• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

PASSAROUND SQUALE 1521 ONDA EMERALD

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Svart flyger inte? Why not?
Jag tycker att det tonar ner klockan för mycket. Det blev inte dåligt men det gör inte tavlan rättvisa på något sätt.
PSX_20200711_115121.jpg

PSX_20200711_115142.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Då var det min tur. Skit att det är den mest upptagna veckan hittills i år men jag skall göra mitt bästa :D Första intrycket: Precis så blingig som jag hoppats på ;)
773F9B35-AE97-4BEB-91F1-061BD3FFA5EC.jpeg


Edit: Känns nästan som att man tittar ner i vattnet från båt i tropiskt klimat när det blänker till på armen :D
33049402-B13E-4005-A124-18E9181EB459.jpeg
 
Senast ändrad:

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Japp, då sätter hårdtestningen igång då. Har bekantat mig lite med klockan nu och jag gillar den skarpt. Jag har ju inget emot lite bling som bekant vilket gör Ondan till ett utmärkt val, dessutom är den skoj att fota :D Från början tyckte jag att det var lite synd att vi inte fick "Emerald" med vit text utan "Laguna" med svart, fast nu tycker jag nog tvärtom. Även om den svarta texten inte passar ihop med övrigt bling så ger den betydligt bättre läsbarhet då kontrasten mot tavlan blir bättre, sen gör den svarta texten att den passar bra ihop med mitt svarta Squale-tropic. Hade texten varit vit istället så hade nog ett svart band sett konstigt ut. Jag tycker ju att 1521 är en något liten klocka men med tanke på hur blank och färgglad Ondan är så vägs det upp med råge då den får betydligt mer "wrist presence"... och det vill inte säga lite då de flesta andra 1521or också syns väldigt väl på handleden.

Dags att ge sig ut på promenad med Ondan och min bättre hälft... som tyckte att promenaden var fantastiskt trevlig och inte alls pinsam :p
DP2M1476.jpg


Hade med gott om rekvisita då jag tänkte lägga upp en lite jämförelse med min Matic och 1521FL vad det lider....
R1060927.jpg
R1060933.jpg

Mutar min bättre hälft med fika...
R1060936.jpg


Blev en sväng in i storstaden och ut till havet för det obligatoriska vattentestet...

DP2M1471.jpg
R1060941.jpg


R1060965.jpg
R1060959.jpg


Testar lite olika underlag...

DP2M1413.jpg
DP2M1412.jpg


Obligatorisk WS såklart...
DP2M1442.jpg



... och dubbelkollar noga vad det är för klocka jag skall få prova i en vecka
R1062952_edited.jpg
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, då sätter hårdtestningen igång då. Har bekantat mig lite med klockan nu och jag gillar den skarpt. Jag har ju inget emot lite bling som bekant vilket gör Ondan till ett utmärkt val, dessutom är den skoj att fota :D Från början tyckte jag att det var lite synd att vi inte fick "Emerald" med vit text utan "Laguna" med svart, fast nu tycker jag nog tvärtom. Även om den svarta texten inte passar ihop med övrigt bling så ger den betydligt bättre läsbarhet då kontrasten mot tavlan blir bättre, sen gör den svarta texten att den passar bra ihop med mitt svarta Squale-tropic. Hade texten varit vit istället så hade nog ett svart band sett konstigt ut. Jag tycker ju att 1521 är en något liten klocka men med tanke på hur blank och färgglad Ondan är så vägs det upp med råge då den får betydligt mer "wrist presence"... och det vill inte säga lite då de flesta andra 1521or också syns väldigt väl på handleden.

Dags att ge sig ut på promenad med Ondan och min bättre hälft... som tyckte att promenaden var fantastiskt trevlig och inte alls pinsam :p
DP2M1476.jpg


Hade med gott om rekvisita då jag tänkte lägga upp en lite jämförelse med min Matic och 1521FL vad det lider....
R1060927.jpg
R1060933.jpg

Mutar min bättre hälft med fika...
R1060936.jpg


Blev en sväng in i storstaden och ut till havet för det obligatoriska vattentestet...

DP2M1471.jpg
R1060941.jpg


R1060965.jpg
R1060959.jpg


Testar lite olika underlag...

