• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Skor

I många fall kan ni antingen mäta era fötter enligt rätt metod, finns att läsa om på skobloggen shoegazing, för att sedan maila tillverkaren och se vad de säger. Eller så får ni helt enkelt göra lite undersökningar via diverse skoforum och höra hur den sko ni funderar på är i förhållande till de ni har. Det finns alltid någon där ute som har era skor och de ni suktar efter :)

I teorin funkar det säkert, men inget slår att prova. Alla fötter är unika.

I teorin funkar det säkert, men inget slår att prova. Alla fötter är unika.

Jo det har du såklart rätt i! Kan man besöka en återförsäljare så är det bäst! Jag syftade mer till om man vill köpa skor online från t.ex. meermin. Dessa är baserade i Spanien och då kan det bli lite knivigt att testa lästerna :) Det samma kan gälla för Vass, G&G och andra skor som inte säljs i Sverige men som är väldigt prisvärda. Som tur är så är Loake ganska vanliga i Sverige och det råder en viss likhet i de brittiska lästerna. Så t,ex om du har ett par Loake 1880 hemma så kan dessa t.ex jämföras med Herrings 024 läst i den mån att 024 lästen är bredare än 1880-lästen. Men som du säger, kan man pröva så är det att föredra :)

Ett utförligt och bra svar, det är mkt uppskattat. Tack.
Skiter m a o initialt i slitsulor. Hur ska man behandla sin skinnsula enl din mening? Renovateur och skokräm eller...?

Skoaktiebolaget har en lädersulsolja från Burgol som är grym. Annars fungerar Saphir Renovateur utmärkt. Lädersulor behöver inte smörjas så ofta men t ex om de blivit blöta kan det vara bra att smörja dem efter de torkat så minskar risken att de spricker och de blir helt enkelt mer flexibla.

Skickas från min iPhone via Tapatalk

Om du har hel gummisula, dvs typ Dainite, så man kan inte "halvsula" som man gör med lädersula. En slitsula i gummi kan man dock byta ut och det är inte heller särskilt dyrt.

Om man ska vara realistisk så är jag dock inte så säker på att så många verkligen sular om sina Dainitesulade skor. Man hör det ju ofta som en positiv aspekt, och det känns väl skönt att köpa något mer varaktigt istf "slit-och-släng", men i praktiken är det kanske mindre vanligt?

Man har ju ett par tre skor (minst) och växlar mellan dem. Och dessutom så håller en Dainitesula väldigt länge. Så det gör ju att man kanske inte behöver sula om dem förrän efter 10-12 år, kanske tom ännu längre. Och på så lång tid hinner kanske tycke och smak ändras lite? Utan att ha någon som helst fakta, så skulle jag ändå gissa att det säljs betydligt fler skor med Dainite än vad de sulas om.

Dainite håller som du säger ruskigt länge men det är inte bara det utomstående slitaget som gör att man behöver sula om. Att lägga slitsula må ge yttersulan något år till men att tro att man bara kan byta slitsula gång på gång funkar inte. Skons bindsula och kork mår bra av att ändå bytas efter 4-5 år om man använder skorna kontinuerligt då svett sliter kraftigt på dessa delar. Sen stänger slitsulan i gummi in fukten ytterligare då andningsfömågan minskar. Tyvärr gäller detta även hos Dainite. MIT råd är att välja läder för de dagar då det är torrt på gatan/mindre fukt och Dainite för regn, snö och slask. Man kan utan problem bära läder vintertid beroende på nederbörd etc. T om snö fungerar men blir såklart halt som tusan.

... MIT råd är att välja läder för de dagar då det är torrt på gatan/mindre fukt och Dainite för regn, snö och slask. Man kan utan problem bära läder vintertid beroende på nederbörd etc. T om snö fungerar men blir såklart halt som tusan.

eller så kör man fullt ut med commandosula. finns inga dåliga väder, bara dåliga skor... (vet om att skorna saknar skonsöre, precis varit på spa och är nytvättade).

