• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

OT. Viken 55-65 tums tv skall man köpa nu?

Chuck

Patek
2-Faktor
Jag kör en 50 tum plasma från 2011:bag:

Skönt djup i bild men tror den drar på tok för mycke ström, hur pass effektivare än dagens tevar när vi kommer till energiförbrukning?
 

Edin

Panerai
Kan inte annat än rekommendera Sonys A1 OLED. Beställde en under Black Friday och när den väl kom till butik var den transportskadad så jag väntar tyvärr fortfarande. Dock sett de den en del genom en bekant och det är kalasbild!
 

meo_swe

Audemars
Jag går (fortfarande) i väntans tider. Beställde en 65" Sony A1 (OLED) under Black Friday och när den väl kom till butik var den transportskadad...
Tråkigt!
Sonys OLED ska vara snäppet vassare än LGs vad jag hört...
Jag har min LG c7 och är grymt jävla nöjd fortfarande. Speciellt iom att den kopplar automagiskt med Bluetooth till soundbaren:)
 

Edin

Panerai
Tråkigt!
Sonys OLED ska vara snäppet vassare än LGs vad jag hört...
Jag har min LG c7 och är grymt jävla nöjd fortfarande. Speciellt iom att den kopplar automagiskt med Bluetooth till soundbaren:)

Jag köpte först en Sony KDL9005 65" för 15' men vart så förbannad på att den hade clouding och för det priset ska man vara nöjd. Dagen efter hade Hi-Fi klubben en drive på A1an som jag kollade på och då kostade den 10' mindre (men fortfarande dubbelt upp mot 9005...) så då bestämde jag mig att skita i kostnaden och slå till. Hade förra TVn i över tio år och den kommer få vara med ett tag till på landet då den fortfarande är bra (men liten). :)
 

Ruben

Rolex
Jag kör en 50 tum plasma från 2011:bag:

Skönt djup i bild men tror den drar på tok för mycke ström, hur pass effektivare än dagens tevar när vi kommer till energiförbrukning?
Jag kör också plasma. Lcd/led är ju katastrof. Nu finns det ju dock ett vettigt alternativ, bara vänta lite tills priserna sjunker.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag kör också plasma. Lcd/led är ju katastrof. Nu finns det ju dock ett vettigt alternativ, bara vänta lite tills priserna sjunker.
Helt rätt, min Pioneer Kuro KRP kämpar på bra fortfarande.
Det som lockar näst är Oled, och förstår inte varför folk väljer LCD när Oled börjat komma ner i pris. Tipset är att sikta på Sony A1, LG C7 och Philips, de kör samma paneler ifrån LG, 2017 panelerna, som är väldigt bra, där de olika märkena kör deras egna preferenser och OS.
Snart kommer även nya paneler/skärmar som är förhoppningsvis ännu bättre.
 
Senast ändrad:

Ruben

Rolex
Helt rätt, min Pioneer's Kuro KRP kämpar på bra fortfarande.
Det som lockar näst är Oled, och förstår inte varför folk väljer LCD när Oled börjat komma ner i pris. Tipset är att sikta på Sony A1, LG C7 och Philips, de kör samma paneler ifrån LG, 2017 panelerna, som är väldigt bra, där de olika märkena kör deras egna preferenser och OS.
Snart kommer även nya paneler/skärmar som är förhoppningsvis ännu bättre.
Väntar tills mästarna av television släpper sina uppdaterade modeller, nämligen panasonic :cool:
 

meo_swe

Audemars
Helt rätt, min Pioneer's Kuro KRP kämpar på bra fortfarande.
Det som lockar näst är Oled, och förstår inte varför folk väljer LCD när Oled börjat komma ner i pris. Tipset är att sikta på Sony A1, LG C7 och Philips, de kör samma paneler ifrån LG, 2017 panelerna, som är väldigt bra, där de olika märkena kör deras egna preferenser och OS.
Snart kommer även nya paneler/skärmar som är förhoppningsvis ännu bättre.
Philips mjukvara är ju dock sämre än designavdelningen på kompass...
 

par

Patek
2-Faktor
Helt rätt, min Pioneer's Kuro KRP kämpar på bra fortfarande.
Det som lockar näst är Oled, och förstår inte varför folk väljer LCD när Oled börjat komma ner i pris. Tipset är att sikta på Sony A1, LG C7 och Philips, de kör samma paneler ifrån LG, 2017 panelerna, som är väldigt bra, där de olika märkena kör deras egna preferenser och OS.
Snart kommer även nya paneler/skärmar som är förhoppningsvis ännu bättre.
Jag har en c7 65 nu, däremot har b7 samma skärm, även e7. B7 har man kört för 21900 nu som 65
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Philips mjukvara är ju dock sämre än designavdelningen på kompass...
Hört det också av en polare som köpte den. Fördelen är ambilight som är jäkligt mysig.
Sony och Philips kör Android plattform medans LG kör sina egna MyOS eller va den heter...
Panelen, skärmen är nog viktigast, OS och smartTV funktionerna brukar va skit om några år oavsett
 

par

Patek
2-Faktor
Dum fråga men, nöjd? :)
Står mellan LG, Sony och Philips och skiftar ifrån dag till dag här innan man köper hem en...

Ja absolut, riktigt grym tv. En stor anledning till att det blev LGs Oled var deras OS som jag tycker är överlägset med magic remote. Jag tror man blir nöjd oavsett vilken man väljer, prioriterar du inte OS så gå efter design. Som lekman ser jag inte skillnad på det jag tittar iaf:) Sen vet jag inte om det känns tryggare att köpa samma tillverkare som panelen.