DP2M1413.jpg
DP2M1412.jpg


Obligatorisk WS såklart...
DP2M1442.jpg



... och dubbelkollar noga vad det är för klocka jag skall få prova i en vecka
R1062952_edited.jpg
Skön rivstart och goa bilder!
 

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Japp, då sätter hårdtestningen igång då. Har bekantat mig lite med klockan nu och jag gillar den skarpt. Jag har ju inget emot lite bling som bekant vilket gör Ondan till ett utmärkt val, dessutom är den skoj att fota :D Från början tyckte jag att det var lite synd att vi inte fick "Emerald" med vit text utan "Laguna" med svart, fast nu tycker jag nog tvärtom. Även om den svarta texten inte passar ihop med övrigt bling så ger den betydligt bättre läsbarhet då kontrasten mot tavlan blir bättre, sen gör den svarta texten att den passar bra ihop med mitt svarta Squale-tropic. Hade texten varit vit istället så hade nog ett svart band sett konstigt ut. Jag tycker ju att 1521 är en något liten klocka men med tanke på hur blank och färgglad Ondan är så vägs det upp med råge då den får betydligt mer "wrist presence"... och det vill inte säga lite då de flesta andra 1521or också syns väldigt väl på handleden.

Dags att ge sig ut på promenad med Ondan och min bättre hälft... som tyckte att promenaden var fantastiskt trevlig och inte alls pinsam :p
DP2M1476.jpg


Hade med gott om rekvisita då jag tänkte lägga upp en lite jämförelse med min Matic och 1521FL vad det lider....
R1060927.jpg
R1060933.jpg

Mutar min bättre hälft med fika...
R1060936.jpg


Blev en sväng in i storstaden och ut till havet för det obligatoriska vattentestet...

DP2M1471.jpg
R1060941.jpg


R1060965.jpg
R1060959.jpg


Testar lite olika underlag...

DP2M1413.jpg
DP2M1412.jpg


Obligatorisk WS såklart...
DP2M1442.jpg



... och dubbelkollar noga vad det är för klocka jag skall få prova i en vecka
R1062952_edited.jpg
Jäklar, bra start på veckan! Väldigt fina bilder också. :snaphappy::D
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, då sätter hårdtestningen igång då. Har bekantat mig lite med klockan nu och jag gillar den skarpt. Jag har ju inget emot lite bling som bekant vilket gör Ondan till ett utmärkt val, dessutom är den skoj att fota :D Från början tyckte jag att det var lite synd att vi inte fick "Emerald" med vit text utan "Laguna" med svart, fast nu tycker jag nog tvärtom. Även om den svarta texten inte passar ihop med övrigt bling så ger den betydligt bättre läsbarhet då kontrasten mot tavlan blir bättre, sen gör den svarta texten att den passar bra ihop med mitt svarta Squale-tropic. Hade texten varit vit istället så hade nog ett svart band sett konstigt ut. Jag tycker ju att 1521 är en något liten klocka men med tanke på hur blank och färgglad Ondan är så vägs det upp med råge då den får betydligt mer "wrist presence"... och det vill inte säga lite då de flesta andra 1521or också syns väldigt väl på handleden.

Dags att ge sig ut på promenad med Ondan och min bättre hälft... som tyckte att promenaden var fantastiskt trevlig och inte alls pinsam :p
DP2M1476.jpg


Hade med gott om rekvisita då jag tänkte lägga upp en lite jämförelse med min Matic och 1521FL vad det lider....
R1060927.jpg
R1060933.jpg

Mutar min bättre hälft med fika...
R1060936.jpg


Blev en sväng in i storstaden och ut till havet för det obligatoriska vattentestet...

DP2M1471.jpg
R1060941.jpg


R1060965.jpg
R1060959.jpg


Testar lite olika underlag...