En putsad och en kvar. Behandlat mina meermin med saphirs nya Hermes red.
lri4crK.jpg

Hallå skoproffs,
Är det någon som har tips om var man kan hitta skor om man som jag har små fötter, har storlek 39 men kan om modellen i sig är liten i storleken ha storlek 40. Till saken hör att jag dessutom har ganska breda fötter och det brukar ju inte underlätta när storlekarna blir mindre.

Gör Loake Chelsea Boots? Har inte lyckats hitta några på CareofCarl i alla fall... Tycker att de i övrigt har riktigt snygga skor. :)

Efter snabb googling: tydligen. Hur är kvalitén på dessa?

Hallå skoproffs,
Är det någon som har tips om var man kan hitta skor om man som jag har små fötter, har storlek 39 men kan om modellen i sig är liten i storleken ha storlek 40. Till saken hör att jag dessutom har ganska breda fötter och det brukar ju inte underlätta när storlekarna blir mindre.

Har du en speciell form på fötterna skulle jag säga att du ska prova ut. Många engelska tillverkare har olika vidder att beställa vilket är positivt för dig.

En fråga då jag läst olika: ska jag lägga på slitsulor i gummi eller är det onödigt? Ping: Singular och Whedda

Jag tror det är svårt att säga ja eller nej kategoriskt. Jag har gjort det på ett par stycken skor med lädersula (skor som jag går lite längre sträckor med och som man använder dagar det finns risk för regn), medan andra har jag inte gjort det på. Kolla in länken här tex för en längre diskussion.

Vissa är helfrälsta medan andra är kanske lite svalare till det. En kille skriver ju tex "I have a pair of thirteen-year-old shell cordovan AEs in which I have walked at least ten thousand miles, maybe twelve thousand. The leather soles have never needed replacing because I had Vibram sole protectors added. I have only needed to replace the Vibram a few times, at smaller cost than resoling and doing no violence to the welt."

http://www.askandyaboutclothes.com/...6-Adding-vibram-to-leather-soles-cardinal-sin

Så om jag vore som du skulle jag tänka igenom hur du har tänkt dig att använda skorna.

Bra kyla i Sthlm i afton. Mina Ecco ökenkängor i Gore-Tex funkar fint. Inget speciellt och kanske tråkigt märke, men jag gillar dom.

wmKqsKT.jpg

Sålt av lite skor, bland annat två par monks och ett par tassels. Funderar över nästa köp. Ett par penny loafers hade varit fräcka!

Skickas från min iPhone 9 via Tapatalk

kan ha fel, men dom ser väldigt kladdiga ut? själv gjort misstaget att smörja in skor med för mycket fett vilket bara leder till alldeles för mjuka skor..

Inge kladd alls. Avslutade med farmors gamla nylonstrumpor, vilket gav en extrem glans!

Har däremot testat att putsa med mycket fett för att få ett par hårda PTB:s i grain mjukare...

Inge kladd alls. Avslutade med farmors gamla nylonstrumpor, vilket gav en extrem glans!

Har däremot testat att putsa med mycket fett för att få ett par hårda PTB:s i grain mjukare...

well, ser inte direkt ut att vara någon bullet shine heller men det kan säkert vara bilden som spökar.

well, ser inte direkt ut att vara någon bullet shine heller men det kan säkert vara bilden som spökar.

Svårt att fånga på bild. Du kan däremot få spegla din sylvassa sidbena i tån i Stockholm idag om du är i stan! Föredrar dock inte så himla mycket shine på ett par grova longwings, använder mest Kiwis Parade Gloss för djupet i tå och häl - antiquing.

Var nära på att handla dessa på NK förut. Ord.pris 10k, nu 3k.

http://www.mrporter.com/product/303862
303862_mrp_fr_l.jpg

Föll på att de var överjävligt jobbiga att snöra på sig pga dubbel snörning. Någon som har tips på andra fodrade sköna vinterdojor som inte ser ut som moonboots?

Svårt att fånga på bild. Du kan däremot få spegla din sylvassa sidbena i tån i Stockholm idag om du är i stan! Föredrar dock inte så himla mycket shine på ett par grova longwings, använder mest Kiwis Parade Gloss för djupet i tå och häl - antiquing.

hade jag gärna gjort om jag varit i Stockholm! Bor ju som sagt i Lund nu för tiden.

Tillbaka
Topp