• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Paketöppning; hur fan tänkte du här Affe?! Nu med en liten uppdatering angående kronan kl: 6.

Vad tycker du om klockan?!

• Full som stryk!

Röster: 41 27.3%
  • Eller faen va cool!

Röster: 109 72.7%

• Totala väljare
    150
  • Denna undersökning kommer att stängas: .
Helt ärligt så vet jag inte!

Men jag har kollat in denna Breitling World 80840 länge, Hm säkert i 15-20 år utan att ha kommit till skott!

Men nu dök denna klocka i alla fall upp, på Kaplans Auktioner på lördagens Klockor. Till en början så tänkte jag faktiskt skita i att lägga bud! Men så började jag känna viss ånger att missa chansen att få lägga vantarna på en Breitling world 80840.

Då klockan var över 13:00 så var det ju för sent att lägga bud via deras hemsida, fakk tänkte jag! Men då kom jag ihåg att Georgios berättade för mig när jag var ner till stockholm på klockkvaliten att dom hade börjat köra köra lördags auktionerna via realtid. Men då så tänkte jag, då är det lugna puckar.

Istället för att snickra vidare på vedboden vi håller på att bygga så tog jag mig än välbehövlig paus. 15 min senare så hade jag klickat hem denna skapelse eller rättare sagt styggelse för vissa andra kanske Haha...

Som sagt var, så är jag normalt en fullsets nörd av rang, men det är relativt ovanligt att det följer med tillbehör till dessa klockor tyvärr! Så det är bara att bita i det sura äpplet och gill läget dessvärre.

Jaja...klockan jag klickade hem, har i alla fall 4 tidszoner, det är ganska så ballt, var av 3 st visar 24-timmarsvisning. Klockan i sig är Quartz, och varje tidszon drivs med ett litet batteri. Den har även datum som jag gillar som en komplikation.
grattis,va ruskigt nära att bjuda på den =).

OBSERVERA, på insidan av boettlocket till vänster , en liten kul detalj som jag gillar så mycket, det stå storleken på batterierna ingraverat :).
55885_106_attachment.jpg

Det kanske inte flyger helt 100 med att smacka in, 4 stycken tidszoner i en klocka som bara mäter 39mm i diameter. Men om man hade gjort den större så hade det blivit en Diesel klocka istället.

Fakta / Specifikationer.

Namn: Breitling World 80840.
Uppvridning: Quartzurverk.
Boettdiameter: 39mm.
Urtavla: Svart med arabiska siffror i guldfärg, 4-tidszoner.
Glas: Mineralglas.
Komplikationer: Datum plus 4-tidszoner.
Luggbredd. 20mm.
Vattentät. 30m/100Ft
Lås: Blygelspänne på svart läder.

Ingen paketöppning utan bilder såklart.

DSC_5445.JPG
DSC_5446.JPG
DSC_5447.JPG

DSC_5449.JPG

DSC_5453.JPG

DSC_5455.JPG
DSC_5459.JPG
DSC_5462.JPG

Efter jag har haft den på handleden så är den fan inte så tokig kan jag tycka!
DSC_5475.JPG

Kommer att köra svensk tid på stora tidszonen, dom övriga för bli New York, Sydney och Seoul.
DSC_5467.JPG

Kan det vara så att det går och vrida på klockan för att det ska vara lättare att ställ tiden på tidszonerna kl: 6 och 12, eller är det så att det har något med kompass att göra?!

DSC_5471.JPG
DSC_5473.JPG

Hm...tråkigt att en av kronorna inte verkar vara original, eller så är den sönderpolerad. Var i kontakt med Klockmäster Globen, det kan vara så att det går att beställa, få en originalkrona till klockan.

IMG_3964[1].JPG
IMG_3965[1].JPG
IMG_3967[1].JPG
IMG_3970[1].JPG

Tack för att ni tog er tid, väl mött!

Mvh // Affe

Uppdatering beträffande kronan kl; 6.

Tog mig tid att skicka ett mejl till dom underbara urmakarna på Klockmäster Globen, där jag frågade angående kronan på den nyinkomna klockan! Hörde ifall det gick att beställa till en rätt krona då jag trodde att det satt en icke originalkrona alternativt att den var polerad.

Fick ett snabbt svar att dom skulle kolla upp det med Breitling, ca 2 timmar senare så hade dom även fått svar från Breitling. Där dom ( BREITLING ) meddelade att det även såg ut så på deras Breitling World 80840 att kronan kl 6 saknar B:et.

Bilder från Breitling.
kronan till små verken.jpg
kronan kl 6.jpg

Så det känns jävligt skönt att allt är som det ska verkar det som! STORT TACK TILL KLOCKMÄSTER GLOBEN som tog sig tid att kolla upp detta till mig!!!

https://www.mywatchmart.com/listing...ots-watch-ref-80840-stainless-steel-18k-gold/

Hur gammal är den? Funderar också på vad listpriset var back in the days. Den var säkert inte billig... Den har något slags retrovärde och är cool därför men rent objektivt - näeeee...

Hur gammal är den? Funderar också på vad listpriset var back in the days. Den var säkert inte billig... Den har något slags retrovärde och är cool därför men rent objektivt - näeeee...

Den är från början av 80-talet, 83-84 har jag fattat det som!

Intressant fråga fråga du har där, skulle vara kul och veta va dom gick gör back in the days!

Har många gamla kataloger liggandes, dock ingen som är så tidig där denna World 80840 finns med tyvärr!

Tillbaka
Topp