• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT. Viken 55-65 tums tv skall man köpa nu?

Jobbigt läge. Verkar som om det står mellan 65" OLED eller större LED/QLED osv.

Jobbigt val, är OLED så mycket bättre så det är värt att gå ner minst 10"?

Nu ska vi flytta till hus snart, då funderar jag på en 65 el. 77 OLED. Idag har vi en -21 Samsung 85. Grymt nöjd men behöver inte ljusstyrkan i huset. Byter eventuellt.

All input tas tacksamt emot!

Jag har haft OLED55B9 sedan 2018 som jag generellt varit ganska nöjd med, förutom att den inte var riktigt lika ljusstark som LED-tv:n i samma storlek den ersatte, och att den var vansinnigt reflektiv.

Jag bytte ut den mot OLED77B1 för 19990 kr med en liten tv på köpet för någon månad sedan. Jag stör mig mer på reflektioner nu, kanske för att den större ytan helt enkelt visar mer av rummet, och framför allt fönsterraden på väggen bredvid? Dessutom tycker jag att ljusstyrkan är ännu sämre, önskar att jag väntat lite på OLED77C1 som är på väg ner i pris nu, eller nöjt mig med OLED65C1, som går att få tag på för 13990 kr.

Beror på hur nära tvn du sitter. Är du långt ifrån så är 10” viktigare än de sista procenten bildkvalitet.
Vilka modeller är det du kikar på?
Jag tycker att OLED fortfarande är låååångt före de andra teknologierna om man inte kollar på de allra dyraste alternativen. Jag hade valt OLED alla dagar- om du inte har en halvmil till tv’n såklart!
Nu ska vi flytta till hus snart, då funderar jag på en 65 el. 77 OLED. Idag har vi en -21 Samsung 85. Grymt nöjd men behöver inte ljusstyrkan i huset. Byter eventuellt.
Jag har haft OLED55B9 sedan 2018 som jag generellt varit ganska nöjd med, förutom att den inte var riktigt lika ljusstark som LED-tv:n i samma storlek den ersatte, och att den var vansinnigt reflektiv.

Jag bytte ut den mot OLED77B1 för 19990 kr med en liten tv på köpet för någon månad sedan. Jag stör mig mer på reflektioner nu, kanske för att den större ytan helt enkelt visar mer av rummet, och framför allt fönsterraden på väggen bredvid? Dessutom tycker jag att ljusstyrkan är ännu sämre, önskar att jag väntat lite på OLED77C1 som är på väg ner i pris nu, eller nöjt mig med OLED65C1, som går att få tag på för 13990 kr.

Tack för er input! Uppskattas!

Tror att detta är alternativen just nu. Skall nog försöka hålla mig under 15.000:-.

Kvalité men liten
Screenshot_20220612-090805_Samsung Internet.jpg

Tveksam kvalite men stor som tusan vilket är mäktigt
Screenshot_20220612-090633_Samsung Internet.jpg

Bäst för husfriden då den är billig
Screenshot_20220612-085918_Samsung Internet.jpg

Andra alternativ tas tacksamt emot!

Sitter 3.5 m från TV

Ingen input av värde, men om du inte har bråttom kan du ju lika gärna vänta någon vecka till, så hinner midsommar-rean komma igång. Kanske några high-end modeller kryper ner ännu mer.
Förstått på en bekant i den världen att även om leveranser varit dåliga på vissa modeller så har försäljningen stannat av rätt rejält den senaste tiden, vilket brukar innebära bra rea.

Ingen input av värde, men om du inte har bråttom kan du ju lika gärna vänta någon vecka till, så hinner midsommar-rean komma igång. Kanske några high-end modeller kryper ner ännu mer.
Förstått på en bekant i den världen att även om leveranser varit dåliga på vissa modeller så har försäljningen stannat av rätt rejält den senaste tiden, vilket brukar innebära bra rea.

Hade varit en god idé men känns som att vi villhöver en tv ganska omgående. Om inte annat för att Sommarlov börjar nu på måndag.

