• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround G-Steel GSTS110D-1A

Mastodonten kommer den här veckan få vila från tokigheter då jag av läkare är ombedd att avstå från fysiska sådana.
Idag har den fått följa med och hämta paket från Japan och sen till jobbet. Inte så spännande men en bild på stor- vs. normalklocka kan man ju kosta på sig.
CredorGshock[1].jpg
Ooh, Credor! Kliver in i det diskreta finrummet minsann!
 
20160117_204834.jpg

Känns väl sådär att batteriet är så mesigt. Förtar lite känslan av kvalitet att lampan och övriga funktioner inte kan nås pga att den måste laddas flera ggr per dag.
Fler som märkt det?

Ska väl tilläggas att jag inte är en stor vän av manualer så är det nåt jag missat får ni gärna hojta till.
 
Eftersom den inte verkar vilja ta solladdning (något måste hänt under tidigare testperiod, @Mforce har haft samma "problem") så fungerar inte klockan fullt ut. Således kan jag under min testvecka troligen inte kunna testa klockan fullt ut, eftersom det enda som fungerar just nu är tidvisningen i form av visarna, samt sekundvisningen.
Har låtit den ligga under solljus lägre stunder, men tar ändå inte laddning.
IMG_7265.JPG


Med sagt, så känns klockan fortfarande stor, kan bero på att jag har små handleder och kanske är van med mindre klockor.
Dock är klockan lätt, med tanke med storleken, och det ser jag som en fördel. Den är inte för tung, och inte för lätt.

IMG_7266.JPG


Klockan känns väl ihopskruvad och gedigen. Avsaknaden av krona känns lite "konstigt.
IMG_7267.JPG


Kanske något hög?

IMG_7268.JPG


Sammansatt i Thailand?

Vattentätheten kommer att testas under denna vecka... Mer om det längre fram.
 
Eftersom den inte verkar vilja ta solladdning (något måste hänt under tidigare testperiod, @Mforce har haft samma "problem") så fungerar inte klockan fullt ut. Således kan jag under min testvecka troligen inte kunna testa klockan fullt ut, eftersom det enda som fungerar just nu är tidvisningen i form av visarna, samt sekundvisningen.
Har låtit den ligga under solljus lägre stunder, men tar ändå inte laddning.
IMG_7265.JPG


Med sagt, så känns klockan fortfarande stor, kan bero på att jag har små handleder och kanske är van med mindre klockor.
Dock är klockan lätt, med tanke med storleken, och det ser jag som en fördel. Den är inte för tung, och inte för lätt.

IMG_7266.JPG


Klockan känns väl ihopskruvad och gedigen. Avsaknaden av krona känns lite "konstigt.
IMG_7267.JPG


Kanske något hög?

IMG_7268.JPG


Sammansatt i Thailand?

Vattentätheten kommer att testas under denna vecka... Mer om det längre fram.
Hmm, jag vet inte hur det ligger till med garantin på klockan men jag ska undersöka det. Trist för vinnaren att få en trasig klocka!
 
Efter att ha legat under och väldigt nära en lysrörslampa på jobbet i ca 4 timmar så har den vaknat. Skall nog få laddas ett tag till för att se hur batteriet egentligen mår.
Kan det vara så illa att den inte fått tillräckligt ljus så här vintertid?
IMG_7271.JPG
 
Nu har jag gått och dragit på det här nästan en vecka.
Tänkt och tänkt hur jag ska kunna skriva en vettig recension på klockan, men inte lyckats komma på nåt.
Så här kommer en ytterst ovettig och väldigt kort sådan.

gt-arm[1].jpg

Problemet för mig att kunna recensera den här klockan är tvåhövdat.
- För det första så är som jag klagat på tidigare batteriet kasst. Funktionerna fungerar sporadiskt vilket givetvis inte ska vara fallet med en solcellsdriven kvartsare.
Ett batteribyte lär ju ordna detta så problemet är givetis överkomligt, men det försvårar att ge nån sorts omdöme.

- Det andra är att jag inte får vara ute och härja fysiskt för mina läkare vilket gjorde att jag knappast använde klockan i dess rätta element.

