• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Välljud.

Jonaz

Rolex
Kör denonrecievers både uppe och nere med minipods 5.1 och sonos. Rippade alla cd's för ett par år sedan som ligger på usb-sticka i routern. Tröttnade när hifiracket inte räckte till längre, less is more. Typ...


iPhone | Tapatalk
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Stora transformatorer, hög spänning och bra d/s på baspanelerna gör att det har bra output ner till ~25Hz!

Dock så är jag basjunkie och för att lätta på arbetsbördan för elektrostatpanelerna har 4st 12" SLS-basar i H-baffel adderats sedan bilden togs. ;)

För er som inte lyssnat på elektrostater - Gör det INTE, ni kommer inte att kunna gå tillbaka till lådhögtalare efter den upplevelsen!

Jäkligt imponerande!
 
D

Deleted member 1265

Guest
zQiEMje.jpg
Gillar allt i denna bilden, kanske allra mest de två undanskuffade el rey stolarna, sålde de på nk för 15-talet år sedan, då 75kakor styck vill jag minnas, sannolikt inte billigare idag. Grymt!
 

komri

Omega


Roligt att se att det finns ett intresse för musik på forumet.
Körde länge med 12:a, Naim Nait och Kan (givetvis mk1 och senare mk2). Kunde lätt haft kvar det systemet. Provat det mesta i Linnväg, förutom det absolut senaste. Överväger dock att återgå till den klassiska Klout/Keltikkombon, då jag stundom saknar den fysiska upplevelsen kombinationen bjuder på.
Ser att flertalet är intresserade av en vinylspelare. Skippa mellanstegen och köp en begagnad LP 12:a. Även i dess enklaste utförande gör den slarvsylta av förmodligen samtliga andra skivspelare.
 

Isodor

Audemars
Gillar allt i denna bilden, kanske allra mest de två undanskuffade el rey stolarna, sålde de på nk för 15-talet år sedan, då 75kakor styck vill jag minnas, sannolikt inte billigare idag. Grymt!

Hehe kul med någon som är intesserad.
Päronen köpte en till mig och bror med samma nr som våra födelseår..

Tror det gick någon el Rey för 180 iaf för ett par år sedan. Deras limiterade brukar vara goda investeringar.
 

SSL

Audemars
Iphone lyssnar jag på.

Edit, när man var kid hade man CD-freestyle innaför byxlinningen. Det ni. Bone Thugs N Harmony.
 

Sjobedan

Rolex
Hemma står just nu anlæggningen från tonåren.

Nad 218thx (en best som driver allt)
Nad førførstærkare (minns inte mod)
dvd/bluray til cd skivorna.

och sist och absolut inte minst, Cerwin Vega 2x15'' x2.

Kanske inte något vælljud, men jag spelar høgst.:D
 

Holmqvist

Patek
2-Faktor
Hemma står just nu anlæggningen från tonåren.

Nad 218thx (en best som driver allt)
Nad førførstærkare (minns inte mod)
dvd/bluray til cd skivorna.

och sist och absolut inte minst, Cerwin Vega 2x15'' x2.

Kanske inte något vælljud, men jag spelar høgst.:D

Körde själv 218THX för något år sedan... Snacka om styrka! Kunde svetsa med den om man ville :D
 
Hemma står just nu anlæggningen från tonåren.

Nad 218thx (en best som driver allt)
Nad førførstærkare (minns inte mod)
dvd/bluray til cd skivorna.

och sist och absolut inte minst, Cerwin Vega 2x15'' x2.

Kanske inte något vælljud, men jag spelar høgst.:D
nad 218 o cerwin wega 2x15 som va typ 1.40m höga hade jag när jag bodde hemma, mamma var inte alltid glad lo
 

carlanton

Audemars
Inget märkvärdigt, lyssnar ändå bara i hörlurar och har dessa främst för att de ser trevliga ut i vardagsrummet! Har en liten Brik till.

image.jpg
 

Niclas

Omega
Hemma står Audionet-elektronik, Mini-utopier från JMLab ( numera Focal ), TAG McLaren-steg till bakkanalerna och Accuphase radio.
På bilden hade jag dock SW-speakers Figaro under ett halvår. Lite Entreq jordboxar har också hittat in :).

Det var Figaro-högtalarna som fick mig bli en sucker på kolfiber, då dem är gjorda från scratch i k.f, inte bara yttersta lagret som brukligt. Då var valet lätt att köpa en dinka med kolfibertavla ( se profilbilden -Omega Speedmaster HB-SIA )

DSC_5924.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Fy fan va häftigt! Vilka ljudfanatiker vi har här på forumet, jag gillar teknik, Hifi, Hemmabio grejer osv, men lyssnar inte alls på så mycket musik som jag gjorde när jag var yngre.

Denna ROTEL stereo har hängt med länge nu, köpte den direkt efter lumpen när jag skaffa de min första lägenhet, ruskigt bra ljud var det då, 28 år senare så är det faktiskt oförskämt bra ljud fortfarande. Kommer ihåg att jag slantade upp bra mycket för den Roteln, men det har varit värt varenda öre. Många fester så har jag spelat brallorna av folk, Polisen har knackat på vi flertalet fester, grannar har kommit in och skrikit sig hesa, då vi inte har hört att dom ringt på dörren. Fy grodan vilka fina minnen man har.