DP2M1413.jpg
DP2M1412.jpg


Obligatorisk WS såklart...
DP2M1442.jpg



... och dubbelkollar noga vad det är för klocka jag skall få prova i en vecka
R1062952_edited.jpg
Härliga bilder! Ser riktigt bra ut på din handled också :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Då var det dags för dag två av seriöst testande... även om det är dag 4 :p

Jag är har nog inget att klaga på alls egentligen när det gäller designen, men jag har hittat tre små små saker jag inte gillar med utförandet. Det första är att jag äntligen fick tummen ur och petade i tre länkbitar på meshet och slängde på det på klockan. Jag gillar det inte, för det första tycker jag att systemet med länkar och pushpins var omständligt och sen tycker jag att länken kändes lite lätt och billig, skulle jag inte vetat om att det var en stållänk så skulle jag gissat på att den var tillverkad i aluminium :) Jag hoppas att det är den borstade finishen som gör att den känns så och att den polerade som jag väntar på känns bättre. Punkt nummer två är att vridringen inte linjerar ordentligt, skall det vara så svårt att få till det? Inte bara Squale som slarvar, jag uppskattar att tre av fyra klockor jag haft med vridring haft samma problem :p Den sista punkten märkte jag igår kväll, lumen är verkligen inget att skriva hem om. Min Matic som i sig har tämligen dåligt tilltagen lume slår Ondan med hästlängder... men det är ju klart, den glänser ju så fint på dagen att det kanske inte är mer än rätt att den är lite mer anonym under nattetid :)

Tänkte att jag börjar dagen med att spruta lite vatten på den, resultatet blev väl sådär, men tanken var ju god iallafall. Efter det en snabb tur till lekplatsen för att rasta monstret. Imorgon bitti får den nog följa med till jobbet på läderband för att testa hur den passar med uniformen. Dagens klockrelaterade höjdpunkt var iallafall nu när jag kom hem och @McNulty uppmärksammade mig på att Squale plockade in en av mina bilder från igår på sin Instagramfeed :D


Som sagt, lumen är inget man blir bländad av :)
R1060975.jpg

Länken tyckte jag kändes lite billig, men den ser okej ut iallafall, även om en polerad variant hade passat Ondan bättre.
DP2M1478.jpg
DP2M1479.jpg

Experimenterar på trädäcket, totalt onödigt att ta med sig en sprayflaska då det började regna så fort jag stack ut nosen genom dörren.
DP2M1481.jpg

Några andra av Ondans stora plus förutom den fantastiska tavlans struktur och djupa gröna färg är visarna och indexen som fångar ljuset fantastiskt bra.
R1062978.jpg

Trycket är också riktigt riktigt bra.... förutom minutmarkering 53 :) Något man inte märker om man inte tittar riktigt noga också är att tavlan faktiskt är en sunbursttavla :D
R1062999.jpg

.... hoppas lilleman leker av sig snabbt idag :)
DP2M0017.jpg
DP2M0001.jpg
DP2M0007.jpg

Avslutar med en arty "Gladiator"-bild :D
R1060970.jpg
 
Senast ändrad:

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Då var det dags för dag två av seriöst testande... även om det är dag 4 :p

Jag är har nog inget att klaga på alls egentligen när det gäller designen, men jag har hittat tre små små saker jag inte gillar med utförandet. Det första är att jag äntligen fick tummen ur och petade i tre länkbitar på meshet och slängde på det på klockan. Jag gillar det inte, för det första tycker jag att systemet med länkar och pushpins var omständligt och sen tycker jag att länken kändes lite lätt och billig, skulle jag inte vetat om att det var en stållänk så skulle jag gissat på att den var tillverkad i aluminium :) Jag hoppas att det är den borstade finishen som gör att den känns så och att den polerade som jag väntar på känns bättre. Den sista punkten märkte jag igår kväll, lumen är verkligen inget att skriva hem om. Min Matic som i sig har tämligen dåligt tilltagen lume slår Ondan med hästlängder... men det är ju klart, den glänser ju så fint på dagen att det kanske inte är mer än rätt att den är lite mer anonym under nattetid :)

Tänkte att jag börjar dagen med att spruta lite vatten på den, resultatet blev väl sådär, men tanken var ju god iallafall. Efter det en snabb tur till lekplatsen för att rasta monstret. Imorgon bitti får den nog följa med till jobbet på läderband för att testa hur den passar med uniformen. Dagens klockrelaterade höjdpunkt var iallafall nu när jag kom hem och @McNulty uppmärksammade mig på att Squale plockade in en av mina bilder från igår på sin Instagramfeed :D


