• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Panerai - Har de börjat tappa popularitet?

Gillar du Panerai och har du köpt, eller tänker köpa en?

  • Gillar Panerai men tycker inte att de är prisvärda och har ett dåligt andrahandsvärde

    Röster: 67 24.7%
  • Gillar Panerai och köper gärna en så småningom oavsett vad marknaden säger

    Röster: 88 32.5%
  • Gillar Panerai "base" / äldre referenserna och tycker att de nya gått ifrån Panerais "DNA"

    Röster: 33 12.2%
  • Tycker att Panerai har icke tilltalande klockor, t om fula, skulle aldrig betala för ETA, osv.

    Röster: 83 30.6%

  • Totala väljare
    271

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Knappast. Man kan gilla Panerai men att påstå att det är ett märke med "stor variation"?
Om man intresserar sig för och sätter sig in i Panerai ett steg längre än att "de är ju stekpannor som alla ser likadana ut" kan konstateras att det helt klart finns stor variation.

Citerar mig själv från en annan tråd:
"..Skämt åsido, olika Paneraimodeller har för den oinvigde onekligen i hög utsträckning ett likartat utseende. Men boy, när man väl sätter sig in i det är det alldeles.... alldeles underbart att botanisera bland de ofta relativt subtila differenserna modellerna emellan :heart: "

För övrigt generellt rätt kul med klockor som inte har det numera ganska generiska utseende som div dussinsubbar etc. har, oavsett om man är the original eller inte..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Nej för högt, i den prisklassen Panerai ligger i idag så köper jag hellre andra märken.
Fullständigt tvärtom för mig. Eller iaf gör jag inte den nedvärderingen av Panerai kontra andra som du gör. Min 422 listar ca 88k. Finns mycket jag kan få för de pengarna inkl Rolex Sub, GMT inkl. Batman, ett koppel Omega Speedys, PO:s, ett gäng JLC:s, IWC:s osv.

Poängen är att det är fullständigt subjektivt då du får svårt att hävda att det (utöver andrahandsvärdet när det gäller just Rolex) finns objektiva skäl till varför prisnivån när det gäller ett visst märke i detta segment skulle vara för hög gentemot nivån hos andra märken i segmentet..
 
Senast ändrad:

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Fullständigt tvärtom för mig. Eller iaf gör jag inte den nedvärderingen av Panerai kontra andra som du gör. Min 422 listar ca 88k. Finns mycket jag kan få för de pengarna inkl Rolex Sub, GMT inkl. Batman, ett koppel Omega Speedys, PO:s, ett gäng JLC:s, IWC:s osv.

Poängen är att det är fullständigt subjektivt då du får svårt att hävda att det (utöver andrahandsvärdet när det gäller just Rolex) finns objektiva skäl till varför prisnivån när det gäller ett visst märke skulle vara för hög gentemot nivån hos andra märken..
Panerai har enligt mig samma problem som IWC med standardverk från ETA. Det är helt enkelt inte roligt att köpa klockor i den prisklassen märkena ligger på och erbjudas ett standardverk. Som jag också skrev gäller det dock inte alla klockor och jag gillar verkligen framförallt verken med mikrorotor. Men det är ju klart att det är subjektivt att jag hellre väljer exempelvis Rolex i den prisklassen, även om jag iofs är personligen övertygad om att Rolex håller en högre kvalitet krona för krona.
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Panerai har enligt mig samma problem som IWC med standardverk från ETA. Det är helt enkelt inte roligt att köpa klockor i den prisklassen märkena ligger på och erbjudas ett standardverk. Som jag också skrev gäller det dock inte alla klockor och jag gillar verkligen framförallt verken med mikrorotor. Men det är ju klart att det är subjektivt att jag hellre väljer exempelvis Rolex i den prisklassen, även om jag iofs är personligen övertygad om att Rolex håller en högre kvalitet krona för krona.
Och redan där sprack argumentationen med tanke på att en överväldigande majoritet av Panerais nutida modeller innehåller inhouseverk..

De har dessutom ett antal riktiga high end-verk sett till komplikationer som tourbillon mm..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Och redan där sprack argumentationen med tanke på att en överväldigande majoritet av Panerais nutida modeller innehåller inhouseverk..
Liten sidonotis på tal om det. Många av de önskningar folk har i den här tråden är gamla modeller. Har ni ens tittat in på det nuvarande utbudet på Panerai.com? :)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Och redan där sprack argumentationen med tanke på att en överväldigande majoritet av Panerais nutida modeller innehåller inhouseverk..

