Har en likadan. Mycket nöjd.Ute och provkör ny kniv.
Var rädd för att den skulle vara svår att tälja med då bladet är 5mm tjockt, men det funkar fint!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Har en likadan. Mycket nöjd.Ute och provkör ny kniv.
Var rädd för att den skulle vara svår att tälja med då bladet är 5mm tjockt, men det funkar fint!
Jag kör en Fjällräven kajka 75L. Har inte använt jättemycket men riktigt nöjd. Robust och går att bära tungt. Massa smarta funktioner.Behöver inhandla en ryggsäck modell större och är därför nyfiken om någon här kör med något om cirka 70-90 liter och isåfall vilken modell.
Så.. inte Abisko..?Fjällräven Abisko 75. Grymt skön på ryggen tycker jag (brukar gå med ca 15kg)
Dock, tycker jag, rätt tung med sina 2.3kg
Har haft den en 5-6 år (typ). Hade köpt en lättare säck idag….
@Namaste ska få svara, men jag tänker att man ska anpassa säcken efter vad du tänkt bära. Jagar du gram i packningen överlag så kanske en lättare säck är att föredra. Själv är jag relativt stark och sätter kvalité och gedigen utrustning framför vikt. Då tycker jag att det funkar med en tyngre säck.Så.. inte Abisko..?
Håller helt med @Vevaren. Det beror på vilka behov man har och vad man prioriterar.@Namaste ska få svara, men jag tänker att man ska anpassa säcken efter vad du tänkt bära. Jagar du gram i packningen överlag så kanske en lättare säck är att föredra. Själv är jag relativt stark och sätter kvalité och gedigen utrustning framför vikt. Då tycker jag att det funkar med en tyngre säck.
Nu blir det mycket hålla med, men jag håller med föregående talare.Håller helt med @Vevaren. Det beror på vilka behov man har och vad man prioriterar.
Otroligt viktigt är dock hur ryggsäcken sitter på ryggen. Det beror både på din anatomi (rygglängd mm.) samt säckens konstruktion.
Jag behöver nuförtiden tänka på lätt packning, mina knän är inte i bästa skick… tyvärr
Mitt bästa råd är dock att åka och prova säck i butik, självklart med vikt i (ingen vikt, ingen känsla).
Kan absolut rekommendera Naturkompaniet, dom har både ryggsäckar och personal som har koll (allt som oftast
Detta bör man ju även ha i åtanke om man kollar på utrustning på NK. Inte konstigt om råden viktar mot Fjällräven.Om det ska bäras tungt, 20+ kg, är min uppfattning att Fjällräven kajka är kung (läs det bästa man kan köpa).
Fjällräven är grymma på att hjälpa till, exempelvis ersätta spännen om dom skulle gå sönder eller reparera.
(Om inte alla vet det så äger Fjällräven (genom koncernen Fenix Outdoor) både Naturkompaniet, Primus, Tierra mm.)
Har en Osprey Xenith 88 som jag är riktigt nöjd med. Klarar bra med vikt och enkel att justera hur den sitter på ryggen. Längsta vandringen hittills var 6 dagar/8 mil.Behöver inhandla en ryggsäck modell större och är därför nyfiken om någon här kör med något om cirka 70-90 liter och isåfall vilken modell.
Om du ska använda ryggsäcken militärt så är det några saker till du bör ta med i ditt letande:Kan även tillägga att den ett par veckor per år kommer användas i det militära vilket ställer vissa krav vad gäller grafisk utformning (läs: grön utan flashiga detaljer)
Såklart.Om du ska använda ryggsäcken militärt så är det några saker till du bör ta med i ditt letande:
- Materialet i ryggsäcken bör vara flamsäkert
- Materialet i ryggsäcken bör också vara ir-dämpande
- Och glöm inte att kontrollera med närmsta chef att du får använda egeninköpt materiel
Jag tar upp detta i all välmening då det snabbt kan bli väldigt tråkigt om man slarvar med detta.
Flamsäkerhet är det ju sisådär med nu för tiden. Stridssäcken smälter och brinner ganska bra de gånger jag råkat testaOm du ska använda ryggsäcken militärt så är det några saker till du bör ta med i ditt letande:
- Materialet i ryggsäcken bör vara flamsäkert
- Materialet i ryggsäcken bör också vara ir-dämpande
- Och glöm inte att kontrollera med närmsta chef att du får använda egeninköpt materiel
Jag tar upp detta i all välmening då det snabbt kan bli väldigt tråkigt om man slarvar med detta.