Som sagt, lumen är inget man blir bländad av :)
R1060975.jpg

Länken tyckte jag kändes lite billig, men den ser okej ut iallafall, även om en polerad variant hade passat Ondan bättre.
DP2M1478.jpg
DP2M1479.jpg

Experimenterar på trädäcket, totalt onödigt att ta med sig en sprayflaska då det började regna så fort jag stack ut nosen genom dörren.
DP2M1481.jpg

Några andra av Ondans stora plus förutom den fantastiska tavlans struktur och djupa gröna färg är visarna och indexen som fångar ljuset fantastiskt bra.
R1062978.jpg

Trycket är också riktigt riktigt bra.... förutom minutmarkering 53 :)
R1062999.jpg

.... hoppas lilleman leker av sig snabbt idag :)
DP2M0017.jpg
DP2M0001.jpg
DP2M0007.jpg

Avslutar med en arty "Gladiator"-bild :D
R1060970.jpg
Grym nivå på dina inlägg och bilder! Riktigt bra :)

Vill nog också påstå att samtliga deltagare hitills har varit väldigt duktiga på att uppdatera, ta snygga bilder, och skriva under sin vecka. Jämfört med tidigare PA jag varit med i! Snyggt jobbat alla :cool:
 

jlind

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Japp, då sätter hårdtestningen igång då. Har bekantat mig lite med klockan nu och jag gillar den skarpt. Jag har ju inget emot lite bling som bekant vilket gör Ondan till ett utmärkt val, dessutom är den skoj att fota :D Från början tyckte jag att det var lite synd att vi inte fick "Emerald" med vit text utan "Laguna" med svart, fast nu tycker jag nog tvärtom. Även om den svarta texten inte passar ihop med övrigt bling så ger den betydligt bättre läsbarhet då kontrasten mot tavlan blir bättre, sen gör den svarta texten att den passar bra ihop med mitt svarta Squale-tropic. Hade texten varit vit istället så hade nog ett svart band sett konstigt ut. Jag tycker ju att 1521 är en något liten klocka men med tanke på hur blank och färgglad Ondan är så vägs det upp med råge då den får betydligt mer "wrist presence"... och det vill inte säga lite då de flesta andra 1521or också syns väldigt väl på handleden.

Dags att ge sig ut på promenad med Ondan och min bättre hälft... som tyckte att promenaden var fantastiskt trevlig och inte alls pinsam :p
DP2M1476.jpg


Hade med gott om rekvisita då jag tänkte lägga upp en lite jämförelse med min Matic och 1521FL vad det lider....
R1060927.jpg
R1060933.jpg

Mutar min bättre hälft med fika...
R1060936.jpg


Blev en sväng in i storstaden och ut till havet för det obligatoriska vattentestet...

DP2M1471.jpg
R1060941.jpg


R1060965.jpg
R1060959.jpg


Testar lite olika underlag...

DP2M1413.jpg
DP2M1412.jpg


Obligatorisk WS såklart...
DP2M1442.jpg



... och dubbelkollar noga vad det är för klocka jag skall få prova i en vecka
R1062952_edited.jpg
Då var det dags för dag två av seriöst testande... även om det är dag 4 :p

Jag är har nog inget att klaga på alls egentligen när det gäller designen, men jag har hittat tre små små saker jag inte gillar med utförandet. Det första är att jag äntligen fick tummen ur och petade i tre länkbitar på meshet och slängde på det på klockan. Jag gillar det inte, för det första tycker jag att systemet med länkar och pushpins var omständligt och sen tycker jag att länken kändes lite lätt och billig, skulle jag inte vetat om att det var en stållänk så skulle jag gissat på att den var tillverkad i aluminium :) Jag hoppas att det är den borstade finishen som gör att den känns så och att den polerade som jag väntar på känns bättre. Den sista punkten märkte jag igår kväll, lumen är verkligen inget att skriva hem om. Min Matic som i sig har tämligen dåligt tilltagen lume slår Ondan med hästlängder... men det är ju klart, den glänser ju så fint på dagen att det kanske inte är mer än rätt att den är lite mer anonym under nattetid :)

