• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Påverkar stölder dig?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Jag står fast vid att risken att du är med i en bilolycka är större än att du blir rånad på en klocka. Ja
Skillnaden ligger i uppsåt eller inte. Om man blir påkörd är det en olycka. Om man blir rånad sker det med uppsåt.
En bättre jämförelse är väl i så fall mellan en bilolycka/ att tappa klockan. Kontra att bli ”jackad”/rånad på klockan.

Tycker inte man ska vara rädd generellt sett. Men om man har en pjäs på 50-100kSEK på handleden ska man nog fundera lite på vart man visar upp den. Rätt dumt att både visa upp den för alla men likväl lika dumt att gå omkring med handen täckt över den för att ingen ska se (överdriver så klart).
….säger som polisen sa till mig när jag kört fel i East LA på kvällen: ”this is East LA don’t stop for red, just drive until you hit the exit”. Dvs. utsätt dig inte för onödig fara om du inte måste.

För att återgå till TS frågeställning så har jag alltid tänkt mig för vad jag sätter på mig beroende på var jag ska och vad jag ska göra. Det gäller inte bara klockor, för vi har ju sett allt folk rånas på jackor, skor, mobiltelefoner och andra prylar också. Personrån har väl alltid funnits, på senare tid verkar dock specifikt klockrånen ha ökat. I kombination med att media rapporterar om det mer samt att man läser oftare om det här på KS gör att man blir mer försiktig. Att vara försiktig är väl i och för sig bara positivt, men jag har ännu inte funderat på att göra av mig av med vissa klockor pga. rånrisken. Däremot tänker jag mer förebyggande genom att sätta upp hemlarm exempelvis. Sen har inte jag speciellt dyra klockor heller, jämfört med många andra, så jag kanske inte är "den typiska måltavlan". Dessutom är jag inte den som brukar vara sent ute, eftersom jag har spädbarn hemma. Får jag se 21-nyheterna är det som om jag vunnit på lotto :dead:

Tyvärr har jag blivit påverkad av händelserna som drabbat oss som älskar klockor, så pass mycket att "samlingen" nu troligen kommer att avyttras helt alt. behålla en hemma, en i bankfack men resten lämnar nog tyvärr i det närmaste :(
Idag ligger allt i bankfacket förutom en…så man kan kalla sig OWG redan 😀

Det är oerhört tråkigt att känna obehag/osäkerhet när man rör sig i centrala delar efter mörkrets inbrott...att hela tiden behöva kolla armen så att den inte syns...sedan går familj och hälsa före allt!

Senast ändrad:
Herregud vad paranoida alla har blivit. Jag håller med om att utvecklingen inte är trevlig på något sätt men flashar du inte och håller koll så är riskerna extremt små.

Med den medvetenhet där ute idag är det svårt att hålla låg profil även om man är en diskret person.

Har flera vänner som överväger att sälja av sina exklusivare klockor. De är inte intresserad av att någon rånar dem på grund av ett armbandsur som i slutet av dagen bara är något materiellt. Betydelselös liten sak i någon metall eller ädelmetall som råkar visa tiden. Alla har ju en smartphone idag så att visa tiden är inte huvudorsaken till att de bör en klocka. Det är ett smycke. Inget annat. Knappast något som är värt men för livet eller ännu värre. Har de familj är beslutet ännu enklare att att ta. Då handlar det om något mer än dem själva.

Många pratade bara om hur dyra vintage Rolex klockorna har blivit när priserna skenade 2013 och efteråt. Själva klockan i sig var ointressant. När man trodde att toppen var nådd drog en ännu värre hajp igång på nya Rolex. Värdet är det enda någon kommenterar om någon har en exklusivare klocka på armen sedan ett antal år tillbaka.

På lokala caféer har man noterat de som jagar bekräftelse och status. Ofta med något hajpat som byts ut mot något ännu mer hajpat efterhand. På armen har de AP, Patek, Daytonas, DD, GMT:s. Vi talar om en mellanstor stad i Sverige strax innan covid -19. Inte ens pandemin rubbade det. Tror aldrig jag har sett så många dyrare sportbilar och extrema sportbilar som under de senaste åren på vägarna.

