• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Outdoor-tråden

NiklasF

KS Explorers Club
2-Faktor
Dags att inhandla mitt första tält till
mig och sambon:
3p / kupoltält / 3-säsongers
Budget: Beror på vem som bestämmer, allt mellan 3 och 10 tusen. Samtidigt inte försvarbart att köpa ett Hilleberg då jag inte vet hur mycket det används. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, har sneglat på detta då det känns som bra kompromiss mellan pris och kvalitet: https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-vapor-3p-burnt-ochre-2047249/
Jag har aldrig använt något från Marmot själv, men jag har bara hört bra saker om deras produkter. Det är nog ett bra tält det där!
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Planerar min första längre vandring (en vecka) och undrar vad det ultimata tröjan är?
Kikar på 100% merinoull för fräscheten och möjligheten att skölja av men undrar hur hållbart det blir med ryggsäcksskav jmf med polyesterblandningar. Tanken är att kunna ta av sig yttre lagret (softshell jacka) mitt på dagen.
Exempel:
https://www.addnature.com/devold-hiking-shirt-herr-M508598.html?vgid=G761903&cgid=236062

Tacksam för input!
Har redan gott om strumpor och kalsonger i merino som är fantastiska :angel:
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Planerar min första längre vandring (en vecka) och undrar vad det ultimata tröjan är?
Kikar på 100% merinoull för fräscheten och möjligheten att skölja av men undrar hur hållbart det blir med ryggsäcksskav jmf med polyesterblandningar. Tanken är att kunna ta av sig yttre lagret (softshell jacka) mitt på dagen.
Exempel:
https://www.addnature.com/devold-hiking-shirt-herr-M508598.html?vgid=G761903&cgid=236062

Tacksam för input!
Har redan gott om strumpor och kalsonger i merino som är fantastiska :angel:
Har tyvärr ingen erfarenhet av 100% merino på överkroppen men på sockor som du nämner och där har det ju blivit hål på alla framme vid stortån. Men det beror nog mycket på hur tungt du bär på ryggen samt själva bärsystemet för att undvika friktionen. Själv så kör jag på blandning i detta fall med silke vilket funkar väldigt bra både med friktion, doft och snabbtork
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Dags att inhandla mitt första tält till
mig och sambon:
3p / kupoltält / 3-säsongers
Budget: Beror på vem som bestämmer, allt mellan 3 och 10 tusen. Samtidigt inte försvarbart att köpa ett Hilleberg då jag inte vet hur mycket det används. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, har sneglat på detta då det känns som bra kompromiss mellan pris och kvalitet: https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-vapor-3p-burnt-ochre-2047249/
Känns väldigt tungt med 3 kg om du inte ska paddla och frakta det i kajaken. Vad är anledningen till kupoltält? De är ju generellt tyngre trots mindre absid
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Dags att inhandla mitt första tält till
mig och sambon:
3p / kupoltält / 3-säsongers
Budget: Beror på vem som bestämmer, allt mellan 3 och 10 tusen. Samtidigt inte försvarbart att köpa ett Hilleberg då jag inte vet hur mycket det används. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, har sneglat på detta då det känns som bra kompromiss mellan pris och kvalitet: https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-vapor-3p-burnt-ochre-2047249/
Marmot gör generellt mycket bra prylar.
Har ett par skalbyxor från dem nu som jag använt som vandringsbyxor sommartid. Hade en jacka (den finns kvar, men används sällan) i 12 vintrar som användes dagligen. Den var även med upp på keb, motorcykel i hög hastighet och regn samt en seglats till Skottland. Odödlig!
Min bror har ett enmanna från dem som han är nöjd med.
Om just detta är bra, det vet jag inte.
Sova tre vuxna i det tror jag är trångt och vikten är relativt hög med tanke på storlek.
Sedan är ju alltid vikt något man måste se på med hänsyn tagen till stabilitet så om det är stormsäkert och tål att skottas ner runt väggarna är det väl ok. Kupoltält är ju rätt tunga jämfört med tunneltält, men måste man ha självstagande får man ju leva med det.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Dags att inhandla mitt första tält till
mig och sambon:
3p / kupoltält / 3-säsongers
Budget: Beror på vem som bestämmer, allt mellan 3 och 10 tusen. Samtidigt inte försvarbart att köpa ett Hilleberg då jag inte vet hur mycket det används. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, har sneglat på detta då det känns som bra kompromiss mellan pris och kvalitet: https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-vapor-3p-burnt-ochre-2047249/

Vi har ett Marmot Miwok 3p kupoltält som inhandlades på Naturkompaniets outlet till halva priset för nåt år sedan. Funkar funfint tycker jag. Har sovit 2 vuxna, ett barn + hund i det utan större mankemang. Är man 2-3 personer som kan dela på vikten när man vandrar så är det ingen nackdel. Gillar Marmot i största allmänhet. Tycker att de gör bra grejer.