Tänkte att jag börjar dagen med att spruta lite vatten på den, resultatet blev väl sådär, men tanken var ju god iallafall. Efter det en snabb tur till lekplatsen för att rasta monstret. Imorgon bitti får den nog följa med till jobbet på läderband för att testa hur den passar med uniformen. Dagens klockrelaterade höjdpunkt var iallafall nu när jag kom hem och @McNulty uppmärksammade mig på att Squale plockade in en av mina bilder från igår på sin Instagramfeed :D


Som sagt, lumen är inget man blir bländad av :)
R1060975.jpg

Länken tyckte jag kändes lite billig, men den ser okej ut iallafall, även om en polerad variant hade passat Ondan bättre.
DP2M1478.jpg
DP2M1479.jpg

Experimenterar på trädäcket, totalt onödigt att ta med sig en sprayflaska då det började regna så fort jag stack ut nosen genom dörren.
DP2M1481.jpg

Några andra av Ondans stora plus förutom den fantastiska tavlans struktur och djupa gröna färg är visarna och indexen som fångar ljuset fantastiskt bra.
R1062978.jpg

Trycket är också riktigt riktigt bra.... förutom minutmarkering 53 :)
R1062999.jpg

.... hoppas lilleman leker av sig snabbt idag :)
DP2M0017.jpg
DP2M0001.jpg
DP2M0007.jpg

Avslutar med en arty "Gladiator"-bild :D
R1060970.jpg
Sjuka bilder ! :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Vet du vad kameran (från det forna östblocket) heter som är kultförklarad och har en egen fanbase pga att den tar så lömskt förvridna och dåliga bilder ?
Eller möjligtvis @FOQ ?
En sån har man ju haft. Gissar att det är en Zenit du tänker på, men magin kommer ifrån objektiven, Helios 58mm eller Jupiter 85mm :)
CE92E1AC-847B-43B4-9FE7-E08DA3A4EC55.jpeg
 
Senast ändrad:

MaBr

Squale
Pledge Member
2-Faktor
Sjukt skoj glugg och trivsam brännvidd, men det är inte den skarpaste kniven i lådan. Extremt rörig bokeh, oavsett motiv tror man att det är taget i Sovjet :D
Älskar den låga kontrasten och perfekt för porträtt om man väljer rätt bakgrund. Bokeh kan man kontrollera genom att gå upp några steg men framför allt så får man välja sina stunder att använda det objektivet för det blir lätt alldeles för mycket. Inte super smidigt med manuell fokus heller. :p
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Då var det dags för dag två av seriöst testande... även om det är dag 4 :p

Jag är har nog inget att klaga på alls egentligen när det gäller designen, men jag har hittat tre små små saker jag inte gillar med utförandet. Det första är att jag äntligen fick tummen ur och petade i tre länkbitar på meshet och slängde på det på klockan. Jag gillar det inte, för det första tycker jag att systemet med länkar och pushpins var omständligt och sen tycker jag att länken kändes lite lätt och billig, skulle jag inte vetat om att det var en stållänk så skulle jag gissat på att den var tillverkad i aluminium :) Jag hoppas att det är den borstade finishen som gör att den känns så och att den polerade som jag väntar på känns bättre. Punkt nummer två är att vridringen inte linjerar ordentligt, skall det vara så svårt att få till det? Inte bara Squale som slarvar, jag uppskattar att tre av fyra klockor jag haft med vridring haft samma problem :p Den sista punkten märkte jag igår kväll, lumen är verkligen inget att skriva hem om. Min Matic som i sig har tämligen dåligt tilltagen lume slår Ondan med hästlängder... men det är ju klart, den glänser ju så fint på dagen att det kanske inte är mer än rätt att den är lite mer anonym under nattetid :)

Tänkte att jag börjar dagen med att spruta lite vatten på den, resultatet blev väl sådär, men tanken var ju god iallafall. Efter det en snabb tur till lekplatsen för att rasta monstret. Imorgon bitti får den nog följa med till jobbet på läderband för att testa hur den passar med uniformen. Dagens klockrelaterade höjdpunkt var iallafall nu när jag kom hem och @McNulty uppmärksammade mig på att Squale plockade in en av mina bilder från igår på sin Instagramfeed :D