För lite över 20 år sedan hade tjejerna platå skor och ingen särskild klädstil och amatörmässigt sminkade. Killarna hade i bästa fall en begagnad BMW 3:serie med större motor som de pimpat smaklöst. En instegs Ferrari var en ovanlig syn. En Lamborghini hade få sett i verkligheten. Det var innan internet och sociala medierna kom in i bilden.

Nu ser tjejerna ut som deras influensers med exklusiva kläder, väskor, perfekt sminkade. Killarna har köpt Mercedes AMG:s, Porsche eller något ännu mer exotiskt eftersom för många har det förstnämnda enligt deras tycke. Ungefär samma resonemang som med klockorna. Rolex är för mainstream om de nu inte har fått tag i en keramisk Daytona. Det ska vara AP eller Patek. Samma smak och tycke verkar livsstilskriminella också ha. Nu kanske jag trampar en och annan på tårna. Det bjuder jag på.

Tittar man på hemnet eller sociala medier så verkar de flesta ha ”lyxrenoverat” sina bostäder. Många har valt möbler från exklusiva tillverkare. De visar öppet sina hem och ger sken av att de har ett fantastiskt liv. Resor till medelhavet på de rätta ställena. Fina bilar på garageuppfarten.

Det är egentligen inte konstigt att utveckligen går åt det här håller. För alla kan givetvis inte ha den livsstilen som nämns ovan, det är extremt få förunnat. Många fler aspirerar att ha det andra redan har eller tror att de har.

Tack vare sociala medier så får nog många fått en skev bild hur gemene man har det egentligen. Det påverkar långt mer än man tror.

Med den medvetenhet där ute idag är det svårt att hålla låg profil även om man är en diskret person.

Har flera vänner som överväger att sälja av sina exklusivare klockor. De är inte intresserad av att någon rånar dem på grund av ett armbandsur som i slutet av dagen bara är något materiellt. Betydelselös liten sak i någon metall eller ädelmetall som råkar visa tiden. Alla har ju en smartphone idag så att visa tiden är inte huvudorsaken till att de bör en klocka. Det är ett smycke. Inget annat. Knappast något som är värt men för livet eller ännu värre. Har de familj är beslutet ännu enklare att att ta. Då handlar det om något mer än dem själva.

Många pratade bara om hur dyra vintage Rolex klockorna har blivit när priserna skenade 2013 och efteråt. Själva klockan i sig var ointressant. När man trodde att toppen var nådd drog en ännu värre hajp igång på nya Rolex. Värdet är det enda någon kommenterar om någon har en exklusivare klocka på armen sedan ett antal år tillbaka.

På lokala caféer har man noterat de som jagar bekräftelse och status. Ofta med något hajpat som byts ut mot något ännu mer hajpat efterhand. På armen har de AP, Patek, Daytonas, DD, GMT:s. Vi talar om en mellanstor stad i Sverige strax innan covid -19. Inte ens pandemin rubbade det. Tror aldrig jag har sett så många dyrare sportbilar och extrema sportbilar som under de senaste åren på vägarna.

För lite över 20 år sedan hade tjejerna platå skor och ingen särskild klädstil och amatörmässigt sminkade. Killarna hade i bästa fall en begagnad BMW 3:serie med större motor som de pimpat smaklöst. En instegs Ferrari var en ovanlig syn. En Lamborghini hade få sett i verkligheten. Det var innan internet och sociala medierna kom in i bilden.

Nu ser tjejerna ut som deras influensers med exklusiva kläder, väskor, perfekt sminkade. Killarna har köpt Mercedes AMG:s, Porsche eller något ännu mer exotiskt eftersom för många har det förstnämnda enligt deras tycke. Ungefär samma resonemang som med klockorna. Rolex är för mainstream om de nu inte har fått tag i en keramisk Daytona. Det ska vara AP eller Patek. Samma smak och tycke verkar livsstilskriminella också ha. Nu kanske jag trampar en och annan på tårna. Det bjuder jag på.

