• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Bravur Scandinavia - Intresseanmälan

Bravur

Omega
Tack @EPL89 för att du delade med dig av din bravurvecka!
Hade du valt scandinavia med en metallänk framför läder om detta fanns?

Med vänlig hälsning, Johan
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Så... Äntligen! Idag tog jag emot Scandinavian. Mina första intryck är övervägande goda men jag återkommer med mer intryck.
PSX_20190402_212624.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Då, äntligen lite tankar kring klockan.
Måste säga att jag länge hade verkligen gått i spänd förväntan inför att få prova klockan. Måttet på boetten, 39mm ligger på övre delen inom min comfort zon, den blå tavlan är fantastiskt fin. Baksidan är jättetrevlig, boettlock som är fäst med skruvar och dekorerat med grafiskt mönster, toppen. Ingen glasbaksida, tack för det!
Bandet känns kanske inte som det allra bästa men kommer säkert att hålla länge. Dock stort plus för vegetabilgarvat svenskt läder. Viklås av den här typen som sitter på blir jag nog aldrig riktigt kompis med men band är lätta att byta ut efter eget tycke. Det fanns andra band bifogade men de hann jag tyvärr inte prova.
Men ändå... kärlek uppstår inte, fast den egentligen har allt jag brukar vilja ha av en klocka. Kanske är det att jag bara hinner ha den några få dagar innan jag blir allvarligt sjuk, vissa nya saker behöver lite tid för att nå hjärtat.
Tack för möjligheten att få prova klockan, för god service samt trevligt småprat off topic @Bravur.
PSX_20190404_071738.jpg
PSX_20190507_105435.jpg
PSX_20190507_105118.jpg
PSX_20190404_071222.jpg
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Då har turen kommit till mig att testköra Bravur Scandinavia, jag har haft klockan cirka 2 veckor och delar med mig av min upplevelse nedan.
Jag känner att jag gärna vill ge en så ärlig bild som möjligt av klockan, hoppas jag inte trampar någon på tårna och vill tacka @Bravur ännu en gång för möjligheten till att göra en passaround här på klocksnack! :)

IMG_7498.jpg

Klockan är enligt mitt tycke för stor med tanke på vad för typ av klocka det är, 39mm och med en väldigt smal glasring gör att den upplevs ännu större även med sina rätt så korta luggar. Den hade gärna få vara 35-36mm eller erbjudas i fler storlekar.

IMG_7946.jpg

De medföljande läderbanden som är vegetabiliska och gjorda i Sverige känns som de är välgjorda och i bra kvalité. Men tyvärr med mina ganska små handleder på cirka 17cm i samband med viklås-lösningen gjorde att de inte gick att använda alls. Banden kommer bara i en storlek och med handleder under 18cm hamnar låset alldeles för nära kl 6 och gör det fruktansvärt obekvämt att bära.
IMG_7947.jpg

I samband med att jag frågade ifall banden fanns i mindre storlek fick jag svaret att det gick att få bandet med vanligt lås istället vilket såklart hade löst problemet även fast jag ogillar när man måste använda ett band på de sista hålen.

Jag slängde på ett Hirsch band istället under lånetiden.
IMG_7951.jpg

Den blåa tavlan är riktigt bra och de guldiga visare och index matchar mycket bra, det något välvda safirglaset bidrar till sköna effekter.
Ogillar vanligtvis datum kl 6 och framförallt runda datumfönster men tycker att det gör sig bra här.
IMG_7948.jpg

Boetten är tunn vilket är ett stort plus och baklocket är roligt dekorerat, kul med skruvarna också.
Sellita SW300 verket har fungerat bra utan anmärkningar.

Summan av kardemumman är att detta är en kompetent klockan men tyvärr inte för mig. Storleken och den avskalade designen utan riktigt imponerande finish gör att jag inte riktigt går igång på den.
IMG_7945.jpg

+Handgjord i Sverige
+Vegetabiliska band
+Tunn
+Tavlan
+Baklocket
+Trevlig och bra service

-Storleken
-Banden / låset
-Helhetsintrycket av designen
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Då har klockan suttit på armen i två dagar. Här kommer mina reflektioner än så länge.

Förpackningen är trevlig, enkel och elegant. Klockan i sig är också ganska trevlig - tavlan är vackert blå och de guldfärgade indexen och visarna gör sig bra mot den blå tavlan. Jag undrar hur det skulle vara om boetten också var guldfärgad.

136EDEF3-08F7-4FDC-A821-78E97BF24127.jpeg


Boetten är egentligen inte för stor, men likt många andra klocknördar så föredrar jag storlekar ner mot 36 mm för denna typ av klocka.

Visarna saknar lume men jag tycker inte att det behövs. Så länge det inte är kolsvart så ser man guldglänset hyfsat bra ändå. Det kan vara svårt att se skillnad på tim- och sekundvisaren dock.

Jag gillar inte runda datumfönster, men här tycker jag ändå att Bravur lyckas ganska bra. Det ser genomtänkt ut. Och tack för en icke-vit datumskiva. Dock så är det ganska trångt i fönstret, texten liten och tunn (ser större ut på bild) och det är svårt att se datumet - speciellt med mina ögon som lider lite av för korta armar..

