• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Ovanligt trögt på K&S och auktioner?

marlun

Guld
Rimligt prissatta objekt på K&S bumpas i veckor och ibland månader utan att bli sålda. "Billigast i Europa" blir en allt vanligare mening i annonsrubrikerna. För något år sedan, eller bara för några månader sedan var det enligt min upplevelse betydligt lättare att få iväg klockorna men nu går det minst sagt trögt.

Det verkar inte bara gå trögt här på K&S, i dag hade Bukowskis auktion där anmärkningsvärt många objekt blev osålda och priserna på vissa hamnade långt under marknadsvärdet.

Här har vi ett gott exempel. En 18038 med förvisso lite halvrasslig länk gick för 61 250 kr inkl. köparprovis och en Lasse-DD gick för låga 79 625 kr inkl. köparprovis. I mitt huvud ska en 18038 i det skicket kosta runt 80 000 kr och en Day-Date med Lapis-tavla brukar väl hamna på ca 140.
20171025_222238.png

Vad tror ni detta beror på? Tycker sånt här är intressant. Har det koppling till intresset av klockorna eller är det ekonomin som är hindret? Är inte speciellt insatt i fastighetsmarknaden då jag är ung och bor hemma, men är det inte snack om att det även går trögt där och det är köparnas marknad i stället för säljarnas nu? Kan det vara samma sak nu även i andrahandsmarknaden för klockor? Det är min teori. Att högkonjunkturen har nått sin topp i Sverige och att det är det som påverkar klockmarknaden

Rimligt prissatta objekt på K&S bumpas i veckor och ibland månader utan att bli sålda. "Billigast i Europa" blir en allt vanligare mening i annonsrubrikerna. För något år sedan, eller bara för några månader sedan var det enligt min upplevelse betydligt lättare att få iväg klockorna men nu går det minst sagt trögt.

Det verkar inte bara gå trögt här på K&S, i dag hade Bukowskis auktion där anmärkningsvärt många objekt blev osålda och priserna på vissa hamnade långt under marknadsvärdet.

Här har vi ett gott exempel. En 18038 med förvisso lite halvrasslig länk gick för 61 250 kr inkl. köparprovis och en Lasse-DD gick för låga 79 625 kr inkl. köparprovis. I mitt huvud ska en 18038 i det skicket kosta runt 80 000 kr och en Day-Date med Lapis-tavla brukar väl hamna på ca 140.
20171025_222238.png

Vad tror ni detta beror på? Tycker sånt här är intressant. Har det koppling till intresset av klockorna eller är det ekonomin som är hindret? Är inte speciellt insatt i fastighetsmarknaden då jag är ung och bor hemma, men är det inte snack om att det även går trögt där och det är köparnas marknad i stället för säljarnas nu? Kan det vara samma sak nu även i andrahandsmarknaden för klockor? Det är min teori. Att högkonjunkturen har nått sin topp i Sverige och att det är det som påverkar klockmarknaden
Intressanta vinklingar du har!
Trodde för två veckor sedan att Boliden hade peakat, men det verkar inte så. I Sundsvall har kommunen klagat över bygghastigheten samtidigt som det reas ut lyxlägenheter i inre hamnen.
Tror att byggbolagen inte bygger det folk vill ha, kan det vara samma med auktionerna, de erbjuder inte rätt klockor till köparna?
Annars kan det vara så att hösten är fel period för att sälja klockor?

Ja de där två DD gick förvånansvärt lågt, verkligen. Vi får vänta och se hur kaplans auktion 11 nov går. Tycker att Buckan hade låga avslut i våras också.

Oxå reagerat på att "Billigast i Europa" har def ökat som säljargument, men det verkar inte ha nån påverkan.

Har det koppling till intresset av klockorna eller är det ekonomin som är hindret? Är inte speciellt insatt i fastighetsmarknaden då jag är ung och bor hemma, men är det inte snack om att det även går trögt där och det är köparnas marknad i stället för säljarnas nu? Kan det vara samma sak nu även i andrahandsmarknaden för klockor? Det är min teori. Att högkonjunkturen har nått sin topp i Sverige och att det är det som påverkar klockmarknaden
Den svajiga bostadsmarknaden kan mycket möjligen vara en av orsakerna. I och med den rådande situationen kanske folk väljer att spara istället för att konsumera, då en viss oro för högre räntor, införande av hårdare amorteringskrav och nedgång av bostadspriser finns. Dessutom visar statistik från Svensk Handel att detaljhandeln backar mot föregående år.

Har varit grymt trögt senaste tiden och är man flippare som jag så tar det längre tid. (Om man inte har en 114060 eller liknande)

Iom att typ 98,7% av alla på K&S är kroniska flippare stannar det ju upp rätt rejält när det går lite segt. Inget sälj, sämre köpbudget, så då säljs inte den tilltänkta klockan heller osv.
minns även att några har sålt av flera fina klockor efter vad som hände i somras, det påverkar nog en del eftersom det inte är någon folkrörelse att samla AP och Rolex.

