• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Passaround Tissot PRX - Officiell tråd!

Haha Oh ja. Men designen kommer väl från nån Tissotare från 70 talet va?
förvisso väldigt true to its origin
1614691766814.png

Men vad är l2l-måttet? 44mm har jag sett nånstans, stämmer inte det?

Har inte sett den ännu men om 44 stämmer får man ofta ner under 36mm-boett för att få kortare luggmått än så. Eller så är den längre än vad som sagts eller nåt med formen på den för 44mm är inte mycket. Jag har själv under 17cm handled.

Ska bli intressant att höra de verkliga måtten..

Edit:
Ja den är tämligen lik kvartsrollen i utseendet.
Du kan kolla denna video sålänge... Runt 5 min kommer måtten. :)

Vad har du för bredd på handleden på ovansidan så att säga? En handled kan ju vara olika utformad vilket påverkar. Jag har drygt 16 cm handled men den är hyfsat platt. Har läst att Tissot anser att L2L är cirka 40 mm givet bottens utformning men att den integrerade länken gör att det snarare upplevs runt 50mm.
Hej. Skulle säga att bredden på min handled är 55 mm. Klockan mellan luggarna mäter 45mm. Men räknar man med länkarna som inte riktigt går ner runt handleden får jag måttet till ~51mm som tidigare nämnts. Har tyvärr inget micrometermått.

20210302_160034.jpg

Du kan kolla denna video sålänge... Runt 5 min kommer måtten. :)

arao,
Å farao, det kan förklara saken. Tyckte det var märkligt om 44mm skulle upplevas som så långt. Var väl förutom anslutningen till länken det mätts antar jag.

50mm är smärtgräns för mig men kan gå om det vinklar ned ordentligt på sidorna.

Å farao, det kan förklara saken. Tyckte det var märkligt om 44mm skulle upplevas som så långt. Var väl förutom anslutningen till länken det mätts antar jag.

50mm är smärtgräns för mig men kan gå om det vinklar ned ordentligt på sidorna.
Haha ja 44-45mm är ju oftast riktigt bra. Men det är som sagt länken och boettformen i kombination som gör den lite "klossig". :D

Och så var det dags mina vänner! Välkommen till officiella passaroundtråden för inte mindre än 2 Tissot PRX klockor, en med blå tavla samt en silvrig. Idag var jag förbi @ERIKSON URHANDEL och hämtade ut den blåa klockan.

Deltagare av den blåa klockan är inga mindre än!

1. @DB15
2. @Dixie (som tack för hjälpen)
3. @HSK
4. @GossipGirl
5. @OscarSvensson123
6. @Facegravy
7. @Smeden
8. @Burnman
9. @Azaz
10. @Canee

Och deltagarna för den Silvriga är inga mindre än!

1. @lofgreno
2. @Blackpercy
3. @Bramserud
4. @Lindellc
5. @-JL-
6. @URsinne
7. @Derix
8. @JonathanR
9. @Casual Bum
10. @Staben

Utanför affären och är otroligt förväntas full!
F3EE71B9-12FA-49B1-9FD1-72AAA90B1154.jpeg

Efter lite justering så sitter den nu på handleden första inblicken, sjukt trevlig och prisvärd.
7A40674F-9A99-4A98-96B9-863A9CAAEA90.jpeg

Nu blir det hemgång för lite extra kännande av klockan!
F4828491-3204-4BF5-B425-45927DB2E412.jpeg

Stort tack till alla som visade intresse samt alla deltagande medlemmar. Men framför allt jätte stort tack till @ERIKSON URHANDEL som inte bara kunde lösa en klockan utan 2 till ett fantastiskt pris!

Ha en fortsatt trevlig helg

Önskar
DB15
Ser med spänning fram emot omdömen

1614689470895.png

med tanke på rådande diskussioner kring Zeniths nya chronomaster, känns den nästan lite väl lik en OQ1700 i formspråk?
@Vincentb lade upp en jämförelsebild i en annan tråd där han placerade denna bredvid dess förlaga men det är klart att den till stor del inspirerats av OQ för jag antar att OQ kom först? 🤔

Edit: Man kanske skulle uppdatera tråden innan man postar ett inlägg. 🤦‍♂️

Screenshot_20210225-195406_Instagram.jpg
Screenshot_20210225-214726_Instagram.jpg

Är det ett montage, eller finns den högra modellen?
Ja, men det är väl en gammal modell? Oklart om de har hittat ett riktigt crisp NOS-exemplar eller om det bara är en rendering men det lutar åt det sistnämnda. 😉

Ja, men det är väl en gammal modell? Oklart om de har hittat ett riktigt crisp NOS-exemplar eller om det bara är en rendering men det lutar åt det sistnämnda. 😉
Det blev tydligen en dubbelpost... Redigerar och slänger in en bild ifrån det glada ´80talet :)
1614713694944.png

Senast ändrad:
Lite barnfri sportlovsdag idag. PRXen på. Kommer på mig själv med att jag hade nog ändå föredragit blå eller kanske svart tavla...
20210303_105114.jpg
Fick hem den blåa idag, kan dock inte testa pga OWGM. Men tycker att den blåa tavlan var riktigt fin, där den skiftar snyggt i ljusa nyanser av blått till mörka nyanser nära svart, beroende på ljus. Som många sagt kan jag dock tycka att ett lager AR hade gjort tavlan ännu bättre😊
C7F55903-9A9D-4FB0-A142-BC7A248A480A.jpeg

Fick hem den blåa idag, kan dock inte testa pga OWGM. Men tycker att den blåa tavlan var riktigt fin, där den skiftar snyggt i ljusa nyanser av blått till mörka nyanser nära svart, beroende på ljus. Som många sagt kan jag dock tycka att ett lager AR hade gjort tavlan ännu bättre😊
Haha fyfan vilket öde!
Ja den ser riktigt fin ut. :)

Fattar inte hur man törs köpa en ny klocka nu under terrormånaden. Sannolikheten att jag skulle hamna på Läderlappens lavettlista är nånstans mellan 99-100% om jag fick hem nåt nytt under mars!

Fattar inte hur man törs köpa en ny klocka nu under terrormånaden. Sannolikheten att jag skulle hamna på Läderlappens lavettlista är nånstans mellan 99-100% om jag fick hem nåt nytt under mars!
Jag håller helt med dig!! Det tar emot att låta bli den, enda anledningen till att jag klarar det är för att jag är så jääkla nöjd med Ploprofen😊 Om det var tvärtom, att jag var OWG med Tissot PRX och fick hem en Ploprof, ja då hade jag inte kunnat hålla mig en minut!

Tillbaka
Topp