Tittar man på hemnet eller sociala medier så verkar de flesta ha ”lyxrenoverat” sina bostäder. Många har valt möbler från exklusiva tillverkare. De visar öppet sina hem och ger sken av att de har ett fantastiskt liv. Resor till medelhavet på de rätta ställena. Fina bilar på garageuppfarten.

Det är egentligen inte konstigt att utveckligen går åt det här håller. För alla kan givetvis inte ha den livsstilen som nämns ovan, det är extremt få förunnat. Många fler aspirerar att ha det andra redan har eller tror att de har.

Tack vare sociala medier så får nog många fått en skev bild hur gemene man har det egentligen. Det påverkar långt mer än man tror.

Jag håller med dig i stor utsträckning men jävlar vilken utsvävning ang sociala mediers inverkan på våra liv. On point? Yes, on topic? Not so much.

Jag tror ändå att man kan behålla några pjäser utan att skämmas men visst ska man tänka sig för. Dessutom är det inget fel på klockan som smycke, ett som även visar tid och är en alternativ investering. Folk som endast bryr sig om priset eller märket bryr jag mig inte om, cloutchasers och lättimponerade människor kommer alltid att finnas.

Jag håller med dig i stor utsträckning men jävlar vilken utsvävning ang sociala mediers inverkan på våra liv. On point? Yes, on topic? Not so much.

Jag tror ändå att man kan behålla några pjäser utan att skämmas men visst ska man tänka sig för. Dessutom är det inget fel på klockan som smycke, ett som även visar tid och är en alternativ investering. Folk som endast bryr sig om priset eller märket bryr jag mig inte om, cloutchasers och lättimponerade människor kommer alltid att finnas.

Som sagt vet jag flera som jag personligen känner som överväger att avyttra sina klockor och jag har full förståelse och respekt för det valet. Känner de sig inte längre trygga är det ju bättre att göra sig av med något de ser som en risk som dessutom binder upp kapital som de kan använda bättre.

För egen del har jag inga sådana planer. Men kan säga att värdeökningen har varit mestadels negativ eftersom syftet aldrig var att det skulle vara någon ”investering”. Personligen hade det inte rört mig om ryggen om klockorna rasade i värde från dagens nivåer. Vi talar motsvarande IT kraschen i värdefall. Då kanske man kan börja använda dem utan att bry sig nämnvärt. De hade inte längre varit lika intressanta att råna folk för.

Nu har jag ingen keramisk Daytona, men jag hade inte känt mig bekväm att använda en i vardagen även om man hade
köpt den för 20 000 kr. De flesta är väl införstådda att de ligger på 300 000+ idag. Bara att folk vet det gör en till ett tilltänkt rånoffer. Världens mest kända klocka skulle jag tro senaste årtiondena.

Skulle kunna ta upp att en äldre herre i min trappa blev brutalt nerslagen här om dagen bara ett kvarter hemifrån. Någon ropade till så det blev inget mer än så. Förövaren försvann. En annan herre blev här om året utsatt för ett brutalt rånförsök som lyckligtvis avbröts av en granne. Detta var i ett trapphus intill. Maskerade filurer som följt honom hela vägen från stan och trängde sig in. Det var på ljusa dagen. En kvinna fick säkerhetsdörren uppbruten under en senförmiddag för en tid sedan. Grannarna hörde inget. De bröt även upp entrédörren på markplan. Det har varit fler bostadsinbrott i närområdet vet jag. Det är ett välmående område på en av ortens bästa adresser

I välbärgade villaområdena förekommer det ideligen inbrott i hemmen. Inte sällan när de som bor där är hemma och sover. Det förekommer rån i bostäder också. Allt når inte media eller de sociala medierna. Man håller det diskret. Det är inget man vill skylta om.