196A6CB0-8746-4C0A-834E-AEBA77B4816B.jpeg


Kronan sticker ner lite vilket gör den lätt att greppa och vrida upp. Utmärkt. Bandstiften sitter också ganska långt ner relativt boetten vilket gör att klockan sitter bra på min arm.

28E02738-0955-40EC-B179-756E03E2F8A2.jpeg


Det ljusa bandet är snyggt men lite styvt i början. Jag kan inte spänna fast spännet och sedan trä bandet i ”flärpen” utan jag måste först trä bandet i flärpen och sedan låsa locket. Detta leder till att jag klämmer mig på armen när jag spänner fast klockan.

4DCFF520-F71E-4F0B-B959-545C3036C478.jpeg


Väl på plats sitter klockan bra på min 17,5 cm arm. Det brukar inte denna typ av spännen göra.

Nu skall jag prova lite fler band samt se hur klockan klarar min arbetsvecka. (Den fick inte följa med när jag grävde plintar i trädgården. Sorry @jabla )
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Nu börjar min tid med klockan lida mot sitt slut. Tavlan är skön även om datumfönstret är för litet. Jag undrar hur den skulle se ut med en pointer date?

Jag provade att byta band eftersom jag aldrig haft snabb-stift förut. Vilken grej! Helt fantastiskt.

98D2A982-0EF2-4488-8443-20BFA02EDBD8.jpeg


Det är kul att nedre halvan av boetten och utsidan av bandhornen är borstade. Tyvärr så är den inte borstad mellan bandhornen. Jag gissar på att detta är en kostnadskompromiss.

DA469BC2-CEA3-4004-93A1-AF4AA5A814DD.jpeg


Summa summarum: Trevlig klocka, snygg tavla med fina guldfärgade index. Lite för stor skulle jag säga, men för den Daniel Wellington-bärande ungdomen tror jag att denna passar bra när de börjar utforska lite högre prisnivåer.

Stort tack till @Bravur för att jag fick prova klockan.
 

Bilagor

  • 647190C8-02CF-4ABA-BF79-4EEDB57ACF3F.jpeg
    647190C8-02CF-4ABA-BF79-4EEDB57ACF3F.jpeg
    269.3 KB · Visningar: 3

nissehult

Patek
2-Faktor
Och så vill jag passa på att ge en känga till de som deltagit i passarounden utan att yppa ett ord eller posta en bild i tråden. (Har detta gjorts i andra sociala medier så ber jag om ursäkt.)

När någon lägger ner tid på att tillhandahålla en klocka så här så tillhör det god sed att säga något om klockan och/eller posta en bild. Och har man inte tiden, så säger man det. Skärpning.
 

Rizzie

Patek
2-Faktor
Och så vill jag passa på att ge en känga till de som deltagit i passarounden utan att yppa ett ord eller posta en bild i tråden. (Har detta gjorts i andra sociala medier så ber jag om ursäkt.)

När någon lägger ner tid på att tillhandahålla en klocka så här så tillhör det god sed att säga något om klockan och/eller posta en bild. Och har man inte tiden, så säger man det. Skärpning.
Håller med! Var väldigt tyst under lång tid. Förutsatt att inte klockan haft semester och därmed inte varit hos KS-are på ett tag, vilket jag inte vet nåt om
 

Bravur

Omega
Nu börjar min tid med klockan lida mot sitt slut. Tavlan är skön även om datumfönstret är för litet. Jag undrar hur den skulle se ut med en pointer date?

Jag provade att byta band eftersom jag aldrig haft snabb-stift förut. Vilken grej! Helt fantastiskt.

98D2A982-0EF2-4488-8443-20BFA02EDBD8.jpeg


Det är kul att nedre halvan av boetten och utsidan av bandhornen är borstade. Tyvärr så är den inte borstad mellan bandhornen. Jag gissar på att detta är en kostnadskompromiss.

DA469BC2-CEA3-4004-93A1-AF4AA5A814DD.jpeg


Summa summarum: Trevlig klocka, snygg tavla med fina guldfärgade index. Lite för stor skulle jag säga, men för den Daniel Wellington-bärande ungdomen tror jag att denna passar bra när de börjar utforska lite högre prisnivåer.

Stort tack till @Bravur för att jag fick prova klockan.
Tack själv för utförlig feedback - det uppskattas!
Vi återkommer med fler passarounds - finns några speciella modeller som skulle vara intressanta?
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Och så vill jag passa på att ge en känga till de som deltagit i passarounden utan att yppa ett ord eller posta en bild i tråden. (Har detta gjorts i andra sociala medier så ber jag om ursäkt.)

När någon lägger ner tid på att tillhandahålla en klocka så här så tillhör det god sed att säga något om klockan och/eller posta en bild. Och har man inte tiden, så säger man det. Skärpning.
Håller helt med dig!
@Bravur, 102:an i gul PVD vore ju trevlig att få prova.
 
Topp