• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

OT. Viken 55-65 tums tv skall man köpa nu?

Så här några dagar in i ägandet...är det fortfarande lika nöjd med A1:n @Edin ?

Nu har jag haft A1an i en vecka och är mer än nöjd!!

Bilden är knivskarp, svärtan becksvart och menyerna är snabbare än de jag van vid sen mors Sony 8000-serie. Jag testade lyder i ek två-tre minuter och det ärmriltogt bra för att vara de inbyggda högtalarna men att säga de är jättebra är att ljuga. Lite tunn bas men för att vara de inbyggda högtalarna är de bra. Överlag är jag toknöjd!

Ska jag nämna något dåligt är det att när man monterar den på väggen blir den inte så tunn längre. Den är designad för att stå med sin fot och monterar man den på väggen är foten väggfästet och därav en tjock platta som TVn ”hänger på”. Dock är kontakterna fullt åtkomliga (sålänge man har fritt under TVn) då de är undertill i nämnda fot.

Jag var dock inte med på att den vägde så mycket. TVn med kartong väger 49 kg så ska man ha den på vägen måste man ha en stadig vägg och inte någon flamsig gipsvägg.

Senast ändrad:
Nu har jag haft A1an i en vecka och är mer än nöjd!!

Bilden är knivskarp, svärtan becksvart och menyerna är snabbare än de jag van vid sen mors Sony 8000-serie. Jag testade lyder i ek två-tre minuter och det ärmriltogt bra för att vara de inbyggda högtalarna men att säga de är jättebra är att ljuga. Lite tunn bas men för att vara de inbyggda högtalarna är de bra. Överlag är jag toknöjd!

Ska jag nämna något dåligt är det att när man monterar den på väggen blir den inte så tunn längre. Den är designad för att stå med sin fot och monterar man den på väggen är foten väggfästet och därav en tjock platta som TVn ”hänger på”. Dock är kontakterna fullt åtkomliga (sålänge man har fritt under TVn) då de är undertill i nämnda fot.

Jag var dock inte med på att den vägde så
Mycket. TVn med kartong väger 49 kg så ska man ha den på vägen måste man ha en stadig vägg och inte någon flamsig gipsvägg.

Går att sätta upp på gipsvägg utan problem.

Så mycket man-cave är det väl ändå inte :p
1010739.jpg
Fantomengrottan..... ;)

Allt går bara man vill. Men jag ville inte tipsa någon att göra en sådan sak utan att veta vad de gör. Sen kan man ju leta rätt på reglarna och då är det hur lugnt som helst. :)
Bara dunka i ett gäng mollys. Dem brukar klara 40kg/st. Min tv väger 40kg sitter med ett gäng mollys bara :)

modellen är riktigt bra, gillar dock inte philips överlag men pga fjärrkontrollen och androidtv
Ok, tack for input.
Använder mest CC så android tv spelar mig mindre roll.
Någon som har koll på om den lirar med canal digital via parabol?
Den är inte certifierad av canal digital enligt hemsidan... Spelar det någon roll?

Funderar på ny tv.
Elgiganten kör denna på kampanj i helgen.
https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/65PUS8303/philips-65-4k-uhd-led-smart-tv-65pus8303-12
Någon som kan komma med lite input?
Har idag en Samsung 8000 från 2011 som var grymmast då.
Tänker inte köra all in denna gång med det bästa/dyraste och skippar därför oled.

Jag fick lite feeling och slog till på den där. Än så länge nöjd, coolt med ambilighten. Bytte ut min 37" LG som jag haft i många år, skaplig skillnad.

Kapar tråden och skalar upp tummen. Men måste inte det där vara ett så bra kap så att det inte går att avstå? Jag gillar Sony men har inte alls hängt med i tv-utveckligen och vad det är för skärmstandard som gäller idag eller vilka funktioner som bör ingå i en premium-tv.

Skärmavbild 2020-10-26 kl. 21.46.18.png
Fortfarande gammal LCD teknik och ingen OLED så förvänta dig ingen premiumbild. Billigt för mycket skärmyta dock.

Fortfarande gammal LCD teknik och ingen OLED så förvänta dig ingen premiumbild. Billigt för mycket skärmyta dock.

Det blev inget. Står inför en renovering och är inte helt säker på hur och var tv kommer att placeras så jag väntar. Är det något man kan vara säker på så är det att det alltid kommer nya reor på tv-apparater :)

Finns det någon anledning att Inte köpa en sådan här 75” för 9 lax förutom att det inte står Sony eller Philips på den?

Tittar man runt på Youtube på recensioner från USA där märker verkar större får de riktigt bra betyg. Men jag kanske missar något väsentligt så tar tacksamt emot synpunkter.

Det beror helt på hur kräsen du är :)
Vad brukar du/ni kika på och hur viktigt är det med svärta, betrakningsvinklar, färgåtergivning, utbud av appar till streamingtjänster etc?