De har dessutom ett antal riktiga high end-verk sett till komplikationer som tourbillon mm..
Du får tycka så, lite omvänt guilty by association så att säga (det finns high-end-verk, alltså är allt high end). Jag är inte intresserad av att argumentera om subjektiva åsikter, jag har sagt vad jag tycker och du får tycka vad du tycker :)
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Du får tycka så, lite omvänt guilty by association så att säga (det finns high-end-verk, alltså är allt high end). Jag är inte intresserad av att argumentera om subjektiva åsikter, jag har sagt vad jag tycker och du får tycka vad du tycker :)
Nja, tycka och tycka..
Det är ett vedertaget faktum att den stora majoriteten modeller kommer med inhouse; ditt tidigare påstående och din tro på att man övervägande erbjuds ETA-verk när man handlar Panerai är således fel..
 

Rey

Rolex
Det är lustigt hur vissa tycker det är omöjligt att hålla rätt på alla referenser medans andra tycker att variationen är obefintligt :D

Hur stor variation har Rolex egentligen? ;)
 

Rey

Rolex
Du får tycka så, lite omvänt guilty by association så att säga (det finns high-end-verk, alltså är allt high end). Jag är inte intresserad av att argumentera om subjektiva åsikter, jag har sagt vad jag tycker och du får tycka vad du tycker :)

Du vill argumentara med objektiva åsikter då menar du? Hur gör man det? ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Nja, tycka och tycka..
Det är ett vedertaget faktum att den stora majoriteten modeller kommer med inhouse; ditt tidigare påstående och din tro på att man övervägande erbjuds ETA-verk när man handlar Panerai är således fel..
Det är ett vedertaget faktum att jag aldrig påstått att Panerais samtliga klockor har ETA-verk och tar man i beaktande begagnade klockor ökar mängden ETA väsentligt. Det är således objektivt helt korrekt det jag skrev.
 

n1tro

Panerai
Varför inte döpa om tråden till ... med tanke på var den är på väg till - trumvirvel - ...

"Panerai - är det svårare att idag köpa en Panerai och veta EXAKT vad du kan sälja den för, så du inte går miste om 1 krona?"

Har lovat mig själv att hålla mig borta från diskussioner på nätet .. svårt ..
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Det är ett vedertaget faktum att jag aldrig påstått att Panerais samtliga klockor har ETA-verk och tar man i beaktande begagnade klockor ökar mängden ETA väsentligt. Det är således objektivt helt korrekt det jag skrev.
Men då så, då är en av dina största invändningar mot Panerai inte längre ett problem för dig, köp ny Panerai så får du inhouse ;)
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Du vill argumentara med objektiva åsikter då menar du? Hur gör man det? ;)
Om du kunde lyfta näsan någon centimeter och läsa vad tråden handlar om så är frågan huruvida man GILLAR Panerai eller inte och VARFÖR. Tråden heter inte "led i bevis varför Panerai är objektivt si eller objektivt så".

Nu tänker jag kryssa för att jag tycker Panerai är fula eftersom det uppenbarligen går ungefär lika bra att diskutera allmänt i denna tråden som att övertyga @Undersköterskan att Omega är dåligt :D
 

Rey

Rolex
Om du kunde lyfta näsan någon centimeter och läsa vad tråden handlar om så är frågan huruvida man GILLAR Panerai eller inte och VARFÖR. Tråden heter inte "led i bevis varför Panerai är objektivt si eller objektivt så".

Du skrev att du inte ville diskutera med subjektiva åsikter. Vad gör man annars?
 

Parabellum

Rolex
2-Faktor
Jag tycker att det är bra diskussioner igång nu. Men ni som klankar ner på att tråden skulle vara vinklad eller ännu värre: "onödig", (vinklad kanske den är, då jag är skeptisk och fundersam kring Panerais framtid och därmed även andrahandsvärde, vilket är viktigt för MIG och säkert många andra, då detta inte bara handlar om att köpa alla klockor man gillar när man inte är rik), lämna tråden eller delta med konstruktiva inlägg, som t ex Palenkovich med flera.

Att komma och påstå att man inte bryr sig om att man inte vill "förlora en krona när man säljer" etc är för mig bara ett tecken på den underliggande snobberiet som finns på detta forum hos vissa.

Det handlar inte om att inte förlora en krona, utan det faktum att jag långt ifrån är den enda som är fundersam över Panerais framtid, andrahandsmarknaden osv.
Sen är jag genuint intresserad av vad folk i allmänhet tycker om Panerai och om de är prisvärda - vilket även motiverar mina frågeställningar i pollen.
Sluta vara så gravallvarliga och titt som tätt klanka ner på folk som startar trådar. Vad är detta om inte ett diskussionsforum?

