• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ovanligt trögt på K&S och auktioner?

Nissenutz

Patek
2-Faktor
En reflektion är att på 5 sidor på köp o sälj var det 2 sålda objekt, en billigare klocka och ett band, det var någon vecka sedan, känns inte så uppmuntrande :(,
bara för ett halvår sedan så var det mer snurr på föräljningen, då hann man inte med att köpa något bra objekt innan det stod OHPF el avslutad.

Att folk är mer restriktiva med vad de köper speglar sig rätt bra i återvinngsbranchen, jag kan känna en nedgång på material redan i början på sommaren,
folk kastar allt mindre saker,,dvs de köper mindre, är lite försiktigare.
Stabilt Fe pris och Cu har gått upp, så det finns en efterfrågan på material iaf,,,än så länge..

Så vi får helt enkelt se till att handla mer på ks ;),,jag bidrog med ett köp i går :D, så det är bara för alla andra att hänga på....
Låter som du jobbar inom gjuteribranschen :)
 

NiklasArvid

Mon Mothma
2-Faktor
Är det kanske, hemska tanken, början på en mega-trend där det allmänna intresset för armbandsur är på väg att sjunka? Yngre generation som inte växt upp med dem ("vad ska man ha den till, jag har ju klocka i mobilen") ser det ej som ngt naturligt och nu också smart-watches.

Tex här: https://www.forbes.com/sites/enriqu...a-painful-lesson-in-rationality/#40798f1e30f1

fast att säga att det är en "painful lesson in rationality" kan väl inte stämma... ..."rationality" skulle ju ha jävligt svårt att förklara de mekaniska klockornas återkomst på 90-talet, ingen rationell person vill väl ha nåt annat en quartz, så förklaringsvärdet av rationella skäl är typ noll i det här fallet. Svindyr mekanisk klocka köper man av statusskäl och av emotionella orsaker, "faszination der mechanik" som Chronoswiss säger.

Jag gissar att det är en viss mättnad på marknaden, de flesta som vill ha och har råd med en ny mekanisk klocka för >100.000 har redan en. Och din tanke att ungdomar är mindre intresserade kan också vara en delförklaring.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tror det bara är en tillfällig "platå" gällande utbud/efterfrågan och priserna, som på vilken hyfsat normal utvecklingskurva som helst. Kanske att vissa kurvor planar ut samtidigt, och då märks det lite tydligare. Vore konstigt om det på alla fronter, bara gick spikrakt upp månad för månad. Bara att köra på helt enkelt, och passa på att handla billigt :)
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Förväntningarna på försäljningspriser är väldigt höga. Köpte själv en semi-vintage Rolex för ett halvår sedan och hade lite funderingar om jag överbetalade då? Idag begärs priser som är 15-20% högre och tongivande amerikanska forum rekommenderar "köp innan det sticker iväg ännu mer...." Jag tror att fina (dyra/ovanliga) objekt kommer att stå sig medan andra billigare ur (ofta vanligt förekommande) nog kan backa. Dyra klockor och riktiga samlarur har en annan köpare än de "billigare" uren. Det tycker jag återspeglades i Bukowskis auktion.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Jag kan tycka att många av priserna på Klocksnack är i överkant. Man försöker få ut handlarpriser och då tar det längre tid. Börjar på 35 och sänker långsamt till 28. Hade klockan kostat 29 första dagen hade den säkert blivit såld direkt.
 

Admm

KS Explorers Club
Jag tror att många reagerar på att andrahandspriset är så högt som det är idag på i princip alla klockor. Tittar vi närmare på Rolex så har priserna på modeller som t.ex GMT och Daytonas ökat något enormt. Visst, efterfrågan blir högre och många gillar Basel worlds 2 års senaste släpp av flera märken. Men folk som vänder sig till andrahands marknaden blir direkt slagen av priset och vänder sig hellre till en ny.

Det är efterfrågan och det till vis del "begränsade" utbudet som justerar vart marknaden åker, personligen tycker jag att det är på tok för hög. Titta bara 3-4 år tillbaka när en fullset 16710 gick för 40-45k Nu får du betala närmare 65-70k.
 

PeterLu

Omega
2-Faktor
Jag tror att många reagerar på att andrahandspriset är så högt som det är idag på i princip alla klockor. Tittar vi närmare på Rolex så har priserna på modeller som t.ex GMT och Daytonas ökat något enormt. Visst, efterfrågan blir högre och många gillar Basel worlds 2 års senaste släpp av flera märken. Men folk som vänder sig till andrahands marknaden blir direkt slagen av priset och vänder sig hellre till en ny.

Det är efterfrågan och det till vis del "begränsade" utbudet som justerar vart marknaden åker, personligen tycker jag att det är på tok för hög. Titta bara 3-4 år tillbaka när en fullset 16710 gick för 40-45k Nu får du betala närmare 65-70k.
Exakt. Men jag tror inte att de kommer back så mycket om ens något. Inte i närtid i alla fall. (Om 10-20 år kanske de är som fickur)
 

Admm

KS Explorers Club
Exakt. Men jag tror inte att de kommer back så mycket om ens något. Inte i närtid i alla fall. (Om 10-20 år kanske de är som fickur)

Exakt, men problemet är att säljare kommer inte anpassa priset så pass mycket bara för att folk tycker det är dyrt. Om folk köper och säljer fungerar ju en marknad. Det ända som skulle funka nu för att få ner priserna är ett köpstopp, vilket aldrig i praktiken skulle funka. Dessutom får man ta hänsyn till att till skillnad från när en fullset GMT kostade 45k så har Rolex höjt priserna med ett par % vid 2 tillfällen har jag för mig. Det får en följdeffekt på andrahansmarknaden också.
 