Finns det någon anledning att Inte köpa en sådan här 75” för 9 lax förutom att det inte står Sony eller Philips på den?

Tittar man runt på Youtube på recensioner från USA där märker verkar större får de riktigt bra betyg. Men jag kanske missar något väsentligt så tar tacksamt emot synpunkter.

Den du länkar till har inte HDMI 2.1 och det är det senaste i HDMI väg! Det är väl bra om TVn har det ifall du vill köpa till någon receiver etc för framtida bruk. Nu går det ju snabbt i utvecklingen, så även 2.1 är väl omodernt snart Är kanske sanning med modifikation, men du får vad du betalar för, bilden är säkert helt OK om man inte är ute efter det allra bästa. Men då ligger priset på det tredubbla.

Det beror helt på hur kräsen du är :)
Vad brukar du/ni kika på och hur viktigt är det med svärta, betrakningsvinklar, färgåtergivning, utbud av appar till streamingtjänster etc?

Den du länkar till har inte HDMI 2.1 och det är det senaste i HDMI väg! Det är väl bra om TVn har det ifall du vill köpa till någon receiver etc för framtida bruk. Nu går det ju snabbt i utvecklingen, så även 2.1 är väl omodernt snart Är kanske sanning med modifikation, men du får vad du betalar för, bilden är säkert helt OK om man inte är ute efter det allra bästa. Men då ligger priset på det tredubbla.

Jag har en Sony 48” skulle jag tro och som säkert är 7-8 år, men som jag är väldigt nöjd med. Den har garanterat inte HDMI 2.1 :) Tittar väldigt sällan på tv och tänker att det främst skulle vara kul när man ser på film.

Gällande utbud av appar så är det väl en Android-tv och har alla appar som även de dyraste modellerna har? Såg i någon recension att den hade Google Assistant. Men är inte så påläst om tv som sagt så möjligt att jag missar någon.

Jag har en Sony 48” skulle jag tro och som säkert är 7-8 år, men som jag är väldigt nöjd med. Den har garanterat inte HDMI 2.1 :) Tittar väldigt sällan på tv och tänker att det främst skulle vara kul när man ser på film.

Gällande utbud av appar så är det väl en Android-tv och har alla appar som även de dyraste modellerna har? Såg i någon recension att den hade Google Assistant. Men är inte så påläst om tv som sagt så möjligt att jag missar någon.

Hehe...svar NEJ, det har den inte, blev väl standard på TV-apparaterna från 2020. Som sagt var, nöjer du dig med att bara lyssna från TVn högtalare, så är det bara att köra. Som jag skrev, vill du ta ljudet från någon annan ljudkälla/bild så är det fördel att det finns HDMI 2.1.

Beträffande apparna så är det nog inte helt självklart att den har alla standard apparna, om man nu kan kalla dom för det. Vet att när jag köpte en Philips för många år sedan, så hade jag viaplay när jag köpte TVn. Men efter ett tag så blev jag av med den appen, då dom inte kom överens. Hur det är nu vet jag inte?!

Om jag ska ta min Panasonic som jag köpte förra året, så har den NETFLIX, VIAPLAY och SVT-play, däremot så saknar jag play för 4:an och TV-5, men det tar jag igenom min Apple TV när jag väl kollar.

Hehe...svar NEJ, det har den inte, blev väl standard på TV-apparaterna från 2020. Som sagt var, nöjer du dig med att bara lyssna från TVn högtalare, så är det bara att köra. Som jag skrev, vill du ta ljudet från någon annan ljudkälla/bild så är det fördel att det finns HDMI 2.1.

Beträffande apparna så är det nog inte helt självklart att den har alla standard apparna, om man nu kan kalla dom för det. Vet att när jag köpte en Philips för många år sedan, så hade jag viaplay när jag köpte TVn. Men efter ett tag så blev jag av med den appen, då dom inte kom överens. Hur det är nu vet jag inte?!

Om jag ska ta min Panasonic som jag köpte förra året, så har den NETFLIX, VIAPLAY och SVT-play, däremot så saknar jag play för 4:an och TV-5, men det tar jag igenom min Apple TV när jag väl kollar.

Jag har ett uråldrigt Bose 2-1 inkopplat nu och det räcker utmärkt för mina behov :) Huvudsaken att det finns Netflix och i och med Google Assistant känns det som att den borde vara tillräckligt uppdaterad för det moderna hemmet, (vilket mitt iofs ändå inte är :) ). Jag får ta mig en funderare helt enkelt. Tack för feedback 👍

Jag köpte mig en LG Oled CX för några veckor sedan.. De få tusenlapparna sved betydligt mer än när jag köpte en OP36 två dagar senare.. Dessutom så hade jag funderat på ny TV i två år 🤣

Nåväl, jag kan rekommendera LGs Oled skärmar.
Här kommer lite för och nackdelar

-knepiga menyer om man inte haft LG förut
-ingen inbyggd Google Assistant i Sverige
-risk för att få inbränd bild. (dock så är TVn duktig på att sätta igång skärmsläckare)

