• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Passaround Sinn 556 I B - The Tråd!

TB12

Cartier
Som alla vet så vill vi ju ha det andra också vill ha och gillar, så för att bedöma denna klocka har jag fått samla ihop en grupp KS-bröder från västkusten för ett lunch-test.

Överlag är klockan mycket uppskattad! Men lite korta kommentarer:

@Fixxxer: Denna klockan skulle jag verkligen kunna tänka mig att köpa!(Antagligen i någon halvtimma om vi känner fixxer rätt även om han inte sa det rakt ut)

@Sivlia : Riktigt bra klocka för pengarna.

@Swizz beat: Kvalitet!

@JB_XII: Gillar storleken!

Någon undrade om det fanns en bättre klocka från Schweiz? Som ni hör bra betyg alt igenom!

Det vi är lite tveksamma till är bandhornen som är väldigt tunna och ändlänkarna som ser lite konstigt runda ut, svårt att förklara.

Ett par bilder från vår passaround-test lunch

Först @JB_XII
405D0AAB-AAFA-4FB5-BF19-D41AAB0EE3A4.jpeg


@Sivlia
A7B819BD-9910-4110-9F7C-78E244039815.jpeg
 
Senast ändrad:

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Som alla vet så vill vi ju ha det andra också vill ha och gillar, så för att bedöma denna klocka har jag fått samla ihop en grupp KS-bröder från västkusten för ett lunch-test.

Överlag är klockan mycket uppskattad! Men lite korta kommentarer:

@Fixxxer: Denna klockan skulle jag verkligen kunna tänka mig att köpa!(Antagligen i någon halvtimma om vi känner fixxer rätt även om han inte sa det rakt ut)

@Sivlia : Riktigt bra klocka för pengarna.

@swissbeat: Kvalitet!

@JB_XII: Gillar storleken!

Någon undrade om det fanns en bättre klocka från Schweiz? Som ni hör bra betyg alt igenom!

Det vi är lite tveksamma till är bandhornen som är väldigt tunna och ändlänkarna som ser lite konstigt runda ut, svårt att förklara.

Ett par bilder från vår passaround-test lunch

Först @JB_XII
405D0AAB-AAFA-4FB5-BF19-D41AAB0EE3A4.jpeg


@Sivlia
A7B819BD-9910-4110-9F7C-78E244039815.jpeg
Japp,
den var fan riktigt bra. Skulle nog kunna ha en hel vecka
 

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Som alla vet så vill vi ju ha det andra också vill ha och gillar, så för att bedöma denna klocka har jag fått samla ihop en grupp KS-bröder från västkusten för ett lunch-test.

Överlag är klockan mycket uppskattad! Men lite korta kommentarer:

@Fixxxer: Denna klockan skulle jag verkligen kunna tänka mig att köpa!(Antagligen i någon halvtimma om vi känner fixxer rätt även om han inte sa det rakt ut)

@Sivlia : Riktigt bra klocka för pengarna.

@swissbeat: Kvalitet!

@JB_XII: Gillar storleken!

Någon undrade om det fanns en bättre klocka från Schweiz? Som ni hör bra betyg alt igenom!

Det vi är lite tveksamma till är bandhornen som är väldigt tunna och ändlänkarna som ser lite konstigt runda ut, svårt att förklara.

Ett par bilder från vår passaround-test lunch

Först @JB_XII
405D0AAB-AAFA-4FB5-BF19-D41AAB0EE3A4.jpeg


@Sivlia
A7B819BD-9910-4110-9F7C-78E244039815.jpeg
Kul!
Håller med angående ändlänkarna, svårt att förklara, men jag fattar vad ni menar.
 