DrDre

Patek
fast att säga att det är en "painful lesson in rationality" kan väl inte stämma... ..."rationality" skulle ju ha jävligt svårt att förklara de mekaniska klockornas återkomst på 90-talet, ingen rationell person vill väl ha nåt annat en quartz, så förklaringsvärdet av rationella skäl är typ noll i det här fallet. Svindyr mekanisk klocka köper man av statusskäl och av emotionella orsaker, "faszination der mechanik" som Chronoswiss säger.

Jag gissar att det är en viss mättnad på marknaden, de flesta som vill ha och har råd med en ny mekanisk klocka för >100.000 har redan en. Och din tanke att ungdomar är mindre intresserade kan också vara en delförklaring.

Ser det väl iofs som att man menar att marknaden nu är är på väg att bli mer rationell (men varför det skulle vara så går ju givetvis att ifrågasätta). Men det intressanta i artikeln var väl kanske inte rationalitetsbegreppet utan mer den allmänna utvecklingen.
 

snoozarn

Patek
2-Faktor
Känns överlag som att folk är försiktigare iom att rån & stölder ökat på senaste tiden. Samt en ev trend om de yngre förmågorna som @DrDre var inne på.
 

niclashill

Cartier
Att kids skulle vara mindre intresserade tror jag inte på. Se på starka vintagevågen, där analogt/semianalogt har romantiskt skimmer över sig hos digital natives (lp-skivor, kläder - allt som känns "mer äkta" än könlösa digitala lösningar).

Smartklockor från Apple et al tror jag är det bästa som hänt Rolex m fl i premiumsegmentet. Kids börjar bli vana att öht ha ngt på armen, nästa steg för dem är vintage och analogt.
 

Buffi

Panerai
Priserna har ju tokökat så pass länge nu, så en sättning till lite mer rimliga nivåer vore ju rätt tacksamt känns det som.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag kan tycka att många av priserna på Klocksnack är i överkant. Man försöker få ut handlarpriser och då tar det längre tid. Börjar på 35 och sänker långsamt till 28. Hade klockan kostat 29 första dagen hade den säkert blivit såld direkt.
Exakt. En begagnad klocka ska kosta markant mindre (nu pratar jag inte vintage) och jämförelsen görs förstås mot C24, inte svenskt listpris! Slänger man ut en 2 år gammal halvrepig Speedmaster för 30k när man kan ta hem en helt ny för 32k från Pluswatch, tro fan det går trögt för folk...
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Att kids skulle vara mindre intresserade tror jag inte på. Se på starka vintagevågen, där analogt/semianalogt har romantiskt skimmer över sig hos digital natives (lp-skivor, kläder - allt som känns "mer äkta" än könlösa digitala lösningar).

Smartklockor från Apple et al tror jag är det bästa som hänt Rolex m fl i premiumsegmentet. Kids börjar bli vana att öht ha ngt på armen, nästa steg för dem är vintage och analogt.
Håller med dig helt och hållet. Känns som att det är få personer idag som inte har något runt handleden. Dessa personer kommer säkerligen att söka mer premium i takt med att deras inkomster ökar.
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Håller med om mycket som skrivits. Som hoarder så tycker jag bara det hela är positivt. Jag tyckte det var lite intressant med Nymans andrahandsförsäljning där en klocka var prissatt billigare än motsvarande modell på KS. Känns som en del säljare lägger på det senaste årens ökningstakt på sitt utgångspris. Utan någon som helst eftertanke och sedan hakar andra på.

Sen tror jag det sker ganska många försäljningar mellan forummedlemmar utan att de kommer upp på Köp o sälj.
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Håller med om mycket som skrivits. Som hoarder så tycker jag bara det hela är positivt. Jag tyckte det var lite intressant med Nymans andrahandsförsäljning där en klocka var prissatt billigare än motsvarande modell på KS. Känns som en del säljare lägger på det senaste årens ökningstakt på sitt utgångspris. Utan någon som helst eftertanke och sedan hakar andra på.

Sen tror jag det sker ganska många försäljningar mellan forummedlemmar utan att de kommer upp på Köp o sälj.
Ja, klockorna blir alltid dyrare vid ägarbyten. Proveniensen vetu :)
 

Jax

Cartier
Det finns någon nationalekonomisk graf på att det tar tid innan kurvorna för tillgång och efterfrågan möts. Sedan är frågan var de möts, närmare tillgång eller närmare efterfrågan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Lyxkonsumtion?!? Förstår inte vad du menar. Klockor är ju syret man behöver i vardagen... Bättre att dra ner på matkontot då.
Då ska man gå mot mindre klockor så man följer med i sin anorektiska utveckling.
article-2483443-191AD48200000578-684_634x425.jpg
 

Weberg

Audemars
Många modeller har slagit i taket och nånstans går ju gränsen. När rassliga gamla Datejust utan servicehistorik läggs ut för över 30000 kr så tappar man lusten lite grann, särskilt när man vet att de kostade hälften för bara ett par år sedan. Men vi är ju alla en del av detta; mig veterligen är det ingen här på KS som rear ut fina klockor bara för att vara schyst...
 
Topp