Som sagt, lumen är inget man blir bländad av :)
R1060975.jpg

Länken tyckte jag kändes lite billig, men den ser okej ut iallafall, även om en polerad variant hade passat Ondan bättre.
DP2M1478.jpg
DP2M1479.jpg

Experimenterar på trädäcket, totalt onödigt att ta med sig en sprayflaska då det började regna så fort jag stack ut nosen genom dörren.
DP2M1481.jpg

Några andra av Ondans stora plus förutom den fantastiska tavlans struktur och djupa gröna färg är visarna och indexen som fångar ljuset fantastiskt bra.
R1062978.jpg

Trycket är också riktigt riktigt bra.... förutom minutmarkering 53 :) Något man inte märker om man inte tittar riktigt noga också är att tavlan faktiskt är en sunbursttavla :D
R1062999.jpg

.... hoppas lilleman leker av sig snabbt idag :)
DP2M0017.jpg
DP2M0001.jpg
DP2M0007.jpg

Avslutar med en arty "Gladiator"-bild :D
R1060970.jpg
Fasiken vad fina bilder, redigt och trevligt skrivet!
(...Men irriterande att jag tydligen inte längre får aviseringarna på den här tråden.)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Jahaja, det är ju skit att man skall behöva jobba när man har en klocka att testa :p

Blev ingen direkt kvalitet på bilderna idag, men jag tog med mig klockan till jobbet för att undersöka om den höll måttet där med :D En dykarklocka är ju inget som jag använder på jobbet till vardags, där är det dressklockor eller kanske en pilotklocka som gäller :) Ondan med sin blingiga personlighet kombinerat med den ändå ganska slimmade 1521-boetten gick dock alldeles utmärkt att klä upp med lämpligt läderband. Den svarta texten gör att svarta band passar ganska bra. Efter lite grävande i lattjobandlådan föll valet på ett stoppat Rios buffelband med vita sömmar.

DP2M0048.jpg
9BB564CB-3217-4C2D-9B85-E23BB8236858.jpg
IMG_1832_edited.jpg
IMG_1836.JPG
R1063008.jpg


För att komma med något lite mer givande så tänkte jag komplettera med en fallstudie ( case study på engelska :D ) av 1521-boetten i S/V
R1063038.jpg
R1063028.jpg
R1063021_edited.jpg
R1063018.jpg
R1062959_edited.jpg
R1063035.jpg
R1063036.jpg


... den behöver helt klart ett ordentligt bad snart :D

Avlutningsvis lite blandat och en till "Gladiator"-bild.
DP2M1426.jpg
DP2M1423.jpg
R1060969.jpg
 

Curler2 🥌

Vacheron
Pledge Member
Jahaja, det är ju skit att man skall behöva jobba när man har en klocka att testa :p

Blev ingen direkt kvalitet på bilderna idag, men jag tog med mig klockan till jobbet för att undersöka om den höll måttet där med :D En dykarklocka är ju inget som jag använder på jobbet till vardags, där är det dressklockor eller kanske en pilotklocka som gäller :) Ondan med sin blingiga personlighet kombinerat med den ändå ganska slimmade 1521-boetten gick dock alldeles utmärkt att klä upp med lämpligt läderband. Den svarta texten gör att svarta band passar ganska bra. Efter lite grävande i lattjobandlådan föll valet på ett stoppat Rios buffelband med vita sömmar.

DP2M0048.jpg
9BB564CB-3217-4C2D-9B85-E23BB8236858.jpg
IMG_1832_edited.jpg
IMG_1836.JPG
R1063008.jpg


För att komma med något lite mer givande så tänkte jag komplettera med en fallstudie ( case study på engelska :D ) av 1521-boetten i S/V
R1063038.jpg
R1063028.jpg
R1063021_edited.jpg
R1063018.jpg
R1062959_edited.jpg
R1063035.jpg
R1063036.jpg


... den behöver helt klart ett ordentligt bad snart :D

Avlutningsvis lite blandat och en till "Gladiator"-bild.
DP2M1426.jpg
DP2M1423.jpg
R1060969.jpg
Du håller nivån, lika bra idag. Jag kommer iaf inte att sitta och sura om du vinner klockan. :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ja, näst sista dagen med skönheten innan den åker iväg till @Birchgrove :)

Hade en massa ideer av vad jag skulle hitta på med den men resterande tid med klockan blir bara till att njuta av den och försöka passa på att hitta intressanta vinklar i farten. Idag blev det en tur in till stan igen och eftermiddagen spenderades med en hyperaktiv grabb som verkligen behövde springa av sig.

