• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround G-Shock Mudmaster - So it begins!

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
406C97AE-592E-4F35-81D7-0250911F842A.jpeg

Nu även testad som löparur. Lite värdelös men på plussidan hamnar att den var lätt och gjorde inte mycket väsen av sig.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Då var det hög tid att recensera Mudmastern innan upplevelsen av den trampats ner i minnets leråker.
Första intrycket var, som så många redan konstaterat, att det är en rejäl klump. Vid överlämningen till @Göteborgare kollade vi upp måtten, och den håller ansenliga 56*18 mm. Mycket större än något annat i klockväg jag har och den fick mina andra G-shocker att se ut som barnklockor.
171DE9AF-E228-436A-91B8-110043058C89.jpeg

Jag läste att någon annan deltagare fått höra av sin partner att han såg manlig ut i den, och det är ju bra om man är man, men kanske inte så eftersträvansvärt som kvinna.
Däremot tänker jag att stora klockor av den här typen kan ses som ett statement på en kvinna så jag bar den som ett sådant. Oklart vad jag ville statementa, men det kändes bra i alla fall.
BBA666CF-E885-4B54-ACB8-596C4362E4DA.jpeg

Under arbetsveckan var den ganska svårmatchad men jag kände mig stabil och lite brutal när jag bar den och det var gott när det stormade både innanför och utanför portarna till kontoret.
Vad gäller alla funktioner måste jag erkänna att jag inte gick igenom dem fullt ut. De enda jag testade var tidszon-funktionen, kompassen och höjdmätaren och de två förstnämnda funkade fint men den sistnämnda är jag lite tveksam till. Låt gå för att jag kände mig lite under ytan emellanåt men inte -32 meter när jag var på marknivå. Hade jag läst instruktionsboken hade jag nog sett att den behövt kalibreras på något vis, men dagen efter verkade den hämtat sig och visade mer rimliga värden och det är ju sånt man får tåla med klockor med barometrisk höjdmätare.
Den hade ju som sagt redan varit ute och badat i lera innan den kom till mig så jag kände att jag inte behövde utsätta den för det igen men jag är övertygad om att den klarat det bra också. Dock tycker jag att det var lite för mycket skrymslen och vrår på den för att den skulle vara helt lättrengjord efter ett lerbad.
Som sammanfattning kan jag säga att det var en trevlig klocka som trots sin storlek kändes lättburen men inte lättmatchad.
Även om jag inte kände mig särskilt manlig när jag bar den så kände jag mig lite coolare än vanligt.
7D4EE4F7-9FBD-4DF8-A1EA-659C490CB0D3.jpeg

Tack @yonsson för att du möjliggjort denna passaround och för att jag fått tillfälle att testa denna monsterMudmaster.
91F970B7-8258-4347-A4F2-F2CBB30DC971.jpeg

Väntar med spänning på vad nästa passaround i Kobra Kai kan bli.
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Då var den hos mig, vill först tacka @yonsson och globen för möjlighet att testa denna. Har länge varit nyfiken och därmed en perfekt chans :)

405A9447-208F-463B-955A-0F671350C432.jpeg

Spontana intryck:
- stor men tack vare smart design bärbar
- ser välgjord ut
- analog visning är bra mkt lättare läsa av en digital som min senaste GW-9400.

Minus? Tycker att Casio borde fundera på någon form av mikrojusteringslösning på G-shock (mellan och dyrare modeller) för det är segt när en hamnar i mellanläge mellan två hål...:depressed:
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
När jag gick med i passarounden var suget på G-shock stort och Mudmaster hade lockat länge men aldrig vågat klicka hem en. Idag nio veckor senare är suget inte lika stort men inte desto mindre var det spännande att få hem den! Efter två dagar med Muddien har jag insett detta:

För mig är Mudmaster ett enormt lyft i kvalite kontra andra G-shock jag ägt. Mycket tanke har lagts åt estetik, design och funktion. Den ser rå ut och känns närmast perfekt för ett arbete/friluftsliv där den utsätts för prövningar. Något jag inte ger den direkt. Precis som urkvinnan anser jag den även tämligen svårmatchad i annat än utemiljö/vid fysisk aktivitet, och då är min stil inte kostym/skjorta etc.
111B8C96-2C72-485B-BEEB-B3D0F3018D4A.jpeg

(En bit ifrån, ~17cm platt handled för de som undrar)

Jag kan förstå dess storlek, har inte heller problem med större ur, men för egen del blir det mest tyvärr väldigt otymplig iaf höst/vintertid. Den går knappt in under tröja/jacka och är ibland ivägen för min handleds rörelse. Bandet sitter inte bra på mig, antingen för löst eller tajt. Inget av dem känns speciellt bra och trots sin låga vikt upplever jag den mer på handleden än mina betydligt tyngre stålklockor då den antingen sladdrar eller stryper åt handleden så det gör ont. Om den ägdes skulle jag nog modda ett av hålen i bandet för perfekt passform.