Finns även de som har tvingats logga in på sin bank via bank-id och gått loss på transaktioner och låneansökan mm. Det finns ju de som kommer åt mer än privata konton via sin bank inloggning. Det är inte klokt vad man kan ställa till med för de som drabbas.

Vi har ett mer eller mindre kontantfritt samhälle där mycket har förenklats. På individnivå har det ökat riskerna. Tidigare kunde de råna en bank eller värdetransport eller en lokal butik. De har varierande grad av säkerhet. De flesta privatpersoner har ingen säkerhet att tala om.

Det bästa skyddet de har är diskretion. Men det rimmar dåligt med den tidsanda vi har haft under senare åren.

"Mannen i familjen har haft ett stort klockintresse sedan han började tjäna pengar i 20-årsåldern. Sedan dess har han som privatperson haft Rolex och gjort klockaffärer.

Det stod tidigt under rånet klart att rånarna visste precis vad de var ute efter: En Rolex Daydate i guld, värd uppemot en halv miljon kronor.

Problemet för rånarna? Mannen sålde klockan för ett halvår sedan.

– Jag vet inte hur de fått reda på att jag har haft den. Jag tycker att jag har varit försiktig. Jag har inte visat den på sociala medier. Om jag varit ute på middag har jag sett till att skydda den. Om jag har promenerat hem har jag tagit av mig den och stoppat den i fickan.

Däremot tog rånarna fruns Rolex, värd omkring 200 000 kronor."

"Mannen i familjen har haft ett stort klockintresse sedan han började tjäna pengar i 20-årsåldern. Sedan dess har han som privatperson haft Rolex och gjort klockaffärer.

Det stod tidigt under rånet klart att rånarna visste precis vad de var ute efter: En Rolex Daydate i guld, värd uppemot en halv miljon kronor.

Problemet för rånarna? Mannen sålde klockan för ett halvår sedan.

– Jag vet inte hur de fått reda på att jag har haft den. Jag tycker att jag har varit försiktig. Jag har inte visat den på sociala medier. Om jag varit ute på middag har jag sett till att skydda den. Om jag har promenerat hem har jag tagit av mig den och stoppat den i fickan.

Däremot tog rånarna fruns Rolex, värd omkring 200 000 kronor."
Å fyfan... Jag blir antagligen avstängd om jag skriver vad som borde göras med sådant avskum.

13 åriga sonen öppnar och får en pistol riktad mot sig. Det säger väl allt som behöver sägas.

För drygt 20 år sedan fick en av mina bästa vänners lillebror uppleva samma sak när de bröt sig in i deras hus. Deras pappa var hemma och fick lämna ifrån sig bilnycklarna till en stöldbegärlig bil om man håller på med grova rån och behöver en flyktbil. Bilen hittades senare nerbrunnen. Detta var i centralare delarna av Europa i ett av de mest välbeställda områdena i det landet. Där och då tänkte jag att det där kommer att komma hit förr eller senare. På den tiden tittade man med fasa på bränderna och upploppen i förorterna till Paris på nyheterna. Många tänkte säkert att det där aldrig kommer att hända i trygga lilla Sverige. Här om året fick vi samma typ av problematik här.

Herregud vad paranoida alla har blivit. Jag håller med om att utvecklingen inte är trevlig på något sätt men flashar du inte och håller koll så är riskerna extremt små.
Risken får väl anses liten men frågan är om någon skulle sitta med 500k i bunt på bordet på lunchrestaurangen..
I praktiken kostar ju någons identitet 3kr med ett sms till transportstyrelsen om man ser en person tillsammans med en bil. Därefter är det väl bara välja ett tillfälle.

Förhoppningsvis ser vi lite gripanden så kriminella ej känner att det är värt det.

Men vilka andra brott idag innefattar ett möte med en tafatt svensson med mjölk på skjortan och en trött unge på handen. snarare än väktare och "ej kontanthantering".

Insåg precis att för egen del skulle jag kunna släppa det helt med en enkel ”sekretessmarkering” hos Skatteverket. Innebär kort och gott att personuppgifter som adress osv inte är offentliga. Detta kan man ansöka om själv, frågan är, Finns det något negativt med att ej ha offentliga uppgifter, och varför är inte samtliga identiteter dolda för allmänheten?