Jag undrade lite hur Lagunan skulle passa på en kvinnlig arm, och då gärna på en grön kvinna så att det matchar bra...
DP2M0052.jpg


Passade sådär så min bättre hälft fick assistera... jag tycker naturligtvis att den passar bättre på mig, men 1521-boetten kan verkligen bäras på mindre handleder trots sina 40-42mm. Skulle nog kunna tänka mig att skaffa en till sambon trots typ 15,5cm armar :)
DP2M0063.jpg


Lånar lite rekvisita av grabben...
DP2M0054.jpg


Väl hemma slog det mig att vi inte kollat upp hur pass väl 2824-2 håller tiden i Ondan, sagt och gjort gräver jag fram timegraphern och undersöker saken på garderobsgolvet :D Resultatet är inte häpnadsväckande, men ändå klart godkänt. Den går mycket bättre än min egen 1521 men sämre än min Matic.
R1062976.JPG
R1062977.JPG
R1062978.JPG
R1062979.JPG


Igår när jag körde macro och tittade närmare på klockan såg jag hur skitig den var. Det var en del smuts mellan vridringen och boetten. i spåren på greppytan på vridringen, i hacken på boettlocket och lite beläggning över boetten. Även meshet hade samlat på sig lite bös. I tider som dessa och för efterföljande testares trevnad plockar vi fram en tandborste, lite diskmedel och en ultraljudstvätt. Jag gillar verkligen designen av boetten och den utstickande vridringen, men man får vara noga med att hålla den ren då den samlar på sig en del smuts bl.a. p.g.a. av just den utstickande vridringen.
R1062980.JPG
R1062981.JPG


... nu är den riktigt ren och dessutom lite blankare tycker jag :)

Avslutar med min standardbild :D
DP2M1477.jpg
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Ja, näst sista dagen med skönheten innan den åker iväg till @Birchgrove :)

Hade en massa ideer av vad jag skulle hitta på med den men resterande tid med klockan blir bara till att njuta av den och försöka passa på att hitta intressanta vinklar i farten. Idag blev det en tur in till stan igen och eftermiddagen spenderades med en hyperaktiv grabb som verkligen behövde springa av sig.

Jag undrade lite hur Lagunan skulle passa på en kvinnlig arm, och då gärna på en grön kvinna så att det matchar bra...
DP2M0052.jpg


Passade sådär så min bättre hälft fick assistera... jag tycker naturligtvis att den passar bättre på mig, men 1521-boetten kan verkligen bäras på mindre handleder trots sina 40-42mm. Skulle nog kunna tänka mig att skaffa en till sambon trots typ 15,5cm armar :)
DP2M0063.jpg


Lånar lite rekvisita av grabben...
DP2M0054.jpg


Väl hemma slog det mig att vi inte kollat upp hur pass väl 2824-2 håller tiden i Ondan, sagt och gjort gräver jag fram timegraphern och undersöker saken på garderobsgolvet :D Resultatet är inte häpnadsväckande, men ändå klart godkänt. Den går mycket bättre än min egen 1521 men sämre än min Matic.
R1062976.JPG
R1062977.JPG
R1062978.JPG
R1062979.JPG


Igår när jag körde macro och tittade närmare på klockan såg jag hur skitig den var. Det var en del smuts mellan vridringen och boetten. i spåren på greppytan på vridringen, i hacken på boettlocket och lite beläggning över boetten. Även meshet hade samlat på sig lite bös. I tider som dessa och för efterföljande testares trevnad plockar vi fram en tandborste, lite diskmedel och en ultraljudstvätt. Jag gillar verkligen designen av boetten och den utstickande vridringen, men man får vara noga med att hålla den ren då den samlar på sig en del smuts bl.a. p.g.a. av just den utstickande vridringen.
R1062980.JPG
R1062981.JPG


... nu är den riktigt ren och dessutom lite blankare tycker jag :)

