• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Mr.Brown

Breitling
Nu så ÄNTLIGEN!
😍😍😍😍😍
IMG_20220324_181944.jpg
Grattis! Jag suktar efter samma klocka... Skulle du säga att klockan i de flesta fall flyger under radarn samt att läsbarheten är bra i alla lägen?
 
Grattis! Jag suktar efter samma klocka... Skulle du säga att klockan i de flesta fall flyger under radarn samt att läsbarheten är bra i alla lägen?
Nu har jag ju bara haft den sedan i går kväll så jag får återkomma när jag använt den någon vecka.

Jag kan dock redan säga att läsbarheten är helt ok men klart sämre än Explorer.
 

jla

Omega
Engströms har gjort det i över ett år nu. Förmodligen för att hindra folk som skriver upp sig på varenda kölista.
AD:na vill sälja klockor, inte ringa 30 samtal bara för att följa kölistan och bli av med en Rolex.
När jag beställde min första Rolex på Nymans och frågade om deposition fnissade dom lite och sa att dom inte tar deposition, dom lägger ut den i skyltfönstret så är den borta 1h senare ungefär menade dom om klockan inte hämtas ut av beställaren. Står i kö nu också som sagt och behövde inte betala deposition den här gången heller.
 

Robbanc76

Cartier
När jag beställde min första Rolex på Nymans och frågade om deposition fnissade dom lite och sa att dom inte tar deposition, dom lägger ut den i skyltfönstret så är den borta 1h senare ungefär menade dom om klockan inte hämtas ut av beställaren. Står i kö nu också som sagt och behövde inte betala deposition den här gången heller.
Lite skillnad på nutid och dåtid då det nu är väntetid på alla Rolex. Och vill AD:n vara schysst och följa listan så kommer det krävas en hel del samtal.
När man betalat en deposition så känns det mera som att man verkligen är uppskriven på listan.
Är du säker på att Nymans verkligen tog din beställning på allvar? 😏
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
När jag beställde min första Rolex på Nymans och frågade om deposition fnissade dom lite och sa att dom inte tar deposition, dom lägger ut den i skyltfönstret så är den borta 1h senare ungefär menade dom om klockan inte hämtas ut av beställaren. Står i kö nu också som sagt och behövde inte betala deposition den här gången heller.
Förstår logiken i att ta deposition och skulle gärna se möjlighet till det. Men…. förstår varför man inte gör det också. Det är nog en del diskussioner som kan undvikas genom att inte ta det. Många som tycker sig ha rätt till det ena och det andra för att de lagt en deposition. Samtidigt är det ju smidigt och lätt för AD att ”komma undan” genom att inte ta det.

Det man däremot inte vet är ju hur mkt/om AD prioriterar kunder för att de lagt en handpenning. Kanske inte betyder någonting i slutänden? 🤷🏻‍♂️
 

Svesse

Breitling
Förstår logiken i att ta deposition och skulle gärna se möjlighet till det. Men…. förstår varför man inte gör det också. Det är nog en del diskussioner som kan undvikas genom att inte ta det. Många som tycker sig ha rätt till det ena och det andra för att de lagt en deposition. Samtidigt är det ju smidigt och lätt för AD att ”komma undan” genom att inte ta det.

Det man däremot inte vet är ju hur mkt/om AD prioriterar kunder för att de lagt en handpenning. Kanske inte betyder någonting i slutänden? 🤷🏻‍♂️
Läste på lite om detta innan jag betalade depositionen just för att jag även varit i kontakt med Nymans och Krons och blivit informerad om att de inte krävde deposition. Valde i slutändan att betala deposition hos Rob E just med förhoppningen att (i) i någon mån ha "påbörjat" köpet och (ii) att det kanske kunde ha en avskräckande effekt på andra intresserade och på så sätt minska väntetiden något, om det blir så återstår att se!

Förstår förövrigt att även nymans tidigare tillämpat deposition (baserat på läsning här på forumet och utan egen erfarenhet) men att de slutade det i samband med en sanktionsavgift 2017 för att inte ha efterlevt PTL-lagstiftningen:
(https://www.google.com/amp/s/amp.sv...va-urmakare-har-inte-foljt-penningtvattslagen)
 

jla

Omega
Lite skillnad på nutid och dåtid då det nu är väntetid på alla Rolex. Och vill AD:n vara schysst och följa listan så kommer det krävas en hel del samtal.
När man betalat en deposition så känns det mera som att man verkligen är uppskriven på listan.
Är du säker på att Nymans verkligen tog din beställning på allvar? 😏
Jag fick klockan efter 4-5 månader så dom tog den på allvar. ;)
 

Sovdoktor

Omega
2-Faktor
Diskuterade med en av säljarna på Krons i veckan som gick, tydligen hade de inte fått in en enda turkos 41 mm överhuvudtaget.

Jaja, nu är ju möjligheten borta och man får väl se det så att pengarna kan läggas på annat.
 

Klocknovis

Panerai
2-Faktor
Trist.. det är ju riktigt illa att det kan bli så? Jag lutar mer och mer åt att Rolex bara använt dessa färgglada tavlor för ett bygga på sin egen hype..
 
  • Like
Reactions: PJZ

KenKun

Patek
2-Faktor
Trist.. det är ju riktigt illa att det kan bli så? Jag lutar mer och mer åt att Rolex bara använt dessa färgglada tavlor för ett bygga på sin egen hype..
Läste på TRF, att man spekulerade om att Rolex slutade med de färgglada tavlorna för att:

1. Tiffany var för hajpat. Lockade för många lycksökare som ville köpa en klocka för 60k och sedan sälja för 200k+

2. Gul och korall hade QC problem. Många tavlor som skrotades för att de inte klarade QC. Gul var tydligen svårast att få till...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Läste på TRF, att man spekulerade om att Rolex slutade med de färgglada tavlorna för att:

1. Tiffany var för hajpat. Lockade för många lycksökare som ville köpa en klocka för 60k och sedan sälja för 200k+

2. Gul och korall hade QC problem. Många tavlor som skrotades för att de inte klarade QC. Gul var tydligen svårast att få till...
Låter väldigt märkligt att Rolex skulle ha problem med vanliga enfärgade tavlor. Undra hur många procent som totalt varit färgglada sedan de lanserades.
 

Perczek

Cartier
2-Faktor
Jag är förvånad faktiskt. Måste vara rätt ovanligt eller? Eller reagerar jag bara för de var väldigt bra.
Rolex har i sen tid gjort samma grej med exempelvis 114300 svart och vit. De fick också bara vara med 2 år. Sen om det berodde på skrotningen av 39 som storlek eller om det var början av en trend blir spännande att följa.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Jag är förvånad faktiskt. Måste vara rätt ovanligt eller? Eller reagerar jag bara för de var väldigt bra.
Lika förvånad. Ok om de var impopulära...

Man valde att ta bort turkos, korall och gul i 41.
Men lät turkos 36 och 31 vara kvar.

Korall och gul för 36 är också borta...

Med den infon så är det inte helt osannolikt att Rolex valde att sluta med Turkos 41 just för att den var för poppis och att gul och korall var för jobbiga att ta fram...

Meeen... Vi kommer tyvärr aldrig få veta sanningen 🤪
 
Topp