Är jag ute själv så har jag ett gammalt Fjällräven Abisko Light 1-manstält. Väger strax under 2kg så att ett 3-mans väger in på runt 3kg är inte så konstigt. Ska det bli lättare blir det fort väldigt dyrt.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Dags att inhandla mitt första tält till
mig och sambon:
3p / kupoltält / 3-säsongers
Budget: Beror på vem som bestämmer, allt mellan 3 och 10 tusen. Samtidigt inte försvarbart att köpa ett Hilleberg då jag inte vet hur mycket det används. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, har sneglat på detta då det känns som bra kompromiss mellan pris och kvalitet: https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-vapor-3p-burnt-ochre-2047249/

Min uppfattning är att man inte bara ska stirra sig blind på priset. Hilleberg gör grymma tält, som dessutom har ett väldigt bra andrahandsvärde.
Oavsett hur mkt det används så kommer det hålla lääänge (om man tar hand om det såklart).
Skulle tältet sedan säljas så är andrahandsvärdet viktigt :)

Fjällräven har också bra andrahandsvärde (inte i nivå med Hilleberg, men ändå), dock förstår jag inte riktigt varför...
Säkert namnet Fjällräven som spelar in här ;)

Hilleberg Allak 3 alternativt Fjällräven ABISKO DOME 3 tycker jag är bra alternativ, men annars fungerar säkert Marmot VAPOR 3P utmärkt :)

Fjällräventält kan ju hyras på Naturkompaniet , vilket är ju najs om man vill prova. Köper man ett efteråt så får man dra av hyran på prislappen.

Om du går med i STF så får du 20% rabatt på Outnorth (10% rabatt på Hilleberg)

Mina erfarenheter och tankar kring detta :)
 

Kamp

Omega
Känns väldigt tungt med 3 kg om du inte ska paddla och frakta det i kajaken. Vad är anledningen till kupoltält? De är ju generellt tyngre trots mindre absid

Gillar dom mer, tycker den extra vikten vägs över av ett mysigare tält med högre takhöjd och bättre självstartande :)
 
Dags att inhandla mitt första tält till
mig och sambon:
3p / kupoltält / 3-säsongers
Budget: Beror på vem som bestämmer, allt mellan 3 och 10 tusen. Samtidigt inte försvarbart att köpa ett Hilleberg då jag inte vet hur mycket det används. Tips och erfarenheter mottages tacksamt, har sneglat på detta då det känns som bra kompromiss mellan pris och kvalitet: https://www.naturkompaniet.se/marmot-unisex-vapor-3p-burnt-ochre-2047249/

Man kan hyra tält på naturkompaniet för rätt rimliga pengar. Är såklart alltid kul med prylar men en fördel med att hyra är att man kan anpassa efter behov.
 
Planerar min första längre vandring (en vecka) och undrar vad det ultimata tröjan är?
Kikar på 100% merinoull för fräscheten och möjligheten att skölja av men undrar hur hållbart det blir med ryggsäcksskav jmf med polyesterblandningar. Tanken är att kunna ta av sig yttre lagret (softshell jacka) mitt på dagen.
Exempel:
https://www.addnature.com/devold-hiking-shirt-herr-M508598.html?vgid=G761903&cgid=236062

Tacksam för input!
Har redan gott om strumpor och kalsonger i merino som är fantastiska :angel:

Jag gillar merino men visst blir det lite skav. Dock inte värre än jag fortsätter använda det.
 

mega

Rolex
Om ni skall hyra tält för att testa modeller kan jag rekommendera "hygglo.se".
Kanonbra sätt att testa lite olika tält till ett billigt pris innan man bestämt sig.
 