Avslutar med min standardbild :D
DP2M1477.jpg
Snyggt, fint att du tar hand om den ;)
Måste skaffa en Timegrapher. Hade varit kul att se hur mina klockor mår.
Mellan -7 och -4 är klart godkänt för ett ganska basic 2824-verk.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Snyggt, fint att du tar hand om den ;)
Måste skaffa en Timegrapher. Hade varit kul att se hur mina klockor mår.
Mellan -7 och -4 är klart godkänt för ett ganska basic 2824-verk.
Kände att den behövde lite kärlek, den lever ett hårt liv just nu :)
En timegrapher är bra att ha, jag köpte min främst för att vara helt transparant när jag säljer mekaniskt vintage. Klart värd investeringen, tror jag gav en tusenlapp totalt, beställde från Tyskland.
 

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Kände att den behövde lite kärlek, den lever ett hårt liv just nu :)
En timegrapher är bra att ha, jag köpte min främst för att vara helt transparant när jag säljer mekaniskt vintage. Klart värd investeringen, tror jag gav en tusenlapp totalt, beställde från Tyskland.
Grymt, får bli en sådan så småningom :)
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Sådär då, då var min vecka slut och imorgon åker det gröna underverket vidare till @Birchgrove :)

Mina intryck av klockan är mycket goda, jag gillar klockan och designen skarpt. Jag tycker att Ondan tar 1521an från en ren toolwatch vidare till en mer GADA-klocka... om än att den kräver kanske en stil och smak som matchar blandningen av en toolwatch och italiensk flärd. Det är helt klart inte en klocka för alla, men om man som jag gillar lite bling och en klocka som syns så är Ondan ett riktigt bra val. Klockans största behållning är utan tvekan tavlan. Färgen och strukturen på tavlan är apsnygg och har man tråkigt så kan man slå ihjäl många timmar med att fota den då den är sjukt fotogenique. Det känns lite som att en 1521a och en Matic fått avkomma tillsammans. Den har ärvt den blänkande närvaron av Matic:en men är i ett betydligt smidigare format. Diametern på 42mm till trots passar den från något grövre handleder till till betydligt tanigare, både herr och dam, till fest och till vardags. Den tål säkerligen lika mycket som en standard 1521, men den dåliga lumen och det snygga 3d-insertet gör att den kanske inte är lika ändamålsenlig som dykarklocka. Men det är ju något vi redan konstaterat att den passar bättre med ett par Speedos, Raybans med spegelglas och en färgglad drink framför torrdräkt, tuber och ett harpungevär.

Någon gång kommer säkert en Onda att leta sig in i min samling också, inte för att den är bättre än någon annan 1521a, utan för att den får en på lite bättre humör när dagarna blir långa och grådassiga :D

Lade upp bilderna från passarounden och jämförde den med Matic och Full Lume här: https://klocksnack.se/threads/inte-...-laguna-och-1521-full-lume-men-nästan.135364/

DP2M1450_edited.jpg
DP2M0080_edited.jpg
 

Birchgrove

Vacheron
2-Faktor
Då har Ondan landat hos mig, har bara än så länge bara packat upp (ett mycket välpaketerat paket @FreakyLeo ) den och smekt den ömt, samtidigt som jag viskat kärleksfulla ord till den.

Jag visste ju på ungefär vad jag hade att vänta mig då jag ägt den ljusblå Ondan.
Jag sålde den under ett svagt ögonblick och nu påminns jag om att av alla klockor jag sålt, så det är det säljet jag ångrar mest.

Jag blir alldeles varm i ansiktet och svettig om fötterna av att bara titta på den, alla polerade delar fångar ljus i dom även dunklaste förhållanden. Ska därför försöka ändra Wikipedia med:
Ordet Bling: Härstammar från en paketöppning av en klocka som genomfördes på entusiastforumet klocksnack.se i form av en passaround.
Klockan i fråga är Squale Onda Laguna och kan ses nedan.
Uret användes bland annat som rekvisita i filmen The Hobbit. I scenen där dvärgarna hittar kungajuvelen, The Arkenstone.

En första snabb bild
TR0i8xX.jpg


Fortsättning följer :)
 
Topp