Alltså får det bli en recension av klockans själva fysik.
Där måste jag säga att Casio lyckats klockrent i min bok.
Klockan är givetvis för stor. Den är nästan obscent stor.
Jag fullständigt älskar det. Den här klockan ska vara just det - obscen.
Den ska skrika och vråla och sticka ut. Annars har den förlorat sitt existensberättigande.
Den sitter riktigt bra på armen också.

Kan tänka mig att det faktum att inte hela klockan är i stål gör en del besvikna men jag tycker det är ett väldigt genomtänkt designval.
Tror även det hjälper till att öka stöttåligheten vilket ju är klockans egentliga selling point.
Helt i stål hade bjässen helt enkelt blivit för tung.

Den är dessutom i min bok snygg som f-n. En av de snyggaste analog-digitala klockorna. Tavlan känns futuristisk men ändå inte överdesignad på nåt sätt.

Att klockan dessutom, när den väl fungerade som den skulle, lyser som en xenonstrålkastare (mycket bättre än min andra g-shock) är bra.
Mindre bra är att den börjar lysa lite väl lätt när man vrider handleden äen om jag gillar funktionen som sådan.
Världstid, kronograf, alarm och kalender till 2099 är bra funktioner som jag dessutom har nytta av.

Jag har starka funderingar på att köpa en ifall jag inte skulle ha tur och vinna denna.
Om så blir fallet kommer jag köpa storebror, GST-W110D-1AER, eftersom den har radiosynkning vilket passar latmaskar som jag ännu bättre.
 
Då har jag som siste man nu fått klockan i mina händer! Nu ska den justeras och pilla på, lägger säkert upp en rad eller två om den redan imorgon när den har fått vara med på jobbet en dag :)
 
Slutrecension något sent kanske..

Vi kan börja med att säga att, för mina små handleder så är klockan för STOR.
Efter 1 veckas användande har jag inte riktigt vant mig vid storleken, eller höjden, utan har slagit i diverse saker under hela min testperiod. Dessa slag har dock inte gjort ett märke i klockan, men väl i andra saker som tex väggar, dörrkarmar etc.
IMG_7323.JPG

Är väl mest van vid 40mm klockor (som synes), men min Oris mäter 44mm. (dessa är de klockor som ligger hemma)

Klockan i sig är det inget större fel på, Stort plus för att det är bandstift för att justera bandet, vilket gör det hela extremt lätt att justera armbandet. Armbandet i sig har sina fördelar och nackdelar. Det verkar inte vara speciellt repkänslig som många andra länkar i detta prissegment, länkarna känns påkostade, men låset känns billigt och "plåtigt".
En nackdel, tycker jag är att länken är integrerad i klockan, således blir det svårt att byta armband om man skulle vilja det.
IMG_7326.JPG

Borstat stål, inget att egentligen klaga på.

Tjockleken är inte att leka mig. För mig blir den helt enkelt för hög, kan bero på att skjorta oftast bärs och då går det inte, endera sitter skjortan illa eller så är klockan utanför skjortan och "blottad" konstant.
IMG_7325.JPG

Rejäla doningar, svårburet om skjorta och kavaj är ett måste.
2.jpg

Här ser man tydligt hur mycket klockan bygger i höjd.

Något som stör mig något, är att glaset inte ligger i höjd med själv "bezeln" (eller vad man nu skall kalla den) som är fastskruvad, utan att "bezeln" är högre än glaset. Vilket på sikt kommer skapa "skit i kanten" kring "bezel" och glas, men jag kan även tycka att detta försvårar rengöring av glaset, man kommer helt enkelt inte åt.
1.jpg

Dessa få mm i höjd över glaset stör mig litegrann i alla fall...

Och när vi ändå är inne på den sk. Bezeln, varför har man inte valt att ha skruvhuvudena dragna lika långt, nu står alla skruva åt olika håll, jag har dock hållit mig från att dra dem rätt, vinner jag klockan är detta något jag kommer att göra, för estetiskt så är detta jobbigt.
IMG_7324.JPG

Skruvhuvudena som inte är dragna lika långt.