Namaste

Cartier
Friends Of KS
2-Faktor
Ute och tarpar i regnet :)
A88C799F-86B8-4EFB-A9C3-0184DF177C0B.jpeg

SKX025J
 

Belfort

Omega
Känns väldigt tungt med 3 kg om du inte ska paddla och frakta det i kajaken. Vad är anledningen till kupoltält? De är ju generellt tyngre trots mindre absid
Har använt mig av Hilleberg Keron GT året runt med många många dagar i. Utmärkt tält och aldrig haft ett enda problem även fast det hanteras ovarsamt. Vikten på 5,5kg tycker jag inte överhuvudtaget är ett problem. Fyra personer går in ett Keron och då slutar vikten per person på 1,4kg. Bara omfördela så att de andra personerna får ta lite av ens egna packning. Så förstår inte alls resonemanget med att ett tält på 3kg skulle vara tungt och endast vara möjligt med kajak eller dylikt. Möjligt att utveckla ditt resonemang önskas.
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Har använt mig av Hilleberg Keron GT året runt med många många dagar i. Utmärkt tält och aldrig haft ett enda problem även fast det hanteras ovarsamt. Vikten på 5,5kg tycker jag inte överhuvudtaget är ett problem. Fyra personer går in ett Keron och då slutar vikten per person på 1,4kg. Bara omfördela så att de andra personerna får ta lite av ens egna packning. Så förstår inte alls resonemanget med att ett tält på 3kg skulle vara tungt och endast vara möjligt med kajak eller dylikt. Möjligt att utveckla ditt resonemang önskas.
Självklart kan jag det. Kupoltält/självstadgande tält är generellt bättre att använda på stenhällar/klippor eftersom de inte är beroende att stadgas med markpinnar. Stenhällar är vanligt i skärgårdsmiljö om man hade tänkt att paddla. Därav frågade jag om tältet var till för en paddlingstur eftersom syftet inte framgick, då är man inte heller lika viktberoende med sin packning. Kupoltält är också överlägsen i vind samt i vintermiljö. Nackdelen är just vikten och oftast sämre absidstorlek.

Självklart kan man vandra med ett modell tyngre tält, inte det jag menade men jag kan lova dig att det blir skönare vandring med ett lättare tält även om det är fler som delar på vikten. Det ena leder till det andra, lättare tält ger mindre packvolym. Mindre packvolym ger möjlighet till en lättare och mindre ryggsäck. Nu är jag gramjägare av rang, jag är skadad jag vet, men jag älskar samtidigt att jag är det :)
 

Belfort

Omega
Självklart kan jag det. Kupoltält/självstadgande tält är generellt bättre att använda på stenhällar/klippor eftersom de inte är beroende att stadgas med markpinnar. Stenhällar är vanligt i skärgårdsmiljö om man hade tänkt att paddla. Därav frågade jag om tältet var till för en paddlingstur eftersom syftet inte framgick, då är man inte heller lika viktberoende med sin packning. Kupoltält är också överlägsen i vind samt i vintermiljö. Nackdelen är just vikten och oftast sämre absidstorlek.

Självklart kan man vandra med ett modell tyngre tält, inte det jag menade men jag kan lova dig att det blir skönare vandring med ett lättare tält även om det är fler som delar på vikten. Det ena leder till det andra, lättare tält ger mindre packvolym. Mindre packvolym ger möjlighet till en lättare och mindre ryggsäck. Nu är jag gramjägare av rang, jag är skadad jag vet, men jag älskar samtidigt att jag är det :)

Tack för ditt utvecklade svar. Tolkade från ditt ursprungsinlägg dock att det var tungt med ett 3kgs tält. Nåväl. Trevligt att du försöker jaga vikt i din vandring, jag förstår det till viss nivå men känns som att civila vandringar knappast når upp till några högre vikter eftersom man sällan behöver ha med sig så mycket extra utrustning. Med tanke på dagens material som merinoull så krävs det knappt några ombyten. Att vänja sig med 15kg ryggsäck istället för 12kg är inte speciellt ansträngande om man är någorlunda i form. Det blir skönare vandring om det är lättare, det är så sant, men vikten har en avvägning i kvaliten/säkerheten i utrustningen. Det känns även om vi nu pratar vikt, att mycket i en civil packning är ”nice to have” och inte ”need to have” - om man nu vill spara vikt.

edit: efter en snabb googling på vikter så har jag kollat upp även bivacktält som för den oinsatte är som ett vattentätt ”skal” till sovsäck, det vill säga en simpel typ av tält. Jag har använt det systemet också och sökning har upplyst mig om de väger 1000g upp till 1,7kg. Visst på fyra man så kan man alltså spara 400g per person jämfört med ett HB Keron GT, men som alla förstår så minskar man kvalitén på vandringen något enormt. Då sömnen i ett riktigt tält är betydligt bättre, möjlighet att sitta och snacka skit samtidigt som det öser ner regn och sitta i absiden och tillaga mat. Om man har ett bivacktält så får man hoppas på att vandringen bjuder på riktigt stora granar så man kan gömma sig därunder.
 