Å andra sidan så gick det på samma auktion en speedmaster för över två miljoner kronor med provan inräknad så helt hopplösa tider tycks det inte vara ;)

De riktigt exklusiva och ovanliga klockorna kommer det alltid finnas folk som köper. Finns alltid rika personer som inte behöver bry sig om konjunkturer som har kapital att köpa oavsett om det är låg- eller högkonjunktur.

20171025_222238.png

Marknadsvärdet på många ur har ju dubblats eller tredubblats sen jag blev klockintresserad för fem år sen, och självklart tar det emot mer att betala 20000 för en SMP som kostade 7-8000 för några år sen, eller 60000 för en Tudor Sub osv... Tror att det finns en tröghet i upplevelsen av marknadsvärdet, som skapar lite lagg innan alla justerat upp prisbilden.
Sen har ju inte reallönerna tredubblats, så precis som på bostadsmarknaden har ju grundinsatsen ökat markant för oss som missat att casha in på värdeuppgången. Ju högre marknadsvärde desto svårare att få in nytt blod?

Jag tänkte samma sak som ts.
Min analys är dock att bukowskis sätt att sköta auktionen var mer avgörande än konjunkturen.
Det var för krångligt att buda och tiden då auktionen förlades (kl 15.00 en onsdag, visserligen löningsdag) inverkade mycket på slutpriser. Klockor i mid o låg-segmentet gick för underpriser.
Det gick inte att buda online på auktionen om jag förstått det rätt? När auktionen väl startat var det telefon eller spade? Inropsuppdrag gick att lägga till 14.45.
De var schyssta att möjlighet fanns att lägga inropsuppdragen via webben och inte bara via fax. Alltid något

Toppen är ju nådd när det gäller bostadsmarknaden och priserna har även gått ner ett antal % från i våras då det var riktigt hett! Även där börjar det att gå riktigt trögt att få sålt objekten och de ligger kvar allt längre på tex hemnet, kan det hänga ihop med detta??

Jag tänkte samma sak som ts.
Min analys är dock att bukowskis sätt att sköta auktionen var mer avgörande än konjunkturen.
Det var för krångligt att buda och tiden då auktionen förlades (kl 15.00 en onsdag, visserligen löningsdag) inverkade mycket på slutpriser. Klockor i mid o låg-segmentet gick för underpriser.
Det gick inte att buda online på auktionen om jag förstått det rätt? När auktionen väl startat var det telefon eller spade? Inropsuppdrag gick att lägga till 14.45.
De var schyssta att möjlighet fanns att lägga inropsuppdragen via webben och inte bara via fax. Alltid något
Det gick utmärkt att buda online. Förövrigt kan jag inte se något avvikande beteende rörande tid och plats för auktionen. Var helt enkelt marknaden som bestämde slutpriset.

Det gick utmärkt att buda online. Förövrigt kan jag inte se något avvikande beteende rörande tid och plats för auktionen. Var helt enkelt marknaden som bestämde slutpriset.

Om så var fallet kan jag tycka att det inte var tydligt nog. Jag försökte buda och möttes av att det inte gick att lägga bud när auktionen startat.
Det bästa hade varit om objekten lagts in så de gick att se i appen. Gick det även att se klockorna i appen som det går på de rullande vanliga auktionerna? Jag blev ompekad till safari varje gång

En reflektion är att på 5 sidor på köp o sälj var det 2 sålda objekt, en billigare klocka och ett band, det var någon vecka sedan, känns inte så uppmuntrande :(,
bara för ett halvår sedan så var det mer snurr på föräljningen, då hann man inte med att köpa något bra objekt innan det stod OHPF el avslutad.

Att folk är mer restriktiva med vad de köper speglar sig rätt bra i återvinngsbranchen, jag kan känna en nedgång på material redan i början på sommaren,
folk kastar allt mindre saker,,dvs de köper mindre, är lite försiktigare.
Stabilt Fe pris och Cu har gått upp, så det finns en efterfrågan på material iaf,,,än så länge..

Så vi får helt enkelt se till att handla mer på ks ;),,jag bidrog med ett köp i går :D, så det är bara för alla andra att hänga på....

En reflektion är att på 5 sidor på köp o sälj var det 2 sålda objekt, en billigare klocka och ett band, det var någon vecka sedan, känns inte så uppmuntrande :(,
bara för ett halvår sedan så var det mer snurr på föräljningen, då hann man inte med att köpa något bra objekt innan det stod OHPF el avslutad.

Att folk är mer restriktiva med vad de köper speglar sig rätt bra i återvinngsbranchen, jag kan känna en nedgång på material redan i början på sommaren,
folk kastar allt mindre saker,,dvs de köper mindre, är lite försiktigare.
Stabilt Fe pris och Cu har gått upp, så det finns en efterfrågan på material iaf,,,än så länge..

Så vi får helt enkelt se till att handla mer på ks ;),,jag bidrog med ett köp i går :D, så det är bara för alla andra att hänga på....

Det är väldigt mycket mot high-end på ta just nu. Var sida flockas av diverse rolex och liknande. Finns inte kul kring 5k-klassen för stunden:(

Tillbaka
Topp