För den som vill får man fram detta iaf men man slipper ju gå runt med adress i pannan bara för att man har en regplåt som går att avläsa på 50m håll.

Insåg precis att för egen del skulle jag kunna släppa det helt med en enkel ”sekretessmarkering” hos Skatteverket. Innebär kort och gott att personuppgifter som adress osv inte är offentliga. Detta kan man ansöka om själv, frågan är, Finns det något negativt med att ej ha offentliga uppgifter, och varför är inte samtliga identiteter dolda för allmänheten?

För den som vill får man fram detta iaf men man slipper ju gå runt med adress i pannan bara för att man har en regplåt som går att avläsa på 50m håll.
För minsta lilla du behöver göra en kreditupplysning eller liknande kommer du behöva all sköns papper. Check out med te x klarna eller liknande när e-commerce siten vanligtvis hämtar dina adressuppgifter etc kommer inte att fungera. Kort och gott allt som kräver dina adress eller personuppgifter kommer kräva extra dokumentation från skatteverket och ev även polisen.

Först och främst fungerar skyddet bäst i samband med flytt. Du kommer inte kunna teckna nytt mobilabonnemang förutom hos Telia. Allt annat där ditt personnummer behövs kommer inte fungera. Teckna elavtal måste göras fysiskt på plats.
Hyra bil, väldigt svårt. Du kommer inte kunna handla på faktura.

Vissa internetköp kommer du inte kunna göra då endast klarna fungerar och det kan du inte använda. Egentligen ska du inte ens handla på nätet då din adress kan röjas.

Det är väldigt krångligt att leva med det, men har man en hotbild så är det som det är.

Du får inte en sekretessmarkering bara så där. Den ska motiveras väl från ditt håll och polisen kommer ge sin åsikt om du behöver det eller inte. Sen behöver du ansöka om att förnya den efter några år.

För minsta lilla du behöver göra en kreditupplysning eller liknande kommer du behöva all sköns papper. Check out med te x klarna eller liknande när e-commerce siten vanligtvis hämtar dina adressuppgifter etc kommer inte att fungera. Kort och gott allt som kräver dina adress eller personuppgifter kommer kräva extra dokumentation från skatteverket och ev även polisen.

Först och främst fungerar skyddet bäst i samband med flytt. Du kommer inte kunna teckna nytt mobilabonnemang förutom hos Telia. Allt annat där ditt personnummer behövs kommer inte fungera. Teckna elavtal måste göras fysiskt på plats.
Hyra bil, väldigt svårt. Du kommer inte kunna handla på faktura.

Vissa internetköp kommer du inte kunna göra då endast klarna fungerar och det kan du inte använda. Egentligen ska du inte ens handla på nätet då din adress kan röjas.

Det är väldigt krångligt att leva med det, men har man en hotbild så är det som det är.
Frågade en vän som lever så pga sitt jobb lite om det, så här svarade hon:

Nja, det mesta går med BankID idag. Försäkringskassan och banker när du ska ha nya lån är de som är lite krångliga. FK framförallt, de är kvar i 90-talet med papper för allt.

Handla på nätet är lugnt. Så länge paketet inte går till ens brevlåda så skriver man skriver bara adressen till ett lämpligt utlämningsställe istället. Funkar även om man inte vill ha sin riktiga adress i olika kundregister. Förutsatt att man betalar med kort eller swish direkt.

Ska du vara riktigt trygg med en sekretessmarkering bör du inte bara flytta utan också byta efternamn om du inte heter Andersson. Sen ska du kontakta varenda ställe du varit medlem hos och begära radering av dina sparade uppgifter. Byt telefonnummer också. Sen är det bara att hoppas att inga register du kan finnas i hackas.

Sen ska du helst inte ha familj heller, det gör allt mycket jobbigare. Det är en sak att leva med det själv, en helt annan att tvinga det på partner och barn om det inte finns ett väldigt gott skäl.