Senast ändrad:

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Tack för ditt utvecklade svar. Tolkade från ditt ursprungsinlägg dock att det var tungt med ett 3kgs tält. Nåväl. Trevligt att du försöker jaga vikt i din vandring, jag förstår det till viss nivå men känns som att civila vandringar knappast når upp till några högre vikter eftersom man sällan behöver ha med sig så mycket extra utrustning. Med tanke på dagens material som merinoull så krävs det knappt några ombyten. Att vänja sig med 15kg ryggsäck istället för 12kg är inte speciellt ansträngande om man är någorlunda i form. Det blir skönare vandring om det är lättare, det är så sant, men vikten har en avvägning i kvaliten/säkerheten i utrustningen. Det känns även om vi nu pratar vikt, att mycket i en civil packning är ”nice to have” och inte ”need to have” - om man nu vill spara vikt.

edit: efter en snabb googling på vikter så har jag kollat upp även bivacktält som för den oinsatte är som ett vattentätt ”skal” till sovsäck, det vill säga en simpel typ av tält. Jag har använt det systemet också och sökning har upplyst mig om de väger 1000g upp till 1,7kg. Visst på fyra man så kan man alltså spara 400g per person jämfört med ett HB Keron GT, men som alla förstår så minskar man kvalitén på vandringen något enormt. Då sömnen i ett riktigt tält är betydligt bättre, möjlighet att sitta och snacka skit samtidigt som det öser ner regn och sitta i absiden och tillaga mat. Om man har ett bivacktält så får man hoppas på att vandringen bjuder på riktigt stora granar så man kan gömma sig därunder.
Läser mellan raderna att du är van vid försvarsmaktens materiell (eller är jag ute och cyklar?), kul! Det var där mitt intresse drog igång. Ironiskt nog med sacci modell fjs, radio180 med diverse tillbehör och en packvikt på 42 kg :) Nu mer är startvikten på en veckas vandring 13 kg inkl mat och flugfiskeutrustning.

Som rygga kör jag på Zpacks 'arc blast' 55l. Ramryggsäck på dryga 600g.
Som tält använder jag Nordisk telemark 1 ulw på 790g. Dubbelduk och sitthöjd om jag är själv på tur och Nordisk halland ulw på 1500g vid sällskap om 2 vuxna + ev 1 barn. Detta tält har också dubbelduk och en stor absid för att kunna sitta i och laga mat.

Jag har själv både varit, men ffa sett, de som i _SLUTET_ av sin vandring i Nikkaluokta, Absisko eller i i Kvikkjokk bl a hängt upp sin rygga på vågen där den varit över 20 kg :eek:
 

Mk2018

Omega
Om någon här inne sitter på en väska (55 liter och uppåt) och vill sälja så hör gärna av er. Jag ska ut och vandra i augusti men har ingen väska!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Mer friluftsprylar inhandlat och i helgen blir det övning inför Abisko i augusti. Hela familjen fick en uppsättning kläder och de sista nödvändiga prylarna inhandlades nu i veckan.

20200716_155249-01.jpeg

Själv blev jag helnöjd med både brallor och jacka. Var tvungen att handla nytt då jag krympt i storlek.

Screenshot_20200716-183229_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200716-183329_Samsung Internet.jpg


Vi var ute en sväng i veckan med för att vänja barnen att gå lite längre sträckor utan gnäll.
20200712_173219-01.jpeg
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Mer friluftsprylar inhandlat och i helgen blir det övning inför Abisko i augusti. Hela familjen fick en uppsättning kläder och de sista nödvändiga prylarna inhandlades nu i veckan.

20200716_155249-01.jpeg

Själv blev jag helnöjd med både brallor och jacka. Var tvungen att handla nytt då jag krympt i storlek.

Screenshot_20200716-183229_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200716-183329_Samsung Internet.jpg


Vi var ute en sväng i veckan med för att vänja barnen att gå lite längre sträckor utan gnäll.
20200712_173219-01.jpeg
Härligt! Blir det dagsturer runt Abisko, eller ger ni er i kast med leden?
 

VanDusen

Rolex
2-Faktor
Mer friluftsprylar inhandlat och i helgen blir det övning inför Abisko i augusti. Hela familjen fick en uppsättning kläder och de sista nödvändiga prylarna inhandlades nu i veckan.

20200716_155249-01.jpeg

Själv blev jag helnöjd med både brallor och jacka. Var tvungen att handla nytt då jag krympt i storlek.

Screenshot_20200716-183229_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20200716-183329_Samsung Internet.jpg


Vi var ute en sväng i veckan med för att vänja barnen att gå lite längre sträckor utan gnäll.
20200712_173219-01.jpeg
Snyggt, men inte behöver ni vattenrena längs leden i Abisko? Renare vatten får du leta efter
 
Topp