Herregud vad paranoida alla har blivit. Jag håller med om att utvecklingen inte är trevlig på något sätt men flashar du inte och håller koll så är riskerna extremt små.
Med den medvetenhet där ute idag är det svårt att hålla låg profil även om man är en diskret person.
Har flera vänner som överväger att sälja av sina exklusivare klockor. De är inte intresserad av att någon rånar dem på grund av ett armbandsur som i slutet av dagen bara är något materiellt. Betydelselös liten sak i någon metall eller ädelmetall som råkar visa tiden. Alla har ju en smartphone idag så att visa tiden är inte huvudorsaken till att de bör en klocka. Det är ett smycke. Inget annat. Knappast något som är värt men för livet eller ännu värre. Har de familj är beslutet ännu enklare att att ta. Då handlar det om något mer än dem själva.
Många pratade bara om hur dyra vintage Rolex klockorna har blivit när priserna skenade 2013 och efteråt. Själva klockan i sig var ointressant. När man trodde att toppen var nådd drog en ännu värre hajp igång på nya Rolex. Värdet är det enda någon kommenterar om någon har en exklusivare klocka på armen sedan ett antal år tillbaka.
På lokala caféer har man noterat de som jagar bekräftelse och status. Ofta med något hajpat som byts ut mot något ännu mer hajpat efterhand. På armen har de AP, Patek, Daytonas, DD, GMT:s. Vi talar om en mellanstor stad i Sverige strax innan covid -19. Inte ens pandemin rubbade det. Tror aldrig jag har sett så många dyrare sportbilar och extrema sportbilar som under de senaste åren på vägarna.
För lite över 20 år sedan hade tjejerna platå skor och ingen särskild klädstil och amatörmässigt sminkade. Killarna hade i bästa fall en begagnad BMW 3:serie med större motor som de pimpat smaklöst. En instegs Ferrari var en ovanlig syn. En Lamborghini hade få sett i verkligheten. Det var innan internet och sociala medierna kom in i bilden.
Nu ser tjejerna ut som deras influensers med exklusiva kläder, väskor, perfekt sminkade. Killarna har köpt Mercedes AMG:s, Porsche eller något ännu mer exotiskt eftersom för många har det förstnämnda enligt deras tycke. Ungefär samma resonemang som med klockorna. Rolex är för mainstream om de nu inte har fått tag i en keramisk Daytona. Det ska vara AP eller Patek. Samma smak och tycke verkar livsstilskriminella också ha. Nu kanske jag trampar en och annan på tårna. Det bjuder jag på.
Tittar man på hemnet eller sociala medier så verkar de flesta ha ”lyxrenoverat” sina bostäder. Många har valt möbler från exklusiva tillverkare. De visar öppet sina hem och ger sken av att de har ett fantastiskt liv. Resor till medelhavet på de rätta ställena. Fina bilar på garageuppfarten.
Det är egentligen inte konstigt att utveckligen går åt det här håller. För alla kan givetvis inte ha den livsstilen som nämns ovan, det är extremt få förunnat. Många fler aspirerar att ha det andra redan har eller tror att de har.
Tack vare sociala medier så får nog många fått en skev bild hur gemene man har det egentligen. Det påverkar långt mer än man tror.