A1an är ju överlägset snyggast, men jag är osäker till lutningen?
 

meo_swe

Audemars
Dum fråga men, nöjd? :)
Står mellan LG, Sony och Philips och skiftar ifrån dag till dag här innan man köper hem en...
Alltså. När jag säger att deras mjukvara är dåligt så menar jag dååååligt.
Utan att överdriva var ett legitimt mjukvarufel på en Philips att den stängde av sig varje gång man tryckte på 4:an. Eller att den bara visade halv skärm på svt...
Jag är så imponerad på Philips mjukvarufel att man nästan blir glad.
Philips hade ju dessutom en period där en mjukvaruuppdatering fick deras smarta fjärrkontroll (den med tangentbord På undersidan) att sluta funka. Svaret från Philips var "I dagsläget vet vi inte hur vi löser detta".


Gör att bli positiv så är jag grymt nöjd med min LG!:)
Ljudet är helt okej direkt ur burken. Om än basfattigt. Men bilden. MOTHERFUCKING bilden. Den är grym. Också Hur bra den funkar i solljus.
Jag rekommenderar den starkt!
 

Edin

Panerai

Jag köpte en fast 65" för en månad sedan. Oerhört bra bild men jag var inte helt nöjd då det var lite clouding på den och sen såg man bakgrundslampan längs kanten (det såg ut som det var lampan i alla fall) så det blev återköp av den och så beställde jag en Sony A1 i 65". Inte fått den än dock tack vare postmords briljanta paket hantering...
 

Camo00

Patek
Vad matar Ni Era +65"-skärmar med? Panelen kan ju vara hur bra som helst om inte signalen hänger med...
Kör själv stationär HTPC via hdmi, Netflix/Viaplay/HBO/CMore, men är sällan helt nöjd med bildkvaliteten, ffa inte i mörka partier och streamad sport...
 

Ruben

Rolex
Vad matar Ni Era +65"-skärmar med? Panelen kan ju vara hur bra som helst om inte signalen hänger med...
Kör själv stationär HTPC via hdmi, Netflix/Viaplay/HBO/CMore, men är sällan helt nöjd med bildkvaliteten, ffa inte i mörka partier och streamad sport...
Htpc/kodi.
Netflix bitrate är ju skit. Kan tänka mej att viaplay HBO och cmores också är det
 

Veratio

Cartier
Jag skulle otroligt gärna ha en OLED. Men efter att ha haft en 65" LCD i snart fyra år som jag måste säga har varit riktigt bra (har en 50" Plasma som är fyra år också) ville man ju uppgradera sig. Visst, den billigaste OLED 65" kostar 22' (och alltid tråkigt att köpa billigaste modellen!), men då får man nöja sig med 65". Vill ha större hemma.

Billigaste +75" OLED kostar 130'.

Var på MediaMarkt när en Sony representant visade deras OLED. Han sa att 55" är perfekt storlek för att skära till skärmarna och det är därför den storleken är så mycket billigare. Deras 77" kostar över 200' och deras 55' kostar 20'.

Nåväl, inte så mycket vettigt sagt i den här posten, annat än att det är knivigt att hitta en stor riktigt bra TV för billiga pengar!
 
D

Deleted member 1154

Guest
Om man ska ha en mindre TV till sovrummet med fokus på att den ska va platt mot väggen på typ 40-46" vad ska man ha då?

1080p funkar, beg. funkar också
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Sålde vår 64" plasma och gick över till projektor för film och serier, kommer aldrig köra tv igen till det ändamålet. Nu pratar vi om en prolle för 12k(betalade iof 9990), tänkte vänta minst en gen till vad gäller 4k innan jag slår till på en sådan. Så grymt mycket bättre än en vanlig tv vad gäller upplevelsen, visst inte lika bra bild som en oled, men jag tar detta över oled alla dagar i veckan.
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Sålde vår 64" plasma och gick över till projektor för film och serier, kommer aldrig köra tv igen till det ändamålet. Nu pratar vi om en prolle för 12k(betalade iof 9990), tänkte vänta minst en gen till vad gäller 4k innan jag slår till på en sådan. Så grymt mycket bättre än en vanlig tv vad gäller upplevelsen, visst inte lika bra bild som en oled, men jag tar detta över oled alla dagar i veckan.
Jag är helt tvärt om. Hade projektor förut. Duken ska hänga på väggen, projektorn ska upp och ljud med. Nej fy fan blir som en ungkarlslya deluxe. Bättre upplevelse men aldrig igen, OLED all the way.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Detta är inte för vårat "vanliga" vardagsrum skall tilläggas. Nere har vi en en 55" . Skall köra med ramspänd duk till det blir projektorbyte, sen kommer jag bygga en baldakin med takmonterad duk.

Något i stil med
downloadfile.jpg


Så mycket man-cave är det väl ändå inte :p
1010739.jpg


Jag är helt tvärt om. Hade projektor förut. Duken ska hänga på väggen, projektorn ska upp och ljud med. Nej fy fan blir som en ungkarlslya deluxe. Bättre upplevelse men aldrig igen, OLED all the way.
 
Senast ändrad:

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Detta är inte för vårat "vanliga" vardagsrum skall tilläggas. Skall köra med ramspönd duk till det blir projektorbyte, sen kommer jag bygga en baldakin med takmonterad duk i

Nere har vi en en 55"
Går inte ha sånt elände i vanliga vardagsrummet ne. Jag tyckte projektor var nice ibörjan men tröttnade rätt fort faktiskt. Ser nog inte lika mycket film idag och bildkvalitén på en OLED är helt enkelt för bra.

Edit : Nejdå det såg inte så farligt ut, men bättre utan det iallafall :rolleyes:
 
Senast ändrad:
Topp