Så är det kanske. Jag har inte testat med nya stridssäcken. Sen är det ju en försäkringsfråga också - inte minst när det kommer till flamsäkerhet.Flamsäkerhet är det ju sisådär med nu för tiden. Stridssäcken smälter och brinner ganska bra de gånger jag råkat testa
Men vulcan är ju klassikern. Jag kan också tipsa om snigel, som är de som tillverkar bland annat AMFs nya ryggor. Smidigt system och trevliga att ha att göra med (om du bor i Sthlm har de eget showroom)
Flamsäkerhet är det ju sisådär med nu för tiden. Stridssäcken smälter och brinner ganska bra de gånger jag råkat testa
Men vulcan är ju klassikern. Jag kan också tipsa om snigel, som är de som tillverkar bland annat AMFs nya ryggor. Smidigt system och trevliga att ha att göra med (om du bor i Sthlm har de eget showroom)
Så är det kanske. Jag har inte testat med nya stridssäcken. Sen är det ju en försäkringsfråga också - inte minst när det kommer till flamsäkerhet.
Helst vill man ju ha ett BOA (Beslut Om Användning) i ryggen om man ska använda materiel man har köpt själv. Man brukar kunna få ut listor på sådan materiel för att sedan, i det här fallet, välja en ryggsäck som finns med på listan. Det blir kanske lite omständligt, men vill man vara säker på att man väljer en ryggsäck om är ok så är det en väg att gå. Det kan ju vara värt att undersöka för @Kamp
Jag förstår precis vad du menar. Och de kulturella skillnaderna mellan förbanden är också stora när det kommer till den punkten. Sen måste det inte vara fel eller dålig om folk köper egen utrustning, men jag tror ändå att det är bra att fundera över de tre punkterna jag nämnde tidigare, om man nu ska använda grejerna i tjänsten.Kan meddela att i Hemvärnet så är det mer eller mindre kutym att man kör med egen ryggsäck och skor, men även vissa andra delar också. Eftersom att vi inte är prioriterade och inte får ut den materiell vi behöver så har vi inte så mycket val än att lösa bristen via privata inköp.
Även som yrkesverksam militär var befälen inte petiga, är mest stridsutrustningen och uniformen som inte ska mixtras med men även där köpte folk ofta egna dumpfickor och andra typer av fästfickor.
Nu är jag ingen ryggsäcks expert men har du kollat på mystery ranch? Dom har stabila ryggsäckar. Jag har några av dom mindre väskorna som erbjuder.Tack för alla tips och svar. Att Fjällräven är bra är ingen nyhet, däremot i den övre prisklassen. Kan även tillägga att den ett par veckor per år kommer användas i det militära vilket ställer vissa krav vad gäller grafisk utformning (läs: grön utan flashiga detaljer)
Är ingen gramjägare och tar hellre en stabil ram och bärsystem kontra låg vikt. Har sneglat mot Wisport Racoon 85, alternativt Berghaus vulcan/cyclop. Någon som testat dessa?
Tack för tipset!Nu är jag ingen ryggsäcks expert men har du kollat på mystery ranch? Dom har stabila ryggsäckar. Jag har några av dom mindre väskorna som erbjuder.
Går ofta att hitta lite billigare på olika sidor. Den största jag har är 38 l scree. Brukar ha med den ut när vi grillar och håller på. Väldigt bekväma framförallt. Skulle nog sagt i klass med fjällräven. Tror även dom har någon livstids garanti grej.Tack för tipset!
Definitivt intressant om det inte varit på grund av priset
Skall du använda i Försvaret kanske en gammal Sacci funkar? Iofs lite dyr kanske. Kör själv en Sacci FJS och har gjort det i över 20 år tror jag.Tack för alla tips och svar. Att Fjällräven är bra är ingen nyhet, däremot i den övre prisklassen. Kan även tillägga att den ett par veckor per år kommer användas i det militära vilket ställer vissa krav vad gäller grafisk utformning (läs: grön utan flashiga detaljer)
Är ingen gramjägare och tar hellre en stabil ram och bärsystem kontra låg vikt. Har sneglat mot Wisport Racoon 85, alternativt Berghaus vulcan/cyclop. Någon som testat dessa?
Såldes en begagnad på tradera i mars för 6 200Skall du använda i Försvaret kanske en gammal Sacci funkar? Iofs lite dyr kanske. Kör själv en Sacci FJS och har gjort det i över 20 år tror jag.
Du kom ju ändå lindrigt undan. Tänk på stackarn som hade med sig cementringen!Avslutar dagen med våfflor i vildmarken. Oftast är det lätt packning som gäller men det är härligt när man kan få med lite tyngre prylar.
Haha!Du kom ju ändå lindrigt undan. Tänk på stackarn som hade med sig cementringen!