• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Välljud.

klockodile

Dundee
2-Faktor
Körde länge på kombon Thoréns, TEAC, Thule, KEF.

Nu är det bara Denon minisystem och små B&W som gäller (tom det är en estetisk invasion enligt frugan). Måste skaffa en vinylspelare igen...jag saknar knastret...
 

DrDre

Patek
Jag har alltid kört med Linns prylar. Det enda jag ångrar med det är att jag i samband med flytt sålde min LP12. Har väl tänkt att ta ett rejält tag och gradera upp/modernisera men har väl varit lite för lat för att sätta mig in de nya serverbaserade spelarna. Ska även ta mig en titt på Naims motsvarigheter när det blir dags.
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
Var Yamaha-tokig tidigare, och DLS i bilen.
Nu är det soundbar som gäller istället ;)

Men, när jag blir stor, så skulle jag gärna vilja skaffa lite Linn-prylar tillsammans med ett par Keltik eller Keilidh!
 

Maxim

Cartier
Tidigare körde jag Dynaudio+Bladelius och lyssnade väldigt mycket på musik hemma.
Nuförtiden lyssnar jag bara vid datorn och där rockar ett par Dynaudio 42W och en liten Nuforce stärkare som låter hyggligt.

På jobbet kör jag Ultrasone Pro 900 och en stärkare från Nuforce, minns inte namnet, men det är en av de lite tjockare sakerna. Lägger upp lite bilder när julen är över.

I hemmabion kör jag 3 st NHT, 2st Mirage Omnisat, Pioneer LX71 och en Velodyne Ultra vilket funkar hyggligt.
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Tidigare körde jag Dynaudio+Bladelius och lyssnade väldigt mycket på musik hemma.
Nuförtiden lyssnar jag bara vid datorn och där rockar ett par Dynaudio 42W och en liten Nuforce stärkare som låter hyggligt.

På jobbet kör jag Ultrasone Pro 900 och en stärkare från Nuforce, minns inte namnet, men det är en av de lite tjockare sakerna. Lägger upp lite bilder när julen är över.

I hemmabion kör jag 3 st NHT, 2st Mirage Omnisat, Pioneer LX71 och en Velodyne Ultra vilket funkar hyggligt.

Ultasone pro 900 är bra grejjer :) har haft mina i fem år, de står kopplade mot en musical fidelity hpa-1
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Primare och Pro-ject som signalkällor. Arcam integrerad stärkare och Amphion stativare. Mycket nöjd.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Tidigare hifi nörd, senast körde jag Arcam+Dynaudio och Audioquest kablar. Nu kör jag dock Bose+streaming prylar.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Plockade på riktigt upp en sådan i svart läder ur Österviks återvinningscentral för 5 år sedan.....

Ang ljud ser jag att ni kan hjälpa mig. Lyssnar sjukt mkt på LP. GeminiLP Kopplad via en liten Geminimixer till min Harman Kardon Go Play spelare. Låter ok.

Behöver hjälp att steppa upp. Fattar ju alla. Hilfe Bitte.
 

OBRKV

Cartier
Plockade på riktigt upp en sådan i svart läder ur Österviks återvinningscentral för 5 år sedan.....

Ang ljud ser jag att ni kan hjälpa mig. Lyssnar sjukt mkt på LP. GeminiLP Kopplad via en liten Geminimixer till min Harman Kardon Go Play spelare. Låter ok.

Behöver hjälp att steppa upp. Fattar ju alla. Hilfe Bitte.

Beror väl lite på budget, men skivspelare ska jag själv skaffa någon Rega eller Pro-Ject. Sen behöver du ju en ordentlig stereo och låta HKn vara nödlösning, exempelvis om du vill ha ljud i trädgården/balkongen eller likn.
Rotel gör ju riktigt trevliga integrerade stärkare!
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Alla hifinördar här har väl hur mkt som helst i gömmorna? Bytes mot en HockeyRolex? :)

Ngn kanske kam guida mig genom vad jag ska ha på www.rehifi.se ?
 

plattfot

Rolex
Inte förvånande att klocknördar även är gamla hifinördar. Har tidigare kört allt från acoustic research stärkare till von schweikert högtalare. Intresset har dock falnat betänkligt och idag står Kef kht5005 och B&W zeppelin air för ljudet.

6fTGVul.jpg


Du får ju lätt ut ett gäng Armband ur de där Jetsonarna.
Genomfärgat, mjukt high end-läder :).

Håller med dig - föga förvånande koppling mellan klockor och ljud.
Var aldrig så djupt i hifi-träsket men har testat NAD, Copeland, Edison, Rotel, B&W, Snell, Carlsson och lite annat. Nu strömmar det mesta tyvärr genom en Tivoli Audio eller en Soundbar från Samsung(!). Har tappat ljudintresset helt.
 

McGyver

Rolex
Hur har du löst basbristen i elektrostaterna? Kör du ngn sub?

Stora transformatorer, hög spänning och bra d/s på baspanelerna gör att det har bra output ner till ~25Hz!

Dock så är jag basjunkie och för att lätta på arbetsbördan för elektrostatpanelerna har 4st 12" SLS-basar i H-baffel adderats sedan bilden togs. ;)

För er som inte lyssnat på elektrostater - Gör det INTE, ni kommer inte att kunna gå tillbaka till lådhögtalare efter den upplevelsen!
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Stora transformatorer, hög spänning och bra d/s på baspanelerna gör att det har bra output ner till ~25Hz!

Dock så är jag basjunkie och för att lätta på arbetsbördan för elektrostatpanelerna har 4st 12" SLS-basar i H-baffel adderats sedan bilden togs. ;)

För er som inte lyssnat på elektrostater - Gör det INTE, ni kommer inte att kunna gå tillbaka till lådhögtalare efter den upplevelsen!

Jag har inte hört några sedan Quad på 80-talet. Låter de bra nu?
 

David

Bödeln
Sålde all vettig hifi för tio år sedan tillsammans med i princip allt annat jag ägde. Har varit för mobil sedan dess och har mest kört Apple Lossless genom diverse lämpligt utplacerade småsystem. Tyvärr peakade DA-kvaliteten på Apples SoC med iPod G5, och även den var under all kritik.

Planen för framtiden är att istället köra Apple Lossless genom den optiska utgången på en Mac mini och låta något annat ta hand om DA:n. Förslag?
 
Topp