D78A3007-049D-4281-B28B-B3BBBF143245.jpeg


Nu låter jag negativ. Men så är inte enbart fallet, i sig är Mudmastern fantastisk. Detaljrikedomen är hög, allt är tydligt (även lcd-displayen i normalt dagsljus) och väldigt bra gjort. Den är fin att studera på både längre och närmre håll. Den innehar det som för mig är viktigt i en beater. Tål stryk, vatten och håller tiden. Dessutom med fler andra funktioner tillgängliga. Den är maxad till max helt enkelt. Jag är nr åtta på listan och det syns knappt att den har använts även fast den brukats ordentligt (nej inte som @jabla gör direkt hehe...) så även det visar på dess slitstyrka. Bra drag i lumen med!
299ED7BE-9320-49D9-AFB6-FB9851B8FE4B.jpeg


Under den korta tid jag använt Mudmastern har jag hela tiden hellre velat ha på mig mina andra klockor så vi är nog inte menade för varandra iaf inte under vintertid hemma.

Mudmastern kommer dock ändå få haka på till jobb och andra aktiviteter kommande vecka ändå, ligga hemma på bordet känns bara fel för den :bookworm:
46339000-701E-4EC4-9FA0-B1E7564FE205.jpeg



Edit:
Då jag är tillbaka i arbete efter vabb kunde muddien få följa med till jobbet. Som arbetsklocka får den 4/5 möjliga. Här gör det inget den sitter lite löst alls. Och jag tycker den är grymt fin! Vill nog vinna denna ändå :D
D0BF25C7-D03A-462B-86C0-8A1CCC5743E6.jpeg

*
 

Bilagor

  • 60141B4F-6E89-46F3-9D97-B4CAC634FBC2.jpeg
    60141B4F-6E89-46F3-9D97-B4CAC634FBC2.jpeg
    99.9 KB · Visningar: 9
Senast ändrad:

Jockinho

Patek
2-Faktor
Efter en vecka summerar jag muddien med detta tyckande :pompus:

Design: grym på alla sätt! En fullträff!

Finish: Den bästa g-shock jag testat, långt över kvalité mot ex Rangeman anser jag. Och väl värd det dubbla, både nytt som begagnat.

Bästa med klockan: Design och läsbarhet, tydlig och perfekt att se tiden i alls ljus. Analog tidsvisning har helt klart sin fördel. Bra lume och tryck i lampan på tavlan.


Mindre bra: Storleken. Och att den uteslutande bara fungerar som jobb, aktivitets- och morgon/kvällsklocka för egen del. Privat i vardagen nja...

Skulle jag köpa denna själv?
Från början i veckan var svaret nej. Såhär efter en vecka är det fortfarande nej då den helt enkelt är för stor, men inte desto mindre fantastiskt på många sätt ändå! Kanske kan det bli en GG-variant som är något mindre i sommar.

AB013899-C10C-4C23-8009-BE22AC57F43A.jpeg

Jag tackar återigen yonsson och globen för denna passaround. Har varit till stor hjälp och roligt att prova en dyrare G-shock! Nu ska den packas ned och vidare till nästa deltagare :)
 

Göteborgare

Cartier
Ber först om ursäkt för att jag inte lagt upp något förrän nu.
20171208_131410.jpg

Mitt första intryck: Den är STOR!, men lätt. Fick rådet vid överlämnandet att läsa instruktionsboken innan jag använde klockan. Självklart lät detta som en strålande ide, tyvärr blev det ingen läsning förrän dagen efter jag skickat den. Tror det hade gett än ännu större nöjdhet om jag gjort detta i tid.
20171208_131410.jpg

Då jag oftast har skjorta så är det inte en ultimat klocka, den går inte in under ärmen. Men, det är ju inte det den är till för. Trots att den sticker ut utanför ärmen så känns den ganska skön till kostym ändå. Den gav ju en del kommentarer. (Både positiva och negativa)
20171210_133648.jpg

Tänkte den skulle få passa på att hälsa på sina kompisar i Paris.
20171211_113711.jpg

20171211_113813.jpg

Till slut vill jag tacka för att få möjligheten att ha den en vecka. Har alltid varit nyfiken på G-Shock, men inte vågat. Tror att om man haft ett par veckor till att vänja sig så hade den blivit ännu bättre.
 

Bilagor

  • 20171209_135107.jpg
    20171209_135107.jpg
    179.5 KB · Visningar: 14

Stil

Omega
OK, dags för mig att utvärdera min vecka med mästaren. Tanken var att den skulle hänga med en vanlig vecka, utan att åka av i lägen då mina andra klockor får vila. Tyvärr inga expeditioner till Amazonas eller Nordpolen var inplanerade.

Jag ska vara ärlig, mina förväntningar var lågt ställda och ribban var låg, bara för mästaren att kliva över. Så den gjorde...likt Patrik Sjöberg med cigg i mungipan steppar över en trottoarkant på väg till förfest hos Tomas Brolin. Första intrycket är naturligtvis att den är stor, glider inte in under manschetten...eller jackan...eller in i ett 12-mannatält. Men storleken blir på något sätt OK efter ett tag, kanske vikten spelar in, för den känns relativt lätt i förhållande till storleken. Jag lägger undan bruksanvisningen. Jag knappar lite hej vilt på allt istället och ser vad som händer (... ungefär som när man spelade Tekken 3 och Street Fighter på 90-talet). Där finns kompass, höjdmätare, barometer, temperatur osv. Inget verkar stämma, men det ska säkert kalibreras på nåt sätt.