Urtavlan då, ja vad skall man säga. I klassiskt Casio-manér så händer det väldigt mycket, överallt. Det är lite smårörigt kan jag tycka, men man vänjer sig. Dock har jag ingen aning om vad DST, LT betyder. En anledning till att jag kanske upplever urtavlan som rörig, är att alla delar, som Index, Namn m.m. är på olika höjd. De olika fönstren är olika stora, i alla fall upplevs de som olika stora.
3.jpg

Mycket som händer på samma plats.

Det finns flera olika funktioner, de som sticker ut för mig som är van med automatiska och "analoga" quartz-ur är att att dem laddas av solljuset, mer om det längre ner, samt avsaknaden av krona. Klockan var som tur var redan inställd av tidigare testare, annars hade jag fått läsa manualen. Att ställa om till sommar/vintertid var däremot lätt. Av dem digitala funktionerna så gillade jag mest "världstiden", diverse olika städer/tidszoner man kan välja mellan, vilket kan vara bra om man är på resande fot. Ställa om klockan manuellt behöver man ej heller göra då.

Lite negativt då.
När jag tog över klockan så var den i sk. Limp-mode. Den gick på sparlåga och den enda funktionen som fungerade var tidvisningen via visarna och det lilla digitala fönstret. Detta drog förvisso ner det första intrycket, men lumen på visarna håller riktigt dålig kvalitet, lyser starkt i början, men avtar väldigt fort. Detta i samband med att klockan är i limp-mode och inte vill tända bakgrundsbelysningen blir inget bra, för själva primära funktionen, tidsavläsning blir svår.

Klockan laddades dock på under ett arbetspass, den fick helt enkelt ligga i en lysrörslampa i ca 8 timmar. Då laddades den upp, funktioner öppnades och klockan kunde nu testats fullt ut. Dock lite besviken på själva alarmljudet, som jag tycker låter för lågt, lampan tycker jag inte lyser upp märkvärdigt mycket, men det kan bero på att den inte ligger på full laddning, utan enbart i mellanläge.

Jag tycker att funktionerna förutom själva alarmet är ganska onödiga, eftersom dem går att få i en automatklocka / vanligt quartz-ur. Men jag förstår charmen.
En sak jag däremot gillar är att klockans belysning tänds när man vickar på armen.
4.jpg

Innan vickning

5.jpg

Efter vickning

Kortfattat slutord:


Under min testvecka så har klocka hängt med till badhuset, så vattentätheten är det inget fel på. På papperet är den här klockan en riktig krigare. Dock blir jag inte helt övertygad. Klockan är i mitt tycke för stor, i alla för mina armar. Men passar säkerligen många. Jag är inte superimponerad av klockan, och detta beror säkerligen på det första intrycket, vilket inte var det bästa.
Dock känns klockan väl ihopskruvad, och så länge solladdningen fungerar så kommer man ej behöva bry sig om batteribyten. Dock är frågan om framtida servicebehov föreligger, just detta ex verkar förbruka batteriet snabbare än det laddas av solljus. Personligen skulle jag inte lämna in en klocka i den här prisklassen på service.

Jag känner dock att 1 vecka i testperiod kanske är något lite, varpå jag ser fram emot att få göra ett långtidstest när jag väl vinner klockan.
 
Jag har liknande modell fast på gummi. Har använts senaste 3 månaderna under snickeri, vandringar osv och jag har aldrig haft problem med batteritiden. Kanske är ett måndagsexemplar som skickats runt här.

Även när klockan legat still under någon vecka står den på "m" i laddning.

Övriga intryck:
- känns riktigt stabil och kommer nog klara av dom flesta strapatser.
- lumen är ju lass men iovh med led belysning så löser det sig. Riktigt bra!
- automatisk kalibrering av tid osv är ju alltid coolt (har dock inte bytt tidszon med den än)
- något stor så klart men det bidrar också till toolkänslan :)
- gummit är ganska bekvämt men också lite strävt så det fastnar lätt i ärmar på jackor osv.
 
Tillbaka
Topp