TB12

Cartier
Efter en vecka med Sinn 556 så skulle jag sammanfatta det såhär; det är en klocka jag skulle rekommendera till en vän som funderar på att köpa sin första klocka i den prisklassen, men jag hade nog själv inte köpt den, samtidigt som jag antagligen kommer behålla den om jag vinner utlottningen. Den är bra, den är safe, men skulle jag verkligen välja den framför mina andra klockor?.. går det att få den i guld ;) Men oavsett så har denna passaround fått upp mina ögon för Sinn, och vilket trevligt klockmärke det är, snyggt ordnat @Clark Kent.
 

jabla

Sarlacc
Efter en vecka med Sinn 556 så skulle jag sammanfatta det såhär; det är en klocka jag skulle rekommendera till en vän som funderar på att köpa sin första klocka i den prisklassen, men jag hade nog själv inte köpt den, samtidigt som jag antagligen kommer behålla den om jag vinner utlottningen. Den är bra, den är safe, men skulle jag verkligen välja den framför mina andra klockor?.. går det att få den i guld ;) Men oavsett så har denna passaround fått upp mina ögon för Sinn, och vilket trevligt klockmärke det är, snyggt ordnat @Clark Kent.
Mycket jag håller med om i din sammanfattning, bra summerat.
 

Knypplarn

Cartier
Så, vad tycker jag om Sinn 556 I B efter en vecka?

I ärlighetens namn är jag inte speciellt imponerad, under den veckan jag hade klockan fick den bara handledstid en dag (vilket även förklarar uteblivna bilder). Resterande dagar blev den bortvald till förmån för klockor jag redan hade hemma i lådan. Känslan av att ha något nytt som man inte vill ta av sig infann sig aldrig. 556 hyllas ju ofta för att den är så allround och passar till allt, för min del var det nog den främsta anledningen till att vi inte kom överens. 556 I B gjorde ingenting bättre än de klockor som redan fanns hemma i lådan, är jag ute efter nedtonad stålsport använder jag hellre Datejust eller Reverso, vill jag ha något tooligt tar jag hellre Sea Dweller eller Speedmaster. Jag hade väl på känn redan innan klockan dök upp att det skulle kunna sluta på detta sätt men ville ändå ge den en chans eftersom jag har väldigt begränsad erfarenhet av Sinn bortsett från min 144.

Jag tycker dock att det finns en del gott att säga om klockan. Tycker byggkvalitet och finish var väldigt bra för prisklassen och jag är helt övertygad om att modellen är ett bra köp för den som är ute efter en instegsklocka eller behöver en allroundklocka som klarar det mesta utan att briljera i något avseende, en "jack of all trades" helt enkelt. H-länken på denna var betydligt bättre (och tjockare?) än på min 144:a och väldigt lättjusterad. Man slapp använda våld och det gick fort att sätta dit en extra länkbit. Tyvärr fick jag inte till passformen helt på länken utan hade önskat ytterligare ett par microjusteringar i låset. Vidare tycker jag att tavlan var ganska snygg och jag uppfattade den inte alls som lila, tycker den har fått oförtjänt mycket skit i tråden för det. Tror att jag hade föredragit klockan på finelink.

Sammanfattningsvis är det inget fel på klockan, sett till prislappen tycker jag den gör vad som kan förväntas och mitt största problem var nog att den inte spelade på mina känslor överhuvudtaget. Vill också tacka alla inblandade för en trevlig passaround och blir det aktuellt med fler i framtiden är jag gärna med.

Bifogar min enda bild på klockan :)
IMAG0505.jpg
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Så, vad tycker jag om Sinn 556 I B efter en vecka?

I ärlighetens namn är jag inte speciellt imponerad, under den veckan jag hade klockan fick den bara handledstid en dag (vilket även förklarar uteblivna bilder). Resterande dagar blev den bortvald till förmån för klockor jag redan hade hemma i lådan. Känslan av att ha något nytt som man inte vill ta av sig infann sig aldrig. 556 hyllas ju ofta för att den är så allround och passar till allt, för min del var det nog den främsta anledningen till att vi inte kom överens. 556 I B gjorde ingenting bättre än de klockor som redan fanns hemma i lådan, är jag ute efter nedtonad stålsport använder jag hellre Datejust eller Reverso, vill jag ha något tooligt tar jag hellre Sea Dweller eller Speedmaster. Jag hade väl på känn redan innan klockan dök upp att det skulle kunna sluta på detta sätt men ville ändå ge den en chans eftersom jag har väldigt begränsad erfarenhet av Sinn bortsett från min 144.