Man får helt enkelt, om man vill delta, förklara för varför man gillar eller inte gillar Panerai, hur man ser på marknaden osv.
 

Rey

Rolex
Om du kunde lyfta näsan någon centimeter och läsa vad tråden handlar om så är frågan huruvida man GILLAR Panerai eller inte och VARFÖR. Tråden heter inte "led i bevis varför Panerai är objektivt si eller objektivt så".

Nu tänker jag kryssa för att jag tycker Panerai är fula eftersom det uppenbarligen går ungefär lika bra att diskutera allmänt i denna tråden som att övertyga @Undersköterskan att Omega är dåligt :D


Tråden heter alltså inte led i bevis varför Panerai är objektivt si eller så men du vill ändå inte diskutera subjektivt?

Jag vet mycket väl vad vetenskapliga belägg är, frågan är vilka sådana du tänkt använda i en diskussion om klockor?
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Jag tycker att det är bra diskussioner igång nu. Men ni som klankar ner på att tråden skulle vara vinklad (vilket den kanske är, då jag är skeptisk och fundersam kring Panerais framtid och därmed även andrahandsvärde, vilket är viktigt för MIG och säkert många andra, då detta inte bara handlar om att köpa alla klockor man gillar när man inte är rik).
Att komma och påstå att man inte bryr sig om att man inte vill "förlora en krona när man säljer" etc är för mig bara ett tecken på den underliggande snobberiet som finns på detta forum hos vissa.

Det handlar inte om att inte förlora en krona, utan det faktum att jag är långt ifrån den enda som är fundersam över Panerais framtid, andrahandsmarknaden osv.
Sen är jag genuint intresserad av vad folk i allmänhet tycker om Panerai och om de är prisvärda - vilket även motiverar mina frågeställningar i pollen.
Sluta vara så gravallvarliga och titt som tätt klanka ner på folk som startar trådar. Vad är detta om inte ett diskussionsforum?

Man får helt enkelt, om man vill delta, förklara för varför man gillar eller inte gillar Panerai, hur man ser på marknaden osv.

Verkar vara förutsatt att Panerais andrahandsvärde är dåligt. Jämfört med vad? Rolex? Yes, precis som nästan alla andra märken!
I övrigt vill jag påstå att Panerai står sig bättre generellt än Omega, BP, Breitling m.fl. Visst finns enstaka modeller jag tycker klättrat för lågt, ex 590 här på KS, men i övrigt..
Tycker således att ett av fundamenten för denna tråd är felaktigt redan från början..

Ovanstående är för övrigt min uppfattning av läget oavsett vad den australiensiske skränhalsen Archie påstår..
 

K-S

Rolex
2-Faktor
Verkar vara förutsatt att Panerais andrahandsvärde är dåligt. Jämfört med vad? Rolex? Yes, precis som nästan alla andra märken!
I övrigt vill jag påstå att Panerai står sig bättre generellt än Omega, BP, Breitling m.fl. Visst finns enstaka modeller jag tycker klättrat för lågt, ex 590 här på KS, men i övrigt..
Tycker således att ett av fundamenten för denna tråd är felaktigt redan från början..

Ovanstående är för övrigt min uppfattning av läget oavsett vad den australiensiske skränhalsen Archie påstår..
När har archie varit en pålitlig referens till något? Till "Fuck me Dead", kanske. Pajas.
Direkt felaktigt att ens ta upp det som en "värdemätare".
 

Palenkovich

Patek
2-Faktor
Panerai är dött, länge leve Panerai!

IMG_4564.JPG
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
Verkar vara förutsatt att Panerais andrahandsvärde är dåligt. Jämfört med vad? Rolex? Yes, precis som nästan alla andra märken!
I övrigt vill jag påstå att Panerai står sig bättre generellt än Omega, BP, Breitling m.fl. Visst finns enstaka modeller jag tycker klättrat för lågt, ex 590 här på KS, men i övrigt..
Tycker således att ett av fundamenten för denna tråd är felaktigt redan från början..

Ovanstående är för övrigt min uppfattning av läget oavsett vad den australiensiske skränhalsen Archie påstår..
Jag håller med. Vissa modeller såsom Pam111 har ju gjort en resa från 30-35k till 40-45k (utgångspriset) på 3 år ish. Begpriser och en generell höftning av mig
 
Topp