Tyvärr har jag fått gjort mig av med mina högtalare, då dom var för stora och för att dom såg ut som ett par likkistor. Allt detta enligt min älskade dam här hemma, högtalarna jag kör nu är ett par Klipsch, funkar men inte alls lika bra tryck och bas som det var i mina Luxor högtalare Orchestra.

Stereo delarna består av 8 delar, skivspelare RP-1010, Radiodel RT-1010, Kassettdäck RD-1010, Equalizer RE 1010, Analyzer RY-1010, Effektförstärkare RB-1010, Kontrollförstärkare-1010 samt CD-spelare RCD-9658X.

DSC_7870_zps08e554a6.jpg


DSC_7881_zps55c712c7.jpg


DSC_7874_zps270d392e.jpg


DSC_7872_zps4b5555c6.jpg


DSC_7879_zps2d53e7b3.jpg


Högtalarna är inte alls så dumma, tjejens Klipsch.
DSC_7863_zps2ef1991e.jpg


DSC_7862_zps020e960d.jpg


Bjuder på lite bonus bild också :D, denna Pioneer x-smc3-k är inte i närheten i ljudväg, men var väl helt OK ljud för pengarna. Nu köpte jag min på Classe i lördags, betalade 2000 papp, såg nu att den fanns för 1390:- hos Fyndbörsen när jag kollade prisjakt. Mycket smidigt ifall du har en padda, iphone av något slag, eller ipod. Du kan docka den om du vill, men då måste du ha en iphone4 elelr äldre, du kan även köra den genom AirPlay, och där kan du använda din iphone5 för det gjorde jag, väldigt nice. Själv hade jag tänkt ha den ute i snickerboa eller ute på altanen.



DSC_7882_zps18d1a143.jpg
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hifi intresset har hängt med några år nu, när jag flyttade för något år sen så beslutade jag mig för att sätta fokusen på ljudet och mysigheten i vardagsrummet.

Så här ser det ut när det är mörkt ute:
DSC04208Small_zps6a1037dc.jpg~original


Bild på de "gömda" basarna:
temporary_zpsee17f1ef.jpg~original


Och lite elektronik:
temporary_zps9eab2013.jpg~original


Som musikfördelare så är det en Denon DVD-2930, Rega P1 och en Squeezebox Touch. Som försteg så använder jag en Denon AVR-2809 och slutsteg ett Anthem MCA-5 som driver basar och toppar.
Basarna heter Decisive Audio Rana 15 och topparna Ino Audio i28.
 

F1zbo

Cartier
2-Faktor
Hifi intresset har hängt med några år nu, när jag flyttade för något år sen så beslutade jag mig för att sätta fokusen på ljudet och mysigheten i vardagsrummet.

Så här ser det ut när det är mörkt ute:
DSC04208Small_zps6a1037dc.jpg~original


Bild på de "gömda" basarna:
temporary_zpsee17f1ef.jpg~original


Och lite elektronik:
temporary_zps9eab2013.jpg~original


Som musikfördelare så är det en Denon DVD-2930, Rega P1 och en Squeezebox Touch. Som försteg så använder jag en Denon AVR-2809 och slutsteg ett Anthem MCA-5 som driver basar och toppar.
Basarna heter Decisive Audio Rana 15 och topparna Ino Audio i28.

Kul med fler ino-ägare här :)
Har själv pi60 pch pX-2 som basmoduler.
Har inte känt något behova av att byta upp mig sen dom köptes för snart 10 år sedan.
Bara uppgraderat pi60 till senaste filter och element.

Kan du berätta mer om dina basmoduler?
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kul med fler ino-ägare här :)
Har själv pi60 pch pX-2 som basmoduler.
Har inte känt något behova av att byta upp mig sen dom köptes för snart 10 år sedan.
Bara uppgraderat pi60 till senaste filter och element.

Kan du berätta mer om dina basmoduler?

Ja jag såg dina pi60 :)
Nej det känns väldigt avlägset att byta upp sig nu faktiskt, basarna är från Decisive Audio en liten svensk tillverkare, tror de ligger på is just nu men iaf så är det två st 15" med Dayton RSS390HF, lådorna är höga och rätt breda men bara 25cm djupa så de är lätta att gömma bakom gardiner osv. I mitt rum så går de ner till 14Hz utan kompensering.
 

Jokkmokkswe

Cup of Jawa
2-Faktor
Välljud i all ära, men välbild är något annat.
Hoppade på HD-Dvd tåget då det kom bara för att stå med skämskepsen då blu-ray blåste om.
Fast har en stor samling laserdisc också till sambons förtret.

Har nu en ap gammal blu ray spelare och letar en ny, någon här som kan tipsa om en? Är egentligen ute efter en som klarar 3D och gärna dubbla hdmi.
 

robinsj

Breitling
Jag kör på följande (bilder kan läggas upp senare om intresse finns):

Skivspelare: pro-ject rpm 1.3 genie med Ortofon 2M Blue-nål
RIAA: pro-ject tube-box
Högtalare: Dynaudio focus 160
Stativ: dynaudio stand4
Förstärkare: naim nait 5i.
 
Topp