Jag tycker dock att det finns en del gott att säga om klockan. Tycker byggkvalitet och finish var väldigt bra för prisklassen och jag är helt övertygad om att modellen är ett bra köp för den som är ute efter en instegsklocka eller behöver en allroundklocka som klarar det mesta utan att briljera i något avseende, en "jack of all trades" helt enkelt. H-länken på denna var betydligt bättre (och tjockare?) än på min 144:a och väldigt lättjusterad. Man slapp använda våld och det gick fort att sätta dit en extra länkbit. Tyvärr fick jag inte till passformen helt på länken utan hade önskat ytterligare ett par microjusteringar i låset. Vidare tycker jag att tavlan var ganska snygg och jag uppfattade den inte alls som lila, tycker den har fått oförtjänt mycket skit i tråden för det. Tror att jag hade föredragit klockan på finelink.

Sammanfattningsvis är det inget fel på klockan, sett till prislappen tycker jag den gör vad som kan förväntas och mitt största problem var nog att den inte spelade på mina känslor överhuvudtaget. Vill också tacka alla inblandade för en trevlig passaround och blir det aktuellt med fler i framtiden är jag gärna med.

Tack för en välskriven rapport. SD, Reverso, DJ och Speedmaster...fyra ikoniska klockor, så det var inga dåliga skor 556:n skulle fylla ut så ett rätt väntat resultat :)
Jag skickade iväg klockan lite för snabbt så jag hann aldrig jämföra länken, men jag har för mig att @Moody också konstaterade att den nya h-länken är snäppet tjockare och mer robust än den tidigare.
 

Knypplarn

Cartier
Tack för en välskriven rapport. SD, Reverso, DJ och Speedmaster...fyra ikoniska klockor, så det var inga dåliga skor 556:n skulle fylla ut så ett rätt väntat resultat :)
Jag skickade iväg klockan lite för snabbt så jag hann aldrig jämföra länken, men jag har för mig att @Moody också konstaterade att den nya h-länken är snäppet tjockare och mer robust än den tidigare.
Förväntar mig inte att någon klocka ska ticka alla boxar och det är ju det som gör hela den här hobbyn så fantastisk. Man kan ha flera klockor och det är enkelt att byta efter humör och behov! Avsikten var inte att jämföra 556:an med någon annan klocka men jag tror att min ganska säkra och "klassiska" samling innebär att det krävs någonting som sticker ut för att eventuella nytillskott ska få handledstid. Därför tycker jag min 144:a passar in väldigt bra, klassisk design men annorlunda. Dessutom i en storlek som fungerar väldigt bra för mig till vardags. Min spontana tanke gällande Sinn är helt klart positiv och jag skulle gärna komplettera samlingen med ytterligare ett par stycken. Sneglar exempelvis fortfarande mot 103 St OU.

Jag vet inte om 144:an kanske har en annan H-länk eftersom den saknar bandhorn? Länken på passaroundklockan kändes hursomhelst bättre och flygförlängningen var inte alls lika "plåtig".
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Förväntar mig inte att någon klocka ska ticka alla boxar och det är ju det som gör hela den här hobbyn så fantastisk. Man kan ha flera klockor efter och det är enkelt att byta efter humör och behov! Avsikten var inte att jämföra 556:an med någon annan klocka men jag tror att min ganska säkra och "klassiska" samling innebär att det krävs någonting som sticker ut för att eventuella nytillskott ska få handledstid. Därför tycker jag min 144:a passar in väldigt bra, klassisk design men annorlunda. Dessutom i en storlek som fungerar väldigt bra för mig till vardags. Min spontana tanke gällande Sinn är helt klart positiv och jag skulle gärna komplettera samlingen med ytterligare ett par stycken. Sneglar exempelvis fortfarande mot 103 St OU.

Jag vet inte om 144:an kanske har en annan H-länk eftersom den saknar bandhorn? Länken på passaroundklockan kändes hursomhelst bättre och flygförlängningen var inte alls lika "plåtig".

