• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Oyster Perpetual tråden

Falken

Panerai
Finns det någon som tycker att fläckarna på vissa urtavlor tillhörande 114200 & 114300 tillför något positivt? -Ni vet precis vilka fläckar jag talar om.

Jag gillar verkligen den gröna nyansen på denna urtavlan tillhörande 114200, men hur tänkte de ens när man valde att befläcka den med någon form av orange tuschpenna sedan?
IMG_0018.JPG
Håller med, tycker det är gräsligt. Därav valde jag 36mm istället för den större 39.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Finns det någon som tycker att fläckarna på vissa urtavlor tillhörande 114200 & 114300 tillför något positivt? -Ni vet precis vilka fläckar jag talar om.

Jag gillar verkligen den gröna nyansen på denna urtavlan tillhörande 114200, men hur tänkte de ens när man valde att befläcka den med någon form av orange tuschpenna sedan?
IMG_0018.JPG
Jag är kluven. Tror att det hade vart bättre utan, samtidigt som att det oranga på den gröna (den gröna färgen är riktigt lyckad för övrigt), samt det röda på grapen är rätt nice... gillar INTE det gröna på den blåa dock. Oavsett, så är det är ett taffligt försök att försöka göra någonting kreativt. Men om man begränsar sig så hårt (bara en text i färg, eller bara några pluppar som här) så blir det ju sällan bra. Lite kul, men nej, det hade absolut lika gärna kunnat va utan.
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
oyster är ju boetten och perpetual är det automatiska urverket
Oyster på Rolex-språk betyder väl vattentät?
Alla Rolex klockor förutom de med kvartsverk är väl egentligen "Oyster Perpetual" - inte bara sportklockorna? Det finns säkert undantag (Cellini kanske?) men generellt är nog de allra flesta Rolexmodeller "Oyster Perpetual".
@JamesZ
 

Öbo

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Finns det någon som tycker att fläckarna på vissa urtavlor tillhörande 114200 & 114300 tillför något positivt? -Ni vet precis vilka fläckar jag talar om.

Jag gillar verkligen den gröna nyansen på denna urtavlan tillhörande 114200, men hur tänkte de ens när man valde att befläcka den med någon form av orange tuschpenna sedan?
IMG_0018.JPG
Jag tycker verkligen att de blå fläckarna på Rhodiumtavlan tillför något. Jag hade inte velat vara utan dem. På de andra tavlorna dock - not so much...
B2F661BB-0CBA-47FD-B0D1-D94EDADDB036.jpeg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Oyster på Rolex-språk betyder väl vattentät?
Alla Rolex klockor förutom de med kvartsverk är väl egentligen "Oyster Perpetual" - inte bara sportklockorna? Det finns säkert undantag (Cellini kanske?) men generellt är nog de allra flesta Rolexmodeller "Oyster Perpetual".
@JamesZ

Nja, jag har en Oysterdate, då med manuellt verk. Antar att den ej heter ”perpetual” pga ej automatiskt verk. Annars har du nog helt rätt! :)
 

Rulle

Audemars
Oyster på Rolex-språk betyder väl vattentät?
Alla Rolex klockor förutom de med kvartsverk är väl egentligen "Oyster Perpetual" - inte bara sportklockorna? Det finns säkert undantag (Cellini kanske?) men generellt är nog de allra flesta Rolexmodeller "Oyster Perpetual".
@JamesZ
det är boetten som kallades för oyster från början.. var ju den första vattentäta boetten men syftade nog mest på att den var formad som ett ostron..
 

Oktogon

Panerai
Finns det någon som tycker att fläckarna på vissa urtavlor tillhörande 114200 & 114300 tillför något positivt? -Ni vet precis vilka fläckar jag talar om.

Jag gillar verkligen den gröna nyansen på denna urtavlan tillhörande 114200, men hur tänkte de ens när man valde att befläcka den med någon form av orange tuschpenna sedan?
IMG_0018.JPG
Håller också med... som tur är har jag riktigt smala handleder så 36mm funkar nog bättre ändå. Nästa klockköp blir nog likt TS! Tack för snygga bilder ;)
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Finns det någon som tycker att fläckarna på vissa urtavlor tillhörande 114200 & 114300 tillför något positivt? -Ni vet precis vilka fläckar jag talar om.

Jag gillar verkligen den gröna nyansen på denna urtavlan tillhörande 114200, men hur tänkte de ens när man valde att befläcka den med någon form av orange tuschpenna sedan?
IMG_0018.JPG
Själv älskar jag mina fläckar!!
IMG_20180119_183433398.jpg
 

Jodisalt

Rolex
Är det någon som vet hur ofta Rolex uppdaterar OP-linjen? Tänker på tidigare tavlor där tavlorna hade siffror och en cirkel i mitten i jämförelse med dagens OP modeller där majoriteten har stavindex (förutom blå urtavla, 36mm, vad jag vet). Tänker mer Basel 2018 om det kommer något nytt?
 

Operator

Omega
Tipsar alla med OP 34 mm som vill ha en easy-link extension om B32-20193-D1.
Är väl gjord för en annan modell, men den fungerar till OP 34. Beställde och fick hem min nyss, nu sitter den som en smäck och jag kan lätt ändra storlek :)
IMG_20180118_113834630.jpg
Jag skulle verkligen vilja ha en sån till min OP 36, köpte du din via AD i Sverige?
 

Rulle

Audemars

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag har en easylink på min också. Tror jag betalade 600kr för den ink montering hos Bergströms i Malmö. Den är värd varenda en krona :)
IMG_20180223_0936193~2.jpg
 

Rulle

Audemars
Jag har en easylink på min också. Tror jag betalade 600kr för den ink montering hos Bergströms i Malmö. Den är värd varenda en krona :)
IMG_20180223_0936193~2.jpg
600 spänn ?!
Måste nog bara varit monteringen för bergströms är nog inte så billiga ...dvs om du inte köpte klockan där

Så det var din blåa arab man sågpå gtgbilderna!
Hade sj med en sådan tidigare men såldes för jag fick ingen bra fit enligt flera ad's finns där visst inte halvlänkar till OP...ett halvår efteråt fick jag reda på att det finns halvlänkar som passar

Blir kanske att köpa en till om man hittar en för en rimlig peng!
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Jag köpte min klocka i Italien. Kan kolla kvittot ikväll för exakt summa. Men det var absolut inte dyrt. Fick vänta en vecka efter att jag beställde biten. Sen fick jag ett sms när den kommit. Lämnade in klockan vid lunch, och efter jobb vid 17 hämtade jag ut den igen.
 

Aarrgghh

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
600 spänn ?!
Måste nog bara varit monteringen för bergströms är nog inte så billiga ...dvs om du inte köpte klockan där

Så det var din blåa arab man sågpå gtgbilderna!
Hade sj med en sådan tidigare men såldes för jag fick ingen bra fit enligt flera ad's finns där visst inte halvlänkar till OP...ett halvår efteråt fick jag reda på att det finns halvlänkar som passar

Blir kanske att köpa en till om man hittar en för en rimlig peng!

750kr var det, inte 600. Tyvärr står det inte specificerat vad det är på kvittot. Men jag kan som sagt varmt rekommendera en ;)

IMG_20180223_1913078.jpg
 
Topp