+bilden!
+bra förinställda bildval
+betraktningsvinklarna
+helt ok ljud om man inte har bioljud
+bra anslutningar
+många appar att ladda ner
+inbyggd Apple TV (använder dock inte det)

Bilagor

• 20210423_115351.jpg
    20210423_115351.jpg
    190.8 KB · Visningar: 27
Jag köpte mig en LG Oled CX för några veckor sedan.. De få tusenlapparna sved betydligt mer än när jag köpte en OP36 två dagar senare.. Dessutom så hade jag funderat på ny TV i två år 🤣

Nåväl, jag kan rekommendera LGs Oled skärmar.
Här kommer lite för och nackdelar

-knepiga menyer om man inte haft LG förut
-ingen inbyggd Google Assistant i Sverige
-risk för att få inbränd bild. (dock så är TVn duktig på att sätta igång skärmsläckare)

+bilden!
+bra förinställda bildval
+betraktningsvinklarna
+helt ok ljud om man inte har bioljud
+bra anslutningar
+många appar att ladda ner
+inbyggd Apple TV (använder dock inte det)
Köpte LG Oled CX 48 för två månader sedan. Mycket nöjd! Visst var den dyr för en 48 och bara en tusing billigare än 55 men får inte in en sådan med nuvarande möblering. Tror inte inbränning är ett problem i praktiken, körde innan en Pioneer Plasma sedan 2007 utan att ha fått det. Bara man tänker på det lite. Ja, byter som sagt inte TV så ofta eller så var faktiskt Pioneer såpass bra att den hängt med så länge (den var ju dyr då).

Klart plus för min del är att LG stödjer Apple Airplay. TVns inbyggda ljud är helt ointressant då jag kopplat allt till stereon, har inte ens lyssnat på det. Har försteg med HDMI2.0 switching inkl ARC och det fungerar perfekt. LGs OS och menyer kanske inte det bästa men spelar inte så stor roll, apparna funkar så länge dom funkar och när dom inte gör det så kör man allt från en typ Apple TV.

Fanns inget direkt alternativ till denna då jag ville ha max 49 och funnit att Oled ger det där som Plasma var bra på, svärta och betraktningsvinkel. Sony och Philips har också släppt 48 Oled men dom kostar en slant mer och inte funnit att dom hade några direkta mervärden för min del. Alla Oled-paneler görs av LG så det är ju gemensamt.

Köpte LG Oled CX 48 för två månader sedan. Mycket nöjd! Visst var den dyr för en 48 och bara en tusing billigare än 55 men får inte in en sådan med nuvarande möblering. Tror inte inbränning är ett problem i praktiken, körde innan en Pioneer Plasma sedan 2007 utan att ha fått det. Bara man tänker på det lite. Ja, byter som sagt inte TV så ofta eller så var faktiskt Pioneer såpass bra att den hängt med så länge (den var ju dyr då).

Klart plus för min del är att LG stödjer Apple Airplay. TVns inbyggda ljud är helt ointressant då jag kopplat allt till stereon, har inte ens lyssnat på det. Har försteg med HDMI2.0 switching inkl ARC och det fungerar perfekt. LGs OS och menyer kanske inte det bästa men spelar inte så stor roll, apparna funkar så länge dom funkar och när dom inte gör det så kör man allt från en typ Apple TV.

Fanns inget direkt alternativ till denna då jag ville ha max 49 och funnit att Oled ger det där som Plasma var bra på, svärta och betraktningsvinkel. Sony och Philips har också släppt 48 Oled men dom kostar en slant mer och inte funnit att dom hade några direkta mervärden för min del. Alla Oled-paneler görs av LG så det är ju gemensamt.

Jag kör heller inte TVns ljud men det är nåt som brukar förbises i tester så lika bra att nämna det tyckte jag

Min 5-7 år gamla 55" Sony 4K TV lade precis av. Vad köper jag? Ser att Elgiganten har TV-vecka fram till söndag och har en butik relativt nära vilket är bra om det blir fel på den.

Stor skillnad på LED OLED och QLED?

Hur vet man vilka play-appar som fungerar med de olika tv-apparaterna?

Vet inte om det spelar någon roll vilket operativsystem den har men familjen har alla Android-lurar. Google är väl bra va?

Minst 65" men gärna större.

Ljud spelar ingen roll då jag kör via ljudsystem med optisk kabel. Är det standard med optisk utgång?

Betalar helst under 15K men kanske kan sträcka mig några lappar upp om det verkligen gör stor skillnad.

All input tas tacksamt emot!

Edit. Kör tv-spel (just nu PS4) och kollar Netflix HBO och dylika playtjänster...

Jobbigt läge. Verkar som om det står mellan 65" OLED eller större LED/QLED osv.

Jobbigt val, är OLED så mycket bättre så det är värt att gå ner minst 10"?

Tillbaka
Topp