartiet, det var heller ingen sparsula utan en grövre vinteranpassad.

Tillbaka
Topp