Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ska man i så fall trycka in dessa från hålet så att säga?Mina har en diameter på ca 32,5mm.
Förr användes ofta en annan typ av bandstift som var släta så att man inte kan få lossa dem med bandstiftsverktyget som på moderna bandstift och de skall då petat ut från sidan istället.
Jepp och du kommer känna att de är fjädrade när du trycker in verktyget. Jag har dock sett fasta pinnar som man har satt in i stället för bandstift och då får man använda ett verktyg som är till för att pressa ut stift från armband.Ska man i så fall trycka in dessa från hålet så att säga?
Då kanske jag har fasta pinnar trots allt. Det sitter stenhårt. De har ju iofs suttit många år så man kan kanske kan ha på lite wd-40 eller liknande?Jepp och du kommer känna att de är fjädrade när du trycker in verktyget. Jag har dock sett fasta pinnar som man har satt in i stället för bandstift och då får man använda ett verktyg som är till för att pressa ut stift från armband.
Du ser detta för bandstiften är ganska tjocka medans pinnarna har samma tjocklek som hålen.
Enligt bilderna är dina tjocka bandstit.
Stort tack, de här länkarna kommer bli kanonbra!Jag har en länk som jag kan skicka, hur får jag din adress?
Skulle tippa på att röret fick ett borrat hål och att sedan pinnen förs in och sitter fast med friktion?De är så ovanliga att jag knappast tror det och de skall också vara fjädrande.
Undrar hur de fick in spaken i röret?
Jag tänkte också att det kan vara en vikt plåt men bara Moorflax vet.Skulle tippa på att röret fick ett borrat hål och att sedan pinnen förs in och sitter fast med friktion?
Edit: Alternativt att hela röret till bandstiftet är vikt plåt.
Moorflax har i vanlig ordning, ingen aningJag tänkte också att det kan vara en vikt plåt men bara Moorflax vet.
aj aj.Moorflax har i vanlig ordning, ingen aning
Det var en bild från Tradera på en Lemania.
Ok då mosar jag på med lite bilder!Kul läsning
Små klockor brukar kräva lite tillvänjning men sen så...
Bjud gärna på fler bilder!
Lysande!Certina började tillverka sina klockor året innan de lanserades så de fanns att köpa vid juletid så även om Labora lanserade 1943 fanns den att köpa vid slutet av 1942. Nu är inte årsdatering satt i sten så den kan komma att justeras och särskilt de tidiga åren då så lite information finns.
Jag tror att serienumren kommer att förskjutas ca 30 000 (tidiga åren. 1958+ tycks stämma) upp men studierna pågår och ju fler klockor jag får serienumret ifrån ju bättre kommer det att bli.
Det sitter nog ett serienummer även på insidan bakboetten men det är inte så viktigt.
Här är senaste listan som har lite fler klockor adderade.
https://drive.google.com/file/d/0B4RT10lcO4hGV2FqN1IxZjM4b3c/view
Jag har lagt till ditt serienummer för nästa lista och den är den näst äldsta jag sett hittills.
Nej Snarare i slutet av 1942 eller tidigt 43. En krigstidsmodell och de är ovanliga då Sverige var ganska isolerat och klockorna gick nog genom ett bombat Tyskland. Fast 1944 modellerna är nog ännu mer ovanliga.Lysande!
Så enligt mitt serienummer '460466' så skulle klockan vara tillverkad runt -46?
Oj va roligt!Nej snarare i slutet av 1942 eller tidigt 43.
Ja det lär du ju naturligtvis göra! Man ska leva som man lär utSå många gamla klockor som bara slängs eller hamnar i någon skräplåda. När jag blev biten av klockor för några år sedan såg jag så många oälskade Certinor och det var så frustrerande att inte veta när de var gjorda men tack vara att det just fanns så många här i Sverige tog det inte så lång tid att luska ut serienumren Det finns fortfarande en hel del frågetecken på serienummer från före 1958 men även efter.
Jag nästan skäms att säga att jag inte använder någon Certina på armen så jag får göra i ordning en riktigt fin en till mig själv.
Så länge går klockan betyder klockan är OK d.v.s urverks delar är hela utan något sönder.appa bar denna klocka så gott som jämt, ända till sin bortgång -2000.
Nu till min fråga: Eftersom klockan fortar sig väldigt mycket (typ en halvtimme på en halv dag) så skulle jag behöva serva klockan.
Finns det någon här som kan tänka sig att åta sig det jobbet? Givetvis mot ersättning.
Även stretchlänken behöver lagas. Mer bilder kommer senare i kväll.
Om någon har mer information om klockan och modellen så vill jag gärna få reda på detta.
Läs lite så ser du att den redan är servad!Så länge går klockan betyder klockan är OK d.v.s urverks delar är hela utan något sönder.
Klockan går mycket segt finns flera orsaker t.ex med dålig friktion, magnetisk, rubbat sig, oljad och fett härdade o.s.v
Att grundserva absolute nödvändig om du tänker att använda klockan årtal framåt...i så fall får du kontakta mig..