Jag tror att själva konstruktionen på h-länkarna är desamma även om det skiljer från infästningen vid boetten. Det kom en ny h-länk så sent som förra året som är aningen mer solid än den tidigare, så det beror på när din 144 är ifrån. Håller helt med om 144:n, den har lättare att hitta sin plats i en bred samling.
 

Moody

Rolex
Tack för en välskriven rapport. SD, Reverso, DJ och Speedmaster...fyra ikoniska klockor, så det var inga dåliga skor 556:n skulle fylla ut så ett rätt väntat resultat :)
Jag skickade iväg klockan lite för snabbt så jag hann aldrig jämföra länken, men jag har för mig att @Moody också konstaterade att den nya h-länken är snäppet tjockare och mer robust än den tidigare.
Stämmer, tycker faktiskt att skillnaden märks av väldigt väl.
 

yslow

Omega
2-Faktor
Här kommer några snabba första tankar:

Jag är faktiskt rätt imponerad. Hade inte så mycket förväntningar då det är min första Sinn. Har kikat som hastigast på en vanlig 556 I i butik, men blev rätt avtänd på den (i butiksljuset) väldigt glansiga urtavlan. Det kan mycket väl vara ljuset som gör skillnaden men den blå tavlan tycker jag inte alls är störande på något sätt. Vi får väl se hur den beter sig i dagsljus.

DSCF0975.jpg


Byggkvalité och finish känns bra, länken är bekväm och urkverket är ju faktiskt rätt trevligt att titta på.

Däremot vet jag inte om jag riktigt förstår designvalen. Borstad metall, skarpa kanter och ett geometriskt formspråk ger ju en väldigt toolig känsla, men sen kommer den där urtavlan som nästan vill leka dressur. Det är som att den stretar åt två håll samtidigt, vilket gör att helhetsintrycket faller lite. Skulle gissa att en 556 A upplevs lite mer genomtänkt. Vi får väl se om den växer på mig under veckan. :)

DSCF0976.jpg


Den var trevlig att fota i alla fall :snaphappy:

DSCF0959.jpg
 

yslow

Omega
2-Faktor
Så vad tycker jag nu efter en vecka?

Den lite quirky stilen växte på mig en del, och jag måste säga att den faktiskt var väldigt trivsam att ha på handleden. Det faller dock inga krokodiltårar nu när jag packat ihop den för att åka vidare till näste man.

Får jag behålla den så finns det en plats utmarkerad i lådan och den skulle definitivt användas, men jag tror att det finns roligare klockor i både prissegment och stil. Jag hade nog fått mer glädje ur en mer renodlat toolig klocka från Sinn och sedan vägt upp med någon stålsport, typ Seiko SDGM003 (jaja, man kan inte jämföra två klockor med en, men ändå).

Det känns som att 556an är en klocka som passar in i de flesta situationer, men utan att riktigt glänsa i någon. Jag sneglade ganska ofta på handleden under veckan, dels för att beundra den vackra tavlan, men kanske mest för att svara på frågan "vad tycker jag egentligen?". Men kärlek vid första ögonkastet kanske inte riktigt fungerar när man hoppar in i en passaround lite hastigt utan att ha gått och suktat efter just den klockan ett tag.

Totalt har den fortat sig 18s under tiden jag mätt, dvs nästan +5s per dag. Den går dock förvånandsvärt bra på handleden, då nästan all förskjutning uppstod i liggande läge med tavlan uppåt under nätterna.

File 2018-03-18, 21 30 54.png


Det har i alla fall varit väldigt roligt att få vara med på min första passaround, och jag måste säga att det är ett väldigt smidigt sätt att bekanta sig med en klocka. Man får ju verkligen en bättre känsla av att leva med den i några dagar än att bara få kolla på den i butik.

Ser fram emot fler passarounder i fortsättningen samt resten av testarnas kommentarer och bilder!

IMG_2501.JPG
 

Pawwen

Cartier
2-Faktor
Ska bli spännande att se den i verkligheten. Har sett så många bilder nu att det blir svårt att hitta på något nytt :p
 
Senast ändrad:
Topp