• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Outdoor-tråden

Småplanerar sommarens strapatser. Hoppas på möjlighet att få komma in i Norge. Var ett par år sedan nu.

P1100826.jpg

P1014871.jpg

51334618095_d090bf4324_k.jpg
Jag var i Norge vid Galdöpiggen under mellandagarna, kom in utan problem, behövde bara göra ett covidtest.

Rekommenderar inte att försöka bestiga berget under vintern ;) Gick åt helvete men fick bli ett annat mindre berg istället med bättre framkomlighet vad gäller bil.

Vart hade du planerat att åka? Tar gärna emot tips själv, för jag vill gärna återvända till sommaren.

Jag var i Norge vid Galdöpiggen under mellandagarna, kom in utan problem, behövde bara göra ett covidtest.

Rekommenderar inte att försöka bestiga berget under vintern ;) Gick åt helvete men fick bli ett annat mindre berg istället med bättre framkomlighet vad gäller bil.

Vart hade du planerat att åka? Tar gärna emot tips själv, för jag vill gärna återvända till sommaren.
Najs. Förhoppningsvis öppnar dom upp igen i sommar.
Det låter som en ordentlig expedition. Särskillt på vintern :)
Har inte varit i Jotunheimen än men många andra områden i närheten. Gillar Rondane. Men ska nog återvända till ett ställe som heter Innerdalen där jag var för ~5 år sedan. Finns en topp där som jag aldrig var uppe på och som inte kräver någon direkt klättringserfarenhet mer än sunt förnuft. Väldigt fin dalgång också.

Toppen till höger (lånad bild):
the-innerdalen-area-is-magical-courtesy-of-renndlsetra-i-innerdalen.jpg

Najs. Förhoppningsvis öppnar dom upp igen i sommar.
Det låter som en ordentlig expedition. Särskillt på vintern :)
Har inte varit i Jotunheimen än men många andra områden i närheten. Gillar Rondane. Men ska nog återvända till ett ställe som heter Innerdalen där jag var för ~5 år sedan. Finns en topp där som jag aldrig var uppe på och som inte kräver någon direkt klättringserfarenhet mer än sunt förnuft. Väldigt fin dalgång också.

Toppen till höger (lånad bild):
the-innerdalen-area-is-magical-courtesy-of-renndlsetra-i-innerdalen.jpg
Väldigt fint! Tack för tipset.

De här är från en biltripp jag gjorde i somras med några dagsturer. Ingen längre vandring. Alla kring Stekenjokk och Klimpfjäll.
Stekenjokk/Klimpfjäll/Saxnäs är ett fantastiskt trevligt område. Rekommenderar även området kring Funäsdalen/Tännäs på sommaren om man kan tänka sig att gå ner lite i altitud. Inte riktigt kalfjäll där överallt men väldigt fint. Bra fiske också. Orkar man vandra en bit från vägarna så kan man komma till riktigt vackra, orörda marker med sjukt stora abborrar, största jag sett. Vi fick hugg på i stort sett varje kast i en sjö och varje abborre var runt 1kg, helt sjukt! Sjön har inget namn men kan nog peka ut den på kartan om jag får lite tid.... ;)

Jag var och paddlade kajak med några kompisar i norra Vätterns skärgård under några dagar.
Kan verkligen rekommenderas. Klart vatten och en fin skärgård, med sötvatten!

Det fanns flera bra öar, varav några utanför naturreservatet.
Vi slog läger på Hynneholmen, som var ca 1 timmes paddling från Olshammar, där vi hyrde kajakerna.
Väldigt lätt att kliva ur och i kajakerna, då Hynneholmen har en vik med lagom grunt vatten.

Även Björkholmen såg väldigt trevlig ut, med bra gå i land möjligheter samt även dass och vindskydd.

Länk till kajakuthyrning

Fisket gick inget vidare, men vi hade trevligt ändå :)

#kajak #fiske #vättern #outdoor #vildmark #äventyr

520C0897-0B62-4FDC-A39E-B0C7B9E785BD.jpeg

19AAE3B8-A7B1-4A02-9C39-63E14FBC7362.jpeg

BF60E6FE-95B3-4149-9CDC-D8C05B7948A1.jpeg

8129DB34-1256-4E0A-A52B-C747D351D9B1.jpeg

7F26CAB6-0000-4494-BECE-500D116C306F.jpeg

Senast ändrad:
Hej! Har ni några tips på bra vinterkängor för en vettig peng?
Vattentäta, varma och en sula som inte är snorhal.

Hej Alla! Fick mersmak efter vandring tidigare i år och tankarna går i att införskaffa lite prylar för vandring. Har någon tips på sovsäck? Typ komfort på -6. Vad får den väga? Gärna för lite längre turer osv. Håller tummarna för inputs :)

Hej Alla! Fick mersmak efter vandring tidigare i år och tankarna går i att införskaffa lite prylar för vandring. Har någon tips på sovsäck? Typ komfort på -6. Vad får den väga? Gärna för lite längre turer osv. Håller tummarna för inputs :)
Komfort för -6 innebär en tjock säck. Ska du ha syntet lär den ta upp halva ryggsäcken. Gå för dun. Bra grejer till bra priser är roberts.pl eller cumulus.pl

Jag har en fråga som jag hoppas passar i denna tråd. Jag är utflyttad Svensk och i och med det blir jag automatiskt “expert” på allt som rör Sverige.
Nu senaste frågade min Svägerskas far om tips ang. Kungsleden. Han planerar att nästa år tillsammans med 5 vänner gå den och de söker en guide/firma som kan sätta ihop ett “paket” till dem.

Är det någon här i tråden som kan rekommendera en guide/firma som jag kan ta kontakt med? Jag har Googlat lite med blandat resultat. De är vana naturmänniskor och efter mitt Googlade förstår jag att man lätt kan planera detta själv, men de söker efter någon som kan hjälpa till att fixa boende osv så de kan fokusera på naturen.

Vänligen,
Martin

• Like
Reactions: POO
Håller med @VanDusen , dun om du ska långt.
Tre saker står för nästan all vikt i min packning, tält, ryggsäck och sovsäck.
Dessa tre anser jag att det därför är värt att lägga extra mycket pengar på.
Dessutom påverkar de komforten på turen även utöver att spara vikt, då ett bra tält, en varm sovsäck och en rygga som sitter bra är värt så jäkla mycket.

Tillbaka
Topp