Jag tror att inom några år kommer vi de politiska förslag om att begränsa tillgången till folkbokföringen, men det kommer möta mycket motstånd. Både journalister och kreditbolag är helt beroende av tillgång till den idag. Men när vi inte längre har kontanthantering för kriminella att rikta in sig på så kommer det nog bli tvunget att göra vissa ingrepp i offentlighetsprincipen. Både dessa klockrånen och i princip alla bedrägerier är enbart möjliga pga att våra personnummer är fritt tillgängliga.

Jag tror att inom några år kommer vi de politiska förslag om att begränsa tillgången till folkbokföringen, men det kommer möta mycket motstånd. Både journalister och kreditbolag är helt beroende av tillgång till den idag. Men när vi inte längre har kontanthantering för kriminella att rikta in sig på så kommer det nog bli tvunget att göra vissa ingrepp i offentlighetsprincipen. Både dessa klockrånen och i princip alla bedrägerier är enbart möjliga pga att våra personnummer är fritt tillgängliga.

Det är ju en grundlagsändring på förslag just nu som bland annat vill kunna begränsa tillgången till eller spridningen om information om brottslighet och domar etc. Åtminstone vissa journalister har skramlat mycket om de delarna av förslaget. Än är inte sista ordet sagt där men den intresserade kan ju ge sig ut och söka lite efter information om detta. En sökterm kan vara "SOU 2020:45".

Jag har relativt nyligen flyttat ifrån Sverige till Tyskland och här finns inga öppna register och det är inte direkt så att världen gått under.
Visst, när jag skulle köpa ett hus behövde jag åka fysiskt till banken och prata med en riktigt människa och ta med mig utdrag från Finanzamt (skatteverket) på min inkomst för att få ett lån.
Och när vi köpt huset gjorde vi samtliga avtal (el, internet osv) online men var tvungna att skicka in underskrivna papperskopior. Men nu när det är klart behöver jag ju “aldrig” gör om det så länge jag inte byter tex. bank. I mitt dagliga liv är allt som vanligt, kan handla online utan problem och hyrde för någon månad sedan en bil.

Min vänner här är i chock att man kan se vart folk bor, vad de kör för bil, hur stort hus/tomt de har osv. Samma sak med bolag, att man kan se deras ekonomi helt öppet. Som svensk är man ju van och tänker “det är väl bra”, men samtidigt är ju frågan…varför?

En väninna till min flickvän är “jätterik” (tänk mycket pengar sen x10) men hon bor i en random villa, kör ingen flashig bil och klär sig normalt. Dvs. vet man inte om det är hon vem som helst, medans hon i Sverige skulle vara med i “De tjänar bäst i..” “Mest förmögna under X år” osv.

Så en sak att adresser är enkla att få tag på, men att folks inkomst är ett par klick bort ser jag verkligen ingen nytta av.

Vänligen,
Martin

Du får inte en sekretessmarkering bara så där. Den ska motiveras väl från ditt håll och polisen kommer ge sin åsikt om du behöver det eller inte. Sen behöver du ansöka om att förnya den efter några år.

Frågade en vän som lever så pga sitt jobb lite om det, så här svarade hon:

Nja, det mesta går med BankID idag. Försäkringskassan och banker när du ska ha nya lån är de som är lite krångliga. FK framförallt, de är kvar i 90-talet med papper för allt.

Handla på nätet är lugnt. Så länge paketet inte går till ens brevlåda så skriver man skriver bara adressen till ett lämpligt utlämningsställe istället. Funkar även om man inte vill ha sin riktiga adress i olika kundregister. Förutsatt att man betalar med kort eller swish direkt.

Ska du vara riktigt trygg med en sekretessmarkering bör du inte bara flytta utan också byta efternamn om du inte heter Andersson. Sen ska du kontakta varenda ställe du varit medlem hos och begära radering av dina sparade uppgifter. Byt telefonnummer också. Sen är det bara att hoppas att inga register du kan finnas i hackas.