Klockans bakgrund: <sätt in googlad textvägg om G-Shock i allmänhet och Mudmaster i synnerhet>... och utvecklades för att japanska arbetare skulle ha en tålig och pålitlig klocka, med många onödiga funktioner. Idag används den mest av klocknördar som behöver något ostiligt att varva med när det blir dags att plantera en lök i trädgården eller handdiska ett vinglas (McLovin et al. 2007).

Medium/below medium fun fact: klockan bars då 2017 blev 2018. Kommentaren inför firandet från min sambo/fästmö/supporter blev: "Ska du ha Bazookan?" "Eh...ja, självklart".

Summa summarum: Jag har gått från nära 0 intresse till att jag vill ha klockan, till varje pris. För att vinna omröstningen har jag kontaktat Trumps stab som har kontaktat Putins stab som har lovat att fixa omröstningen. Jag har en hållhake på Trump sedan jag besökte hans sunkhotell Taj Mahal 2008 och stukade foten i lobbyn, dags att casha in. Ett krav från Putin är att det ska finnas en bild med blinier och klockan. Jag hittade inte receptet så det fick bli gamla hederliga plättar, hoppas att det räcker. (Skulle något mot förmodan gå snett och jag inte vinner klockan så har jag två spargrisar, en i respektive barns rum som dom inte har riktigt koll på hur mycket det finns i...som plan B).

Stort tack @yonsson för ett mycket bra initiativ och en väl genomförd runtskickning. Tackar även Klockmaster Globen och så klart the interwebs bästa forum KS! Önskar alla ett riktigt bra år.

Bildspel:
IMG_0136.JPG
Ett första ws.
IMG_0130.JPG
Bra trio.
IMG_0135.JPG
Bad, bubbel och en snabb bastu - inga problem.
IMG_0134.JPG
Obligatoriska (bilen står still)
IMG_0132.JPG
Lerkompis.
IMG_0131.JPG
Miljökämpe.
IMG_0129.JPG
Mästerkock.
IMG_0127.JPG
Utvärderas av minstingen.
IMG_0138.JPG
*Granskott.
IMG_0128.JPG
Squash.
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
En snabb fråga, är entusiasmen kring klockan genuin eller mer att betrakta som ett skämt?

Jag förstår självklart att alla har olika smak men estetiskt och storleksmässigt är ju detta en styggelse av rang enligt mig. Den är klockornas motsvarighet till en transformer blandad med en leatherman lr ngt i den stilen.

Vad kostar skapelsen om man får fråga?
 

Sistakvarten

Rolex
2-Faktor
En snabb fråga, är entusiasmen kring klockan genuin eller mer att betrakta som ett skämt?

Jag förstår självklart att alla har olika smak men estetiskt och storleksmässigt är ju detta en styggelse av rang enligt mig. Den är klockornas motsvarighet till en transformer blandad med en leatherman lr ngt i den stilen.

Vad kostar skapelsen om man får fråga?

Jag tycker att den är grym på riktigt, visst det är så långt ifrån en dressare eller något som slinker in under skjortan men för mig som arbetar fysiskt och även rör mig mycket ute i skog och mark så är den riktigt bra, jag skulle mer eller mindre använda den dagligen om jag ägt en. Och storleken är inte i närheten av så skrämmande som måtten antyder:)
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag har inte ens tittat på måtten men däremot på era foton o den är ju rätt...ja...STOR :)

Allt är ju relativt, från normalt avstånd såg den ok ut på mig tyckte jag (min åsilt). Bilder tagen på närmare blir den såklart enorm.

Sen är ju vad en gillar estetiskt väldigt olika, finns kanske ingen mening försöka gilla en större klocka om du tycker 40mm är perfekt. Likaså om G-shock inte är din grej. Själv gillar jag klockan, mkt dessutom. Tyvärr hamnade jag mellan två hål i bandet så fick den inte sitta skönt. Men i övrigt ruggigt cool, bra i jobbet!

:)
 

Salesmayne

Panerai
Allt är ju relativt, från normalt avstånd såg den ok ut på mig tyckte jag (min åsilt). Bilder tagen på närmare blir den såklart enorm.

Sen är ju vad en gillar estetiskt väldigt olika, finns kanske ingen mening försöka gilla en större klocka om du tycker 40mm är perfekt. Likaså om G-shock inte är din grej. Själv gillar jag klockan, mkt dessutom. Tyvärr hamnade jag mellan två hål i bandet så fick den inte sitta skönt. Men i övrigt ruggigt cool, bra i jobbet!

:)

Jag tänkte snarare på hur mycket hud som visades jämfört med en "vanlig" klocka och det var ju inte mycket över från det svarta monstret. Betvivlar dock inte att det är en bättre skogshuggarklocka än en Omega dressare.

God kväll
 
Topp