Min 5-7 år gamla 55" Sony 4K TV lade precis av. Vad köper jag? Ser att Elgiganten har TV-vecka fram till söndag och har en butik relativt nära vilket är bra om det blir fel på den.

Stor skillnad på LED OLED och QLED?

Hur vet man vilka play-appar som fungerar med de olika tv-apparaterna?

Vet inte om det spelar någon roll vilket operativsystem den har men familjen har alla Android-lurar. Google är väl bra va?

Minst 65" men gärna större.

Ljud spelar ingen roll då jag kör via ljudsystem med optisk kabel. Är det standard med optisk utgång?

Betalar helst under 15K men kanske kan sträcka mig några lappar upp om det verkligen gör stor skillnad.

All input tas tacksamt emot!

Edit. Kör tv-spel (just nu PS4) och kollar Netflix HBO och dylika playtjänster...
Philips har nog det du behöver. Android-TV vilket t.o.m jag tycker är smidigast som kör iPhone. Dessutom har de Ambilight som när man väl haft det så är det svårt att ha något annat för mysfaktorn. Efter 15 år med Ambilight så köpte jag annat märke ganska nyligen, ångrar mig grymt.
T ex

Philips har nog det du behöver. Android-TV vilket t.o.m jag tycker är smidigast som kör iPhone. Dessutom har de Ambilight som när man väl haft det så är det svårt att ha något annat för mysfaktorn. Efter 15 år med Ambilight så köpte jag annat märke ganska nyligen, ångrar mig grymt.
T ex
Lite dyrt kanske- men köp en Hue synk låda bara? En lightstrip bakom teven så är du klar!

Lite dyrt kanske- men köp en Hue synk låda bara? En lightstrip bakom teven så är du klar!

Philips ligger i samma prisläge för motsvarig teve som Samsung, Sony osv. Med din box och massor av lampor blir det dyrare + fler sladdar och strömkablar. 😆

Philips har en mer budget-oled med tresidig ambi, 7-serien. Men LongCon kunde tänka sig ~15 då är det bättre att inte snåla, brukar jag tänka..

Men skulle jag varit @LongCon så skulle jag kanske gått ytterligare ett steg upp till 9-serien. Allt detta är ändå billigt med tanke på alla onödigt dyra klockor vi köper. ;)

Jag fortsätter fundera. Bra med bollplank. Egentligen är jag nog mest sugen på 85" för 13990:-. Frågan är om bilden är bedrövlig eller om man kan leva med den. Storleken gör jäkligt mycket för upplevelsen.

Jag fortsätter fundera. Bra med bollplank. Egentligen är jag nog mest sugen på 85" för 13990:-. Frågan är om bilden är bedrövlig eller om man kan leva med den. Storleken gör jäkligt mycket för upplevelsen.
Själv kommer jag nog hoppa OLED pga att jag har solen rakt i teven en hel del tid. Fått för mig att en ljusstark vanlig är bättre då, eller? Kommer nog köpa någon från The One-serien av Philips.

Själv kommer jag nog hoppa OLED pga att jag har solen rakt i teven en hel del tid. Fått för mig att en ljusstark vanlig är bättre då, eller? Kommer nog köpa någon från The One-serien av Philips.

Ja, är nog vettigt om man har mycket sol. Läst att Samsungs QLED skall vara väldigt ljusstarka och därmed bra i ljusa rum. Angående OLED är jag lite skraj för inbränning faktiskt. Nyhetsmorgons sol är känd för att bränna in och det brukar stå på på morgonen ibland. Tycker nog 65" som ryms i budget är i minsta laget också.

Skall kika mer på Philips men blir nog en billigare då.

Jag hade utan tvekan kört På LG oled. Då får du en toppmodell, en budget/mitten segment 85" kommer att leverera betydligt sämre bild.

Men nu är jag kräsen men sitter på ungefär samma avstånd som du med min 65" OLED. Med det sagt har jag lagt 10K på utrustning för bildkalibrering så är djupt nere i träsket 😂

Tillbaka
Topp