Sen ska du helst inte ha familj heller, det gör allt mycket jobbigare. Det är en sak att leva med det själv, en helt annan att tvinga det på partner och barn om det inte finns ett väldigt gott skäl.

Låter väldigt klokt att begränsa, får försöka forska vidare i hur våra politiska partier förhåller sig i frågan:)

Var på en tillställning i fredags, jag bar piké och inte skjorta. Eftersom jag inte riktigt visste vad det skulle vara för människor där och det kunde vara alla typer, så skippade jag att ha klockan på mig och lät den vara hemma. Vi tog bilen dit och jag var inte sugen alls på att någon skulle kunna se vad jag kör för bil och sedan kartlägga resten via sökmotorerna för att göra hembesök senare.

Klockor är bra pengar just nu och med tanke på antalet mord/skjutningar som sker så verkar det vara en jävla rea på att beställa mord, inte underligt att de är sugna på att göra enkla klockrån med belöning på hundratusentals kronor istället för att riskera livstidsfängelse för grova våldsbrott. Kommer säkert bara bli vanligare i takt med att straffen för våldsbrott och vapenbrott blir strängare, den kriminelle söker nya "affärsverksamheter", varför skulle inte personrån/klockrån/home invasion vara en möjlig "expansion". Polaren hade "dörrknackning" på sitt hus, fångades på kameran på uppfarten och den vid ytterdörren, individen såg kamerorna och stack, bra bilder blev det och man kunde se att polarna väntade på gatan. Finns inte mycket att göra med sådana kamerabilder så länge de inte begår något brott, bara hoppas på att de väljer någon annan stackares hus nästa gång.

Diskretion kommer bli allt mer viktig, i alla fall för mig och oavsett vad statistiken säger om klockrån jämfört med något annat. Jag låter inte min sambo (eller tjejvänner) gå hem själva hur som helst enbart för statistiken att bli utsatt för våldtäkt är lägre för kvinnor än att för oss män att bli misshandlade!

Senast ändrad:
Har kameror hemma, men funderade länge på om man skulle försöka dölja dem eller "skylta" med dem. Slutade med att jag satte upp de rätt synligt. Risken är väl att någon antar att man har värdefulla saker bara för att man råkar ha kameraövervakning, men de har ju även ett avskräckande syfte...

Var på en tillställning i fredags, jag bar piké och inte skjorta. Eftersom jag inte riktigt visste vad det skulle vara för människor där och det kunde vara alla typer, så skippade jag att ha klockan på mig och lät den vara hemma. Vi tog bilen dit och jag var inte sugen alls på att någon skulle kunna se vad jag kör för bil och sedan kartlägga resten via sökmotorerna för att göra hembesök senare.

Klockor är bra pengar just nu och med tanke på antalet mord/skjutningar som sker så verkar det vara en jävla rea på att beställa mord, inte underligt att de är sugna på att göra enkla klockrån med belöning på hundratusentals kronor istället för att riskera livstidsfängelse för grova våldsbrott. Kommer säkert bara bli vanligare i takt med att straffen för våldsbrott och vapenbrott blir strängare, den kriminelle söker nya "affärsverksamheter", varför skulle inte personrån/klockrån/home invasion vara en möjlig "expansion". Polaren hade "dörrknackning" på sitt hus, fångades på kameran på uppfarten och den vid ytterdörren, individen såg kamerorna och stack, bra bilder blev det och man kunde se att polarna väntade på gatan. Finns inte mycket att göra med sådana kamerabilder så länge de inte begår något brott, bara hoppas på att de väljer någon annan stackares hus nästa gång.

Diskretion kommer bli allt mer viktig, i alla fall för mig och oavsett vad statistiken säger om klockrån jämfört med något annat. Jag låter inte min sambo (eller tjejvänner) gå hem själva hur som helst enbart för statistiken att bli utsatt för våldtäkt är lägre för kvinnor än att för oss män att bli misshandlade!
Ökar rånrisken om man har skjorta eller varför var det relevant att du valde piké istället för skjorta?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp