• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

Nyputsade - shine bright like a diamond

image.jpg

Wow! Jättefina! Vilken modell är det?

Skickas från min iPhone via Tapatalk

En fråga till panelen:

Är det någon som vet om det går att färga om ett par sandfärgade mockaskor till en mörkare brun nyans med ett gott resultat?

Om ja, hur?

Jag har själv tänkt detsamma. Meeen... fungerar det?

Jag har gjort det. Resultatet blev bra - men inte som jag ville ha det.

Hade ett par sandfärgade Church's som började bli dassiga. Ville spraya dom i ungefär samma nyans men så färgen blev mer enhetlig och fräsch. Gick till bäckmans skoservice och blev pålurad en burk saphir. Tyvärr var burkens innehåll mer grå än sandfärgad så skon ändra färg totalt. Med det sagt: saphirs mockaspray med färg är bra och kan ändra skornas färg. Däremot finns det inte så många nyanser att resultet kan bli annorlunda än vad man tänkt sig. Sen tror jag alltid man ska spraya ljusare skor till mörkare skor. Svårt att få svarta mockaskor att tex bli vita...

Men trots resultatet med mina churchs använder jag safirs mockaspray med färg dagligen på andra bruna skor. Med sprayen blir skorna mörkare, men det är enligt mig bättre än att partier runt tån (som utstår mest slitage på skor) blir ljusare.

Domdär hade jag behövt kunna välja emellan när jag köpte spray till mina churchs som gick från beige toll grått...

Å andra sidan kan det vara trevligt med lite färgvariation. Kanske inte från beige till grått. Ljusbrunt till en något mörkare ton däremot :)

Om man jämför Saphir Super Invulner (neutral) med Renovetine, bör endera användas oftare? Jag tänker mig att färgimpregnering är mer skadligt för mocka än "vanlig" impregnering.

Jaha, så då har vi alltså 1) Invulner (neutral), 2) Renovetine (pigmenterad) och 3) Renovateur (neutral eller pigmenterad). Där ser man.

Tyvärr hade jag önskat att man haft några fler nyanser av Renovateur-sprejen. Dk. Brown är väldigt mörk och medium brown riskerar att mörkna/ge en rödaktig ton. De borde åtminstone ha en nyans för ljusare sandfärgad mocka som fortfarande behöver återpigmenteras.

Nyputsade - shine bright like a diamond

image.jpg

Vilken läst är det från Carmina? Såg för jävla fin ut!

Jag själv är toksåld på dessa från Edward Green....Blir nog dock i Dark Oak calf istället för Cordovan som översta modellen är i. Modellen heter Sandringham. Jag föredrar den med Storm welt på 202-lästen och dubbel lädersula eller Dainite. Undre bilden är från Skoaktiebolaget som har modellen utan storm welt och i vintage Chestnut.
sandringham2.jpg

sandringham.jpg

Edward-Green-Sandringham-Chestnut-01_1024x1024.jpg

Vilken läst är det från Carmina? Såg för jävla fin ut!

Jag själv är toksåld på dessa från Edward Green....Blir nog dock i Dark Oak calf istället för Cordovan som översta modellen är i. Modellen heter Sandringham. Jag föredrar den med Storm welt på 202-lästen och dubbel lädersula eller Dainite. Undre bilden är från Skoaktiebolaget som har modellen utan storm welt och i vintage Chestnut.
sandringham2.jpg

sandringham.jpg

Edward-Green-Sandringham-Chestnut-01_1024x1024.jpg

Detroit. Verkar som att SkoAB inte säljer någon på den lästen längre... Denna är helt slutsåld! Dessa är min favoritskor, all time. Älskar de! Tror till och med att du kan få in foten, tack vare breda lästen, ifall du vill testa nästa gång!

Den där är riktigt bra. Hur jag än vrider och vänder på allt är det broguemönster som tilltalar mig mest. Sålt av alla mina monks och tasseln likaså.

Funderar faktiskt själv över nästa skoköp. Vi får snacka skor och skit över en Peroni tycker!

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

Någon som har några Edward Green? Har varit nyfiken på att köpa men det har aldrig blivit av. Är de så bra som vissa säger?

Legendariska! Kika på modellen Dover. Skoporr!

Ja de är så bra... ;)

Närapå att jag hade kunnat snickra ihop de där svaren själv..;) Jo, jag gillat det jag set och läst om EG. Men jag har aldrig träffat någon nekat som verkligen ägt några. Skulle vara kul att få höra hur de upplev efter ett år eller två.

Om man jämför EG med JL(John Lobb), vad tror ni då?

Rent allmänt kommer jag hålla fast vid att CJ Handgrade är den mest prisvärda linjen man kan finna. Håller ni med?

Och till sist en fråga om Church's flex soul. Vad säger experterna om den sulan? Jag köpte ett par skor förra sommaren från Church's med den Flex soul. Kan inte påstå att jag tycker den är mer flexibel eller bekvämare. Men däremot verkar den ha en extremt bra slittålighet. Tyvärr passar intre lästen alternativt är det något konstigt med lädret. De är riktigt sköna men lädret blir buckligt på insidan(alltså utsidan av skon men insidan..:rolleyes:. Hur beskriver man det? Utsidan som är mot den andra skon..:cool:. Man kan ju tro att det är fredag och man är lite småberusad..:D) under ankeln. Tråkigt.

Närapå att jag hade kunnat snickra ihop de där svaren själv..;) Jo, jag gillat det jag set och läst om EG. Men jag har aldrig träffat någon nekat som verkligen ägt några. Skulle vara kul att få höra hur de upplev efter ett år eller två.

Om man jämför EG med JL(John Lobb), vad tror ni då?

Rent allmänt kommer jag hålla fast vid att CJ Handgrade är den mest prisvärda linjen man kan finna. Håller ni med?

Och till sist en fråga om Church's flex soul. Vad säger experterna om den sulan? Jag köpte ett par skor förra sommaren från Church's med den Flex soul. Kan inte påstå att jag tycker den är mer flexibel eller bekvämare. Men däremot verkar den ha en extremt bra slittålighet. Tyvärr passar intre lästen alternativt är det något konstigt med lädret. De är riktigt sköna men lädret blir buckligt på insidan(alltså utsidan av skon men insidan..:rolleyes:. Hur beskriver man det? Utsidan som är mot den andra skon..:cool:. Man kan ju tro att det är fredag och man är lite småberusad..:D) under ankeln. Tråkigt.

EG och John Lobb, bland annat, tillhör den högre klassen. Därtill finns det ett par stycken. St Crispin's, G&G mm.

Skulle lägga till Carmina som prisvärda. 3400 kr för de flesta modellerna. Dock sämre finish, vilket en del inte gillar. Det är något jag gillar, vill gärna göra min egen finish på mina skor. Precis som en manuell klocka skapar du en relation. Nästa varje kväll putsar jag mina Carmina med en nylonstrumpa innan.

Någon som har några Edward Green? Har varit nyfiken på att köpa men det har aldrig blivit av. Är de så bra som vissa säger?
Jag provade några olika modeller och hade höga förväntningar. Känslan i skorna när jag höll i dem var super. Dock var det ingen av dem som satt bra på min fot. :grumpy: C&J däremot :D handlar ju väldigt mkt om vad man har för fötter.

Tillbaka
Topp